Baknijd en hond die niet wilt 'ruilen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Reusje0504

Re: Baknijd en hond die niet wilt 'ruilen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:09

Sorry als ik je verkeerd begreep, maar je noemt het een time-out plek. Bij kinderen denk ik dan aan een plek waar ze voor straf even moeten zitten omdat ze iets stouts hebben gedaan.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:23

aa oke, ja over dat in de mand zetten.
Ik bedoelde, dat als een hond gromt of agressief gedrag vertoond het kan helpen hem in zijn mand te zetten om tot rust te komen en zo uit de groep wordt gezet. Uit de groep worden is een straf, maar brengt ook rust, wat wel kan helpen. Dit ongeacht of hij nu snapt waarom of niet, het helpt op zo'n moment wel, kun je daarna weer verder.

Dat is wat ik bedoelde ;)

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:25

Ah op zo'n manier ja dat snap ik wel, mee eens!. Ik dacht dat je bedoelde ; ga jij maar eens even in je mand zitten nadenken over wat voor schrik je de kat hebt aangedaan! :+

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 14:36

Nee nee haha nee dat heeft niet echt nut :P

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:33

lizy29 schreef:
vastpakken in het nekvel is een doodsbedreiging voor een hond dus waarom zou je dat in vredesnaam doen.

Mijn honden luisteren allemaal stuk voor stuk prima. Gewoon door rustig, consequent en met respect te trainen. Het duurt wat langer voordat je resultaat hebt maar mijn honden doen nu alles voor mij omdat ze dat graag willen niet omdat ik vind dat het moet.

In het even in de nekvel pakken of (nekvel) pakken en schudden zit een verschil, het laatste is het dood schudden van een prooi.

Ben van mening dat het corrigeren via de nekvel best gebruikt kan worden maar niet bij elke hond, alleen bij een pittige hond die te ver gaat en zich niet op een mildere manier laat corrigeren.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 20:10

Ik ruil wel met de Bulldog, de truc bij hem is om net te doen alsof wat jij hebt veel leuker is. Dus ik heb een brokje vast en hij een lekker bot (of iets wat hij niet mag hebben en ik niet wil dat hij snel naar binnenschrokt omdat ik het af wil pakken) en dan zeg ik: "ruilen?"
Soms wilt hij dat dan niet en draai ik me een beetje van hem af en doe net alsof ik denk: pfoe, gelukkig kan ik dit veeeel leukere ding houden!
Dan laat ie het binnen 1 sec. vallen om te kijken wat er dan zoveel leuker aan is :+ Krijgt hij z'n brokje, ik het bot of hetgeen wat ie niet mag hebben en is iedereen blij :j

Als je niet wilt ruilen, pak dan het bot vast en houdt hem vast. Wacht net zo lang tot je pup een keer loslaat en zeg dan: 'los, goedzo los!' en geef hem weer terug.
Je pakt het dan dus niet af, maar wilt het even inspecteren en je leert hem zo meteen het commando 'los' aan. Als je los gaat roepen terwijl je pup vasthoudt, leer je hem eigenlijk dat 'los' vasthouden betekent :)*

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 04:12

Ik ben een tijdje weg geweest dus ik heb niet meer kunnen reageren na het starten van het topic maar wat een reacties zeg!

Bij ons op training zeiden we altijd dat 3 trainers het maar over 1 ding eens kunnen zijn en dat is dat de 3e persoon het fout heeft.. :') De meningen lopen uiteen maar ik ben in ieder geval heel blij dat mensen serieus en volwassen op elkaar reageren waardoor er ook een nuttige discussie ontstaat. Een echte goed of fout bestaat in grote lijnen niet in het trainen.

Ondanks dat alles zo verschillend is heb ik er wel een heleboel nuttigs uit gehaald, ik sluit me bij niemand aan maar ik ben het ook met vrijwel niemand oneens.

Op het moment zijn we vrij streng met de pup en moet hij kleine opdrachtjes uitvoeren zodat wij wat meer controle krijgen, denk aan wachten bij de deur, wachten met het eten, loslaten van speeltjes. Ik ga nog even een paar dagen heel druk hier mee aan de gang en dan ga ik rustig aan eens verder met de botjes, ik zal eerst nieuwe botjes moeten halen voor het zo ver is :o

Een dezer dagen gaan we ook de klicker aanleren zodat hij ook wat meer gaat snappen van de samenwerking met de mens, hij denkt op het moment nog dat we brokjes automaten zijn en heeft volgensmij nog niet helemaal door dat hij iets doet voor zijn brokjes.

Ik ben gelukkig zeker niet bang om gebeten te worden als dat wel het geval had geweest had dit een aardig onhandige situatie geworden.. Ik zit te denken om het commando los op de brokjes te gaan zetten met iets van een knakworstje of kaas, iets wat hij lekkerder vind in ieder geval. Ik wil naast hem gaan zitten en het botje met 1 hand vast pakken, met een mooie nonchalance natuurlijk! Als hij gromt of hapt krijgt hij met de andere handen een por (correctie) als hij het toe laat word het lekkers aangeboden en dan is het hopen dat het lekker genoeg is.

Als dit niet werkt gaan we weer verder brainstormen, de correctie blijf ik overigens wel bij. Hij hoeft echt de huiskamer niet door maar sommige dingen kunnen niet door de beugel en ik wil niet dat hij gaat denken dat het oke is om te grommen of zelfs te happen.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 09:00

Geef nou maar gewoon toe dat je met beide handen dik in het verband niet kon bokken :D :))

Hopen dat het gaat lukken met de pup, veel succes in elk geval !

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 10:11

Als je wilt corrigeren bij grommen, zou ik zelf terug grommen. Als je een grommende hond corrigeert, kan het zijn dat hij afleert te grommen en dus die waarschuwingsstap overslaat en sneller hapt.

Daarom grom ik altijd terug, het is namelijk niet het grommen wat ik wil corrigeren, maar de dominante houding naar mij toe.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:22

Shirley schreef:
Geef nou maar gewoon toe dat je met beide handen dik in het verband niet kon bokken :D :))

Hopen dat het gaat lukken met de pup, veel succes in elk geval !

Damn je hebt me door :')

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 13:24

Sassol schreef:
Als je wilt corrigeren bij grommen, zou ik zelf terug grommen. Als je een grommende hond corrigeert, kan het zijn dat hij afleert te grommen en dus die waarschuwingsstap overslaat en sneller hapt.

Daarom grom ik altijd terug, het is namelijk niet het grommen wat ik wil corrigeren, maar de dominante houding naar mij toe.

Ik ben helemaal met je eens dat je daar voorzichtig mee om behoort te gaan.
De correctie is meer zodat hij niet blijft hangen in het bot bewaken, ik werk zoiezo ook altijd met stem. Ik maak dan.een heel hard en laag uuuuh geluid. Van dat geluid zijn ze vaak ook goed onder de indruk en ook dat lijd af.