Ik heb bijna een nieuwe hond!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Re: Ik heb bijna een nieuwe hond!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 21:16

En?? Hoe was het? Hoe gaat het met Gismo? :)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 07:57

JAAAA helemaal goed! effe verslagje:

Gistermiddag zijn we naar het asiel gegaan, en bij de kennel was hij zó enthousiast om ons te zien, echt helemaal goed! We zijn nog met 'm gaan lopen daar, en toen in de auto. Hij vond dat best spannend maar ik ging eerst zelf zitten, en toen wilde hij er wel bij. Autorijden vindt hij raar, als we onder bomen door reden zat hij echt zo naar boven te kijken haha!
Eenmaal thuis heb ik hem eerst het huis laten zien, en de tuin. Hij was hel rustig en snuffelde eigenlijk gewoon wat rond, ook toen ik de halsband afdeed. Ik heb me omgekleed en ben gaan bankhangen, Gismo kwam voor me liggen en ging slapen. Dat had ik dus echt niet verwacht, zo snel! Hij is in huis heerlijk rustig en ontspannen, houdt echt van lekker liggen en vooral ook heel veel knuffelen. Hij durfde zich nu ook helemaal over te geven, dus dat gaat allemaal echt super!
Wel raar is dat hij de keuken eng vindt, hij staat te twijfelen om erdoor te lopen (vooral van buiten naar binnen, van binnen naar buiten is dat eigenlijk niet zo), en dan als ie 't doet schiet ie er laag bij de grond doorheen. Ik dénk dat hij misschien ooit geleerd heeft dat hij niet in de keuken mocht (als hij werkelijk snapt dat dit een keuken is zeg maar), of niet in een smalle doorgang mocht. Maar ik denk ook dat het een kwestie is van gewoon laten gaan, en dan merkt hij snel genoeg dat we niet boos worden als hij door de keuken loopt en dat er ook niks engs gebeurt daar. Vanmorgen was hij in eerste instantie al een stuk rustiger daar.

Uitlaten gaat ook goed, maar ik snap wat die mensen bedoelden met 'uitvallen' naar voorbijgangers en honden, hij reageert daar af en toe heel emotioneel op. Laat zich wel houden en is ook direct weer bij je als je de afstand terug vergroot. Tot dusver is het bij honden puur speelsheid, dus wel OK, alleen hij moet leren het te doseren. Bij mensen heb ik het nog niet getest, dat gaan we deels vandaag doen want mijn opa en oma komen kijken en dan spreken we op straat af, zodat we kunnen kijken wat hij met wildvreemden zou doen als je hem die op straat laat ontmoeten.

Oh ja hij vindt het ook eng als je 'm op zijn bedje stuurt, hij snapt het wel maar wil er dan liever niet op en glipt er zo snel mogelijk weer af. Aan zijn reacties te lezen is het 'op bed' gaan als straf gebruikt oid. Maar goed ik stuur hem er af en toe op, waarbij ik het dan beloon (bijv. brokje), en dat gaat goed. de eerste keer wilde hij echt niet erop, maar de derde keer ging hij in één keer en ook direct liggen dus da's goed.

Verder ja, de ideale hond zou je zeggen, hij is zó op z'n gemak in huis, alsof hij er al járen woont. Vannacht is ook perfect gegaan, iedereen is gewoon naar bed gegaan in normaal ritme, en Gis heeft beneden geslapen in zijn eentje. We hebben hem niet gehoord en vanmorgen lag hij op zijn favoplekje voor de bank, nog lekker te slapen. Hij begroette me enthousiast maar niet hysterisch, gewoon lekker rustig opstaan.
Wat hij ook doet is aangeven als hij eruit wil, ook écht ideaal en onze Floortje deed dat ook altijd. En hij maakt dan hele lieve geluidjes, haha! <3
Ook als we gaan uitlaten doet hij dat, maar zonder gestresst te worden.

Nou goed, al met al, het gaat dus super, ik denk echt dat we hieraan een héle fijne hond gaan krijgen. Gis is echt fantastisch!

oh ja hij kan ook heel hard boeren, haha! Floor deed dat ook wel maar niet zó hard, hahahaha!!!

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:30

Super zeg, dat het zo goed gaat met hem,
daar ga je een hoop plezier aan beleven.
Enne, waar blijven de foto's :o ??

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-12 09:32

Ah wat leuk!! Komt helemaal goed dus met jullie als ik dat zo lees!

En inderdaad, foto's!! :))

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-12 16:34

haha nee ik heb nog geen foto's, zal morgen wel proberen wat te maken, dan mag hij mee naar de stal! Ik heb vandaag wel met hem gefietst, hij wilde eruit vanmorgen maar was net uitgeweest, dus ik dacht 'jij moet lopen!'. Dus; fiets gepakt en op pad gegaan, tien minuten bij ons vandaan zit een vrij groot bos met een hoop paden die ook lekker fietsen dus hij kon lekker de benen strekken, zijn comfort-tempo ligt lekker hoog (ben ik écht niet meer gewend!! maar heerlijk!), en hij doet het superbraaf. In het fietsen kan hij veel beter zijn ei kwijt dan in het wandelen merk ik, hij is dan ook geconcentreerder. Dus dat is wel superleuk ook.

Verder kwamen mijn opa en oma op bezoek, en die bleken de hond in de auto te hebben. dus hup, honden elkaar op straat ontmoet, was gelijk goed. Toen hebben we ze ook nog even in onze tuin laten spelen, echt perfect! Gismo is heel 'gewoon' eronder, die speelt wat en gaat dan lekker liggen, speelt nog eens wat...

oh ja, we hebben ook het uitvalgedrag gezien nu, althans, het gedrag wat de mensen die hem na een paar dagen terugbrachten wss uitvallen noemen... Als je dichtbij vreemde mensen of honden komt gaat hij blaffen (lage blaf, niet hard), en dan bekijken wie het is. altijd met een positieve energie en gewone interesse. Met honden wil hij alleen maar spelen tot nu toe, en ook bij mensen, als ik gelijk aangeef dat hij erheen mag zegt hij hallo en dan is het ook goed. Ik denk haast dat dat hetgene is geweest wat die mensen als 'uitvallen' gezien hebben, maar dan ben je dus wel goed blind (sorry dat ik het zo bot breng), want er is echt (nog) geen spóórtje agressie te zien geweest, lichaamstaal is goed/ onderdanig-enthousiast.

nee hoor, Gismo is gewoon een ontzettend leuke hond, die inderdaad nogal onbegrepen is geweest (zoals men in het asiel ook al aangaf). Mensen hebben hem veroordeeld zonder te weten waarover ze het hadden, althans dat moet haast wel.
Nou ja, ik ben er zielsgelukkig mee, Gismo is echt fantastisch, hélemaal mijn hond, zoals mijn gevoel me bij onze eerste ontmoeting ook liet weten. van onzekerheid naar ons toe is niks meer te merken, hij laat vol vertrouwen zijn buik aaien en zich optillen, wil graag bij je liggen en is heel communicatief naar ons toe. En hij is dus ook nog eens lekker sportief, haha!

Morgen mag hij mee naar de stallen, eens kijken hoe hij dat vindt! En fotootjes maken natuurlijk!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-12 17:51

Update!

Gisteren toch nog maar even niet naar de stallen, in plaats daarvan wel lekker naar het bos, waar Gis een heleboel honden heeft ontmoet, en zelfs los heeft gelopen! Hij was aan het spelen met een Saarloos teefje van 11 maanden, ging zo leuk en de eigenaresse zei dat haar hond sowieso wel bij haar bleef, en wij hadden er een goed gevoel bij, dus hup, lekker los, haha! Gismo vond het heerlijk, lekker hard rennen en stoeien en boksen, echt zó leuk!
Aan de fiets is hij onvermoeibaar eigenlijk, hij vindt het fantastisch!

Gismo is hartstikke sociaal en kan het tot dusver met elke hond vinden, ook een groepje van vijf jonge honden die we tegenkwamen, werd met enthousiasme ontvangen, hoewel hij het af en toe ook wel een beetje spannend vond, zo'n hele groep.
Opvallend is wel dat hij soms 'dingen' van mensen verwacht, waaruit ik meen te kunnen opmaken dat hij weleens onterecht op zijn falie heeft gehad. Zo deinsde hij geschrokken achteruit toen ik hem tijdens het spelen benaderde om de riemen uit de knoop te halen (we durfden hem toen nog niet los te laten, spelen aan de riem ging goed alleen al die riemen is niet handig he...), en gisteravond was hij bang van het geratel van een flexi-riem die iemand vasthad. Geeft op zich niks, maar hij verwacht soms dat mensen boos worden terwijl daar mijns inziens geen aanleiding voor is.

Vandaag is Gismo wel meegeweest naar de stallen, waar we hem zijn oefenweitje hebben laten zien, en de paarden, de stallen, het huis (waar hij lekker heeft kunnen uitrusten tijdens het koffiedrinken, hij ging daar ook lekker liggen), het bos, alles! Hij vond het geweldig, in het bos mocht hij weer lekker los, en ook in zijn oefenweitje had hij enorme lol. Op de terugweg was hij aardig moe aan het worden, dus ik denk dat hij nog steeds voor pampus ligt, haha! Gis is onvermoeibaar en vindt alles leuk, houdt van actie en spelletjes, en vooral heel veel van koekjes, haha!

's morgens laat ik hem eerst uit, voer hem en ga dan werken, als ik dan terugkom (kwart voor 9 is het dan), wéét hij gewoon dat we iets gaan doen, en dan staat hij een beetje rusteloos te zijn, maakt allemaal babbelgeluidjes en piepjes en andere zeurgeluidjes, hihi! En als we dan gaan dan gáán we ook, haha! Het eerste stukje fiets ik even flink door, na een minuut of vijf is de scherpte eraf en loopt hij keurig netjes in een stevige draf, hihi!

ach het is gewoon superleuk, we hebben ook foto's gemaakt vandaag dus die komen eerdaags ook hierbij te staan.

Just_Natural

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 06:08

Leuke up-date weer!
Wel sneu dat hij toch min of meer angst heeft voor mensen,
doet je toch leed als je bedenkt wat hij in z'n vorige leven meegemaakt heeft, niet ??
Maar goed, daar hoeft hij vanaf nu niet meer bang voor te zijn !!!!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 07:10

Super leuke update!!

Heb jij ooit al eens gehoord van: http://controlunleashed.net/ daar denk ik dat jou hond enorm veel baat bij kan hebben. Ik ben dit ook met mijn hond aan het volgen.

Deze site dan goed in de gaten houden http://www.teamup.be/controlunleashed.html dit is de enigste hondenschool in NL en BE die het aan bied (tenminste die we hebben kunnen vinden) ze doen her en der ook trainingsdagen organiseren.

Mijn hond reageerd ook aangelijnd vreselijk op andere honden (blaffen en grommen) wat mijn andere hond weer wil corrigeren en zodoende heb ik of twee vechtende honden vast of ik moet ze kort houden en ze gaan helemaal uit hun dak zeg maar.
Ook als het rustig is op straat blaft hij naar mensen en rollaters, skaters, rolstoelen enz. en in het donker is het helemaal raak

Nu heb ik het commando 'watch' aangeleerd en met een clicker kan ik zeer gemakkelijk altijd op het goede moment en de goede toon (logisch, er is maar 1 toon) belonen. Hoe schor, nerveus, rustig, blij, kwaad ik ook ben zeg maar.
Er komt dus een hond aan en hij ziet die hond. Hij kijkt ernaar (dus op afstand) en ik zeg 'watch' en klik en beloon want hij kijkt naar die hond. Na beloning zeg ik weer watch en als hij kijkt naar die hond dan klik ik en beloon ik. We zijn nu 3 weken bezig en hij wil al bijna niet meer kijken op commando naar die andere hond. Wat hij nu nog doet is even heel vluchtig een blik werpen want anders krijgt hij zijn beloning niet meer. Hij wordt niet opgewonden, hij blaft niet, hij gromt niet en mijn andere hond die kijkt altijd alleen maar naar andere honden en vind niets aan de klikker en aan snoepjes (soms wel en dan wil hij ook opeens wat lekkers wat ik altijd geef). Ik kan nu gweoon op mijn gemak met ontspannen lijnen langs andere honden lopen. Zo ook met mensen. Als dit lang goed gaat dan ga ik het heel rustig wat afbouwen maar ik kan hem nu in elk geval bereiken i.p.v. dat hij totaal onbereikbaar voor mij woest grommend en blaffend in de riem hangt en dat terwijl hij gewoon enorm sociaal is en in 4 jaar tijd nog nooit gevochten heeft (en hij weegt rond de 40 kg dus dat in de riem hangen is niet zo fijn)

Normaal ghezien probeer je alle moeite te doen om te maken dat hij neit kijkt naar de andere hond. Echter honden zijn net kinderen. Iets wat niet mag moet ontzettend leuk en geweldig zijn en is heel interessant. Echter iets wat moet is minder aantrekkelijk en niet interessant en heel normaal.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 07:35

Nou het verbaast mij dat er toch nog zoveel hondenbezitters zijn die gewoon geen idee hebben wat een hond is, die niet in staat zijn om lichaamstaal te interpreteren en dat soort dingen meer. Ik ben echt geen expert, vind het leuk en zinvol om me erin te verdiepen, maar het is geen rocket science ofzo.

Maar goed, ja, eigenlijk is het dan best zielig, wij vragen ons ook meer en meer af wat deze hond in het asiel deed eigenlijk (los van het kinder-verhaal want ik heb hem nog niet getest met kinderen), en vooral zo lang (paar maanden). Maar goed eerlijk is eerlijk, als je dan zo'n verhaal hoort van die mensen die hem hadden, dat hij 'uitviel', ja dan snap ik wel dat 't niks wordt als de mensen tegenwoordig zo denken.
Vraag me ook af wat men dan eigenlijk wél wil! Ja goed, Gismo kan best heftig zijn naar mensen en honden, dan blaft hij dus en wil hij erop af, maar altijd vanuit een positieve energie van (enigszins onzekere) interesse/ enthousiasme. ik snap dus NIET dat mensen dat niet zien. Ik krijg vooral de indruk dat men hem vaak/altijd heeft gecorrigeerd/ tegengehouden op die momenten zonder alternatief van wat dan WEL te doen. Zelf hou ik zijn aandacht dan zoveel mogelijk vast, geef hem bijv. een oefeningetje of ik negeer het, óf (en dat zoveel mogelijk indien de andere persoon dat ook wil) ik laat hem er gewoon naartoe. Laat 'm maar contact maken en ervaren dat het OK is, en niets om onzeker over te worden.

Gisteravond kwam mijn oudere zus thuis, die woont in Utrecht en is voor het weekend hier. Zij is natuurlijk ook een vreemde dus hij ging er blaffend op af, maar ook daar, niks niet raar hoor. Het klinkt misschien heftig op zo'n moment maar zijn lichaamstaal geeft duidelijk aan dat er opgewekte interesse is, en een stukje onzekerheid, maar geen agressie of whatsoever.

Maar goed, stiekum vragen wij ons dus af wat er dan wél mis is met Gismo, want wij kunnen ons gewoon écht niet voorstellen dat zó'n gruwelijk lieve, aardige, sociale hond gedropt wordt bij een asiel (nogmaals het kinderverhaal daargelaten), en dan toch best lang daar zit en zelfs wordt teruggebracht. Krijgen wij nog abnormaal gedrag te zien of hebben eerdere mensen zich gewoon echt vergist, vragen wij ons af.
ach ja we gaan het wel merken, vooralsnog zijn wij er dolgelukkig mee en voor zover we in Gis' hoofdje kunnen kijken, hij ook.

We hadden 'm dus gisteren best lang meegehad, en hij heeft ook best veel gelopen, en gespeeld enzo. Hij wordt eigenlijk nooit echt moe, tot je dan thuisbent en ja, op de heenweg was hij een stukje sneller dan op de terugweg. Maar thuis had hij voor ons idee wat moeite met in de benen komen en hij piepte ook twee keer bij het opstaan. Dat moeten we dus even goed in de gaten houden, kan zijn dat het 'm erg veel was (drie dagen flink bewegen en aan de fiets, na een poos in het asiel met relatief weinig van dergelijke beweging), maar het kan ook iets anders zijn natuurlijk...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 07:52

@ dierenfan (ik zag je post pas nadat ik mijn vorige getypt had haha!), dat klinkt op zich wel goed, ik ga het zeker onthouden.
Gis blaft eigenlijk alleen naar mensen als die erg dichtbij komen en lopend zijn, en zo ook met honden. Hij laat zich wel goed houden en hij is er ook zó weer bij. In hoeverre het gedrag er is als hij niet is aangelijnd weet ik (nog) niet.
Ik reageer sowieso niet met agressie/ boosheid als hij blaft of trekt naar mensen/honden, maar zeg hem dat ie bij me moet komen bijvoorbeeld. Het gaat wel steeds makkelijker/ beter, en 's avonds laat en 's morgens vroeg, als er weinig activiteit nog is buiten, gaat het helemaal super.

Inderdaad, helemaal niet laten kijken werkt averechts. Gismo mag zeker wel kijken, maar ik reageer dus op het trekken aan de riem. Verder wil ik er ook meer proactief mee om leren gaan, zodat ik de reactie kan voorkomen ipv. moet reageren. Ik denk dat dat ook een groot deel is van de training die jij beschrijft, er proacief mee bezig zijn. Je dier vóór zijn creëert meer respect (want oh wat ben JIJ scherp!!!) dan reageren op het moment dat het gebeurt. Ik zorg dus ook dat ik zelf alert en bewust ben als ik met mijn dieren werk, wat niet makkelijk is want hun zintuigen zijn een stuk scherper dan de mijne, maar ik zorg dus zoveel mogelijk dat IK op de omgeving let, dus voor hen 'uitkijk' zeg maar, zodat zij in alle rust lekker op mij kunnen letten, haha! Is eigenlijk een paardending, maar een hond is ook een groepsdier dat het moet hebben van ondubbelzinnig leiderschap dus ja...

Over het geheel heeft hij zeker nog veel te leren, zodat hij zich stabieler en veiliger voelt. Maar ik mag echt niet klagen, hij doet het allemaal supergoed, veel beter nog dan we verwacht hadden. De grote basislijnen zoals aandacht bij me houden enzo, moet allemaal echt nog groeien, maar ja we hebben hem ook pas sinds dinsdag natuurlijk, dus dat komt allemaal wel.
Ik heb bij de plaatselijke hondenschool/ club wel geïnformeerd al, maar heb daarnaast wel besloten dat ik eerst zelf met hem aan de gang ga, tot hij er klaar voor is om dat te doen zeg maar. Ik ben niet van plan om bij wijze van volgende week te beginnen daarmee, of Gismo moet echt aanleiding geven als in bijv. dat ik hem onvoldoende snap, of dat hij écht toe is aan veel meer. Maar voorlopig heb ik zelf nog een aardig assortiment aan dingen die hij kan doen, haha!

Hij heeft gisteren trouwens ook schapen gezien, ook van vrij dichtbij. Vond hij zeker interessant, hihi!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:28

Wat een heerlijke updates! Fietsen doe ik ook vaak met mijn (ook onvermoeibare :') ) hond, vindl ze ook prachtig! Fijn dat hij zo sociaal is, kan hij lekker spelen en gek doen met andere honden! :D

Maar nu wachten we nog steeds op een foto.. :D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 17:52

Beter laat dan nooit: foto's!
Afgelopen weekend hadden we een hond erbij te logeren, de vriend van mijn moeder was bij ons. Expres gedaan, omdat we van plan zijn met Kerst met zijn allen samen iets te doen met de honden erbij, dus leek het wel handig om te kijken hoe ze zijn samen. Nou dat ging dus mooier dan mooi, ben hartstikke blij en Gissy doet het allemaal geweldig!
Hij heeft intussen ook wat speeltjes erbij, hihi! De vis is het leukste, zit ook een piepertje in en dat vindt hij maar raar, dus hij laat 'm eigenlijk nooit piepen maar draagt hem wel overal naartoe in huis. En af en toe geeft ie 'm aan mij, dan moet ik hem bewaken zodat Gis kan slapen, hihi! :+

Verder doet hij het heel goed, we gaan 's morgens na mijn werk (ik werk van half 7 tot half 9) naar het bos, daar lopen we dan met een groep op, soms met 8 honden bij elkaar. Gismo kan met alle honden, ook andere honden die we tegenkomen. Hij is heel gemiddeld, laat zich best domineren als een hond ook werkelijk dominant is, maar weet zelf ook zijn plek als hijzelf de dominante is. Verder luistert hij geweldig, als ik wegfiets bij de groep komt hij goed mee met me, en hij heeft al diverse nieuwe commando's geleerd.

Gis en zijn Vis, haha!

Afbeelding

Gis en zijn moordneigingen op de logeerhond Beaufon:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

touwtrekken:

Afbeelding

Afbeelding

en slapen, want van zo'n wild weekend word je moe!
Afbeelding

Afbeelding

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:24

COOOOL Renee!!! Nu wil ik heb helemaal ontmoeten <3 hihi

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:29

hihi jaaaaa schattig he! Binnenkort binnenkort, hihi! Maken we er wat leuks van!

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 20:22

Wat een leuke fotos!!
Gismo is te gek <3

Dhani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 22:23

merrieveulen schreef:
hihi jaaaaa schattig he! Binnenkort binnenkort, hihi! Maken we er wat leuks van!

Je geeft maar een gil wanneer je kan :j

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 06:35

komt goed!

Ik zal wel eens even proberen om foto's te maken van in het bos met de groep, ook leuk, hihi!
Gisteravond hebben we nog geoefend, ik had een portable hindernisje gemaakt en daar heb ik hem overheen laten springen (stond nog maar heel laag want hij vond het hindernisje een beetje eng :'), en ik heb geoefend op het draaien van een rondje terwijl hij voor me staat. echt leuk!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-12 13:22

Wat klinkt het allemaal geweldig!
Strookt helemaal niet met zijn beschrijving... en je zou je afvragen waarom zo'n tophond in het asiel is gekomen.
Veel plezier met deze tophond!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-12 17:05

Dank je!

Nou hij is in het asiel gekomen in eerste instantie omdat hij niet met (kleine) kinderen zou kunnen. Ik heb hem nog niet losgehad met kinderen erbij echt, alleen één keer in het bos en toen ging hij ertegen blaffen, maar dat doet hij dus nog bij alle mensen zonder hond die we tegenkomen. Hij doet verder niets, alleen blaffen als ze te dichtbij komen. Als mensen niet reageren is het zo klaar, maar mensen schrikken er vaak erg van en gaan dan iets roepen. Gis komt wel goed mee als ik hem dan roep. Het is wel een puntje van aandacht, iets wat ik wel af wil leren. Op sommige momenten ben ik dan echt even zijn aandacht kwijt, dus ik neem nu weleens een rijzweepje mee, waarmee ik hem dan aantik op zijn schouder. Hij kijkt dan om en dan doorbreek ik zeg maar die focus.
Ik probeer het focussen/ fixeren op zich wel te voorkomen door hem dan af te leiden met een oefening of iets lekkers, maar soms ben ik gewoon net te laat.

De mensen van het asiel hadden hem goed door vond ik, hij is inderdaad soms onzeker en ik merk dus ook dat hij gestraft is voor dingen op de verkeerde momenten/ uit onwetendheid, en ik denk dat daar ook die onzekerheid vandaan komt. Wanneer mensen agressief of boos op hem reageren wordt het onzekere gedrag ook versterkt. Als hij op een hond of mens wil afduiken snap ik echt wel dat mensen daarvan schrikken, en hij heeft een diep keelgeluid wat al snel agressief kan overkomen. Ik denk, aan zijn reacties te merken, dat hij op die momenten gestraft is wat hij niet heeft begrepen zeg maar, beetje lastig uit te leggen. vanmiddag bijvoorbeeld wilde ik weggaan en hij moest het huis in, dus ik roep hem. Bleef hij buiten staan (en normaal komt hij echt ALTIJD, hij weet ook drommels goed wat 'kom maar' betekent) kijken. Hij houdt er nl niet van als ik wegga. Dus uiteindelijk liep ik naar hem toe (hij was inmiddels halverwege de tuin), en hij dook in elkaar en durfde zich bijna niet te verroeren, hij dacht gewoon echt dat hij straf kreeg oid.
En dat soort momentjes heeft hij wel vaker gehad, dan is er eigenlijk niks aan de hand en verwacht hij straf. Daarom denk ik dat hij in het verleden straf heeft gehad voor dingen die ik persoonlijk niet zou bestraffen.

Maar goed, het blaffen naar mensen verdient zeker aandacht, maar buiten dat is er echt helemaal géén probleem met Gismo. In huis weet hij zijn rol precies en is voor praktisch alles in. Met sommige dingen is hij wel een beetje een mietje zeg maar, dan houdt hij zich in. Soms gooit ie alles los en dan gaat ie tekeer als een beest, haha! echt superleuk om te zien is dat. Ik denk dat als hij het vertrouwen 100% terug kan krijgen het blafprobleem ook opgelost is. Het gaat wel al steeds iets beter, ik reageer eigenlijk nooit boos ergens op maar buig het gedrag zoveel mogelijk om naar iets positiefs.

Verder wil ik ook zeker trainingen met hem gaan volgen, hij leert heel makkelijk en houdt ervan om iets te doen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-12 08:25

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-12 17:56

Kleine update (kerstverhaal):
We zijn met Kerst naar Duitsland geweest, en natuurlijk mocht Gissy mee.
Gis had het in eerste instantie erg moeilijk, eerst naar Duitsland in de auto (ik, mijn zus en Gis) waar hij een halve km voor de plaats van bestemming ineens enorm moest kotsen. gevolg: ik onder de kots, zijn dekentje onder de kots... en het ergste (en meest heftige ), we reden in de Jaguar van de vriend van mijn zus, met beige leren bekleding, oeps! gelukkig ging de kots er wel uit en was Gis verder niet ziek ofzo. Ik weet niet hoe het kwam, want wagenziek is hij volgens mij niet, de hele weg ging het eigenlijk gewoon goed, en de rit duurde ongeveer 2 uur.

Maar goed, die vriend van mijn zus heeft een KAST (ja met hoofdletters!) van een huis met 11 hectare grond, waaronder een bos, twee meren, en een bedrijvenparkje. Het huis is zo groot dat de onderste helft verhuurd is, en hij woont dus op de bovenste helft. Wat inhoudt dat je twee trappen opmoet. Gis vond de trappen doodeng (in ons huis komt hij er ook niet in de buurt, buiten wel bij het loopveldje). Na een uurtje of drie zwoegen in de keuken wilde ik Gisje laten piesen, dus ik wilde hem mee naar beneden hebben. Zodra hij dat doorkreeg vluchtte hij gauw weg de keuken in, dus ik loopt naar 'm toe met de riem en lieve woordjes, beestje zat in elkaar gedoken van angst (wss. heeft hij in dergelijke situaties slaag gehad ofzo, typisch gedrag iig), en pieste gewoon van zich af, zó zielig! Maar goed we zijn dus aan de trap-therapie gegaan, met als gevolg dat hij de rest van de keren keurig normaal de trap afging (en opging), de laatste dag zelfs zonder de riem eraan! de trap thuis vindt hij nu ook een stuk minder eng. Ik denk echt dat hij daarbij gestraft is, want hij kan goed traplopen dus dat is het probleem niet, alleen in eerste instantie werd hij dus echt bang als je de trap met hem op- of afwilde.

De terugweg in de auto (andere auto, want ik reed terug met de familie, en die waren een dag na mij pas naar Duitsland gegaan) ging goed, ik heb gedaan alsof ik sliep, omdat Gis vaak doet wat ik doe, en dat werkte. Hij ging lekker liggen slapen en alles ging OK. tot een halve km voor ons huis, toen trok hij weer dat typische hoofdje/ gezichtje, dus ik roep STOP!!, wij snel de auto uit, en ja hoor, wéér een golf kots. gelukkig dus op de stoep deze keer, en gelukkig konden we snel stoppen daar haha! Ook nu was Gis verder niet ziek (wel bang voor straf maar dat duurt maar eventjes). Ik dénk dat hij aan ons merkt dat we er dan bijna zijn, en dan spanning loslaat oid, of dat het komt doordat je op de snelweg rustig rijdt en dan eraf gaat, en dan meer bochten en stoplichten hebt. Hij vindt autorijden best nog spannend.

Maar goed over het geheel was het superleuk, Gis heeft zich goed vermaakt (zijn vriend Beaufon was er ook), véél teveel lekkere hapjes gehad (de rauwe karkassen van de parelhoenders wilde hij niet :') ), en wij natuurlijk net zo erg...

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-12 19:40

Jeetje wat ben je goed bezig zeg met Gis! hij had zich geen beter baasje kunnen treffen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 07:52

Hihi merci, we doen ons best! Het is heel leuk om te zien hoe hij verandert, je merkt het eigenlijk niet omdat het zo geleidelijk gaat maar als ik terugdenk aan hoe het in het begin was allemaal, en hoe hij zich vaak voelde/ gedroeg, dan is er zeker al veel veranderd. Het vertrouwen groeit gestaag, en we ontdekken steeds nog nieuwe dingen aan hem wat sowieso al superleuk is. Hij laat ons in alle opzichten meer en meer toe, is steeds minder onzeker etc.
Er komen dus ook dingen boven waaraan je kunt merken dat er nog werk aan de winkel is, zoals met die trap. Thuis ging hij ook al niet zelf de trap op en vluchtte weg als hij dacht dat je met hem erop wilde, maar daar had ik niet door hoeveel angst erachter zat omdat hij er eigenlijk niet op hoefde. in Duitsland moest hij natuurlijk wel, dus dan zie je pas hoe het eigenlijk zit.

Idem dus wel met autorijden, dat wordt ons volgende project denk ik, haha! Hij gaat op zich makkelijk de auto in maar heeft dus tijdens het rijden veel spanning (hijgt erg en kwijlt bovengemiddeld), ondanks dat hij verder wel netjes rustig blijft zitten. Inwendig is er dan toch een hoop aan de hand.

Maar goed volgens mij niets wat niet is op te lossen, maar ik heb nu dus wel een idee waar de onzekerheid (en m.n. ook die voor vreemde mensen) vandaan komt. Nu had ik al wel een beetje een vermoeden maar toch. Gelukkig is Gis wel een hond die heel graag wil, een ENORME will to please heeft, dus nieuwe dingen aanleren of hem over angst heen tillen lukt wel, hij slaat niet helemáál vast zeg maar.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 10:05

Ik blijf erbij, hij heeft het echt getroffen bij jou / jullie!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-12 18:00

Nou hij had vandaag ook alweer een avontuur, en wij erbij... Vanmorgen net als elke andere normale dag lekker naar het bos gegaan, waar we met een aantal van ons vaste groepje aan het wandelen waren. Op een gegeven moment kwamen er mensen langs (3 mensen waarvan twee al wat grotere kinderen (jaar of 14) met twee kleine hondjes en één grote), en hun honden werden gelijk opgenomen in het groepje, zoals altijd, en ze waren gewoon lekker aan het spelen.
Ineens ging het faliekant mis, en die nieuwe hond vloog Gismo aan (niet echt geinig want deze hond was goed anderhalf keer zo groot en Gismo is nu niet bepaald een Jack Russeltje qua formaat). Nu gebeurt het natuurlijk weleens dat ze een keer snauwen, en meestal is het dan ook een kwestie van seconden. nou deze keer niet, dus mijn zusje en ik er bovenop (Gismo beet behoorlijk van zich af, letterlijk en figuurlijk), proberen ze uit elkaar te krijgen. Uiteindelijk had ik Gismo's halsband vast en mijn zusje die van de andere hond, en daarmee was het dan ook gelijk klaar.

De honden hadden beiden niets, alleen wat vlokken haar kwijt gelukkig, en wat kwijlsporen achtergelaten natuurlijk. Wij kwamen er ietsje minder goed vanaf en zijn naar de huisarts gegaan waar we beiden een tetanus injectie hebben gekregen (echt leuk) en mijn zusje een hechting. We hebben allebei sneue rechterhandjes nu.

Maar goed, ben toch blij want we hadden ze vrij snel uit elkaar, toekijken doe je natuurlijk ook niet, en het heeft wel zin gehad want Gis is helemaal OK.