stelling: dieren zijn er o.a voor om geslacht te worden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:09

Ik eet al 3 jaar geen vlees meer....en ik red me prima natuurlijk of niet zal mij niks uitmaken want tijden veranderen en zo ook het eet gedrag van de mens. Ik kom niks te kort volgens m'n bloed onderzoek van enige tijd geleden. Dus ik zie ook niet in waarom ik vlees zou moeten eten als ik het zo ook prima red.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:11

Boompje1985 schreef:
Ik eet al 3 jaar geen vlees meer....en ik red me prima natuurlijk of niet zal mij niks uitmaken want tijden veranderen en zo ook het eet gedrag van de mens. Ik kom niks te kort volgens m'n bloed onderzoek van enige tijd geleden. Dus ik zie ook niet in waarom ik vlees zou moeten eten als ik het zo ook prima red.

Zeker mogelijk, mijn zus is al 12 jaar vegetarisch, zo gezond als wat. Maar vlees is ook gezond en een persoon als ik moet het eten vanwege mijn weerstand e.d. vanwege ziekte vroeger. Ik kan zonder vlees, dat kan, maar dan moet goed gekeken worden naar voedsel en of het genoeg is voor me zodat stoffen niet uit verhouding raken. De meeste mensen eten omdat het kan. Het ligt in de winkel om gekocht te worden

Boompje1985

Re: stelling: dieren zijn er o.a voor om geslacht te worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:21

Ja omdat het kan en ook omdat we niet anders gewend zijn....dat groente vlees en aardappels (even makkelijk gezegd) op een bord horen te liggen en zonder het vlees blijft er weinig over....

wat jij hebt Batlow heb ik omgekeerd....bij mij veroorzaakt vlees een hoop ellende in m'n lijf....nu na 3 jaar is het eindelijk rustig geworden en heb ik bijna nergens meer last van gelukkig.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:26

Ja dat is inderdaad ook weer mogelijk, iedereen reageert anders op eten en zo ook vlees... De mens kan prima zonder, het is geen levensbehoefte :j

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:31

Ik vind van niet, maar ben dan ook vegetarisch. Van M wel een beetje hypocriet.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:33

Ben geen vegetarier, dus ja, dieren zijn er o.a. om op gegeten te worden.
Wel fijn als er dan tijdens hun leven op hun welzijn wordt gelet.
De lekkerste kipjes waren dan ook die, die een vriendin fokte voor shows.
Uiteindelijk bleven er heel veel onverkoopbare niet showhaantjes over (kipjes werden meestal wel verkocht).
Dan volgde er een dagje slachten en dan had je de meest overheerlijke scharrelkip, waar niets geen rommel in was gegaan en dat een eerlijk leven had gehad.

En ja, in mijn koelkast ligt nu rundergehakt en 2 doosjes vegetarische dingesjes.

LibertyLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 18:37

Ik ben het er absoluut niet mee eens dat dieren er zijn om geslacht te worden.

Ze hebben allemaal een doel in t leven en dat is echt niet alleen maar om als vlees te eindigen.
Als ze een dierwaardig leven hebben gehad mogen ze best geslacht worden en gegeten van mij
Maar ik zal zelf nooit een dier opeten

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 18:42

Ik heb net weer genoeten van mijn heerlijke rookworst en M heeft de hare ook zo naar binnen geschoven.

Het is bij ons inmiddels taboe om over dieren + dood te praten....

Ik snap dat sommige mensen vegetarier willen zijn! prima, heb ik geen problemen mee! jij hebt je eigen redenen er ook voor om vegetarier te zijn! dat jij dat zielig vind, prima, ik laat mensen daarin ook hun eigen gang, zolang mensen maar niet bij mij aan gaan dringen om vegetarier te worden.

Waar ik niet tegen kan is zeggen, owww dieren slachten is zo zielig en bla bla bla, ja dieren moet een dierwaardig bestaan hebben! 100% mee eens! maar dieren heel zielig vinden en vervolgens eten vind ik wel vreemd.

in het geval van M gaat het trouwens er niet om of het een dierwaardig bestaan heeft of niet. Het gaat erom, dat in het algemeen dieren zielig zijn omdat ze geslacht worden. Dat wil ze niet horen, mag je het niet over hebben.. maar eten doet ze dan weer wel.. schiet mij maar lek..

LibertyLucky: Ho stop! ik heb ook niet beweerd dat het doel van dieren is om ze te slachten. er staat niets voor niet onder andere in de stelling ;) dit heb ik niets voor niets gedaan om de reacties te voor komen dat dat HET doel van dieren is.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:01

Dieren zijn er inderdaad om geslacht en gegeten te worden. Zo leven we al jaren. Enzo lang het zonder/weinig stres gaat en diervriendelijke omgang/leven heeft gehad.

Zo heb ik ook mijn eigen ''ding'' kwa eten van vlees.
- Ik eet alleen maar koe, varken, vis(sommige) kip en kalkoen.
-Ik eet over algemeen geen wild( als het is aangereden of is afschoten tegen overschot wil ik het wel eten, maar is dan ook zelden tot bijna nooit, gaat mij er om of het er voor gemaakt is en in mijn ogen is ''wild'' geen noodzaak om te eten omdat je koe, varken, kip en kalkoen hebt. (Dus ook geen speciaal gefokte herten) ( vind ik)
- en ik eet geen paardenvlees omdat ik persoonlijk niet nodig vind, het is oorspronkelijk last/trek dier en zoals ik net al zei hebben we koeien en varkens en kippen en kalkoenen en dat vind ik genoeg.
- en andere rare dingen zoals insecten, inktvis kikkerbilletjes enz. eet ik ook niet

En mocht je in tijd van hongersnood of oorlog zitten zou ik alles eten natuurlijk omdat je dan moet overleven.

:)

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:21

Boompje1985 schreef:
Ja omdat het kan en ook omdat we niet anders gewend zijn....dat groente vlees en aardappels (even makkelijk gezegd) op een bord horen te liggen en zonder het vlees blijft er weinig over....

wat jij hebt Batlow heb ik omgekeerd....bij mij veroorzaakt vlees een hoop ellende in m'n lijf....nu na 3 jaar is het eindelijk rustig geworden en heb ik bijna nergens meer last van gelukkig.

Dat herken ik, ik heb hele gekke reacties op antibiotica die erin gestopt wordt. Ben al 10 jaar vegetarisch( al vanaf mijn 9e haha) maar toen ik hele zware bloedarmoede(dit kwam niet helemaal doordat ik vegetarisch ben, maar een vrij zware menstruatie..) in combi met pfeiffer kreeg hebben artsen mij "bevolen" vlees te gaan eten omdat ik anders grote kans had op beschadiging door flauwvallen ed.. Ben hier erg van geschrokken dus 's avonds huilend een stuk vlees naar binnen zitten schuiven... 2uur later was ik me leeg aan het spugen op de wc, zwaar aan de diarree.. Ik dacht: zal wel moeten wennen... Ben 1 week doodziek geweest van 2x vleeseten.. Als ik er al aan denk wordt ik misselijk haha. Onderzoek wees uit dat ik door al die jaren dat ik geen vlees heb gegeten geen AB binnen heb gekregen, zodra ik dus ziek wordt en aan de AB moet wordt ik eigenlijk nog zieker.. Maar het werkt gelukkig wel, zodra ik weer stop met AB duurt het ongeveer nog een week voor ik me goed voel. Dus voor mij sws geen vlees meer. Gewoon de vitaminepillen en veel groentes waar ijzer in zit. :D

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 19:26

ik ben het wel met de stelling eens ja

ondanks dat ik een vegetarier ben :')

en eet ook geen vis dus

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:17

Tsja, ik ben vegetarier dus ik VIND dat dieren slachten om ons van eten te voorzien overbodig.
Mijn vriend eet wel vlees, maar eet vaak genoeg vegetarisch mee, en ik koop alleen biologisch vlees voor hem.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:33

Citroen, al het wild in nl is afgeschoten om overschot te voorkomen....
Legaal wild, laat ik het zo zeggen

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:40

Ik vind dieren zijn er alleen om op gegeten te worden een beetje krom.
Elke dag een stuk vlees is om verschillende redenen al niet goed.
Voor je eigen gezondheid, voor het milieu, het dierenwelzijn.
Omdat zo veel mensen zo veel en zo goedkoop mogelijk vlees willen eten, zijn er bv plofkippen.
Hoe zou jij het vinden, om in zo'n stal geboren te worden, nooit het licht te zien en dat te worden gedood.
Zodat mensen als jij elke avond weer een stuk vlees hebben.
We leven in de 21e eeuw.
Iets verder kijken dan het is lekker mag ook wel.
En elk mens kan tegenwoordig zonder vlees. Het willen is een andere zaak.
Nu zeg ik niet dat mensen nooit meer vlees mogen eten, het zit in onze aard, maar dieren zijn er om meer redenen dan alleen maar door ons gegeten te worden.
Laatst bijgewerkt door charlie_x op 26-11-12 20:42, in het totaal 2 keer bewerkt

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:41

Ik ben het ook eens met de stelling.
Ik vind M wel erg grappig TS, beetje een dramaqueen := :')

Zelf heb ik varkens, voor in onze eigen vriezer. En mijn vriend runt een vleesvee bedrijf.
In het begin moest ik wel heel erg wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent.....
Dan is zo'n stukje vlees van eigen bodem toch wel het allerlekkerste wat er is. Wat een verschil met een stuk vlees uit de supermarkt! Wil eigenlijk niets anders meer.

En dan wil ik eigenlijk ook nog wat zeggen over biologisch vlees.
Mijn vriend is eigenlijk een biologische boer, met zijn vleeskoeien. Het enige, waarom hij zichzelf niet biologisch mag noemen, is omdat hij kunstmest gebruikt op het land.
Maar stel. Er komt een veehandelaar, de koopt wat koeien, en die verkoopt ze weer door aan een biologische boer, die laat ze op zijn land lopen, dan zijn het opeens wel biologische koeien :)* := Niet erg logisch he!
Dus als je echt een eerlijk stukje vlees wil, moet je het gewoon bij de plaatselijke slager halen, het liefst een die zijn vlees uit de streek haalt.
Dus ik koop geen biologisch vlees meer, nu ik dit weet :=

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:26

Ik ben het eens met je stelling,, ben zelf geen vlees fan en op bepaalde stukjes vlees na zou ik het liever ook niet eten,, niet omdat ik het zieluggg vindt maar vindt het gewoon niet lekker.

Zelf roep ik altijd: ik ben gek op kip,, levend kun je ze heerlijk knuffelen ( onze kippen dan ) en dood smaken ze heerlijk !

Het is gewoon realiteit.. En vindt jou ook helemaal niet bot denken :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:27

kuzznathalie schreef:
Ik ben het ook eens met de stelling.
Ik vind M wel erg grappig TS, beetje een dramaqueen := :')

Zelf heb ik varkens, voor in onze eigen vriezer. En mijn vriend runt een vleesvee bedrijf.
In het begin moest ik wel heel erg wennen, maar als je er eenmaal aan gewend bent.....
Dan is zo'n stukje vlees van eigen bodem toch wel het allerlekkerste wat er is. Wat een verschil met een stuk vlees uit de supermarkt! Wil eigenlijk niets anders meer.

En dan wil ik eigenlijk ook nog wat zeggen over biologisch vlees.
Mijn vriend is eigenlijk een biologische boer, met zijn vleeskoeien. Het enige, waarom hij zichzelf niet biologisch mag noemen, is omdat hij kunstmest gebruikt op het land.
Maar stel. Er komt een veehandelaar, de koopt wat koeien, en die verkoopt ze weer door aan een biologische boer, die laat ze op zijn land lopen, dan zijn het opeens wel biologische koeien :)* := Niet erg logisch he!
Dus als je echt een eerlijk stukje vlees wil, moet je het gewoon bij de plaatselijke slager halen, het liefst een die zijn vlees uit de streek haalt.
Dus ik koop geen biologisch vlees meer, nu ik dit weet :=

Haha niet erg BIOlogisch nee haha,, snap je punt wel hoor paar keer eigen vlees gehad ( plaatselijke boer ) en het is zoveel lekkerder !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 23:36

Of je instelling TS nou met Groningse nuchterheid te maken heeft, dat geloof ik niet.

Iemand die vlees eet, tja, die kan niet anders zeggend at een dier er oa is om geslacht te worden. Ik kan bijvoorbeeld niet tegen mensen die de kiloknallers van de c1000 kopen, maar tegen bio industrie zijn.

Ik eet vlees, alleen rund en kip. Het vlees wat ik eet komt van de natuurgebieden en ik koop dat dus niet in de winkel. Ik eet dus wel vlees en ben het er mee eens dat dieren oa gehouden worden om als voedsel te dienen. Ik zou echter liever zien, dat mensen zich eens druk maakten om waar hun vlees vandaan komt. Mensen hoeven van mij geen vegetarier te worden, ik zou het alleen wel fijn vinden dat mensen zich bewust worden over wat ze nu precies op hun bord hebben liggen en hoe dat dier het bij leven heeft gehad.

McThirsk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:05

Mindim schreef:
Of je instelling TS nou met Groningse nuchterheid te maken heeft, dat geloof ik niet.

Iemand die vlees eet, tja, die kan niet anders zeggend at een dier er oa is om geslacht te worden. Ik kan bijvoorbeeld niet tegen mensen die de kiloknallers van de c1000 kopen, maar tegen bio industrie zijn.

Ik eet vlees, alleen rund en kip. Het vlees wat ik eet komt van de natuurgebieden en ik koop dat dus niet in de winkel. Ik eet dus wel vlees en ben het er mee eens dat dieren oa gehouden worden om als voedsel te dienen. Ik zou echter liever zien, dat mensen zich eens druk maakten om waar hun vlees vandaan komt. Mensen hoeven van mij geen vegetarier te worden, ik zou het alleen wel fijn vinden dat mensen zich bewust worden over wat ze nu precies op hun bord hebben liggen en hoe dat dier het bij leven heeft gehad.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens...

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:12

Ik eet geen vlees of vis omdat ik niet wil dat er een dier sterft om mij in leven te houden als dat ook anders kan. Maar dat is mijn mening en daar heb ik recht op. Waar ik kwaad op word is mensen die dan heel hard hún (tegenovergestelde) mening gaan lopen verkondigen. Prima als je wel vlees/vis eet, maar val mij er niet mee lastig, want ik probeer op mijn beurt ook geen mensen te 'bekeren' om vegetariër te worden. Laat elkaar in de waarde :) (zelfde is van toepassing op religie trouwens)

Voor mensen die geen vlees eten vind ik het beetje flauw om dan allerlei gruwelverhalen te gaan vertellen, hetzelfde als mensen die bang zijn voor iets (bijv. springen met het paard) allemaal horrorverhalen te gaan vertellen over keren dat het mis ging ;) Je kunt dat soort verhalen ook voor je houden, daarnaast kennen de vegetariërs vast genoeg van dat soort horrorverhalen, want je stapt volgens mij heel bewust van vlees af ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:25

Heb het niet totaal gelezen, maar já, dieren zijn om geslacht te worden.

Ik zou best in een slachthuis kunnen werken, ik zelf kijk er ook heel nuchter he.
Er zijn genoeg paarden etc, waarom niet gewoon een deel eten dan? Vele hebben toch geen fijn leven.

Oke nu wil ik ook geen aap, kat of hond op mn bord, dat vind ik dan weer ranzig (het idee), maar als anderen t lekker vinden, oke, mij best, slacht-ze... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:31

Koper schreef:
love_western schreef:
Ja dieren zijn er om op te eten. Zal dus ook nooit vegetariër worden. Mensen zijn niks voor niks alleseters.

Eerder toen mijn opa en oma nog een boerderij had, aten we regelmatig eigen varkens,koeien,schapen,kippen. Heerlijk vlees. En hadden een goed leven gehad.

Wat ik wel raar vind is, dat mensen die paardrijden. Geen paardenvlees eten. Maar wel kippen,koeien,varkens etc. eten.

Terwijl een paard ook maar een dier is :+

En ik vind het raar dat jij het raar vindt dat er mensen zijn die geen paard eten terwijl je zelf geen kikkers eet. En als je dat wel doet, die kikkers eten dus, vind ik het raar dat jij het raar vindt dat er mensen zijn die geen paard eten terwijl je zelf geen hond eet.

Want kikkers en honden zijn ook maar dieren.

Ik lust helaas geen kikker :') En zie niet zo snel een hond in de diepvries liggen, zou het graag een keer willen proberen.. Wel heb ik ratelslang gezien bij de makro. Maar dat was nogal prijzig.

En ik snap de vergelijking kikkers niet goed :+ Ik rij namelijk niet op een kikker. Helaas zitten die pokkebeesten wel bij ons in de vijver.

En ik had het over mensen die paardrijden het zielig vinden om een paard te eten. Maar wel kippen/koeien etc.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:41

Ik ben ook hypocriet :=
Vind het vreselijk dat dieren geslacht worden, maar eet wel vlees. Het is ook wel lekker :=
Wil het eigenijk niet weten dat dat ook lieve diertjes waren....
Natuurlijk ga ik niet flippen als mensen het er over hebben, behalve tijdens het eten.
Tijdens of voor het eten, dan verlies ik wel m'n "honger"
Ook eet ik niks met botjes erin...
Ik weet dat ik hypocriet daarin ben, sorry :o

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:46

Kikkers vind ik geen pokkebeesten en dieren zijn niet speciaal bedoeld voor menselijke consumptie. Wild is het eerlijkste vlees en daarna komen eigen dieren. Die hebben een fijn leven gehad, maar kan me wel voorstellen dat je het gaat zien als je vrienden en het daarna niet meer graag eet.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:54

tjah ik vind ook dat dieren gefokt worden om vervolgens op ons bord te belanden zo gaat t nou eenmaal..
misschien zou je dr eens mee moeten sleuren naar een slachthuis.
en daarna lekker stukkie vlees eten van t afkomstige dier...
van mijn pony had ik best een stukkie biefstuk of haas of wat dan ook willen hebben hoor...hij heeft een mooi leven gehad als rij/knuffel pony dus ja waarom niet eigenlijk??
als een paard of pony gewoon niet meer kan??