als honden eigenaar kiezen voor inslapen of toch asiel?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:51

volgens mij was er laatst iemand op bokt met een soort zelfde verhaal, die heeft de hond ook nog eens na laten kijken door de DA en daaruit bleek dat de hond een tumor in zijn hoofd had waardoor hij precies zo reageerde als TS haar hond.
is dat al eens nagekeken?

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 20:53

Wilawander schreef:
Als de hond medisch gezien in orde is dan kan een verhuizing erg goed doen. Vaak is er toch ergens wat fout gegaan in de opvoeding. Een hond word niet geboren met een kronkel. Inslapen vind ik dan de makkelijkste oplossing.
maar het asiel ook geen optie. ik zou dan zelf op zoek gaan naar een passend baasje.

Hier ben ik het niet mee eens... Moeder natuur maakt wel vaker foutjes..

Al ben ik het wel eens met het feit dat het 9 van de 10 keer aan de opvoeding ligt.

NathalietjeB

Re: als honden eigenaar kiezen voor inslapen of toch asiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 21:02

nee niet naar gekeken ... qua tumor in ze kop...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:06

een hond die uit het niets bijt en waar al veel aan gedaan is en die altijd veel bezig gehouden word enz. enz. enz. (veel te weinig informatie en ken de hond en situatie niet) zou ik niet naar een asiel doen maar zelf mijn verantwoordelijkheid nemen.
Als ik mijn hond niet zou kunnen houden en ik er vanalles aan gedaan zou hebben dan zou ik mijn hond met bijtgedrag richting mensen wat niet te voorspellen is nooit naar een asiel doen maar in laten slapen. Ik hoef niet later uit de krant te halen dat mensen een hond uit het asiel genomen hebben en dat deze in een moment van niet op letten een kind verminkt heeft.......

Honden worden zeker niet geboren met een kronkel in de kop. Honden worden wel geboren met een groot deel erfelijk karakter en als beide ouderhonden moeilijke honden waren qua gedrag dan kan het in de nakomelingen nog veel erger naar boven komen. Hier in de buurt ook iemand die een ontspoorde border collie heeft (mijn mening) die wel uitstekend werkt bij de schapen maar voor de rest mensen aan valt, honden wil killen enz. Deze hond heeft al 3 nesten gehad in 2 jaar tijd. Met 6 weken (net 6 weken) gaan de puppen al weg. 1 pup ging hier in de buurt wonen. Toen de pup 8 weken was stonden de mensen al bij mij aan de deur want ik zou wel een oplossing hebben......... Pup was niet te verzadigen en nooit tevreden. Alles wat bewoog moest hij op jagen. De kinderen van het gezin beet hij gewoon als hij ze op wilde drijven en ze daar niet naar luisterden. Uitlaten was een ramp want hij vloog auto's en fietsers aan maar ook andere voetgangers e.d.
Heb hun de tip gegeven hem per direct terug te brengen of te herplaatsen omdat deze hond als gezinshond in hun situatie het niet zou redden. Dit is ook gedaan want nog geen week later was de pup weg. Ze waren enorm opgelucht. Het was niet hun eerste hond, niet hun eerste border collie maar dit hadden ze nooit meegemaakt. Ik vraag me ook regelmatig af hoe het nu is met dat hondje en met alle andere pups van die teef (en reu want het was steeds dezelfde combinatie)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:22

Al contact opgenomen met herplaatsing via de bordercollieclub zelf?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:53

als je idd al van alles hebt geprobeerd, trainen, sporten, fietsen, gedragsdeskundige etc , dan zou je op zich op zoek kunnen naar een ander thuis, maar dat zou dan iemand moeten zijn die echt, echt, echt weet waar ze mee bezig zijn , soms werkt een combi hond/baas gewoon niet...
Maar bij echt onberekenbaar gedrag waarbij geen oorzaak aanwezig is , is er idd ook een kans dat er daadwerkelijk iets mis is, nu lees ik dat deze hond vanaf pup al vreemd gedrag vertoond...
en ook al is het zeldzaam , sommige honden zijn ...apart, zal ik maar zeggen.

ik denkd at als jullie alle mogelijkheden (dus werken, werken, werken, bewegen , trainen, gedragstehrapeut etc) hebben uitgeprobeerd en gewoon echt niet verder komen met de hond ondanks ruime ervaring je uiteindelijk toch echt je eigen gevoel moet durven vertrouwen.

Een kennis die moeilijk doet , dermate moeilijk doet dat je jezelf tegen al je gevoel in gedwongen voelt de (naar jullie idee) de verkeerde beslissing te nemen zou ik op een bepaald moment de deur uit zetten en even flink de waarheid vertellen (dit kan natuurlijk heel netjes, maar wel heel beslist)

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:55

Als die kennissen zo graag willen dat de hond blijft leven, waarom nemen ze hem dan zelf niet in huis?
Het is altijd zo makkelijk om een beslissing voor een ander te maken waar je zelf niets voor hoeft te doen.

Ik zou eerst met de hond naar de dierenarts gaan en kijken of je medisch iets kan uitsluiten en overleggen wat hij/zij in deze situatie zouden doen.

Die (zogenaamde) kennissen zou ik per direct de deur uit zetten.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 21:57

kap met die kennissen en gewoon doen wat ze zelf willen doen, als de dierenarts meewerkt.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:12

Ik ben het absoluut eens met Iris82. bordercollies moeten werken. Uiteraard heb je er types (zoals die van ons) bij die rustig zijn en prima als huishond gehouden worden. Ik doe er overigens wel mee schapen drijven.
Hoe oud is jullie hond? Misschien heb ik erover heen gelezen. Maar als hij nog jong is zou ik er zeker voor kiezen om hem te laten herplaatsen. Als ie al oud is dan zou ik eerst een nieuw baasje proberen te zoeken. En anders in laten slapen maar denk aan herplaatsing niet alleen aan asielen maar ook aan een Oproep plaatsen op de Nederlandse bordercollie website of bij schapendrijf-kynologen clubs.
Succes met het maken van de beslissing.
Maar een hond die bijt hoeft niet persé een kronkel in de kop te hebben. Hij is de roedelleider bij jullie in het gezin vandaan dat dominante gedrag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:20

Hoewel ik het er mee eens ben dat border collies geen huishonden zijn en meer nodig hebben dan een paar uur rennen. Juist geestelijke uitdaging er bij houdt ze gelukkig en veilig. Mede hier om lijkt een asiel mij geen goede optie, persoonlijk zou ik er energie in steken om hem te laten herplaatsen.

Maar wat ik echt niet snap is wat die kennis nu bij je moeder in huis doet. Van wie is die hond nu eigenlijk? En wie is die kennis wel niet dat hij of zij zich zo kan opdringen in iemand anders leven en kan dwingen om zijn wil te doen? Dat lijkt mij ook niet helemaal gezond. :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:25

Jeetje ... ik zou zeggen: strikje erom en aan die kennis meegeven !

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:30

Maar zonder dollen, persoonlijk zou ik ook mijn verantwoording nemen en deze hond laten inslapen.
Niet uit gemakzucht, maar om te voorkomen dat hij wellicht van hand tot hand gaat en er allerlei mensen, met de beste bedoelingen uiteraard, mee aan de slag gaan ...
Een dergelijk dier knapt daar vaak niet van op helaas :(

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:31

Ik ben van mening, dat een hond niet zomaar een kronkel in zijn kop heeft.
Of er is wat mis gegaan bij de opvoeding, of het is medisch bepaald dat er iets in de hersencellen fout zit.
Zou je dit niet kunnen kijken? als het een opvoedingsprobleem is dat is hier echt wel wat aan te doen.

Is een boerderij geen optie? daar kan die zijn energie kwijt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:37

Alsof ze op een boerderij zitten te wachten op een hond met zulk gedrag ... ook daar lopen mensen en kinderen en andere dieren ;)
Of hij moet de hele dag in een kennel ?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 22:54

saroanda schreef:
Verder ben ik het met je eens dat het online moeilijk beoordelen is wat iemand moet doen.

Dat is idd gewoon niet te doen. Het enigste wat ik wel zeggen dat je moeder die kennis met een rotboog het huis uit moet schoppen. Het is niet haar hond maar die van je ouders *punt en einde discussie*. Wat er met de hond gebeurd is aan je ouders en niet aan die kennis.

Voor mezelf, ik heb een border collie en 1 uit een werklijn. Die van mij heeft dus echt geen gemeen botje in dr lijf. Maar ik kan me voorstellen dat je een beetje met je handen in het haar zit. Als ik zo lees wat jullie al gedaan hebben om de hond geestelijk en lichamelijk bezig te houden en hoe ermee omgegaan wordt, zou ik ook denken dat er toch iets niet goed is met de hond. Ik zou dan ook persoonlijk gewoon met de hond naar de DA gaan en met hem overleggen, probleem voorleggen. Mss dat hij voorstelt om eerst toch een foto/scan ed van het hoofd te maken om te kijken of er idd iets zit. Dan weet je tenminste ook waar het weg komt als het dat is. En maakt als het dat is ook de beslissing om in te slapen iets makkelijker. Een DA zal ook echt geen hond zomaar inslapen omdat de eigenaar dat wil. Dan moet er echt wel wat aan de hand zijn, anders komt hij echt wel met een ander voorstel.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 23:06

Shirley schreef:
Alsof ze op een boerderij zitten te wachten op een hond met zulk gedrag ... ook daar lopen mensen en kinderen en andere dieren ;)
Of hij moet de hele dag in een kennel ?

zo was dus ook mijn idee daar lopen ook mensen waar hij mee moet opschieten en niet opeens moet uitschieten...
:= mijn oudjes vinden de kennis denk ik heilig ofzo maar ze had van mij al de flinke waarheid gehoord via de telefoon maja sommige mensen zijn heel goed in manipuleren enzo en heel erg door drammen := snap ook niet dat mijn ouders gewoon zeggen van t is gewoon genoeg

maar goed morgen word hij als goed is opgehaald door de kennis(eerst zien dan geloven) zo niet hoop ik dat mijn ma alsnog gewoon er een eind aan maakt..

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 23:09

ik heb al gezegd dat ik hem wel wilde zien om te kijken. maar het is jullie keuze. inslapen vind ik niet de juiste oplossing de hond doet dit niet zo maar blijf ik altijd bij

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:32

Ik vind in dit geval zowel asiel als in laten slapen echt not done..
Het is een dier.. Geen fiets!
Informeer tenminste bij de bordercollieclub, en zoek tenminste uit of er sprake is van een tumor of ander lichamelijk ongerief....

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 00:49

Goh, wat een discussie zeg!
Dat ik dit nu lees.
Ik ken je uit het Chihuahua-topic, wist niet dat dit speelde.

Ik reageer later nog eens uitgebreid.
Echter wil ik je wel afraden de hond naar het asiel te brengen, om de redenen die je zelf ook aandraagt.
(Mocht dit nog niet gebeurd zijn want ik heb niet naar de datum gekeken.)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:10

Naar een asiel brengen zou ik zowieso niet doen, dan weet je niet waar hij terecht komt en of de nieuwe eigenaren wel goed op de hoogte zijn van zijn problemen. Ik zou me dat nooit vergeven als er daarna nog iets zou gebeuren.

Dan zou ik hem eerder prive proberen te plaatsen maar ook alleen als ik echt het gevoel zou hebben dat ik zelf niet goed met de hond overweg kan. Het kan natuurlijk zijn dat hij gewoon wat te mans is voor jullie of dat jullie niet direkt genoeg reageren, daar doe je niets aan, kan zijn dat een ander daar wel mee overweg kan. Maar ookal is dat het geval, het blijft een moeilijke hond, een normale hond bijt niet zomaar ookal is de eigenaar niet direkt genoeg. Dus het zal altijd opletten zijn en het is maar de vraag of een nieuwe eigenaar zit te wachten op een hond met zo'n verleden.

Dus tenzij je echt het idee hebt dat je hem niet kunt geven wat hij nodig heeft, qua beweging, dicipline, opvoeding enz. zou ik hem gewoon laten inslapen.
De eer aan jezelf houden is imo niets mis mee, het zou je maar gebeuren dat hij straks wel echt iemand grijpt.

En laat die kennis lekker banketstaaf, het is helemaal geen schande je verantwoordelijkheid te nemen, je zadelt er een ander tenminste niet mee op.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:18

tja moeilijk.
Maar kan idd gewoon zijn dat hij zich te pletter verveelt. Border collies zijn nu eenmaal geen huishonden, maar werkhonden. En jullie geven hem best veel beweging....voor iedere andere hond...maar zoveel beweging als jullie hem nu geven; is voor een border collie nog niet genoeg.
Een tante van mij heeft ooit eens een jachthond gehad; daar liep ze 7 keer per dag een uur mee, vaak zelfs anderhalf uur per keer. Ja idd ze had er zowat een dagtaak aan...en nog was dat niet genoeg voor dat dier. Deed praktisch hetzelfde als jullie hond; ontzettend dominant, bijten, op je jagen. Uiteindelijk heeft ze hem naar iemand kunnen brengen die veel met jachthonden werkte en ook voor oa staatsbosbeheer jaagde enzo; hond sloeg totaal om en was super gelukkig daar, want eindelijk kon die doen waar die voor gefokt was.

Kan dus best zijn dat jullie hond helemaal geen kronkel heeft, maar gewoon het verkeerde thuis voor hem heeft. Kan die niet naar een boerderij ofzo...of iemand die hobbymatig schapen hoed of zoiets. Want klinkt aan de ene kant ook als een hond die gewoon te sterk instinct heeft voor het werken...waar het ras tenslotte ook voor gefokt is.

edit; naar een asiel zou ik hem sowieso niet doen; zal helemaal een ware hel voor zo'n hond zijn

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:23

xxCYNNxx schreef:
Kan dus best zijn dat jullie hond helemaal geen kronkel heeft, maar gewoon het verkeerde thuis voor hem heeft. Kan die niet naar een boerderij ofzo...of iemand die hobbymatig schapen hoed of zoiets. Want klinkt aan de ene kant ook als een hond die gewoon te sterk instinct heeft voor het werken...waar het ras tenslotte ook voor gefokt is.

Maar dat is nog geen excuus voor bijten.
Zijn energie niet kwijt kunnen en geestelijk verveeld zijn kan best maar dan uit het niets aanvallen is nog steeds raar.
Dus ik denk dat het zowieso een hond is waarmee je op moet passen. Bij de een zit de bijt-drempel nu eenmaal lager dan bij een ander.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:30

En wat is dat toch dat mensen maar denken dat op een boerderij alles kan ?

Nogmaals, daar lopen ook mensen en kinderen en andere dieren ... en daar heeft men over het algemeen de handen al vol genoeg aan het bedrijf !
Om er dan nog een probleemhond bij te hebben, is echt geen kleinigheidje :(

Als er voor dit dier ( of een soortgelijk dier ) een oplossing gevonden zou worden, is dat bij iemand die daar zeer ruim de tijd voor heeft en kennis van zaken ...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:34

Zo'n hond kan alleen ergens waar hij aan het werk moet, wellicht dat hem dat rust kan geven.
Op een boerderij zowieso niet, daar kan hij wel heel vrij rondlopen maar wordt er ook niets van hem gevraagd dus heeft hij nog geen geestelijke uitdaging.
En een boerderij is meestal niet afgesloten en je wilt ook niet dat voorbijgangers er last van hebben, om maar te zwijgen over iedereen die op het erf komt, op een boerderij loopt het de hele dag in en uit.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 01:38

Dat bedoel ik maar, anneliesdj, maar het wordt zo vaak voorgesteld ... word er af en toe moe van -O-