Help, mijn kat mager & vrouw die hem voert?!?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:28

Smee__ schreef:
Misschien omdat de meeste katten die ik ken het heerlijk vinden om lekker de hort op te gaan en te rennen en gek te doen buiten? Mijn kat houdt ervan om voor ons huis aan de vaart naar visjes te hengelen. Tja, mijn kat is echt niet tevreden met die paar vierkante meter tuin waar hij amper goed in kan bewegen. :n

Buiten dat ik denk dat het wel meevalt (heb zelf meerdere katten een tijd lang binnengehouden, die echte buitenkatten waren, nooit een probleem), is dat een keus die je maakt. Als je je kat naar buiten laat, is de consequentie dat je niet weet wat er gebeurt als hij uit het zicht is en dan kan het dus zijn dat hij dingen doet die jij niet wil. Zoals eten bij de buren, platgereden worden door een auto, etc. Daar zul je dan gewoon genoegen mee moeten nemen.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:29

malih schreef:
heel simpel. Gewoon je katten binnen houden. Probleem op gelost en ook de plaats waar ze thuis horen. Ik begrijp nog steeds niet waarom mensen hun katten de straat op gooien.

Mijn dames zitten gewoon lekker veilig binnen en komen niet buiten.

Zo simpel is het helaas niet nee...
Je hebt er katten tussen zitten die echt gek worden als je ze binnen houdt...
Andere katten vinden het heerlijk om binnen te zitten.
Maar niet elke kat kan tegen 24/7 binnen zijn...jij bent toch ook geen kluizenaar? ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:30

YamaSaki schreef:
Maar niet elke kat kan tegen 24/7 binnen zijn...jij bent toch ook geen kluizenaar? ;)

Mensen en katten vergelijken? :?
Je laat je goudvis toch ook geen rondje door de sloot zwemmen? :+

YamaSaki

Re: Help, mijn kat mager & vrouw die hem voert?!?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:34

Moet je es kijken hoeveel goudvissen er in de sloten en grachten leven! :D

Maar neemt niet weg dat sommige katten panisch worden van alleen maar binnen zitten ;)
Die worden echt niet vrolijk hoor...gaan de boel slopen, worden depri etc...

-Madame die ik nu op schoot zit, moet niet denken aan naar buiten gaan...maar onze kleine dus wel xD-

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:35

Ik ben van mening dat als je je kat binnen houd van af kitten dan weet hij niet beter.

Daarnaast prima als je de keus maakt hem buiten te laten, maar dan moet je ook niet piepen als hij verkeerd gevoerd word, neer geschoten word of met een plamuur mesje van de straat geschraapt kan worden omdat hij is aan gereden. Nog maar te zwijgen over alle katten die jaarlijks verdwijnen en waar van de eigenaren in paniek zijn.

Ik vind dat je over al die dingen voor lief moet nemen als jij je kat buiten laat.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:38

Ik vind toch dat er een verschil zit tussen 'niet piepen als..' en 'voor lief nemen'.. Nou schilder je de mensen die hun katten wel buiten laten af als mensen die het allemaal niks kan schelen ;) Maar dat neem ik inderdaad voor lief ja. :j

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:40

Nu ga je ervan uit dat iedereen een kat van kleins af aan hebt en binnen heeft gehouden ;)
Hoe zit het dan met al die asielkatten die een aantal jaren oud zijn ;)
Onze kleine -klein van formaat, maar 13jaar- komt bv uit t asiel, verleden onbekend ;)
Kan prima binnen zitten, maar zodra ze de kans ziet...hoppa naar buiten :)

De ene kat kan er tegen en de andere niet.
Dus is het niet zo simpel om elke kant, "gewoon" binnen te houden.

Heb je de kat van kitten af aan, ja dan is het een eigen keuze wat je wilt/kan.
Als je nou eenmaal geen binnentuin hebt, dan zijn al die risico's er idd.

Maar dat neemt niet weg, dat de vrouw die haar gezonde katten voert, (die dus niet lijken op vermagerde straatkatten), dit beter niet zou kunnen doen.
Besteed dan je brokken uit, aan de straatkatten die het wel nodig hebben, of neem zelf een kat.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:40

Vreselijk, zulke bemoeials in de buurt := Wij hoorden laatst van een kattenliefhebbende buuf, dat een andere buurvrouw tegen haar had geklaagd dat onze katten zo mager zijn. Terwijl wij niks dan lof krijgen van de dierenarts over hun gewicht en gespierdheid. Kattenliefhebbende buuf heeft haar dus ook maar gauw verteld dat het nergens op sloeg! Maar wat je aan die bijvoerende bemoeials in de buurt kunt doen.. geen idee. D'r zit denk ik niks anders op dan het te blijven herhalen. Begrijp heel goed dat je je tuin niet gaat afschermen, zou voor onze kat ook geen optie zijn.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 16:50

Smee__ schreef:
Ik vind toch dat er een verschil zit tussen 'niet piepen als..' en 'voor lief nemen'.. Nou schilder je de mensen die hun katten wel buiten laten af als mensen die het allemaal niks kan schelen ;) Maar dat neem ik inderdaad voor lief ja. :j

Ik zeg niet dat het ze niks kan schelen maar ik vind het wel onverantwoord. Ik woon niet samen maar mijn vriend heeft wel een kat en die loopt buiten en dat wil hij zo houden als we tzt samen wonen. Maar ik ga hem echt niet troosten als dat beest wat over komt eigen schuld dikke bult.
In een drukke woonwijk moet je gewoon je kat niet buiten willen laten lopen.

Ook oudere katten kunnen het leren vroeg of laat.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:02

Het is geen kwestie van leren...
Het is een kwestie van hoe zo een DIER in elkaar zit, (het zijn geen beesten).
Elke kat heeft een ander karakter, net als elk mens.

Je kan sommige katten gewoon niet "leren" om niet gestrest te raken, door te draaien, de boel te slopen, depressief te worden etc als ze niet naar buiten mogen.
Er zijn er natuurlijk genoeg die kunnen omgaan met binnen blijven, maar er zijn er ook genoeg die er niet tegen kunnen.

Katten komen van oorsprong ook niet uit huis, en dat stukje "wilde genen" is bij de ene sterker aanwezig dan bij de ander.

Afijn, het topic ging en gaat over het feit dat buurvrouw de katten voert.
Wat ik niet vind kunnen...helaas is hier wettelijk volgens mij weinig aan te doen.
Ik hoop dat de buurvrouw hiermee stopt voor de TS en dat ze dr brokken aan de katten geeft die het echt nodig hebben.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 17:43

Hoe staat het er nu mee TS? Nog wat van de politie gehoord? Wat was dat met die bedreiging? (Is een beetje ondergesneeuwd geraakt :o )

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 15:54

Nuja, ik ben gisteren schoorvoetend terug gekomen van werk en vond daar een handgeschreven brief in de brievenbus. "Beste poezenmevrouw" kopt het. Hierin vertelt de man in kwestie erg verdrietig te zijn door een verlies in zijn familie. Hij zal zich niet meer met mij bemoeien en biedt tweemaal zijn excuses aan.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 18:14

Ach gossie, wel een beetje sneu.

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 07:01

Zo zie je maar weer hoeveel dieren bij mensen los kunnen maken.

Siglos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:29

De discussie kat buiten of niet vind ik hier niet op zijn plaats, daarbuiten vind ik het altijd wel grappig dat hier het doodnormaal is dat je kat binnen blijft ( en anders loopt hij risico bla bla) maar een paard is dierenmishandeling als hij binnen blijft staan. Een kat hoort ook van nature buiten, te jagen en MIJLEN ver te gaan. Een kat is van nature een onderzoeker. Kijk, als je midden in de stad woont dan is het natuurlijk ook gevaarlijk om hem buiten te laten en dan is het ook te begrijpen dat je hem binnenhoudt (zoals mijn zus ook doet, maar als er andere woongelegenheid komt gaan ze lineadirecta naar buiten). Het baden in de zon, het jagen het vrij zijn heeft een kat nodig. Wij wonen hier naast de snelweg (wel een stukkie bos er tussen) en er ligt hier een 21 jarige dame naast me :Y). En de kwestie van 'ze zijn het gewent', als je kat altijd binnen is zijn ze het inderdaad gewent, maar de drang om naar buiten te gaan zal er altijd blijven. Mijn zus woont op een appartement met balkon. Ze mogen op het balkon en weten dat ze niet over de reling mogen (2 hoog). Toch gaat de gecastreerde kater 's avonds proberen op pad te gaan door op de reling te klimmen (tot een hardaanval bij ons als gevolg :Y) ) En tuurlijk, er zijn risico's zo ook als een paard buiten staat, blessures, iemand die hem jat, jagers, penny's die ze stiekem voeren. Toch geef je het paard de mogelijkheid zijn benen te strekken, dat vind ik bij katten hetzelfde geval.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 07:36

Ik weet niet of het kan en of het al genoemd is, maar kun je hem geen bandje op z'n nek doen en dan je eigen naam+telefoonnr ofzo erop schrijven?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 01:19

Pfft dat is wel heavy TS! Heb je al contact gehad met de politie?

@ Siglos, hier ga je het tegenargument op krijgen 'een paard laat je ook niet los buiten rondrennen'. :) Ik zeg het maar vast. Ben zelf vóór katten naar buiten hoor. Ik heb laatst te horen gekregen dat ik mijn kat maar niet had moeten nemen omdat hij onmogelijk in een omheining gehouden kan worden (ik beloof je dat hij alles zal doen om eruit te komen, ook al ligt ie daarna bebloed aan flarden aan de andere kant). Is namelijk een kat die met 2 jaar als zwerver is gevonden ergens, dus niks ik had het hem maar aan moeten wennen... Maar goed, sommigen zijn van mening dat mijn ouders deze kat dan maar weg moeten doen naar iemand die wel in een omgeving woont waar hij niemand tot last is :) welnu als iedereen dat moest doen konden we een groot deel van de katten in NL wel in laten slapen want dat lukt natuurlijk nooit.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:16

Ik ben er ook voor om katten naar buiten te laten. Ik heb ze een tijd binnen gehouden, en dat ging goed hoor. Ze breken de boel niet af, hoewel ze altijd buiten waren, maar ze zaten wel de hele dag voor het raam naar voorbijvliegende vogeltjes te kijken. Dat vond ik zo sneu, dat ik ze weer naar buiten heb laten gaan.

Maar ik woon erg achteraf, met weinig verkeer en buren die ver weg wonen en zelf allemaal (buitenlevende)katten hebben, dus zij hebben geen last van mijn katten en ik heb geen last van mensen die mijn katten voeren.

Maar feit blijf gewoon dat je geen zicht heb op je kat zodra hij naar buiten gaat, dus zul je voor lief moeten nemen wat er dan gebeurt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:22

Magrathea schreef:

De TS heeft al een excuusbriefje in de bus gehad. Dan hoeft er toch geen politie meer bij? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:37

aikon schreef:
Een andere buur doet de groene container niet dicht, mijn kat ruikt het lekkers en gaat er in eten. Ze hebben geklaagd daar over, ik al van "doe die container dan ook dicht, scheelt ook maden." Nu gooien ze gemakshalve hun eten maar over de schutting. Mijn honden vreten het dan op ipv de kat. Nu heb ik voor de 2e keer een hond ziek (kotsen en diarree, deze verdraagt gekruid eten niet). Ze vertellen dit niet meer te doen werkt niet.

Of die buurman zijn container wel of niet dicht doet moet ie zelf weten. Maar eten over de schutting gooien? Ik ging er nog eens vriendelijk heen en anders ging mijn afval ook over de schutting.

Over gevalletje in laten slapen door iemand anders. Daar had ik gewoon aangifte voor gedaan. En anders niet zeuren.

Ik woon gelukkig in the middle of nowhere. Heb alleen wel eens last van mensen die de paarden voeren. Nemen schijnbaar als ze met de hond gaan fietsen tassen vol groenafval mee om bij mij in de wei te kieperen. Als ik het zie ben ik niet aardig. Zal wel goedbedoeld zijn maar ik vind het aso

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:47

Wij hadden ook een buurvrouw die opeens onze castraat kater aan het voeren was, hij was overdag altijd bij haar. Zij vond het leuk dat bijna alle katten in de buurt bij haar langskwamen. Gelukkig is ze nu in een verzorgingstehuis... Ben blij dat mijn poes heel wantrouwig is naar vreemden en meteen weg racet :')

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 10:53

Hoe kan je andere mensen verwijten maken als je zelf niet zorgt dat je katten op eigen terrein bijven?
Jouw kat,jouw tuin?
Helemaal als je kat dieetvoeding moet is dat toch het eerste waar je voor zorgt?Een goede omheining.Buiten het voeren door anderen kunnen er zoveel andere verschrikelijke dingen met je kat gebeuren.denk aan vergiftiging,aanrijding,maar hij kan ook in iemands tuin komen en daar bijv de cavia pakken van het buurmeisje.
Je bent toch zelf verantwoordelijk?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:01

Cayenne schreef:
Magrathea schreef:

De TS heeft al een excuusbriefje in de bus gehad. Dan hoeft er toch geen politie meer bij? :=

Ja maar daarvoor had ze al aangifte gedaan :)* Dus dan lijkt het me wel netjes om even te melden dat het al geregeld is, dat die kerel niet alsnog polizei op z'n stoep heeft straks

Traber schreef:
Hoe kan je andere mensen verwijten maken als je zelf niet zorgt dat je katten op eigen terrein bijven?
Jouw kat,jouw tuin?
Helemaal als je kat dieetvoeding moet is dat toch het eerste waar je voor zorgt?Een goede omheining.Buiten het voeren door anderen kunnen er zoveel andere verschrikelijke dingen met je kat gebeuren.denk aan vergiftiging,aanrijding,maar hij kan ook in iemands tuin komen en daar bijv de cavia pakken van het buurmeisje.
Je bent toch zelf verantwoordelijk?

Dus als ik een kind heb en die op straat laat spelen moet ik ook maar niet zeuren als er iets mee gebeurt?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:20

Oh op die fiets. Vond het al zo vreemd :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 11:22

Haha :+ Ik lees wel hoor! Anders zou ik wel heel erg achterlopen :=