Slang als huisdier

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diaz

Re: Slang als huisdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-12 22:12

Hij komt in de woonkamer, dus moet wel een beetje netjes, en ik begreep dat niet-vol-glas terrariums ook beter geisoleerd zijn (duh) en dus beter?

@ 2a54z6e45r6r Vraag gerust hier! Leer ik ook van ;)

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:22

2a54z6e45r6r schreef:
Hoe groot moet een terrarium eigenlijk zijn en wat hoort er zoal in? Of is het off topic? Anders start ik wel een nieuw :)

80 x 50 x 50 (lxbxh) maar groter mag zeker (voor 1tje) (rattenslang).

Wat er in moet: waterbak, warmtelampen, warmtemat, meerdere schuilplekken (aan de warme kant en aan de koude kant).
Rondom afgeschermd is wel het rustigst voor een slang ja. Hout isoleert inderdaad beter.

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:24

Ja terrarium's zijn eenmaal duur, maar er zijn er ook altijd wel te verkrijgen via marktplaats!
Als je een handige man in de omgeving hebt kan je het ook zelf maken ;).

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:28

damn, heb al al m'n plek vol met aquariums :')

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:46

Wij hebben de onze ook zelf gemaakt. Die we nu hebben is een op zichzelf staand terrarium, maar die daarvoor hebben we gewoon in een kast ingebouwd. Daar hoefde alleen nog maar glazen voor in. :) Wil je een foto van hoe we het nu hebben? (Alleen onze slangen hebben we niet meer, maar onze vogelspin verblijft er nu in :) )

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 22:59

Ja zou wel leuk zijn voor ideetjes enzo

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 09:00

Ik ben benieuwd naar die van in-een-kast.
Lijkt me zo mooi ook namelijk

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:12

Hou wel in de gaten dat sommige kleuren vaak samengaan met bepaalde problemen, zoek dat even goed uit. :)

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:25

Dit is het terrarium die we nu hebben:
Afbeelding
Afbeelding
Onze vogelspin verblijft hier nu in, maar we hadden er eerst twee Russische rattenslangen in gehuisd.(elaphe schrenki)
De indeling was toen trouwens wel iets anders, grotere waterbak etc. Die is er nu uit, want we willen niet dat spinlief verdrinkt haha.
Ik zal nog even zoeken voor een foto van het terrarium die we in de kast hadden ingebouwd, maar ik ben bang dat ik niks kan vinden.
Als je zelf 1 gaat bouwen, meld het dan maar, dan kan ik misschien nog wat tips geven. :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 11:38

Ziet er leuk uit dat wit!!
Ik denk dat ik nu voor een simpel glazen terrarium ga, die ik in de kast zet (kast beetje ombouwen)
Het word een rattenslang, mijn man houd absoluut niet van dat 'dikke', en ik niet van het echt ielige (de hoofdloze, wormachtige slangen zegmaar) De rattenslang zit er tussenin, en vinden we beide mooi!

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 11:59

Je hebt ook gewoon al kasten waar al glas voor zit! Alsnog moet je dan nog een beetje ombouwen, maar is het misschien wel makkelijker. (kun je bij de kringloop ook wel vinden, of op marktplaats)
Als je nog een kleine babyslang neemt, goed oppassen dat hij/zij niet kan uitbreken, want die kleine dingen wurmen zich door de kleinste gaatjes! (we hebben die van ons al eens in de tuin teruggevonden haha)

Dit is wel onze kast, maar niet het terrarium waar ik het over had. (want die hebben we niet meer)
Een voorbeeld van zo'n kast die je gemakkelijk kan ombouwen:
Afbeelding

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 21:20

helemaal leuk nieuws vanaf mijn kant!!

Ik krijg een slang voor mijn verjaardag van mijn man! *\%/*
De python ging me tegenstaan naarmate ik verder keek, en mijn man vind die niets..
en ik vond de rattenslang leuker en leuker.. O:)

Het word dus een rattenslang! (misschien 2 zelfs!)

Morgenavond halen we een 2de hands terrarium op van 60x40x60 Dit lijkt me ruim voldoende voor een baby (misschien 2) en voor die prijs kan ik over 2 jaar bijv. gerust verhuizen naar een groter terrarium)

Accesoires halen we morgen middag al.

Ik heb dan het hele weekend om het terarrium klaar te maken, want DINSDAG, op mijn verjaardag, (als diegene kan) Halen we mijn eerste echte eigen slang!! (of 2 haha)

Ik heb de foto's op mijn comp gezet, maar elke keer als ik kijk heb ik weer voorkeur voor een andere! :=
Ik denk dat het uiteindelijk een wildkleur en een missing black word :=

Welke vinden jullie het leukst? (Ze heeft er veel meer.. dus ik ben erg benieuwd!! We gaan daar pas kiezen)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind zelf nummer 3 en 8 erg gaaf _/-\o_

Nog tips waar ik op moet letten bij aankoop?

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 22:50

Oeeeh! Bijna gefeliciteerd haha.
Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar 3 en 8 of misschien 7, want daar lijken de oranje stippen net iets feller dan bij 8.
Waar je om moet denken:
- wil je een mannetje of vrouwtje?
- eten ze zelfstandig? (veel jonge slangen moet je anders zelf nog voeren, niet handig)
- willen ze diepvriesvoer eten? (want als ze pinkies moeten eten, dat is nogal lastig om daar levend aan te komen iedere week)
- ziet hij/zij er gezond uit?

neem je er wel twee, denk er dan aan dat je een extra bak hebt om ze gescheiden te voeren!
Hou ons op de hoogte! :)

En alles van je terrarium afplakken! Niet onderschatten, want het zijn meester ontsnappers!!

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:05

Haha ik had het nooit gedacht, maar ik zou er bijna zelf 1 willen :p
Wordt alleen wel heel lastig met vakanties etc. Niemand die ik ken zou daarop willen passen :')

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-12 23:11

Ik bedoelde 7 i.p.v. 8 hihi

- We halen 1 mannetje bij deze persoon.. later nog een vrouwtje.
- Ze eten zelfstandig, en diepvries gelukkig!
- Ik vind nr 5. er erg iel uit zien, en zou ik bijv. niet doen.

Morgen ga ik hier in het centrumpje eens vragen naar pinky's.. hopelijk hebben ze die!

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 23:44

Diaz schreef:
Ik bedoelde 7 i.p.v. 8 hihi

- We halen 1 mannetje bij deze persoon.. later nog een vrouwtje.
- Ze eten zelfstandig, en diepvries gelukkig!
- Ik vind nr 5. er erg iel uit zien, en zou ik bijv. niet doen.

Morgen ga ik hier in het centrumpje eens vragen naar pinky's.. hopelijk hebben ze die!

3 en 8 zijn mijn favorieten :D

Hou je ons op de hoogte met foto's enzo? :D

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:03

Even tussendoor...
Je hebt dus een klein kind? Dan zou ik een slang zeker niet aanraden en zou ik aanraden om te wachten tot je kind groter is.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:32

Oh, ik niet hoor. Zou dan wel een slotje op de ruiten doen zodat het kind niet in het terrarium kan, maar verder zie ik niet in waarom dat niet goed zou gaan.

Ik vind 1 mooi, maar ik hou ook van meer natuurlijke kleuren. :j
Mag ik vragen waarom je mannetje en vrouwtje wil? Slangen kunnen veel kleintjes krijgen en de verkoop is, zeker bij rattenslangen, niet zo heel gemakkelijk. Informeer je daar in ieder geval goed over voor je daar zomaar aan begint. :)

original

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:48

Leuk dat je toch voor een rattenslang kiest! Wel kan ik je aanraden om eerst nog even goed in te lezen, voordat je er echt 1 koopt :)! En inderdaad, alles heel goed afplakken want ze zijn heel goed in ontsnappen!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 09:53

Jammer ik zie dat je al een keuze gemaakt hebt dat het rattenslangen worden.

Wij doen onze gehele boa collectie weg, wij hadden nog jonge baby boas zitten die mag je zo gratis op komen halen anders.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 11:51

Bedenk je trouwens wel dat de slangen er niet zo uitzien als ze volwassen zijn maar echt enorm veranderen. Ik zou gaan voor meest gezond uitziende slang. En zeker niet gaan denken aan fokken, want het is voor 'echte' kwekers soms al lastig zat om van de jongen af te komen. Daarbij moet je ook de ruimte hebben om de jonge dieren allemaal appart te kunnen houden, daarbij ook goed verwarmd en bijhouden welke eten en welke niet. En wat te doen als ze niet eten? Ik zou eigelijk gaan voor maar 1 slang, niet 2 en het lekker zou houden.

En gratis boa aanbod, tja. Hoe wanhopig ben je? Zeker als het om de keuze van en dier gaat ga je niet iemand iets gratis aanbieden waar hij in eerste instantie niet voor kiest.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:30

Benfan schreef:
Bedenk je trouwens wel dat de slangen er niet zo uitzien als ze volwassen zijn maar echt enorm veranderen. Ik zou gaan voor meest gezond uitziende slang. En zeker niet gaan denken aan fokken, want het is voor 'echte' kwekers soms al lastig zat om van de jongen af te komen. Daarbij moet je ook de ruimte hebben om de jonge dieren allemaal appart te kunnen houden, daarbij ook goed verwarmd en bijhouden welke eten en welke niet. En wat te doen als ze niet eten? Ik zou eigelijk gaan voor maar 1 slang, niet 2 en het lekker zou houden.

En gratis boa aanbod, tja. Hoe wanhopig ben je? Zeker als het om de keuze van en dier gaat ga je niet iemand iets gratis aanbieden waar hij in eerste instantie niet voor kiest.

Weet je al hoe lang wij proberen jonge boas te verkopen? je raakt ze niet eens meer kwijt voor geld, ik heb liever dat ze bij een goed tehuisje terrecht komen waar ze goed verzorgd worden en dat iemand er blij mee is, dan geven wij ze liever gratis weg dan dat het de handel in gaat ;-)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:48

Goed tehuis zeg je, maar je biedt ze aan als eerste slang aan iemand met weinig ruimte. Mij lijken 't geen ideale beginnersslangen, en de eerste 2 jaar in een bak van max 60cm. lijkt me ook niet bepaald ruim. Ik zou mijn kousebandjes (van 1 jaar oud) daar al niet eens in stoppen, laat staan een boa.. Maar misschien had je daar overheen gelezen. :)

2a54z6e45r6r

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 12:56

Hoe groot moet een terrarium zijn voor een boa bv?

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 13:04

Ik heb ook nog een wildkleur dame en missing black mannetje te koop haha.
Ik vind rattenslangen zelf erg leuk, zijn best relaxed en idd de kleuren zijn erg gaaf.
K heb ook nog een butter vrouwtje, dat vind ik zelf ook een gave kleur, echt dat gele boter kleurtje heeft ze.
Die van mij eten diepvries, gewoon even in warm water laten ontdooien en dan aanbieden, zijn ze gewend dus gelukkig pakken ze dat goed aan.

Afbeelding
Dit is de butter kleur.
Laatst bijgewerkt door rockwitch op 30-11-12 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt