dringende konijnenvraag, baby in de kou

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:34

latnahc2 schreef:
saskiakefie schreef:
:oo Zoveel ben je kwijt als je een voedster castreert..

volgens mij is dit onmogelijk :D

Teven en poezen worden ook gecastreerd, betekend dat ze de eierstokken weghalen ipv dat ze afgebonden worden.

Geryon

Re: dringende konijnenvraag, baby in de kou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:01

En weet je de geslachten van de twee anderen al? En weet je zeker welke de moeder is? Vaak kun je ook voelen aan de melkklieren.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 11:56

Laptopmuis schreef:
Zou wel eventjes contact opnemen met de fokker waarvan je ze hebt, misschien dat hij eens naar de jongen kan kijken of alles in orde is. Bij Lotharingers heb je namelijk zogenaamde 'Charlies'. Dit zijn jonge konijntjes met een genetische afwijking. Die konijntjes worden helaas niet oud en sterven vaak voordat ze een jaar oud zijn. Konijnenfokkers verwijderen deze dan ook op dag 1 uit de nesten. Ze drinken namelijk ook veel meer en drukken de andere jongen weg waardoor deze zwakker worden en uiteindelijk sterven.

Dat is een fabeltje, blijf het balen vinden dat fokkers dat verspreiden, om zo alleen goed getekende jongen te behouden...
Heb hier genoeg "Charlies" gehad die gewoon oud zijn :D

Wat een pech heb je TS.. pff heavy.
Ik zou echt vandaag alles goed controleren en alles goed dicht maken. Ik hoop voor je dat er niet meer jongen komen, maar ik ben huiverig.
Laat de jongen goed wennen direct aan groenvoer, dat kunnen ze beter verdragen dan brokjes en zeker als ze bij de moeder weg moeten met 4 weken, omdat er nieuwe jongen zijn heel weinig biks geven, maar veel groen.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:02

Geslachtsbepaling bij jonge konijnen kan heel lastig zijn!
Sommige mannetjes lijken als ze jong zijn nog op vrouwtjes, andersom niet ;-)
Ik zou de rammen gewoon proberen te verkopen, dat is het goedkoopst en daar maak je andere
mensen ook heel blij mee. Ik had op den duur een groep rammen en een groep voedsters lopen maar had ook wel 100 m2 uitloop en 1 mega konijnenhok + nog een leegstaand geitenhok op dat stuk gras staan. Na castratie mag de ram ook nog een tijdje niet bij de voedsters komen. De rammen gingen onderling altijd wel heel goed met elkaar om! Nooit gevechten gehad, maar er was dan ook geen gebrek aan ruimte om elkaar te ontwijken. Rammen zijn vaak makkelijker tam te krijgen, en veel mensen zoeken dan ook een rammetje als huisdier..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:15

Een groepje met alleen dames op deze oppervlakte is erg risicovol. Het mag naar mijn mening niet om de kosten gaan, maar kijken naar wat goed gaat en dat is een groepje met gecastreerde heren en dames. Ik zou zelf een konijn ook nooit alleen aan iemand "verkopen" als huisdier. Konijnen zijn groepsdieren en horen niet alleen te zitten :)

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 12:35

Ze hoeven ook niet alleen te zitten! Er zijn zat mensen die een leuk hok met uitloop hebben en meerdere rammen willen hebben ;-) Als je de ruimte heb zou ik ze gewoon aanhouden! Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt, maar mijn groepje met enkel voedsters was nou niet bepaald risicovol..

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:15

Rammen samen, niet doen :n
Er zijn maar weinig mensen die 100m2 ruimte hebben waar het mogelijk wel goed op kan gaan. Rammen kunnen elkaar lelijk verwonden en je wil niet weten hoeveel gewonde rammen ik binnen heb gekregen.
Een aantal pagina's terug staat een foto van de ren en dat is echt te klein om elkaar goed uit de weg te kunnen.

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:37

Vrouwtjes in een groep ook niet doen hoor, die kunnen ook erg lelijk gaan vechten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 18:38

Ik heb 2 vrouwen en die zitten nu ook apart idd, ga het volgend jaar weer proberen maar die vechten nu ook, heb ze nog een paar keer heel even samen gehad maar dat ging niet, terwijl ze wel samen hebben gezeten toen we ze vonden (waren 3 konijnen gedumpt, 1 moesten we in laten slapen en deze 2 heb ik meegenomen, hebben toch 24 uur samen gezeten)

Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:07

Ik heb ook 2 zusjes bij elkaar gehad met een mannetje samen, helaas zijn ze na een tijdje, 3/4 jaar, gaan vechten en hebben ze nu ieder hun eigen hok met eigen man. Beide dames happy! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 19:09

O gut hopelijk is het 2de nest gewoon klein , ik heb ook moeite met geslachten. Is ook zo priegelwerkje en ik heb het geregeld fout..... Hoe gaat het met ze?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:15

als je het konijn op de rug op je schoot legt kun je met twee vingers rond het geslachtsdeel drukken Dan druk je bij een ram de piemel naar buiten en bij een ooi zie je een spleetje. Geen twijfel mogelijk dan kan al bij jonge konijnen Ik zou helemaal niet beginnen aan zo'n dure castratie, de rammen wegdoen of apart zetten en dan kun je straks een jong ooitje aanhouden. ps het is binnenkort kerst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:40

pillow schreef:
als je het konijn op de rug op je schoot legt kun je met twee vingers rond het geslachtsdeel drukken Dan druk je bij een ram de piemel naar buiten en bij een ooi zie je een spleetje. Geen twijfel mogelijk dan kan al bij jonge konijnen Ik zou helemaal niet beginnen aan zo'n dure castratie, de rammen wegdoen of apart zetten en dan kun je straks een jong ooitje aanhouden. ps het is binnenkort kerst.

Euh.. Als je informatie geeft, geef dan wel goede informatie..
Er komt altijd iets uit.. Bij een ram is dat juist een streepje, bij de vrouw een y

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 21:50

pillow schreef:

Volgens mij gaat het hier om een dierenliefhebber dus de laatste informatie lijkt mij behoorlijk zinloos. En het zijn geen schapen :n

En bij een jonge ram komt er nog niet zo zeer een piemel naar buiten, maar eerst nog een rondje wat bij niet ver genoeg uitdrukken op een spleetje lijkt. Dat moet nog ontwikkelen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 10:16

hoe is het nou ts??

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-12 11:19

Twee rammen samen kan goed gaan als ze van jongs af aan bij elkaar zitten. Maar..... het kan ook binnen een seconde fout gaan.
Zou dus ook rammen castreren en koppels vormen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 17:58

Ik ben vooral bezig met hopen dat ze de koude goed doorstaan, maar tot nu toe gaat dat goed. Het verbaasd me hoe lekker warm he in het nestje is!

We aten vroeger wel onze eigen kippen, maar dit worden echt geen 'flappies' over een paar weken hoor! Als de ram gecastreerd is ma die gewoon weer bij de dames in!