Dure kitten, maar wat kost het de fokker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:08

Wij zijn toen we verhuisd zijn naar Oostenrijk en in loon achteruit gingen gestopt met het fokken van abessijnen, omdat we het gewoonweg niet meer kunnen betalen. Was een keuze paarden aanhouden of doorgaan met fokken als hobby.
Als het geld opleverde hadden we ook die hobby niet hoeven opgeven, maar over 10 jaar gekeken denk ik dat ik er een leuke rocky bij had kunnen kopen.

Ik heb het altijd gezien als relatief goedkoop kunnen genieten van die kleine ukjes. De kittenkopers betalen net dat stukje dat ervoor zorgt dat het als hobby betaalbaar bleef.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:26

Ik heb in die kleine 3 jaar dat ik nu fok ongeveer € 29.000,00 aan kosten gehad. (ja, je leest het goed. Aankoop 8 fokdieren € 15.800,00, 3 aankopen moeten castreren voor gebruik, 1 buitendekking a € 750,00, 4 keizersnedes (3 spoed en midden in de nacht) op 7 nestjes, 10 overleden kittens de meeste in moeten laten slapen,3 baarmoeder ontstekingen waarvan 1 overleden, 4 poezen na hun eerste nest moeten laten casteren, Giardia en Tritrichomonas Foetus in mijn cattery gehad waarvan de behandelkosten en testkosten zo'n € 1800,00 geweest zijn, kitten springt van tafel breekt haar rug, flesvoedingen en testen ouderdieren.)
23 kittens verkocht voor gemiddeld € 700,00 is € 16.100,00
Daar gaat aan kosten per kitten van € 300,00 af dus heb ik de afgelopen € 9200,00 aan de kittens 'verdient'.
En dat geld gebruik ik meestal om de DA kosten te betalen.

Nou, dat tikt toch lekker aan!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:29

Shirley schreef:
Wat ik me afvraag .. en dat is niet aanvallend bedoeld ... waarom worden alle onkosten min of meer verrekend in de verkoopprijs ?

Bij mij kost een kitten als huisdier € 750,00 ongeacht geslacht, kleur, grote van de rosetten of onkosten die ik gehad heb bij dat nestje.
Alleen de sheeted Marbles gaan zo goed als gratis weg aangezien daar bijna geen markt voor is...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:34

Ylana schreef:
Ik heb in die kleine 3 jaar dat ik nu fok ongeveer € 29.000,00 aan kosten gehad. (ja, je leest het goed. Aankoop 8 fokdieren € 15.800,00, 3 aankopen moeten castreren voor gebruik, 1 buitendekking a € 750,00, 4 keizersnedes (3 spoed en midden in de nacht) op 7 nestjes, 10 overleden kittens de meeste in moeten laten slapen,3 baarmoeder ontstekingen waarvan 1 overleden, 4 poezen na hun eerste nest moeten laten casteren, Giardia en Tritrichomonas Foetus in mijn cattery gehad waarvan de behandelkosten en testkosten zo'n € 1800,00 geweest zijn, kitten springt van tafel breekt haar rug, flesvoedingen en testen ouderdieren.)
23 kittens verkocht voor gemiddeld € 700,00 is € 16.100,00
Daar gaat aan kosten per kitten van € 300,00 af dus heb ik de afgelopen € 9200,00 aan de kittens 'verdient'.
En dat geld gebruik ik meestal om de DA kosten te betalen.

Nou, dat tikt toch lekker aan!

Oftewel, jij staat op dit moment nog 20000 euro in de min op je hobby....

zuma1

Re: Dure kitten, maar wat kost het de fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 15:49

oke heeeel vroeger hebben wij ook katten gefokt ..normaal schaf je er eerst aan voor jezelf toch? en dan nog 1 en waar er 2 leven kan er nog wel 1 bij enz.enz Dan ga je naar tentoonstellingen binnen en buitenland en opeens heb je er 1 poes bijzitten wat het erg goed doet op tentoonstellingen ..mensen vragen om kittens ..je gaat dan 1 kater opzoeken met betere lijnen .Kleur enz ..En de poes wordt gedekt spannend je krijgt je 1 nestje ...En wat je dan voor malloten aan de tel krijgt -:(- bijv kleur past niet bij mijn interieur of afdingen ..Kijk als je de onkosten en wat extra,s vraagt krijg je meestal mensen die echt graag een kitten willen en ook bewust kopen ..daar gaat het toch om dat je zelf gefokte kitten een fijn liefdevol huis gaat krijgen ..Daarna hebben wij ook nog een tijdje gefokt Maar als je nadenkt besef je soms dat het inderdaad geld kost ..Maar we hebben het graag gedaan

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:43

inderdaad zuma1 zielige smeekmails over dat ze wel een goed thuis bieden maar met een uitkering zitten gaan regelrecht de prullenbak in, dan moet je geen dier aanschaffen en zeker geen jong dier wat nog entingen/wormenkuren andere voedingen enz moet hebben. helaas is 9 van de 10 mails klaar voor de map ongewenst

qua uittellen van uren die je erin stopt vind ik niet zo nodig, je doet het ook voor je eigen plezier toch? anders kun je net zo goed stoppen als het alleen maar geld kost...
uurloon berekenen vind ik persoonlijk een beetje tever gaan.
zou je ook alle slapeloze weekenden op moeten tellen met jankende pups of net geboren kruisende kittens als moeders even naar de bak moet... die krijg je normaal ook dubbel betaald... nee zover ga ik niet in mijn berekening.
mijn kittenprijs is gebaseerd op de testen/voeding/enting/dekkingskosten en kampioens lijnen vader en moeders kant met de garantie dat al deze katten hcm en pkd getest zijn, zodat niet alleen ik een gezond nestje fok, maar degene die de kittens koopt en zelf eens een nestje wil, dat net zo verantwoord kan doen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:26

Uurloon was ook maar even iets waar mensen niet bij stil staan, vrije dagen die je opneemt ten behoeve van een nestje, of om naar shows te gaan zodat jouw dieren titels halen.. Het was maar 1 van de vele verborgen kosten en met liefde vergeten kosten.

Fokken doe je uit liefde, en hopelijk ter verbetering van het ras, waarbij bij ons gezondheid en karakter op 1 staan, en exterieur op 2.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:44

Shirley schreef:
Wat ik me afvraag .. en dat is niet aanvallend bedoeld ... waarom worden alle onkosten min of meer verrekend in de verkoopprijs ?

Als men dat zou doen met bijvoorbeeld een veulen van een maand of vijf / zes, dan was zo'n dier toch helemaal niet meer te betalen ?

Idd, daarom zei ik al, voor één kitten kun je 7 shetlandpony's kopen!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 21:47

Myrthe, lees mijn post nog even :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:01

Het is ook een stukje vraag en aanbod denk ik....
een groot aantal raskatten belanden ook voor minder op marktplaats omdat er een overschot van is.
Wij wilden een ras waar geen overschot van is en daar betaalden we flink voor, heb me overigens ook nooit afgevraagd hoeveel winst de fokker erop maakte en dat maakt me ook geen zak uit ook trouwens!
Wij wilden de katjes graag en zij waren een erg nette cattery! Tsja dan is het dus 1500euro voor 2 katjes.... waar we nu nog volop plezier van hebben en niks aan verdienen hihi!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:28

Kijk Marley, jij bent nu een voorbeeld van een aspirant kattenkoper zoals de fokkers die graag zien. Je gaat voor het ras, ongeacht wat je er voor moet neertellen. Mijn ervaring nu al is als mensen eerst beginnen met veel vragen over de kosten en waarom het zo duur is, zij kiezen voor de portemonnee en niet voor het ras. Mensen die direct vragen wanneer het nest te zien is, zijn wat mij betreft de serieuze liefhebbers en die ontvang ik graag. Ik heb overigens voor mijn katten ook moeten betalen, heb ook eerst twee katers (broers, toen nog kittens) gekocht en ik wist van tevoren echt dat ik moest gaan sparen, maar ik heb geen seconde spijt van de aanschaf noch de aanschafprijs. Geldt ook voor mijn fokpoes, komt bij dezelfde fokker vandaan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:37

Voor wij onze hond kochten heb ik het met de fokster gehad over die bedragen. Zij somde toen inderdaad haar kosten op en jemig.... Het kwam er op neer dat ze pas bij een nest van 5 of meer hondjes winst zou draaien. Nou staan akitas niet bekend om hun grote nesten en dan had ze het over een ideale situatie, waarbij alles volgens het boekje ging...
Een professionele fokker zal iig de onkosten eruit willen en de leefkosten voor hem of haarzelf en thats it..

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:50

Ik wou dat ik er rijk van werd dan kon ik stoppen met werken :D

Ik fok dus sphynxjes en helaas, rijk wordt je er niet van, maar het is wel een hele leuke hobby!
Fokpoezen aanschaf reken ik niet mee, ik heb ze in eerste instantie als huidier dan als fokdier.

Wel heb ik met elk nest : ( uitgaande van 3 kittens )

190 euro HCM test en 40 euro benzinekosten hiervoor
130 euro bloed en ontlastingonderzoek ( laat testen op tritrichomonas foetus en standaard bloedtestjes )
550 euro dekgeld en 50 euro benzinekosten hiervoor ( andere kant van nederland )
250 euro aan sterilisaties/castraties gemiddeld (laat de kittens vroeg castreren. Poesje kost 106 kater 63 euro )
75 euro chipkosten
190 euro entingen
50 euro ontwormen
300 euro eten en grit
50 euro stamboom en overschrijven
50 euro BAER test voor witte kittens, deze test kost 70 euro maar heb het niet in elk nest dus gemiddeld genomen

Is al rond de 1850 euro. Dan nog al je dingen die je niet elk nest aanschaft: kittenkooi ( 500 euro ) warmtelamp ( brand 12 weken lang dus reken uit op je elektra rekening ! :D ), kittenkrabpaaltjes, vetbedden voor in de kooi etc.

Ik vraag 750 euro per kitten dus 2250 euro. Dan reken ik dus inderdaad niet de standaard dingen mee zoals speeltjes, snoepjes, een extra bezoekje aan de dierenarts etc etc. En dan moet je ze dus ook alle 3 verkopen en niks aanhouden. Dat dient weer voor niks want ik fok juist om vooruit te komen, dus moet je wel af en toe wat houden.

En dan nog als er dingen fout gaan Laatste nest bijvoorbeeld had er 1 kitten een poot gebroken. Kosten 600 euro.
Sphynxjes worden toch wel bijna altijd bijgeflest 100 euro voor melkpoeder ben je zo kwijt.

Het tikt gewoon aan ,ik houd het verder niet bij het is een hobby en een hobby mag geld kosten. Als je een groot nest hebt ( laatste nesten waren er 3,3,3,4 ) dan kun je wel wat overhouden.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 01:36

Kijk sorro, dat ben ik totaal met je eens, op karakter fokken ipv uiterlijk, zouden ze bij paarden ook eens mee moeten beginnen...

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 02:08

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 02:17

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:53

matasja schreef:
Kijk sorro, dat ben ik totaal met je eens, op karakter fokken ipv uiterlijk, zouden ze bij paarden ook eens mee moeten beginnen...

Niemand is gebaat bij een wonderschoon dier, dat stijf staat van gezondheidsproblemen en/of een karakterprobleem heeft.
Daarom zijn al die testen zo belangrijk.

In mijn ras komt doofheid voor, dat is heel lang stil gezwegen door oudere fokkers, toen wij er mee geconfronteerd werden in een nest, zijn we gaan zoeken naar een manier van testen. Dat kon nog niet in nederland, dus zijn we met het hele nest naar Trier in Duitsland gereden. OOk zijn we er ons in gaan verdiepen en hebben we ook al onze volwassen dieren laten testen.
Hoe cru het ook mogen zijn, de laatste die getest werd bleek eenzijdig doof, we hebben wel 3x getest met haar, zij luisterde immers het best van allemaal? Hoe was dit mogelijk?? Maar daar sta je dan, eenzijdig doof, geweldig dier, perfect karakter, super exterieur, wereld titel winner... en nu? We hadden het kunnen negeren en er gewoon mee kunnen fokken, test was immers niet verplicht bij de ras vereniging of de Raad. Maar dat is iets wat wij niet kunnen, en dus hebben we haar nooit gebruikt.

Weer een voorbeeld van verborgen kosten.. dieren die je als fokker aanhoudt of importeert( ook hier hebben wij heeeel wat centjes mee " verloren" ) die later niet geschikt blijken.

En nee dit wordt niet allemaal doorberekend in een pup/kittenprijs, maar heeft geeft je wel een idee waarom die dieren van goede fokkers ook een prijsje hebben.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:05

44Myrthe44 schreef:
Shirley schreef:

Als men dat zou doen met bijvoorbeeld een veulen van een maand of vijf / zes, dan was zo'n dier toch helemaal niet meer te betalen ?

Idd, daarom zei ik al, voor één kitten kun je 7 shetlandpony's kopen!

Ja, en voor 1 kitten kun je ook een flatscreen tv kopen of een wasmachine of een nieuwe bank of 7 shets of een ontelbaar aantal kippen of een hond of of of...

Als je een kat wilt, wil je een kat en geen 7 shets.

Zeg je dat ook tegen iemand met een golden retreiver pup? Goh, je had ook 10 shets kunnen kopen! :roll:

maw: jouw post voegt totaal niets toe.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:24

Wat ik me afvraag: waarom wordt het altijd bekritiseerd als fokkers "er wat aan over willen houden" als ze een nestje hebben (maakt niet uit of dat nou honden of poezen zijn) :? ...
Tuurlijk beginnen de meeste mensen met fokken uit liefde voor hun dier, maar in de tijd dat ze beginnen met plannen, dekken en vooral het opvoeden van de kittens/pups gaat daar heel veel moeite in zitten.
Als ik dan een kitten/pup koop, verwacht ik een gezond dier wat met liefde is opgevoed en dat betekend dus ook dat er veel tijd (en geld) in is geinvesteerd.
Wat mij betreft heb ik er dan ook absoluut geen moeite mee dat ik vooral voor de geinvesteerde tijd betaal, ik krijg er immers ook wat voor terug (een gezond, fijn opgevoed dier, precies wat ik wil :) .)
Mijn hond heeft ook een fiks bedrag gekost, maar daarvoor heeft mijn fokster wél 2 weken onbetaald verlof op haar werk genomen en haar man ook nog eens, zodat ze er echt 8 weken lang 24/7 voor de pups waren.
En ja, dat ze bij 10 pups meer geld over houden dan bij 5 is duidelijk, maar daar heb ik absoluut geen probleem mee.
En laten we wel zijn: een Porsche Carrera is qua materiaal en arbeidsloon ook geen ton "waard" en toch is dat wel het bedrag wat een liefhebber er zonder (al te veel :+ ) morren voor betaald :) .

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:33

Er werd ergens beweerd dat honden fokkers meer winst zouden maken, nou, dat valt ook tegen...

Mijn zus fokt Berners, en zij moet minsten 4 of meer pups verkopen wil ze er iets van winst opmaken. Alle dierenarts kosten voor de mama, de echo, de foto, alle voorgaande hd, ed foto's, keuringen, shows, dekgeld van de reu, voo de puppies niet alleen ontwormingen, inentingen, levershunt test, maar ook al het voer wat ze extra krijgen, de melk die ze extra krijgen....

Het is geen vetpot hoor dat fokken, en waarom zou een fokker idd geen winst mogen maken? Iemand die tv's verkoopt maakt toch winst? Iemand die kapper is maakt toch ook winst?

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:38

maar een fokker is niet te vergelijken met een tv verkoper
je noemt een paar kosten die je 1x hebt (foto's show etc)

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:41

ivy_power89 schreef:
maar een fokker is niet te vergelijken met een tv verkoper
je noemt een paar kosten die je 1x hebt (foto's show etc)

Een show eenmalig? Als je daadwerkelijk titels wilt krijgen bij je kat, ben je wel vaker op show dan 1x hoor. Ik heb met mijn voormalige kater heel Europa doorgegaan ongeveer en was 3x per maand op show.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:45

Inderdaad, waarom zou een fokker géén winst mogen maken ? Wordt daar altijd een beetje kriebelig van. Ik fok geen katten maar wij fokken duiven en jawel ook hierin lopen we toch dit gegeven aan. Wij fokken een redelijk zeldzaam ras waarvan er in Nederland maar weinig raszuiver zijn, als wij nieuwe fokdieren gaan halen in het land van oorsprong ( Spanje ) dan begint de prijs bij 700,00 per duif, als we dan piepers voor de verkoop hebben en je vraagt er 75,00 voor dan valt de bek wijd open en is dat een schandalige hoge prijs :? Het liefst willen ze dan ook nog de aparte kleurtjes waar wij een jaar of zes dieren voor aan moeten houden om de kleur te creeeren maar betalen....nee ze vinden zelf eigenlijk wel dat ze recht hebben om het voor 25,00 mee te nemen, mijn broek zakt daar zo gigantisch vanaf!! -O- Er wordt gigantisch onderschat wat fokken inhoudt, het is niet alleen een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zetten en wallah.....nu gaan we eventjes geld verdienen, er komt zoveel meer bij kijken. ;)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:50

Enne, de foto's zijn ook niet eenmalig. Voor de rus geldt dat jaarlijks een HCM test plaats moet vinden (hartecho, 120 euro) en voor elke dekking een bloedonderzoek (80 euro). Als eigenaresse van een dierenwinkel en rashonden, ivy_power, valt het me tegen dat je zo weinig kennis hebt mbt de kosten. Shows, zie de reactie van Leonoor, je moet drie punten halen voor een nationale titel, dus als je erg veel mazzel hebt, hoef je maar drie shows te doen a raison van 45 euro per kat. Maar meestal moet je toch vaker gaan, want drie punten in drie shows is erg knap. En wil je een Europese titel, dan zul je ook drie punten in het buitenland moeten halen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 10:58

Natuurlijk :) !

En daar is ook alle begrip voor ( mijnerzijds dan ) maar ik mag me toch wel afvragen waarom dan bij fokkers van katten en honden ( en dan ook duiven, dat is voor mij dan wel heel nieuw, maar leerzaam om te lezen :) ) het wel gebruikelijk en over het algemeen aanvaard is dat zoveel mogelijk kosten doorberekend worden in het "fokprodukt", maar dat dit in de paardenwereld niet haalbaar is ?

En dan heb ik het niet over de pretshetjes die bij de buurman maar lukraak aan dekken en veulens op de wereld smijten, maar ook over serieuze fokkers, die net als jullie hun uiterste best doen om een goede lijn op te bouwen, keuringen te lopen, moeite steken in moeder en kind, zowel qua tijd als medische zorg en extra voeding ... en dan nog vaak maar amper de kosten van het chippen en het paspoortje eruit kunnen halen ..