Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Shirley schreef:Wat ik me afvraag .. en dat is niet aanvallend bedoeld ... waarom worden alle onkosten min of meer verrekend in de verkoopprijs ?
Ylana schreef:Ik heb in die kleine 3 jaar dat ik nu fok ongeveer € 29.000,00 aan kosten gehad. (ja, je leest het goed. Aankoop 8 fokdieren € 15.800,00, 3 aankopen moeten castreren voor gebruik, 1 buitendekking a € 750,00, 4 keizersnedes (3 spoed en midden in de nacht) op 7 nestjes, 10 overleden kittens de meeste in moeten laten slapen,3 baarmoeder ontstekingen waarvan 1 overleden, 4 poezen na hun eerste nest moeten laten casteren, Giardia en Tritrichomonas Foetus in mijn cattery gehad waarvan de behandelkosten en testkosten zo'n € 1800,00 geweest zijn, kitten springt van tafel breekt haar rug, flesvoedingen en testen ouderdieren.)
23 kittens verkocht voor gemiddeld € 700,00 is € 16.100,00
Daar gaat aan kosten per kitten van € 300,00 af dus heb ik de afgelopen € 9200,00 aan de kittens 'verdient'.
En dat geld gebruik ik meestal om de DA kosten te betalen.
Nou, dat tikt toch lekker aan!
bijv kleur past niet bij mijn interieur of afdingen ..Kijk als je de onkosten en wat extra,s vraagt krijg je meestal mensen die echt graag een kitten willen en ook bewust kopen ..daar gaat het toch om dat je zelf gefokte kitten een fijn liefdevol huis gaat krijgen ..Daarna hebben wij ook nog een tijdje gefokt Maar als je nadenkt besef je soms dat het inderdaad geld kost ..Maar we hebben het graag gedaan Shirley schreef:Wat ik me afvraag .. en dat is niet aanvallend bedoeld ... waarom worden alle onkosten min of meer verrekend in de verkoopprijs ?
Als men dat zou doen met bijvoorbeeld een veulen van een maand of vijf / zes, dan was zo'n dier toch helemaal niet meer te betalen ?
), kittenkrabpaaltjes, vetbedden voor in de kooi etc.Magrathea schreef:Myrthe, lees mijn post nog even
44Myrthe44 schreef:Magrathea schreef:Myrthe, lees mijn post nog even
http://www.marktplaats.nl/z/dieren-en-toebehoren/pony-s/shetlander.html?query=shetlander&categoryId=417
matasja schreef:Kijk sorro, dat ben ik totaal met je eens, op karakter fokken ipv uiterlijk, zouden ze bij paarden ook eens mee moeten beginnen...
44Myrthe44 schreef:Shirley schreef:Wat ik me afvraag .. en dat is niet aanvallend bedoeld ... waarom worden alle onkosten min of meer verrekend in de verkoopprijs ?
Als men dat zou doen met bijvoorbeeld een veulen van een maand of vijf / zes, dan was zo'n dier toch helemaal niet meer te betalen ?
Idd, daarom zei ik al, voor één kitten kun je 7 shetlandpony's kopen!
...
.)
) morren voor betaald
. ivy_power89 schreef:maar een fokker is niet te vergelijken met een tv verkoper
je noemt een paar kosten die je 1x hebt (foto's show etc)
Het liefst willen ze dan ook nog de aparte kleurtjes waar wij een jaar of zes dieren voor aan moeten houden om de kleur te creeeren maar betalen....nee ze vinden zelf eigenlijk wel dat ze recht hebben om het voor 25,00 mee te nemen, mijn broek zakt daar zo gigantisch vanaf!!
Er wordt gigantisch onderschat wat fokken inhoudt, het is niet alleen een mannetje en een vrouwtje bij elkaar zetten en wallah.....nu gaan we eventjes geld verdienen, er komt zoveel meer bij kijken.
!
) het wel gebruikelijk en over het algemeen aanvaard is dat zoveel mogelijk kosten doorberekend worden in het "fokprodukt", maar dat dit in de paardenwereld niet haalbaar is ?