Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
lizy29 schreef:vastpakken in het nekvel is een doodsbedreiging voor een hond dus waarom zou je dat in vredesnaam doen.
Mijn honden luisteren allemaal stuk voor stuk prima. Gewoon door rustig, consequent en met respect te trainen. Het duurt wat langer voordat je resultaat hebt maar mijn honden doen nu alles voor mij omdat ze dat graag willen niet omdat ik vind dat het moet.
Krijgt hij z'n brokje, ik het bot of hetgeen wat ie niet mag hebben en is iedereen blij 
De meningen lopen uiteen maar ik ben in ieder geval heel blij dat mensen serieus en volwassen op elkaar reageren waardoor er ook een nuttige discussie ontstaat. Een echte goed of fout bestaat in grote lijnen niet in het trainen.

Sassol schreef:Als je wilt corrigeren bij grommen, zou ik zelf terug grommen. Als je een grommende hond corrigeert, kan het zijn dat hij afleert te grommen en dus die waarschuwingsstap overslaat en sneller hapt.
Daarom grom ik altijd terug, het is namelijk niet het grommen wat ik wil corrigeren, maar de dominante houding naar mij toe.