Kitten veranderd in een tiran

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:18

Tjeezus! Je zou toch denken dat mensen wel beter na zouden kunnen denken en niet zomaar achterlijk "corrigerend" gedrag uit grootmoeders tijd zouden overnemen. Maar wat een achterlijke tips worden er gegeven zeg. Pure dierenmishandeling. Een kat hoor je niet in de nekvel op te tillen.
Amaris schreef:
Ik vraag me altijd af waar mensen het 'nekvel pakken' toch vandaan halen als een soort verantwoord 'natuurlijke' correctie.

Het is namelijk iets dat de moederpoes nooit zal doen. :? Het zijn katten, geen honden. Als klein kittentje zou het technisch gezien nog kunnen, maar bij een iets grotere kat is het gewoon niet verstandig om die met zijn gewicht aan zijn nekvel te laten hangen.

dat geschud aan nekvel... naaahhh...
Inderdaad.
liljebo schreef:
Tips zijn al veel gegeven. Hard (onaangenaam) geluid of met iets gooien zijn goede opties. Mits het wel perfect op het juiste moment gebeurd en een schrikeffect heeft.
Extreem hard bijten/krabben mag best worden gecorrigeerd. Opnieuw op het juiste moment en liefst ook hier een schrikeffect.
Verder worden ze in de regel rustiger als ze buiten op boevenpad kunnen.'
Ik heb hier ook een brok energie en die was heel wat makkelijker te hanteren vanaf het moment dat ze op roverspad kon gaan. Hangt nu, een jaar later, nog steeds zoveel mogelijk buiten rond waar ze kan spoken.

Voor de overtollige energie zijn speeltjes leuk.
:))
Goede Tips!

Sonja_vR

Re: Kitten veranderd in een tiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:36

ja, nekvel pakken is toch echt gruwelijke dierenmishandeling en daar traumatiseer/beschadig je ene dier levenslang mee ... zucht...

een keer in het nekvel opgetild worden gaat een kat niet dood aan en zul je een kat ook niet mee beschadigen etc . dat er andere manieren zijn(en dat schudden heul erg af te raden is , zinloos) , absoluut...maar om nu gelijk met achterlijk etc te gaan lopen smijten is ook overdreven ...
nodigt in ieder geval absoluut niet uit om verder te lezen, dan lees ik wel tips van iemand die een normale reactie kan tikken .

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:40

Kan je niet wat, niet breekbare spullen neerleggen als ze zo'n bui heeft? Dat als ze ergens in klimt dat er wat valt waardoor ze schrikt? Iets dat niet breekbaar is maar wel herrie maakt.
Dan word ze meteen uit haar doen gehaald, ze is namelijk bezig te klieren, en door het schrikeffect zou ze een sprong opzij maken, en eerst eens heel verbaasd gaan onderzoeken wat dat nou precies is.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:59

Die van mij pak ik niet in het nekvel hoor, toen hij nog wat kleiner was hielp dat wel, maar nu is hij daar totaal niet van onder de indruk :+
Heel af en toe doe ik het als hij in mijn arm hangt te bijten. Hij laat namelijk anders niet los, maar ik til hem niet aan het nekvel op. Ik geef hem soms wel vliegles de bijkeuken in :+

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:05

Been there, done that. Zo hebben wij een zwerfkitten uit Frankrijk meegenomen, van toen een week of 2 oud. Met de hand melk gegeven etc. De eerste jaren waren een hel. Onze andere kat verliet zelfs zijn huis, omdat hij bang was voor de kitten.
Probleem is dat hij gewoon essentiële opvoeding en kattenomgang van zijn moeder niet heeft gekregen, waardoor spelen altijd met nagels en tanden was, alles wat hem niet zinde zorgde voor een krabbel en een krats of tanden in je arm. Op een gegeven moment hebben wij hem ook bij familie zonder kat onder gebracht, omdat het geen doen meer was voor onze andere kat (die bleef gewoon weg en schooierde elders zijn eten bij elkaar).

Bovendien hing hij ook overal in, klom aan je broekspijp naar boven, hing in de gordijnen, planten (en potten) zijn er gesneuveld..Hij vloog soms letterlijk door de kamer. Spelen was niet voldoende om energie te lossen.
Inmiddels is hij 8, nog steeds een kat met een gebruiksaanwijzing, maar wel rustiger geworden, er is dus hoop. ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:40

sterremaan schreef:
Tjeezus! Je zou toch denken dat mensen wel beter na zouden kunnen denken en niet zomaar achterlijk "corrigerend" gedrag uit grootmoeders tijd zouden overnemen. Maar wat een achterlijke tips worden er gegeven zeg. Pure dierenmishandeling.

Vergeet niet dat er wel een baby op komst is. Dan verschuiven de belangen nogal.. Ik zou het risico niet willen lopen dat kitten gaat uitproberen of een baby ook speelgoed is met als mogelijk gevolg levenslange littekens of erger. Dan liever een beste tik met een vliegenmepper om snel en duidelijk grenzen aan te geven dan eindeloos gesoebat..

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:48

Wat bij mijn terrorkat erg hielp was inderdaad iets gooien.
Klom hij op het aanrecht, dan gooide ik vlak onder hem een tijdschrift tegen de kastjes. Iets dat vooral heel veel herrie maakt, zodat hij zich het apenzuur schrikt. Het gaat er dus niet om dat je hem hard raakt, maar om het schrikeffect. Ik heb de mijne ook wel eens per ongeluk geraakt, maar de krant tegen een hol kastje met veel herrie had veel meer effect.
En dan herhalen, herhalen, herhalen en volhouden.
Voor de nagels zou je eventueel kunnen kijken of je ze tijdelijk kan knippen, dan is het in ieder geval wat minder pijnlijk.
Mijn kat is inmiddels een lieve huiskat (na 3 jaar terror --> kitten, pubertijd, zucht :+ ), met af en toe een uitspatting. Ritselen met een krant is voldoende om hem te vertellen dat het niet mag.
Ik was wel blij dat mijn andere kitten geen terror was en het opvoeden eigenlijk vanzelf ging :+

Maar er zijn katten die zich minder laten bewerken. Dat zal de tijd leren...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:17

Katten kunnen ook heel leuk op baby's reageren. Toen ikzelf een baby was had onze poes net een nestje. Ze legde haar kittens steeds aan het voeteneinde in mijn wiegje, wat mijn moeder natuurlijk helemaal niet goed vond. Als ik huilde ging de poes naar mijn moeder en beet haar (zachtjes) in haar enkels, zo van 'Ga je nog naar dat kind van je, ze huilt!' Als mijn moeder dan naar mij toeliep was het goed, ging poes weer haar eigen weg.

Helaas is die poes later door een agressieve buurman vermoord.

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:24

als mijn kat iets doet wat ik niet wil, blaas ik (letterlijk) in zijn gezicht: ik hoef hem op geen enkele manier aan te raken en het werkt als een trein (bij hem)..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 14:49

Blazen ook geprobeerd maar hij doet gewoon zijn ogen dicht en zijn oren naar achteren en wacht tot ik klaar ben en gaat dan weer verder met waar hij mee bezig was :')

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:06

Die van mij wilt ook absoluut geen kusje als zij niet wilt..
ik kan dan een klap of beet recht op mijn smoel of neus verwachten... :')

sanne1221

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:08

SAKKIA schreef:
Blazen ook geprobeerd maar hij doet gewoon zijn ogen dicht en zijn oren naar achteren en wacht tot ik klaar ben en gaat dan weer verder met waar hij mee bezig was :')

toen het blazen niet hielp ging ik grommen (als een soort blaffende hond). Dat vindt Lucky echt niet leuk...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:13

Anne_mieke88 schreef:
Die van mij wilt ook absoluut geen kusje als zij niet wilt..
ik kan dan een klap of beet recht op mijn smoel of neus verwachten... :')

Ohhhh nee dat doet die van mij niet! Hij grijpt echt alleen maar handen en armen en heel af en toe een keer een teen als hij doorheeft dat er geen grijpbare handen in de buurt zijn. Als hij aan mijn gezicht begint kan hij leren vliegen ben ik bang :o

Grommen helpt ook niet, heeft vriendlief al geprobeerd.
Wij zijn er achter dat het bij Jack echt een vorm van spelen is (het bijten dan) dus als ik hem wegduw en verder negeer druipt hij vaak wel af hoor, soms zet hij nog wel even door, maar zo erg als het geweest is, is het niet meer gelukkig.
Hij doet het bij mijn vriend nog wel erger, want mijn vriend is niet consequent genoeg, bij mij doet hij het nauwelijks meer.

playboysches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:28

Wij hebben een jaar of 3 geleden een zwerfpoesje meegenomen uit Turkije. Ze was rond de 8 weken toen we haar vonden en mocht pas na 3 maanden mee naar Nederland. In Nederland ontpopte ze zich tot een ware duivel. Maar uiteindelijk is dat wel over gegaan gelukkig.

Corrigeren deden wij met plantenspuit of met een dicht zakje met bierdopjes erin. (maakt veel herrie)
Verder hebben wij haar op een gegeven moment echt naar buiten moeten doen, ze begon zelfs op de flatscreen tv te balanceren en terroriseerde onze andere katten. Toen ze eenmaal buiten haar energie kwijt kon werd het snel minder.

Nog steeds kan ze echt adhd zijn en als een idioot door het huis rennen en ook wilt ze graag nog af en toe haar nagels in de bank of je hand zetten. Laptops zijn ook niet veilig, voor je het weet trekt ze je toetsen eruit. Maar verder is het een super lieve poes, die ook heel graag tegen je aan en onder de deken bij je in bed wilt liggen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 15:45

Het klinkt misschien raar,maar stiekem ben ik wel een beetje jaloers...Wij hebben 2 oude draken van katten waar geen leven meer in zit. Ik mis het wel een beetje, zo'n terrorkatje in huis. Ook onze oudjes( een van onze katten is al 20 jaar) waren vele jaren geleden terroristjes, we hadden toen trouwens nog 3 andere katten,die helaas al overleden zijn. Het zijn later allemaal lieve rustige katten geworden,dus het zal bij jullie ook wel goed komen!

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 16:35

troi schreef:
sterremaan schreef:
Tjeezus! Je zou toch denken dat mensen wel beter na zouden kunnen denken en niet zomaar achterlijk "corrigerend" gedrag uit grootmoeders tijd zouden overnemen. Maar wat een achterlijke tips worden er gegeven zeg. Pure dierenmishandeling.

Vergeet niet dat er wel een baby op komst is. Dan verschuiven de belangen nogal.. Ik zou het risico niet willen lopen dat kitten gaat uitproberen of een baby ook speelgoed is met als mogelijk gevolg levenslange littekens of erger. Dan liever een beste tik met een vliegenmepper om snel en duidelijk grenzen aan te geven dan eindeloos gesoebat..

Dat dus, ik heb haar gisteren een tik op haar billen gegeven nadat ze niet luisterde naar me stem, het had duidelijk effect, met iets gooien heeft hier GEEN effect want ze gaat er achter aan om mee te spelen, wat je ook gooit, zelfs als ze een plantenbak om gooit en dat breekt dan nog rent ze niet weg.

Ik heb de gordijnen ingespoten met deo aan de onderkant en sindsdien hangt ze er niet meer in :D

Gisteren een tip opgevangen om eerder met haar naar buiten te gaan en dat heb ik gedaan, ze is de hele avond rustig geweest en heeft ons niet gebeten/gekrabt, 1 keer wel een poging maar ze heeft een tik gehad op haar neus en ze heeft het niet meer gedaan.

Vanochtend hebben we sámen gespeeld met een hengeltje en een muisje en ze heeft geen gordijn/bank sloop buien gehad daardoor :)

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 17:55

Goed om te horen! :) Gelukkig is er een oplossing :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:03

Zoolgangster schreef:
Dan wordt het meppen, rol kranten of zo.

Nee niet doen. Je gaat toch geen baby slaan.

Geweld is geen oplossing. Corrigeren wel: met je duim en wijsvinger even het nekvel beetpakken en eventueel het kitten wat op de grond duwen. Dus niet optillen aan het nekvel. Maar het nekvel gewoon even tussen twee vingers knijpen. Snappen ze heel goed.

Schreeuwen en slaag begrijpen ze niet, een moederpoes schreeuwt ook niet naar haar kittens. Af en toe een tik met een poot ja, maar een lel met een krant... hoe haal je het in je hoofd :n

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:16

dit is de reden waarom ik absoluut niet ga voor zo'n kitten. Als bij aankomst ik zou merken dat een kitten toch veel jonger is of zonder moeder broers/zussen opgegroeid is dan zou ik het lekker daar laten. Dit zou ik niet mee willen maken. Het kan mee vallen, het kan op tel ossen zijn maar het kan ook van kwaad tot erger gaan.

Immers als je verkeerd straft kan je nog beter niet straffen gezien gedrag wat je verkeerd corrigeerd veel erger terug kan komen.

Net als dat veel mensen de neiging hebben om honden die grommen te corrigeren. De volgende stap bij zo'n hond is niet meer grommen maar bijv. gelijk bijten.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:59

Je kan zo'n kitten prima straffen hoor. Dat doet de moederkat ook als het haar niet bevalt. Kwestie van de juiste techniek.
Hier werkt een tikje (a la kattenuithaal) of een sleutelbos NAAST ze gooien heel goed (want schrikken is niet leuk. Dat schrikken associeëren ze dan met wat ze doen). Alleen moet je dat alleen doen als ze ermee bezig is, niet erna. Dus goed timen.
Inmiddels zijn ze zo geconditioneerd dat een 'ahum' ook al werkt :D

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 20:09

Ik heb een heel handig speeltje. Dat schijnt een lampje wat rond draait. Ik had er de meest idioten kittens wel rustig mee. Ik liet ze gewoon een poosje achter het lampje rennen. (apparaatje draaide een kwartier met het lichtje en schakelde zich dan uit...)

Er zijn ook speeltjes met een balletje wat niet uit een rails kan... Ideaal voor galbakmomenten. Ik heb veel kittens in huis gehad (pleeggezin asiel) en soms bleven ze erg lang.... Dus ik heb er ook aardig wat galbakken bij gehad... Moederloze kittens en kittens met moeder tot minstens 10 weken erbij. Galbakken had je in elke nestje. (voordeelw as dat ik ze gewoon opsloot in de logeerkamer als ik niet thuis was.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:11

_Friemel schreef:
Dat dus, ik heb haar gisteren een tik op haar billen gegeven nadat ze niet luisterde naar me stem, het had duidelijk effect, met iets gooien heeft hier GEEN effect want ze gaat er achter aan om mee te spelen, wat je ook gooit, zelfs als ze een plantenbak om gooit en dat breekt dan nog rent ze niet weg.

Ik heb de gordijnen ingespoten met deo aan de onderkant en sindsdien hangt ze er niet meer in :D

Gisteren een tip opgevangen om eerder met haar naar buiten te gaan en dat heb ik gedaan, ze is de hele avond rustig geweest en heeft ons niet gebeten/gekrabt, 1 keer wel een poging maar ze heeft een tik gehad op haar neus en ze heeft het niet meer gedaan.

Vanochtend hebben we sámen gespeeld met een hengeltje en een muisje en ze heeft geen gordijn/bank sloop buien gehad daardoor :)

*\o/*

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Soms moet je gewoon even doorpakken!

Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 22:12

Mijn oma heeft ook z'n poes,
Wat bij hun heel goed werkt is mijn opa :D
Hij is niet de zachtste in aanpak, maar alles wat ze niet mag doet ze ook echt maar een keer. (hij blijft wel katvriendelijk trouwens)

Bij onze eigen help bij de kater de plantenspuit ook niet, hij kruipt zelfs onder een lopende kraan.
Wij hebben vanaf het begin een stoffen pantoffel naar ze gegooid.(NAAST soms wel peronguk raak, maar nooit hard) Als we nu een schoen of pantoffel pakken dan weten ze al dat ze fout zijn en maken zich snel uit de voeten..

Succes met je kleine tiran

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-12 06:48

@ raket: dat speeltje heeft ze, is ze ook vaak zoet mee, zo heeft ze ook knuffels met catnip, een krabpaal van 1.85, balletjes, muisjes, hengeltjes enz. Het houdt een keer op he ;) overigens haal ik soms dingen weg, als ik ze dan een paar dagen later terugzet zijn ze weer rete interessant :) gisteravond weer even in het gordijn maar na een harde hee liet ze snel los.

Net weer speelkwartier gehad en nu ligt ze lekker op mn voeten tv te kijken :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 07:03

raket schreef:
Ik heb een heel handig speeltje. Dat schijnt een lampje wat rond draait. Ik had er de meest idioten kittens wel rustig mee. Ik liet ze gewoon een poosje achter het lampje rennen. (apparaatje draaide een kwartier met het lichtje en schakelde zich dan uit...)

Er zijn ook speeltjes met een balletje wat niet uit een rails kan... Ideaal voor galbakmomenten. Ik heb veel kittens in huis gehad (pleeggezin asiel) en soms bleven ze erg lang.... Dus ik heb er ook aardig wat galbakken bij gehad... Moederloze kittens en kittens met moeder tot minstens 10 weken erbij. Galbakken had je in elke nestje. (voordeelw as dat ik ze gewoon opsloot in de logeerkamer als ik niet thuis was.

dit zijn zeer slechte speeltjes. Het lichtje is niets en ze willen het graag pakken maar kunnen het nooit te pakken krijgen. Het balletje is wel iets maar ook dat kunnen ze nooit echt te pakken krijgen. Een hoop frustratie en irritatie dus wat niet erg is maar het voldane gevoel dat ze het gevangen hebben dat ontbreekt. Zeker voor dit soort kittens erg slecht omdat ze alleen maar frustratie op frustratie op frustratie krijgen en dan ga je dus van die tirannen krijgen.

Hier is ook al veel wetenschappenlijk onderzoek naar gedaan overigens. Voor mijn kat in elk geval gewoon losse balletjes (en voor mij dan ook weer het creatief bezig zijn om te maken dat deze niet meer onder de kasten kunnen verdwijnen) en hengels waar we samen mee kunnen ravotten.

Nog een tip: laat een kitten/kat nooit met je handen spelen. Ze weten het verschil dan ook vaak niet meer tussen dan wel en dan niet in handen mogen bijten.