Honden: wel of niet vaccineren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Honden: wel of niet vaccineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:23

Door alle redenen die jij aandraagt TS heb ik jaren besloten mijn honden niet meer te laten enten.
Basis en tot een jaar of 6/7 hebben ze nog gehad.Inmiddels bijna 10 en bijna 12, nu krijgen ze deze niet meer en ik laat ook geen titer bepalen. (wel regelmatig controle bloedje etc bij de dierenarts op andere dingen).

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 00:59

Het lastige voor mij is dat ik mijn hond op 3-jarige leeftijd heb gekregen uit het asiel (geen vorige eigenaar bekend), dus dat ik niet weet of mijn hond als pup ingeënt is. Wel heeft hij in het asiel alle basis-entingen gehad. Ik denk dat ik binnenkort eerst laat titeren en dan te kijken of het nodig is om te enten.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:34

Fabienne_S schreef:
Bedankt voor je nuttige reactie margriet :+

Het was eigenlijk wel serieus bedoeld. Waarom wel paarden enten en de hinden niet?

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 08:47

Ik laat mijn hond altijd enten.. gewoon omdat ik het risico niet wil lopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:07

Net aan de hand van cijfers van het AUV (dierenartsen coöperatie) een rekensommetje gemaakt.
Want, vergeet niet dat dierenartsen praktijken niet alleen mensen zijn die dieren willen helpen, maar ook gewoon mensen zijn met een baan, een bedrijf dat moet blijven lopen.

Vaccineren levert de gemiddelde praktijk ongeveer 45.000 euro omzet per jaar op.
Zo'n 15% van de totale jaarlijkse omzet.

Zou je niet meer jaarlijks vaccineren, maar slechts (wat de fabrikanten van vaccinaties ZELF aanraden richting dierenartsen) eens in de 3 jaar de grote coctail zetten...
Dan scheelt dat dus iedere 3 jaar zo'n 2x 45.000 euro = 90.000 euro omzet.
Verspreid dat weer over drie jaar en dat betekend een omzet verlies van € 30.000 euro per jaar.

Iedere ondernemer is gek als ie (zeker in deze tijden) een dergelijke omzet gewoon opzij schuift.
Vrij logisch dus dat de meeste dierenartsen met klem aan blijven raden om jaarlijks te enten... Dat heeft echt helemaal niets met de gezondheid van je hond te maken (want heeft jullie dierenarts je "ooit" in al die tijd dat je je dier hebt, verteld wat precies de risico's van enten zijn?). Het is puur bedrijfsmatig dat je die jaarlijkse oproep krijgt.

De fabrikanten die de entingen maken en testen adviseren zelf om eens per 3 jaar de grote enting te zetten (weil/leptospirose en kennelhoest uitgezonderd).

Waarom niet iets kritischer zijn op de gezondheid van je hond én je portemonnee?

Als je ze jaarlijks laat enten krijgen ze dus iedere 3 jaar in totaal 2x een dosis rommel (met alle risico's van dien) die compleet overbodig en onnodig is.
Een beschermde hond krijgt géén 'extra' bescherming van die dosis, alleen een aanslag op z'n gezondheid.
Het is dus echt een onnodig, nutteloos risico om je dier zo vaak te laten enten.

Er is maar 1 persoon voor wie het "goed" is, en dat is de dierenarts, die er flink wat extra omzet op kan maken.

De gemiddelde consument stopt ontzettend veel rommel in z'n hond, zonder daar eens bij stil te staan, bij na te denken of kritisch over te zijn.

Brokken vol met BHA/BHT en etoxyquine... Kankerverwekkende troep (door de fabrikant in de marketing gezet als "gezonde anti oxidanten" en de consument geloofd dat trouw) en landbouw gif dat o.a. epilepsie en ernstige jeuk veroorzaakt.
Anti vlooien middelen vol gif op de vacht van de hond...
Anti wormen middelen vol gif in het lijf van de hond...
Vaccinaties met relatief hoog risico (onderzoek wijst uit dat zo'n 10% van alle honden daar in licht tot zeer ernstige mate een reactie op heeft).

En men vertrouwt blindelings op "de dierenarts".
In de veronderstelling dat die alles weet en alleen aan de gezondheid van je hond denkt.

Maar dierenartsen wéten niet altijd alles. Zijn soms op bepaalde onderwerpen amper of vrijwel niet geschoold (zoals voedingsleer) of worden gesponsord door voerfabrikanten (bonus systeem bij iedere weggegeven puppypakket, etc.).
En niet te vergeten: moeten een bedrijf runnen. Een failliete dierenarts kan geen dieren genezen...

Het kan écht geen kwaad om zelf eens wat kritischer te zijn als consument, op wat je precies in je hond stopt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-11-12 09:14, in het totaal 1 keer bewerkt

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 09:10

magriet schreef:
Fabienne_S schreef:
Bedankt voor je nuttige reactie margriet :+

Het was eigenlijk wel serieus bedoeld. Waarom wel paarden enten en de hinden niet?

Voor mijn paard is het verplicht (wedstrijden), dus heb geen keus. De twijfel over mijn hond is gebaseerd op bovenstaande redenen. Overigens krijgt mijn paard ook alleen de (verplichte) jaarlijkse influenza.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:11

Onze honden worden wel gevacineerd :j
Ze zitten veel te vaak in het buitenland en zijn thuis ook meer in de bossen en in het water te vinden dan dat ze thuis binnen zitten.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:14

Mizora schreef:
Als je echt voor kennelhoest wil vaccineren dan moet je dat trouwens met neusdruppels doen, deze variant is ook verplicht voor pensions e.d.. Wat in de mix zit is slechts beschermend voor een uiterst klein deel en los enten met kennelhoest moet 2x met een paar weken tussentijd, is dan 3 maanden geldig en heeft nog steeds geen volledige bescherming.

Niets is verplicht het zijn regels die pensions zelf maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:18

Fabienne_S schreef:
Voor mijn paard is het verplicht (wedstrijden), dus heb geen keus.

Toch maak je die keuze wel degelijk. ;)
Je KIEST ervoor om wedstrijden te rijden. En dús voor de vaccinaties.

Er is niemand die jou verplicht om wedstrijden te rijden.
Paarden zijn ook erg leuke dieren zonder wedstrijden...

Ik had voor m'n honden laatst ook de "keuze" om eens deel te nemen aan een show.
Daar wilden ze graag dat de hond ieder jaar de grote coctail kreeg. Zelfs terwijl fabrikanten garanderen dat een enting 3 jaar geldig is.
Met mijn keurig geldende enting van zo'n 2 jaar oud, mocht ik dus niet deelnemen.

Ik had de keuze om ze dan toch nog een keer te laten enten... OF niet mee te doen.
Ik heb voor dat laatste gekozen. Ik ga m'n honden niet vol rommel stoppen omdat IK graag een keertje aan een showtje/wedstrijd mee wil doen.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 09:28

@ Femke: daar heb je absoluut gelijk in. Maar anders zou ik niet eens een paard kunnen hebben, bij mij op stal (en de meeste stallen in de omgeving) is het verplicht om jaarlijks deel te nemen aan de enting die voor de hele stal tegelijk gedaan wordt. Daarnaast is het misschien heel naïef, maar aangezien mijn paard nog nooit zichtbaar last heeft gehad van de enting heb ik hier minder moeite mee. Ik snap dat hij dat altijd alsnog kan krijgen, maar ik vind de influenza enting het wel 'waard' om zo wedstrijden etc. te kunnen doen. Nogmaals, misschien is dit alleen omdat ik niet beter en meer weet ;-)

Femke wat zou je mij aanraden qua entingen voor mijn hond? Ik weet niet of mijn hond als pup entingen heeft gehad oid, maar toen hij in december 2011 op 3,5-jarige leeftijd in het asiel zat is hij ingeënt tegen: parvo levend (verzwakt), hondenziekte (v.a. 12 weken), besmettelijke leverontsteking (HCC), ziekte van weil, kennelhoest para-influenza (nr 3 t/m 7 in het ent-boekje).
Wanneer zou ik volgens jou visie welke entingen moeten laten zetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:42

Mijn visie:
In december 2014 de DHP enting laten zetten (Parvo, Hondenziekte, HCC).

Tenzij je ook naar shows, kennels, pensions, etc. gaat.
Dan zou ik ook para influenza/kennelhoest laten zetten in december 2012

En als je heel veel in oud, warm, stilstaand water met je hond gaat zwemmen, zou ik ook Weil herhalen in december 2012.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 10:59

Leptospirose en Kennelhoest vind ik juist zo belangrijk. Hier krijgen ze ook de bordetella enting als extra.

Ik wil het niet op mijn geweten hebben dat mijn dieren ziek worden en ik het had kunnen voorkomen. Ook ik heb dieren gezien met ziektes die voorkomen hadden kunnen worden en dat wil je niet meemaken.

En al die onzin over wat we in onze dieren stoppen, een hond word gemiddeld 15 jaar oud. Tegen de tijd dat de hond er mogelijk echt wat van zou krijgen maakt hij waarschijnlijk niet mee en weegt niet op tegen ziek worden enz. Alsof wij mensen niks "slechts" zouden binnen krijgen.

Word soms erg moe van al die modeverschijnselen zoals vers vlees, niet enten, niet ontwormen enz. want oei brokken is slecht, enten is niet gezond enz. De resultaten van al die modeverschijnselen is juist goed voor de portemonee van de dierenarts.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:07

Ik zou het wel fijn vinden als je zelf dan ook met argumenten zou komen Wilawander...
Voordat je mijn goed beargumenteerde verhaal als "onzin" gaat bestempelen ;)

Mijn uitspraken zijn berust op de HBO dieren opleiding die ik heb gevolgd, en de onderzoeksresultaten die verschillende onafhankelijke wetenschappers in de loop der jaren hebben gevonden.

Dat heeft vrij weinig met onzin te maken... En veel meer met feiten die wetenschappelijk onderzocht zijn en als zodanig bevonden zijn.

Je mag natuurlijk een andere mening hebben... Je kunt het bijvoorbeeld niet zo belangrijk vinden wat je hond krijgt of welke risico's je hond loopt. Dat moet je natuurlijk zelf weten.
Er zijn mensen die liever hun ogen dicht houden. Prima.

Maar je kunt wetenschappelijk bewezen feiten niet als "onzin" bestempelen ;)

Al vind ik het wel heel interessant om te zien dat je aan de ene kant zegt dat je er alles aan wil doen qua entingen om te voorkomen dat je honden ziek worden.
En dan vervolgens heel laconiek doet over voer en gifstoffen in vlooien- en wormenmiddelen.
Want daar kan je hond nét zo goed ziek van worden, en ook daar kun je iets aan doen om het te voorkomen.

En ook hierbij ben ik benieuwd naar je onderbouwde argumenten over de uitspraak dat 't niet enten, vers voeren, niet ontvlooien, etc. juist goed zou zijn voor de portemonnee van dierenartsen.
Want daar heb ik persoonlijk namelijk erg m'n twijfels over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:27

Voorbeeldje...
Een hond die verse voeding krijgt, krijgt een totaal andere pH van het maagzuur.
Dit wordt zo zuur dat wormen eitjes er niet in kunnen overleven.

Test de hond regelmatig op de ontlastig, zodat je ook zeker weet dat je geen wormbesmetting hebt, en dan hoef je alleen te ontwormen als er inderdaad wormen zijn.

Ontwormen werkt namelijk NIET preventief. Het werkt alleen als je hond ook daadwerkelijk wormen HEEFT.
Iedere keer dat je ontwormt terwijl je hond niet besmet is, geef je 'm dus onnodig een dosis vergif.
Want ja, wormmidel is vergif. Gif om te zorgen dat de wormen dood gaan, maar je hond net niet. Behalve bij bepaalde rassen, want die zijn zelfs erg gevoelig voor bepaalde stoffen zoals Ivermectine, die kunnen zelfs sterven als je ze daarmee ontwormt.

Een hond die verse voeding krijgt, zal geen BHA, BHT en ethoxyquine binnen krijgen.
Die stoffen veroorzaken o.a. kanker, epilepsie, ernstige jeuk en vachtproblemen, en een nog veel langer lijstje.
Die stoffen zijn voor menselijke consumptie absoluut verboden sinds ontdekt is wat ze veroorzaken. Maar in hondenvoer mag het gebruikt worden omdat daar geen wetten of regels voor zijn.

Voer je de hond vers, dan krijgt hij die rommel in ieder geval al niet binnen.
En ja, deze stoffen hebben OOK op de korte termijn al effect. Ethoxyquine heeft zelfs DIRECT effect, en blijft nog 7 á 8 maanden in het lichaam aanwezig nadat je stopt met het toedienen hiervan. Zo lang heeft 't lichaam nodig om van die troep af te komen...

Een heel groot deel van de honden heeft een milde of zwaardere vorm van granen allergie. Toch voert bijna heel de wereld voer wat voor zo'n 90% uit granen bestaat.
Voer vers, en je hond heeft daar geen last meer van.

Goed, het zijn geen wondermiddelen natuurlijk.
Het is niet zo dat een hond die vers gevoerd wordt nooit ziek kan worden. Logisch.
Maar het voorkomt wel de problemen die honden die het wél binnenkrijgen op kunnen lopen. Extra problemen, bovenop de normale dingen die ze al door andere factoren (milieu, erfelijkheid, etc.) kunnen oplopen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:42

Ik was vroeger van het strak enten. Bij mij is dit ook vanwege de informatie die ik via mijn opleiding krijg (dierwetenschappen) veel losser geworden. Ook met het voer ben ik o.a. terughoudender geworden, maar ik ben niet perse van het vers vlees. Er zijn ook voldoende merken brokken die echt goed zijn voor de hond en vrijwel alle merken voldoen aan de minimum eisen. Onze hond staat dan wel op renske, maar dat is dus inderdaad vanwege allergieën. Vers vlees heeft mijn moeder liever niet in verband met hygiëne. Wat trouwens ook goed te begrijpen is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:46

Zoals al eerder gezegd ik kijk liever naar wat ik zie in de praktijk. Heb al jaren honden en nooit gemerkt dat ze ziek zouden zijn geworden van de entingen. En als ik dan de leeftijden zie 15 voor een mechelaar en 18 voor een vuilnisbakkie dan maak ik me daar niet druk om.

Heb zelf jaren als dierenartsassistente gewerkt en genoeg ellende gezien waarom ik persoonlijk gewoon blijf enten en ook elke 2 maand mijn honden ontworm en elke maand tegen vlooien behandel.

Waarom? daar ik geen zieke honden wil en mijn eigen ervaring voor mij als eerste telt. Ook heb ik de nodige problemen gezien van vers vlees, niet ontwormen en enten enz. En dat wil ik voor mijn honden niet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:50

Femke schreef:
Voorbeeldje...
Een hond die verse voeding krijgt, krijgt een totaal andere pH van het maagzuur.
Dit wordt zo zuur dat wormen eitjes er niet in kunnen overleven.

Test de hond regelmatig op de ontlastig, zodat je ook zeker weet dat je geen wormbesmetting hebt, en dan hoef je alleen te ontwormen als er inderdaad wormen zijn.

Ontwormen werkt namelijk NIET preventief. Het werkt alleen als je hond ook daadwerkelijk wormen HEEFT.
Iedere keer dat je ontwormt terwijl je hond niet besmet is, geef je 'm dus onnodig een dosis vergif.
Want ja, wormmidel is vergif. Gif om te zorgen dat de wormen dood gaan, maar je hond net niet. Behalve bij bepaalde rassen, want die zijn zelfs erg gevoelig voor bepaalde stoffen zoals Ivermectine, die kunnen zelfs sterven als je ze daarmee ontwormt.

Een hond die verse voeding krijgt, zal geen BHA, BHT en ethoxyquine binnen krijgen.
Die stoffen veroorzaken o.a. kanker, epilepsie, ernstige jeuk en vachtproblemen, en een nog veel langer lijstje.
Die stoffen zijn voor menselijke consumptie absoluut verboden sinds ontdekt is wat ze veroorzaken. Maar in hondenvoer mag het gebruikt worden omdat daar geen wetten of regels voor zijn.

Voer je de hond vers, dan krijgt hij die rommel in ieder geval al niet binnen.
En ja, deze stoffen hebben OOK op de korte termijn al effect. Ethoxyquine heeft zelfs DIRECT effect, en blijft nog 7 á 8 maanden in het lichaam aanwezig nadat je stopt met het toedienen hiervan. Zo lang heeft 't lichaam nodig om van die troep af te komen...

Een heel groot deel van de honden heeft een milde of zwaardere vorm van granen allergie. Toch voert bijna heel de wereld voer wat voor zo'n 90% uit granen bestaat.
Voer vers, en je hond heeft daar geen last meer van.

Goed, het zijn geen wondermiddelen natuurlijk.
Het is niet zo dat een hond die vers gevoerd wordt nooit ziek kan worden. Logisch.
Maar het voorkomt wel de problemen die honden die het wél binnenkrijgen op kunnen lopen. Extra problemen, bovenop de normale dingen die ze al door andere factoren (milieu, erfelijkheid, etc.) kunnen oplopen.

En dat is dus zo'n voorbeeldje waar ik op doel. Net als bij paarden is ontlastingsonderzoek al lang achterhaald. Wormen scheiden niet constant eitjes uit ook niet als ze vol zitten. Dus kan het er zo uitzien alsof er niks aan de hand is. Maar kan de hond vol zitten. Een hond heeft altijd wormen. Door te ontwomen met regelmaat zorg je dat deze zich niet vermeerderen. En het gif van het wormmiddel is lang niet zo erg als de ellende die wormen aanrichten. Als je wormen in de ontlasting ziet ben je veel te laat en is er al de nodige schade. En dat wil ik dus niet voor mijn dieren.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 11:59

Maar Femke, hoe weet jij zeker dat die producten in hondenbrokken zitten? Ik heb daar een tijdje geleden wat over opgezocht, en ik kwam vooral tegen dat die verhalen vooral onzin zijn, dat één van die stoffen wel degelijk ook (met mate) door mensen geconsumeerd wordt, en dat er ook gewoon voorschriften en regels m.b.t hondenbrokken zijn. Heb die links nu even niet paraat, maar dat heeft me wel aan 't denken gezet over de betrouwbaarheid van dergelijke opmerkingen. Heb jij toevallig links naar onderzoeken waarin staat dat die producten er wel in zitten, en waar ook de schadelijkheid (in honden) ervan is aangetoond?

Het is geen aanval hoor, ben oprecht benieuwd, juist omdat jij wat meer achtergrondkennis hebt vanuit je opleiding. :)

Wat ik verder zo frappant vind is dat zoveel mensen vinden dat huisdieren absoluut ontwormd en geënt moeten worden, maar hoeveel mensen halen zelf jaarlijks de griepvaccinatie, of nemen regelmatig een ontwormings/ontschimmel/ontverzinmaarietskuurtje? Wij wachten ook tot we klachten hebben, of een algehele zwakkere gezondheid krijgen. Wij twijfelen zelfs over een baarmoederhalskankervaccin omdat we niet zeker weten of het mogelijk schadelijk kan zijn. En bij de hond zeggen we dan "Ja ach, de dierenarts zal 't wel weten, als hij zegt eens per jaar dan doen we dat gewoon!"

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:17

Ach ik snuffel niet over de grond, eet geen ontlasting van andere dieren of loop er doorheen te banjeren en lik daarna me schoenen af enz. Dat is nu echt weer appels met peren vergelijken. Een mens gaat naar de dokter als die zich niet goed voelt. Een hond zegt niet gauw wat en is afhankelijk van de mens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:33

Wilawander schreef:
Zoals al eerder gezegd ik kijk liever naar wat ik zie in de praktijk. Heb al jaren honden en nooit gemerkt dat ze ziek zouden zijn geworden van de entingen. En als ik dan de leeftijden zie 15 voor een mechelaar en 18 voor een vuilnisbakkie dan maak ik me daar niet druk om.

Heb zelf jaren als dierenartsassistente gewerkt en genoeg ellende gezien waarom ik persoonlijk gewoon blijf enten en ook elke 2 maand mijn honden ontworm en elke maand tegen vlooien behandel.

Waarom? daar ik geen zieke honden wil en mijn eigen ervaring voor mij als eerste telt. Ook heb ik de nodige problemen gezien van vers vlees, niet ontwormen en enten enz. En dat wil ik voor mijn honden niet.

Dus iets dat je zelf ziet in de praktijk (op individuen) is voor jou belangrijker dan grootschalig wetenschappelijk onderzoek...
OK... Dat kan.

Ik leg m'n vertrouwen liever in gedegen onderzoek op meerdere dieren.
Want inderdaad; uitzonderingen zijn er altijd. Er zijn ook mensen die géén longkanker krijgen maar wel hun hele leven roken. En mensen die nooit roken en toch longkanker krijgen.
Jij bent dus iemand die vrolijk een sigaret op zou blijven steken, omdat je toch risico hebt op wel of niet krijgen van longkanker ongeacht of je wel of niet rookt.
Ik ben iemand die niet rookt, omdat bewezen is dat het je een veel hogere kans op longkanker (en andere aandoeningen) geeft dan iemand die niet rookt.

En inderdaad; zoals je zelf hierboven nog schrijft: een hond zegt nit snel wat.
Dus hoe WEET je of je honden wel gezond zijn en zich goed voelen? Ze kunnen dit immers niet aangeven. Want van nature wil een dier zo sterk mogelijk zijn, omdat hij anders ten prooi kan vallen. Ook honden doen dit nog steeds. Die laten zo lang mogelijk helemaal niets merken als ze iets mankeren...
En dat is vaak ook een probleem. Want veel eigenaren zien de subtiele signalen niet en roepen dan vrolijk dat hun hond al die jaren kerngezond is.

Ik ben nog wel benieuwd naar zo'n voorbeeldje van problemen bij mensen die vers voeren... ?
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord over problemen op vers. Tenzij de hond toevallig een bijzondere eiwit allergie heeft. Maar dat zijn dan weer die hele speciale uitzonderingen die absoluut niet op de grote populatie van toepassing is.

Wilawander schreef:
En dat is dus zo'n voorbeeldje waar ik op doel. Net als bij paarden is ontlastingsonderzoek al lang achterhaald. Wormen scheiden niet constant eitjes uit ook niet als ze vol zitten. Dus kan het er zo uitzien alsof er niks aan de hand is. Maar kan de hond vol zitten. Een hond heeft altijd wormen. Door te ontwomen met regelmaat zorg je dat deze zich niet vermeerderen. En het gif van het wormmiddel is lang niet zo erg als de ellende die wormen aanrichten. Als je wormen in de ontlasting ziet ben je veel te laat en is er al de nodige schade. En dat wil ik dus niet voor mijn dieren.

Nee.
Een pup heeft (bijna) altijd wormen als hij geboren wordt.
Een hond die goed ontwormt is, is hondenvrij TOT hij OPNIEUW BESMET raakt.
Is er geen nieuwe besmetting, dan is de hond gewoon wormenvrij.

Dat ontlastingsonderzoek achterhaald zou zijn is nieuw voor me... Heb je een bron voor me?

Het 'probleem' met wormen, is dat het verschillende soorten zijn.
De meest voorkomende infecties zijn vaak de meest onschuldige. Die zijn gemakkelijk te bestrijden.

Terwijl de meest hardnekkige infecties (zoals hartworm) niet zomaar via de ontlasting te vinden zijn, en dus vaak te laat gevonden worden. MAAR... Vrijwel geen enkel normaal verkrijgbaar wormmiddel werkt tegen hartworm.
Dus je kunt dan zo vaak ontwormen als je wil, maar pas als je via de dierenarts speciaal een middel tegen hartworm haalt, kun je die bestrijden.

Het nadeel van relatief vaak (of in jouw geval: Erg vaak!) ontwormen, is dat wormen (en vlooien!) inmiddels bezig zijn om een resistentie op te bouwen tegen de gebruikte middelen.
Steeds meer middelen werken niet, of niet goed (genoeg).

Bij de paarden is daarom al besloten om wormenmiddelen alleen nog via de dierenarts te verstrekken, zodat er wat meer "grip" op komt. Maar het is een groot probleem.
Juist mensen die heel vaak (onnodig vaak) ontwormen, dragen daar flink aan bij...

Bovenop 't feit dat ze hun hond regelmatig bewust vergiftigen.
Nee, die wormen laten zich niet wegjagen met een lekkere lollie of een stukje suiker.
Je moet ze vermoorden met gif.
Een hond is niet voor niets vaak een paar dagen aan de diarree na het ontwormen.
En het wordt niet voor niets afgeraden om ontwormen, ontvlooien en/of enten binnen dezelfde 2 weken te doen....

@DaniBanani:
Sommige voerfabrikanten vermelden het vrolijk gewoon op de zak. En/of op hun website ;)
Er bestaan inderdaad voorschriften. Maar die zijn niet door een partij opgesteld die ze wettelijk verplicht maakt.
Een onderzoeks commissie heeft ooit uitspraak gedaan over de maximale dosering die toegestaan is om de "schade" van die stoffen te beperken. MAAR... Om bijv. de brokjes langer houdbaar te maken, is een veelvoud van die maximale dosering nodig, anders heeft 't geen nut voor de houdbaarheid.
Er wordt dus gewoon gedaan waar ze zin in hebben, en wat goed voor ze uit komt. Want er bestaan geen wetten of regels voor hondenvoeding.

Ik heb de discussie over hondenvoeding (o.a. hier op bokt) al zó vaak gevoerd... En daarbij zijn ook steeds links gepakt naar de onderzoeken. Ik heb ze nu (na een gecrashte pc vorige maand) niet meer paraat. Ze zijn vast nog in één van de topics over verse voeding vs brokken te vinden. :j

*edit*
Pedigree heb ik in ieder geval zo snel een linkje van gevonden:
http://www.pedigree.com/FAQs/ingredients.aspx (vraag 7...)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:24

Er zijn inmiddels vele dierenartsen die terug komen van het wormonderzoek? waarom? mooi voorbeeldje met een eigen hond.

Duitse herder gekocht. Hond werd ziek, zieker en zieker. Diaree overgeven enz. Ontlastingsonderzoek gaf geen resultaat. Uiteindelijk bloed onderzoek. Hond zat vol wormen. Nooit een levende van gezien. Hond is een half jaar lang elke 10 dagen ontwormd totdat we hem eindelijk schoon hadden. Die ellende wil je niet meemaken. Hond is inmiddels 8 en topfit en zo kan ik nog heel wat voorbeelden geven van o.a. paarden die keer op keer schoon zouden moeten zijn maar later zware kolieken kregen en vol met wormen zaten.

Ja ik kijk zeker liever naar de praktijk. Dat zegt me veel meer als een onderzoek wat op papier staat. Met sommige modeverschijnselen moet je niet mee gaan. Maar misschien moet je daarvoor eerst de ellende in de praktijk meemaken.

JustMe1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 13:29

Femke schreef:
Mijn visie:
In december 2014 de DHP enting laten zetten (Parvo, Hondenziekte, HCC).

Tenzij je ook naar shows, kennels, pensions, etc. gaat.
Dan zou ik ook para influenza/kennelhoest laten zetten in december 2012

En als je heel veel in oud, warm, stilstaand water met je hond gaat zwemmen, zou ik ook Weil herhalen in december 2012.

Bedankt. Mijn hond komt eigenlijk alleen in zee, en een enkele keer in een (groot) meer maar niet als het warm is oid (daar ben ik sowieso heel voorzichtig mee) en hij komt ook nooit in sloten.
Raad jij me aan om wel een titerbepaling te doen?

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:43

Wilawander schreef:
Ach ik snuffel niet over de grond, eet geen ontlasting van andere dieren of loop er doorheen te banjeren en lik daarna me schoenen af enz. Dat is nu echt weer appels met peren vergelijken. Een mens gaat naar de dokter als die zich niet goed voelt. Een hond zegt niet gauw wat en is afhankelijk van de mens.

:wow: niet!?

Ach, ik vind het een leuk idee hoor, maar ik hoop van harte dat een ieder die zijn of haar hond niet laat enten, dan wel regelmatig laat controleren op antistoffen en weerstand. Ik ben bang dat dat er bij veel mensen bij inschiet of dat het onnodig wordt gevonden. Zou toch jammer zijn als ziektes die weinig voor komen, straks massaal de kop weer opsteken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:46

amy_leftover schreef:
Wilawander schreef:

:wow: niet!?

Ach, ik vind het een leuk idee hoor, maar ik hoop van harte dat een ieder die zijn of haar hond niet laat enten, dan wel regelmatig laat controleren op antistoffen en weerstand. Ik ben bang dat dat er bij veel mensen bij inschiet of dat het onnodig wordt gevonden. Zou toch jammer zijn als ziektes die weinig voor komen, straks massaal de kop weer opsteken.

hahahaha

Helaas zie je dat al steeds meer. Kennelhoest bijvoorbeeld. Dat is de laatste 3 a 4 jaar enorm toegenomen en gaat razendsnel rond. Bij ons op de hondenclub zijn mijn vriendin en ik de enige die enten. Ook extra. Van onze honden vorig jaar 1 ziek (lichte vorm zonder koorts) daar zei er heel gevoelig voor is. De rest gezond dat was bij de niet geente honden wel anders waarvan 1 hond 4 weken lang hoge koorts had en er bijna aan kapot gegaan is.

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:51

Er zijn inderdaad weer regelmatig flinke uitbraken van kennelhoest. Na het UV examen 2 v/d 3 honden die meeliepen vanuit onze vereniging, kennelhoest opgelopen. Beiden geënt, maar behoorlijk ziek. Moet je je voorstellen als ze niet geënt zijn en er onVoldoende antistoffen in het lichaam zitten :(:) dan nog enten gaat vast niet, ivm verzwakking?