Ik vind de dierenambulance een aanfluiting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 16:57

josien_m_ schreef:
Buffelo schreef:
mijn paard had een keer op mijn pup van 10 weken gestaan, en had geen vervoer. pup in shock en niet echt meer bij kennis. dieren ambulance gebeld maar wouden niet komen. gelukkig uiteindelijk toch vervoer kunnen regelen maar voor mij nooit meer dieren ambulance, het had niet veel gescheeld of stich was er niet meer, gelukkig is hij nu 7 maanden en uitgegroeid als een gezonde vrolijke hond! maar paarden, nee daar heeft stich nog steeds angst voor!

Ik vind ook niet dat je daar de dierenambulance voor kunt bellen, dat regelen is je eigen verantwoordelijkheid.
Eerst zelf iets oplossen. Als ik aan ze doneer wil ik wel dat het geld goed wordt ingezet, dus niet gebruikt wordt voor mensen hun eigen dieren ookal doen ze het soms wel.
Of we moeten daar ook een landelijke zorgpremie voor gaan betalen natuurlijk ;)

Wat een belachelijke reactie. Wij hebben voor onze hond de dierenambulance gebeld toen hij een ongeluk had gehad en we hem zelf niet mee durfde te nemen (Vrijwilligers op de Ambulance hebben een EHBO cursus gehad, wij niet).

En daar hebben we zelf voor betaald. En flink ook. Dus wees niet bang, jouw centjes worden niet gebruikt voor dit soort dingen. Fijn om te weten he?

josien_m_

Re: Ik vind de dierenambulance een aanfluiting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:03

Wat is er belachelijk aan dat ik voorstel met z'n allen dan maar te gaan betalen voor de zorg aan dieren als we dat blijkbaar een recht vinden?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:05

josien_m_ schreef:
Wat is er belachelijk aan dat ik voorstel met z'n allen dan maar te gaan betalen voor de zorg aan dieren als we dat blijkbaar een recht vinden?

Omdat je daar al zelf voor betaald. Zo'n rit voor een eigen dier word al in rekening gebracht.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:07

Marije112 schreef:
Ik heb niet meer dan respect voor de mensen die daadwerkelijk op de auto zitten en goed werk doen. Maar komop, straks had ik wél een zwaargewonden hond of kat gehad en kan ik niets bereiken?

dan ga je toch zelf die hond/kat inleveren bij de DA? :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:09

Wendy schreef:
dees_daan schreef:
Dat doen we dus wel, anders werden onze ritten binnen de gemeentes niet vergoed, het asiel krijgt subsidie, wij niet.. Het asiel heeft dan ook meer ruimte en geld nodig om de dieren te huisvesten, castreren enz.
Jij vind het onterecht dat ik zeg dat het aan de gemeente ligt, dit kan jij beoordelen zonder dat je weet waar je over praat.. De gemeentes die niks uitgeven aan ritten, en waar dus ook geen ambulance meer is hebben ook geen asiels.. Dus die subsidiëren niks wat met zwerf of gewonde dieren te maken heeft. Dus hoe kan dit aan de ambulance liggen?
Daarnaast zijn wij niet de enige stichting die niet gesubsidieerd word, en alleen op vrijwilligers draait, en ook zeker niet de enige ambulance, gemeentes zijn er nou eenmaal niet zo happig op om daar geld aan uit te geven, de ambulances die steun van de DB krijgen zijn verbonden aan de DB, en dat is dus een heel ander verhaal.

Ik ben heel rustig, vind het alleen heel knap dat jij alles zo kan beoordelen, terwijl je je er duidelijk niet in verdiept hebt, en dus aannames doet die niet kloppen..

Leer lezen :evaw:
En ga niet over een paar jaar lopen jammeren dat jullie opgeheven worden. Je kunt er namelijk op wachten dat gemeenten jullie niet meer financieren. Dat ze het in bepaalde gemeenten nog doen, is een luxe. Kijk verder dan gemeenten, er zijn ook andere mogelijkheden van financiering. Dat is alles wat ik zeg.
Maar goed, als je het niet wilt horen, prima.
Wat ik opschrijf is niet uniek voor jullie organisatie, hetzelfde dreigt voor allerlei andere goede initiatieven.
Maar he, als jij je graag aangevallen wilt worden, be my guest.

Aangezien ik geen persoonlijke ervaringen heb met de dierenambulance, stop ik verder met reageren op jou.

Als je nou zelf even leert lezen.. De gemeente vergoed onze diensten, meer niet.. En dan nog niet eens allemaal, vogels en dieren die al dood zijn bij aankomst niet.
Wij zijn dan ook niet afhankelijk van de gemeente :D en dat probeer ik je al de hele tijd duidelijk te maken, onze ambu bestaat al 20 jaar, dus nee ik ben niet bang dat we over een paar jaar door financiële problemen opgeheven moeten worden aangezien onze inkomsten toch het meest komen uit taxiritten en mensen die hun dier weer komen ophalen en de donateurs.
Prima als je niet meer op mij reageerd, maar je ziet de dingen gewoon verkeerd, en blijft je daar aan vasthouden.. Jij hebt er een mening over dat wij niet gesubsidieerd worden, terwijl dat voor dierenbulances heel normaal is, en de DB ambulances juist de uitzonderingen zijn..

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:00

Ik zou zeggen, meld je aan als vrijwilliger bij de dierenambulance _/-\o_ .

Vrijwilligers zijn helaas erg moeilijk te vinden. We zijn al 1,5 jaar opzoek naar een derde vrijwilliger voor de kinderboerderij. Helaas nog geen enkele 'goede' gevonden. Met goede bedoel ik dus dat we opzoek zijn naar iemand die zelfstandig kan werken en die geen begeleiding nodig heeft.

Mensen willen of een baan die geld verdiend of lekker thuis zitten op de bank.
Vrijwilligers vind je niet meer aangezien je geen 'extra' beloning meer krijgt. Normaal kreeg je nog extra geld bovenop je uitkering als je vrijwilligerswerk deed, nu is dit dus niet meer.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:05

Ik heb vrijwillig bij de dierenambulance gewerkt.. Je wilt het niet weten wat een rotzooi dat daar was..
Konijnen uit de opvang werden 'per ongelijk' bij elkaar gezet, en als er dan jongen waren: tja.. die moeten dan maar naar de slangen, hebben die ook weer eten.
Uitrukken voor een schorpioen in midden winter, hele ratteplan erbij, kom ik daar aan laten ze me trots de schorpioen zien die inmiddels in een warm terrarium zat, was het een plastic mier.
Een pasgeboren konijn wat door de ontsnapte moeder op de koude vloer was gedumpt had dringend hulp nodig. Leg maar terug, gaat hij dood gaat hij dood, en anders haalt hij het misschien. Maar als je ze hebt aangeraakt gaat dat niet zo makkelijk, helemaal niet met een wilde moeder. Dus: zal ik hem dan mee naar huis nemen, dan breng ik hem met de hand groot - nadat moeders er op gestaan had en heel duidelijk gemaakt had dat ze er geen behoefte aan had-? Nee, hij red het toch niet. Dan vertrek ik nu en neem ik hem mee, en dan probeer ik het toch... Je gaat je gang maar.
Binnengebrachte jonge vogeltjes, jonge egeltjes die iedere 20 minuten nagekeken moeten worden, en de vogeltjes dan sowieso gevoerd. Kom je smiddags terug van een ophaaldienst, zitten die vogeltjes te vernikkelen in de kooitjes, meer dood dan leven. O, ik dacht dat ze 3 keer per dag gevoerd moesten worden?

Echt, en zo heb ik nog wel meer verhalen. Voor mij nooit meer. Ik breng ze tegenwoordig naar België, daar weten ze tenminste wel hoe ze met hun dieren om moeten gaan. Maar deze specifieke dierenambulance, nee, daar breng ik nooit meer iets naar toe. Geen haar op mijn hoofd..

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:17

heb niet alles gelezen. maar weet je ook wat het is... Negatieve dingen wegen altijd zoveel zwaarder dan positieve dingen. Het positieve wordt vaak ook vergeten.

Ik weet echt wel dat het lang niet overal goed geregeld is. Die ervaring heb ik helaas ook.
Maar de dierenambulance Eindhoven e.o. is echt wel goed geregeld. Gewonde dieren wordt áltijd voor gereden. Als er een spoedrit komt gaat die uiteraard voor en kan een gewonde vogel naar achteren geschoven worden, maar die wordt echt wel opgehaald. Ook zijn we het hele jaar door 24/7 bemand.

En de opmerkingen dierenbescherming heeft geld zat. Dan weet jij meer dan ik, en ik werk daar toch echt ;)

Jonge dieren die nog gevoerd moeten worden, worden naar mensen gebracht die daar ervaring mee hebben en die zorg tijdelijk op zich nemen. Uiteindelijk gaan de wilde dieren allemaal naar Zundert (vogelopvang). En ja, die brengen wij zelf!

Het is echt lang niet altijd maar slecht.
Mensen verwachten ook dat als ze bellen dat er binnen 5 minuten een ambulance staat.
Zo niet, hebben ze er al geen goed woord meer voor over.
Vergeet echter niet dat er véél meer mensen bellen! Als er 6 ritten staan zul je ze toch 1 voor 1 af moeten werken...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:56

dierenambu bergen op zoom gaat ook super die rijd ook vrijwel overal voor uit. Loze ritten kunnen ze echter niet betalen dus betreffend dier moet gevangen zijn en bijv. katten moeten of erg jong zijn of wat mankeren want katten mogen los op straat lopen en dus mag je die uiteraard ook niet zomaar van straat halen. Zou niet echt fijn zijn voor eigenaren om elke keer de rekening te moeten betalen van rit en eventuele opvang.

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe mensen erbij komen dat alle dierenambu medewerkers dieren EHBO cursus gehad hebben? Dat zou super zijn maar de werkelijkheid is echt anders hoor. Men kan deze cursus niet te pas en te onpas aanbieden en vrijwilligers houden het niet altijd maanden/jaren uit. Zeker bij een dierenambulance niet. Het is niet gewonden dieren ophalen en vervoeren maar vaak ook de eerste verzorging, de gang naar de dierenarts voor onderzoek en helaas ook regelmatig euthanasie, uit elkaar gereden katten/honden van de straat af halen, kwade mensen aan de telefoon hebben, met goed en slecht weer uitrijden en niet te vergeten hoeveel dierenleed je ziet. Zowel overdag als 's nachts allerlei ritten.
Vele mensen hebben toch een ander beeld van de werkelijkheid.

Men verwacht vaak veel teveel van een dierenambulance. Elke regio heeft zijn eigen regels waar ze zich aan moeten houden in samenspraak met gemeente/asiel/dierenbescherming e.d.

Voor de mensen die vinden dat de dierenambulance een aanfluiting is heb ik maar 1 tip. Meld je aan als vrijwillig(st)er en ga actief mee helpen dan zie je zelf waarom er beperkingen zijn en waarom niet alles kan. Je hebt namelijk naast het dier ook te maken met het overige verkeer bijv.
Stel dat je een loslopende hond wil vangen die de weg op schiet. Een auto wijkt voor die hond uit en rijd een mens/kind aan. Dan ben jij als dierenambulance medewerker wel verantwoordelijk. Dat risico kan je toch niet nemen? Toch snappen veel mensen niet dat de dierenambulance niet dit soort vang acties doet.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:59

Bij ons was er laatst een houtsnip tegen 't raam aangevlogen, leefde nog wel maar leek in shock. Dus ik de DA bellen, wordt ik doorgeschakeld en krijg ik een mevrouw aan de telefoon die klonk alsof ze het allemaal maar grote onzin vond en ja, het was wel helemaal aan de andere kant van de stad om 't vogeltje op te halen enz. :+ Gelukkig was de vogel ineens toch nog weggevlogen. Maar ik vond die vrouw toch wel echt 't toppunt van ongemotiveerd :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:01

Ze hebben hier op zaterdag een duif opgehaald!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:02

dierenfan schreef:
Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe mensen erbij komen dat alle dierenambu medewerkers dieren EHBO cursus gehad hebben? Dat zou super zijn maar de werkelijkheid is echt anders hoor. Men kan deze cursus niet te pas en te onpas aanbieden en vrijwilligers houden het niet altijd maanden/jaren uit. Zeker bij een dierenambulance niet.

Ik zei dat. En hier IS dat ook zo. Dat het bij jullie niet zo is, ka best, maar dat zegt niet dat het hier niet zo is.

Voor je als vrijwilliger aan de slag mag, moet je dieren EHBO gedaan hebben.
Laatst bijgewerkt door Daphne__ op 07-11-12 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:06

dierenfan schreef:
dierenambu bergen op zoom gaat ook super die rijd ook vrijwel overal voor uit. Loze ritten kunnen ze echter niet betalen dus betreffend dier moet gevangen zijn en bijv. katten moeten of erg jong zijn of wat mankeren want katten mogen los op straat lopen en dus mag je die uiteraard ook niet zomaar van straat halen. Zou niet echt fijn zijn voor eigenaren om elke keer de rekening te moeten betalen van rit en eventuele opvang.

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe mensen erbij komen dat alle dierenambu medewerkers dieren EHBO cursus gehad hebben? Dat zou super zijn maar de werkelijkheid is echt anders hoor. Men kan deze cursus niet te pas en te onpas aanbieden en vrijwilligers houden het niet altijd maanden/jaren uit. Zeker bij een dierenambulance niet. Het is niet gewonden dieren ophalen en vervoeren maar vaak ook de eerste verzorging, de gang naar de dierenarts voor onderzoek en helaas ook regelmatig euthanasie, uit elkaar gereden katten/honden van de straat af halen, kwade mensen aan de telefoon hebben, met goed en slecht weer uitrijden en niet te vergeten hoeveel dierenleed je ziet. Zowel overdag als 's nachts allerlei ritten.
Vele mensen hebben toch een ander beeld van de werkelijkheid.

Men verwacht vaak veel teveel van een dierenambulance. Elke regio heeft zijn eigen regels waar ze zich aan moeten houden in samenspraak met gemeente/asiel/dierenbescherming e.d.

Voor de mensen die vinden dat de dierenambulance een aanfluiting is heb ik maar 1 tip. Meld je aan als vrijwillig(st)er en ga actief mee helpen dan zie je zelf waarom er beperkingen zijn en waarom niet alles kan. Je hebt namelijk naast het dier ook te maken met het overige verkeer bijv.
Stel dat je een loslopende hond wil vangen die de weg op schiet. Een auto wijkt voor die hond uit en rijd een mens/kind aan. Dan ben jij als dierenambulance medewerker wel verantwoordelijk. Dat risico kan je toch niet nemen? Toch snappen veel mensen niet dat de dierenambulance niet dit soort vang acties doet.

+:)+
niet te vergeten de honden en katten afleggen als ze niet meer leven en de eigenaar op de hoogte stellen, en de gelegenheid te geven om afscheid te nemen en evt een afspraak maken bij het crematorium voor ze.. Vooral bij katten komt dat regelmatig voor..

1x per jaar is er bij ons ehbo, maar zolang moeten ze het dan wel volhouden idd :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:08

UMayDream schreef:
Bij ons was er laatst een houtsnip tegen 't raam aangevlogen, leefde nog wel maar leek in shock. Dus ik de DA bellen, wordt ik doorgeschakeld en krijg ik een mevrouw aan de telefoon die klonk alsof ze het allemaal maar grote onzin vond en ja, het was wel helemaal aan de andere kant van de stad om 't vogeltje op te halen enz. :+ Gelukkig was de vogel ineens toch nog weggevlogen. Maar ik vond die vrouw toch wel echt 't toppunt van ongemotiveerd :')

Was dat ook regio lwd? Zijn bij lwd nogal wat problemen geweest, weet niet of t nu weer wat op de rit is (om maar in die termen te blijven) maar ging idd niet goed daar

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:11

dees_daan schreef:
UMayDream schreef:

Was dat ook regio lwd? Zijn bij lwd nogal wat problemen geweest, weet niet of t nu weer wat op de rit is (om maar in die termen te blijven) maar ging idd niet goed daar

Jep, Leeuwarden :j

Jinks

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:20

Ik heb hele goede ervaringen met de dierenambulance. Ze hebben 1 x een kat op gehaald op de zaterdag die aangereden was, en ook eenmaal een hond die ons erf opgelopen was. Ik had de hond opgesloten in de kennel van mijn honden, want hij was niet zo vriendelijk. De Dieren ambulance was er in beide gevallen binnen 45 min.

Verder zijn ze ook drie zwaluwen bij ons komen ophalen (jonge) die per ongeluk verstrikt zijn geraakt in de vliegen draad op stal. Ze zaten er met hun vleugels opgekleeft (zwaluwen ketting :)). De dierenambulance heeft ze meegenomen en een paar dagen later volledig schoon weer teruggebracht in het nest.

Ik heb niets als complimenten voor deze mensen.

Overigens was dit regio Nieuw Bergen Noord Limburg

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 11:31

Ik kan hier ook alleen spreken over de ervaringen met de dierenambulance zelf. En die waren ook niet zo vrolijk. Geen drama, maar wel ontzettend moeilijk bereikbaar en een behoorlijk chagrijnige chauffeur.
Toen wij 's avonds terug kwamen van de paarden liep er in onze wijk een hond los midden op straat. Nergens een eigenaar te bekennen.
Dus eerst het nummer van de ambu gebeld die we via de DB hebben. Werd niet opgenomen na een stuk of 3 x proberen.
Toen maar 144 gebeld die ons weer doorschakelde naar hetzelfde nummer waar WEER geen gehoor kwam.
Weer 144 gebeld dat dit niet ging werken zo.
Doorgeschakeld naar WEER een ander nummer, kwam er een man aan de lijn die ons vertelde dat we het eerste nummer moesten bellen.
Toen werd ik toch lichtelijk geiiriteerd. Mijn lontje is best erg lang, maar het was onder hand 22.30 uur geworden en ik kreeg niemand te pakken.
Had al gezegt, nog even en we nemen hem mee naar huis.

Eindelijk kwam die man met een andere oplossing, hij zou wat regelen en dan mij terugbellen. 10 minuten later belde hij dat hij iemand te pakken had en die kwam het hondje halen.
Zo gezegt zo gedaan en voíla er kwam een ambu. Ik ga niks zeggen over de man en zijn ervaring met honden qua rassenkennis etc. maar zijn manier van doen.

Tja zegt ie: had hij maar rond een normaal tijdstip moeten weglopen... ik heb toen heel wat woordjes moeten wegslikken en hem ook gezegt dat hij toch zelf vrijwilliger was geworden bij de ambu. Dieren kennen geen klok. (behalve in verband met eten :+ )
Hij heeft het hondje meegenomen en hij is na het weekeind door de eigenaar weer opgehaald. Wij hebben dus dik 2,5 uur moeten doen om te zorgen dat er iemand kwam om het hondje op te halen. Dit gaat me niet zo zeer over hoelang ik moest wachten, maar meer om de bereikbaarheid.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 14:18

Ik ga er ook niet vanuit dat er binnen 10 minuten iemand aan de deur staat, dat had ik ook helemaal niet verwacht bij dit vogeltje. Maar iemand bereiken lijkt me wel handig.

Laptopmuis schreef:
Ik zou zeggen, meld je aan als vrijwilliger bij de dierenambulance _/-\o_ .

Zoals je heb gelezen heb ik daar geen tijd en geld voor, anders had ik het graag eens geprobeerd.

Amalarab schreef:
Marije112 schreef:
Ik heb niet meer dan respect voor de mensen die daadwerkelijk op de auto zitten en goed werk doen. Maar komop, straks had ik wél een zwaargewonden hond of kat gehad en kan ik niets bereiken?

dan ga je toch zelf die hond/kat inleveren bij de DA? :j

No way, dat ik een zwaar gewonde hond of kat in mijn auto zou leggen om te vervoeren. Écht niet. Straks richt ik nog veel meer schade aan dan het beest al heeft. Daarnaast heb ik ook niet altijd tijd om een aangereden beest naar de DA te brengen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 14:39

Bij een spoedgeval zou ik persoonlijk een dierenarts bellen. Ik heb het nummer van de DA hier in de buurt sowieso in mijn telefoon staan, en anders kun je via 1888 ofzo vast een DA bereiken.

Ja ze komen niet overal voor, maar als je eens wist hoe druk die mensen zijn...
De vrijwilligers die ze hebben zetten ze op de bussen, en niet in een centrale. Die 35 cent per minuut, daar worden wss onkosten mee betaald.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:02

Mijn moeder werd gebeld door de Dierenambulance, onze kat was aangereden, en dood. Prima, mijn moeder vroeg waar het dan precies was, ze vertelden waar ze waren, dat bleek vlakbij, dus mijn moeder had zoiets van, ik kom er wel aan, haal hem wel op, maar mijn moeder hoefde niet te komen, want ze wilden hem eerst nog even fatsoeneren, ze namen hem dus mee.
Mama in tranen en afgesproken dat ze de volgende dag onze kat op zou halen. :(:)
Volgende dag kwam ze daar om de kat op te halen, hij was inderdaad netjes neergelegd en gefatsoeneerd, hij lag er mooi bij. Mijn moeder wilde weggaan, maar ze mocht niet gaan, ze moest eerst de voorrijkosten betalen. :? Heeft ze dus niet gedaan, want zij heeft niet gevraagd de kat mee te nemen, ze wilde hem zelfs komen halen. Ook een beetje rare actie.....
Als ik een beest vind o.i.d., ga ik zelf wel naar de dierenarts toe, of ik bel daar wel heen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:37

die kosten waren er al want als de dierenambulance gebeld is en uitgereden is dan moet die rit betaald worden. Zeer logisch toch? Ik snap het probleem dus niet wees blij dat ze hem opgehaald hebben en jullie benaderd hebben zodat jullie weten wat er gebeurd is.
Mijn kat is doodgereden en meegenomen door rijkswaterstaat (mijn ma was net bij de rijksweg om haar op te halen toen ze rijkswaterstaat weg zag rijden van de plaats waar ze lag volgens mijn tante). Ik heb alles gedaan om haar nog even te zien maar rijkwaterstaat was niet bereikbaar en toen ze bereikbaar waren konden ze niet zeggen wie het geweest was en waar de kat naartoe zou zijn.
Heb nog dagen in onzekerheid gezeten en ook met de hoop dat ze misschien toch nog wel thuis zou komen.........
Ik had er graag voor betaald, niet om ze nog perce te zien maar wel om gelijk de zekerheid te hebben of ze het wel/niet is.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 19:51

Hier in principe alleen maar goede ervaringen met de dierenambulance... Vroeger liep ik met enige regelmaat tegen een gewonde vogel oid aan en die kwamen ze dan altijd heel snel ophalen.

Vorig jaar is mn hond 1,5 dag vermist geweest, toen hebben ze ons ook zo veel mogelijk geholpen.
Één vreemd dingetje was er toen... Werd op een gegeven moment gebeld dat ze gesignaleerd zou zijn in het park en ''ZE probeerden haar nu te vangen''. Dus ik er met een bloedvaart heen, heeft hooguit 10 minuten geduurd. Kom ik aan, tref de meneer van de ambu tegen een bruggetje geleund. Dat na dat bruggetje kwam er een pad dat aan weerskanten was afgesloten door bosjes/sloot, daarna weer een bruggetje. Ja, de tuinier in het park had even geholpen maar mn hond was watervlug en 'ze ging net dat bruggetje daar over, daarna heb ik dr niet meer gezien''.
Lang verhaal om helemaal uit te werken, maar de situatie was in elk geval dusdanig dat de tuinier makkelijk even bij het andere bruggetje had kunnen gaan staan. Mijn (toen nog) angsthaas had dan keurig tussen de bruggen in gebleven waar ik haar had kunnen pakken. Sterker nog; vanaf de ''onbewaakte'' brug was het echt maar een paar honderd meter naar de drukste en gevaarlijkste weg hier in Heemskerk, heb vlak daarvoor nog Havanna's pootafdrukken kunnen vinden en ze is dus die weg overgestoken....

Ik vond het zoooo raar!! ''ja, ze ging net t bruggetje over, daarna niet meer gezien'.... Ohhhhh.... Echt waar. Ze wisten al dat ik onderweg was verdorie!!

Maar goed, buiten dat incident om niets dan lof voor ze hoor :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:05

kuzznathalie schreef:
Mijn moeder werd gebeld door de Dierenambulance, onze kat was aangereden, en dood. Prima, mijn moeder vroeg waar het dan precies was, ze vertelden waar ze waren, dat bleek vlakbij, dus mijn moeder had zoiets van, ik kom er wel aan, haal hem wel op, maar mijn moeder hoefde niet te komen, want ze wilden hem eerst nog even fatsoeneren, ze namen hem dus mee.
Mama in tranen en afgesproken dat ze de volgende dag onze kat op zou halen. :(:)
Volgende dag kwam ze daar om de kat op te halen, hij was inderdaad netjes neergelegd en gefatsoeneerd, hij lag er mooi bij. Mijn moeder wilde weggaan, maar ze mocht niet gaan, ze moest eerst de voorrijkosten betalen. :? Heeft ze dus niet gedaan, want zij heeft niet gevraagd de kat mee te nemen, ze wilde hem zelfs komen halen. Ook een beetje rare actie.....
Als ik een beest vind o.i.d., ga ik zelf wel naar de dierenarts toe, of ik bel daar wel heen.

Waarom raar? DA haalt kat netjes van de straat, neemt de moeite de chip te zoeken, de kat netjes te maken en jullie in te lichten.
Ja daar zitten kosten aan, voor niets gaat de zon op en de DA moet ook vele kosten maken. Bij rijkswaterstaat gaat de overleden kat direct de destructie container in en zie je hem gewoon nooit meer terug. Wil je dit niet moet je je kat binnen houden kan hij ook niet aangereden worden.

Ik werk sinds begin dit jaar ook bij de DA en als ik de verhalen van Dees-Daan lees gaan hun net zo te werk als wij (of omgedraaid ;) ).
Bij ons is er 1 betaalde functie en dat is die van de manager. Voor de rest werken wij met zo'n 35 fanatieke vrijwilligers.
Onze DA is 24/7 , ook op feestdagen, bereikbaar. Mijn collega rukt gewoon uit bij een melding van een overleden kat langs de snelweg midden in de nacht. Ook vogels(alle maten/soorten) halen wij op. Als het overleden is halen wij de vogels ook op.
Ook wij bewaren de ovl katten 3 weken en soms 4 weken in de koeling daarbij maken wij ze ook toonbaar voor de eigenaar zover dit mogenlijk is. Maar soms is er ook een ' niet voor identicatie ' gevalletje.
Onze DA zorgt ook voor cursussen. Niet alleen EHBO maar ook in omgang met mensen. Ja ook wij hebben te maken met agressie en emotie. Daarnaast een stukje rassenkennis, schoonhouden van de basis en ambu etc etc. Na dat je alle cursussen hebt gevolg doe je een toets en mag je in je apenpakkie op de ambu. Ook is er nog een rijtest.
Wij verzorgen ook crematie ritten en brengen de as zonder extra kosten weer bij de eigenaar.
Mensen die bellen dat hun hond ziek is en naar de dierenarts moet kunnen gebruik maken van onze taxiritten. En dat gebeurd best vaak.
Meldingen proberen we echt binnen 2 uur af te handelen en spoedmeldingen natuurlijk zo snel mogenlijk.

Onze DA is ook net als die van Dees-Daan zelfstandig, al ruim 17 jaar. Beter nog wij willen niet eens samen met de dierenbescherming omdat we ons dan aan hun regels moeten gaan houden. In aangrensende regio's zijn er dierenambu's van de dierenbescherming en ik hoor daar echt horror verhalen over. Niet rijden voor een aangereden kat , gewonde vogels laten liggen ect etc.
Ik weet zeker dat dit soort dingen puur te maken heeft met management.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:16

Ik vind dat de meesten uit het topic heel veel verwachten van vrijwilligers. Wij hebben veel ervaring met 144 en DA en ALLEEN maar positief! Omgeving Velp GLD.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 20:23

@cowgirl, zelfde werkwijze idd :j bij ons is er alleen niemand betaald, en dode wilde dieren worden hier door de gemeente opgehaald tenzij we in de buurt zijn en langs kunnen rijden, training hoe om te gaan met mensen en agressie is wel heel handig idd, dat hebben wij niet..