Wie fokt nog meer kleindieren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 18:48

Spruitjee schreef:
Van de bovengenoemde shows heb ik nog niet gehoord, die zijn zeker net gewest? :P

De ECC in Harderwijk is al geweest. Die in Dordrecht nog niet, die is 23 Maart 2013. :)
Volgend jaar word de ECC die normaal in Harderwijk gehouden word, dan in Barneveld gehouden. 5 Oktober.

Op Exoknaag in Houten is dit jaar ook een show.

Ruby1995

Re: Wie fokt nog meer kleindieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:17

Ik vind zelf bij exoknaag er niks aan. Leuk als je van reptielen houd. Ik wil wel graag naar dordrecht in maart om te kijken.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:29

Ruby1995 schreef:
Ik vind zelf bij exoknaag er niks aan. Leuk als je van reptielen houd. Ik wil wel graag naar dordrecht in maart om te kijken.

Maar jij bent denk ik naar die in Juni geweest? Die is idd meer reptielen. De Exoknaag in December is wel met cavia's, er is ook een show.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:59

Klopt. Weet niet meer of het Juni was maar het was in iig de afgelopen exoknaag.

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:01

Ik fok konijnen. Aankomend weekend gaan er 2 naar de show. Ik zou eerst met 4 stuks gaan. maar de andere 2 zien er niet uit omdat de ruiperiode zo laat is begonnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:36

Bij de Exoknaag ben ik al eens geweest, erg mooi om al die dieren te bekijken, je leert veel van rassen en soorten daar :)

@Denise1984, welk ras fok je?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:39

Ik wíl heel graag cavia's gaan fokken, gewoon kleinschalig, Sheltie's of coronets (of beide) maar heb nu een oude dame, en die heeft nooit een nestje gehad, dus dat is me toch te riskant dat nu nog te gaan doen :p

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 21:45

Spruitjee schreef:

rex in de kleur castor, en rex dwerg hangoren (nog niet erkend dus daar moet ik hard voor werken om die erkend te krijgen)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 17:56

melody7 schreef:
Ik wíl heel graag cavia's gaan fokken, gewoon kleinschalig, Sheltie's of coronets (of beide) maar heb nu een oude dame, en die heeft nooit een nestje gehad, dus dat is me toch te riskant dat nu nog te gaan doen :p

Cavia's mogen na hun 1e jaar (tenzij ze al een nestje hebben gehad) geen nestjes meer krijgen ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:07

Ik fok konijnen :)
Franse hangoren (blauw) en Parelgrijs van Halle, beide om het ras te verbeteren en parelgrijs vooral voor het in stand houden van het ras (zijn maar enkele fokkers in belgie, en aangezien ze die in NL een beetje aan het verpesten zijn valt er daar ook niets te rapen :P In NL zien ze ze graag donkerder, nu ik zie graag konijnen met hangende oren, daarom ga ik van een parelgrijs toch ook geen hangoor maken. Bij de parelgrijze gaat het vooral om de kleur en het vel. Als je ze dan wil fokken moet je ze goed fokken vind ik zo.)
We doe ook mee aan tentoonstellingen.

Parelgrijs van Halle
Afbeelding

Franse hangoor
Afbeelding

Afbeelding

Van de parelgrijze hebben we er nu +- 20 met jongen bijgeteld, de fransen zijn er 8 (deze selecteren we redelijk snel omdat we maar 12 hokken hebben, waarvan er 4 benchen zijn die dus enkel als noodoplossing dienen of ziekeboeg).

Denise1984 schreef:
Spruitjee schreef:

rex in de kleur castor, en rex dwerg hangoren (nog niet erkend dus daar moet ik hard voor werken om die erkend te krijgen)

Heb je van de laatste een foto? Heb het nog nooit gezien! Ik heb de konijnen thuis samen met mijn vader, we hebben elk 1 ras gekozen. Ik twijfelde heel erg tussen rex dwerg en franse hangoor (groot verschil ja, nederlandse hangoor hebben we al gehad, vond ik maar niks.) Uiteindelijk toch gekozen voor franse hangoor. Telkens wanneer ik op de tentoonstellingen kom smelt ik weer voor die rexdwergjes! Ben benieuwd hoe dat uitziet met hangende oortjes, volgens mij ben ik direct verkocht. Maarja zeker voordat een ras hier in BE erkent wordt...

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:22

Wauuuwww wat een gave konijnen die parel grijzen van halle!! kwijl...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:39

Zal ik je nog wat meer laten kwijlen?
Babytje enkele maanden geleden
Afbeelding

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:46

Leen_ schreef:
Zal ik je nog wat meer laten kwijlen?
Babytje enkele maanden geleden
[ Afbeelding ]

Echt een heel mooi konijn! Heb net een paar weken geleden een thiantra gekocht. Anders was ik bij jou eens gaan kijken!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:50

Wat ik me afvraag he... Kunnen jullie de konijnen nog een beetje kwijtraken? Je leest en hoort overal dat er zoveel konijnen zijn en marktplaats staat vol met gratis (rasloze) konijntjes omdat de eigenaren er niet vanaf kunnen komen.... Maar hoe is dat met raskonijnen? Volgens mij is daar véél meer vraag naar, of heb ik dat mis?

Merk ik met cavia's namelijk wel. De pretnest cavia's staan massaal gratis af te halen, omdat niemand ze hoeft. En wij vragen 20 euro voor een rascavia en daarvoor hebben we meer vraag dan aanbod. En dan hebben wij nog wel langharige, waar je dus echt de mensen voor moet vinden die er veel tijd in willen steken.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 18:57

Nou ik heb ook ras cavia's maar de beren krijg ik echt niet aan de straat stenen nu verkocht...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:02

Wat apart... Wij fokken ook geen aparte kleuren ofzo, maar we raken de cavia's heel makkelijk kwijt. Wij hadden dit keer één beertje te koop, waar we meerdere mensen voor hadden. Toen dat jong te zwak bleek te zijn en dood ging, moesten we dus meerdere mensen teleurstellen :Y)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:04

Voedstertjes gaan heel goed, als je konijnen goed halen op de tentoonstellingen is er zeker vraag naar. Onze konijnen kunnen niet een snel genoeg fokken :') Nee beetje overdreven, maar hangt volledig van welk soort ras af. M'n parelgrijs van halle word heel veel gevraagd omdat er maar elke fokkers zijn, mijn franse hangoren worden vooral als huisdier gekocht, echt voor de fok worden ze voornamelijk op de tentoonstellingen zelf gekocht.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:26

Nou, normaal gaan de borstels ook veel sneller. Maar heb er nog 1 zitten van nu bijna 4 of 5 maanden...

Denise1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 19:36

Hier 1 van mijn rex dwerg hangoor nog als jong. Ze hebben dan een beetje een schapenvacht. Nu zijn ze in de rui...dus zien er niet uit. http://i218.photobucket.com/albums/cc93 ... WA0002.jpg. ze staan op internet ook wel bekend als rex widder... maar die naam zullen ze niet krijgen als ze erkend worden in Nederland.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:16

Ik heb nu 1 nest gehad en was ze eigenlijk al kwijt voordat ze geboren waren, nu heb ik ookal aanvragen voor de kleuren die ik wil ontwikkelen.

Maar ik hoor inderdaad veel meer van fokkers dan ze beuren niet kwijt raken, maar zie ook veel te veel fokkers van cavia's die niet zuiver bezig zijn, verkeerde rassen en kleuren in de lijnen hebben etc.
Ben zelf aan het kijken naar beren en zeugjes maar das nog knap lastig bijna elk dier voldoet niet aan mn eisen doordat ze bijv als ze lilac zijn choco in de lijnen hebben of zelfs slateblue ;(

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:25

Onze cavia-opvang zit nu ook vol met beertjes,... die worden ook enorm veel aangeboden op marktplaats en dergelijke ook als 'gratis op te halen'.

Ook mannetjeskonijnen raken we niet snel kwijt wat enorm jammer is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:41

Seven schreef:
Ik heb nu 1 nest gehad en was ze eigenlijk al kwijt voordat ze geboren waren, nu heb ik ookal aanvragen voor de kleuren die ik wil ontwikkelen.

Maar ik hoor inderdaad veel meer van fokkers dan ze beuren niet kwijt raken, maar zie ook veel te veel fokkers van cavia's die niet zuiver bezig zijn, verkeerde rassen en kleuren in de lijnen hebben etc.
Ben zelf aan het kijken naar beren en zeugjes maar das nog knap lastig bijna elk dier voldoet niet aan mn eisen doordat ze bijv als ze lilac zijn choco in de lijnen hebben of zelfs slateblue ;(

Pff dat laatste heb ik ook. Ik zoek een coronet of sheltie, juist in de kleur choco. Om te gebruiken voor de fok van sheltie en coronet in wit do.

Die zijn amper te vinden... en als je ze dan vind, dan zijn het satijndragers... en als ik iets niet wil, dan is het mijn lijnen bevuilen met satijnen :Y)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 20:57

Satijn komt er hier ook niet in verdenk ik een fokker van het verzwijgen haal ik daar ook geen dieren. Valt me wel op dat veel fokkers moeilijk doen als je naar de afstmaiing/stamboom vraagd dat zegt mij ook genoeg.

Een fokker verwacht van 1 van mijn gefokte zeugjes over 6 maand kleintjes en dan hoop ik dat er uit komt wat ik zoek en verder sta ik op de wachtrij.

Coronets en shelties in choco word helemaal lastig inderdaad zal mn ogen open houden :j

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:39

Seven schreef:

Misschien een rare vraag...maar is lilac (bij de caafjes) geen verdunning van
choco dan? Zoals bij de katten. Of kunnen de caafjes kleurzuiver zijn (of hoe dat
heet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 21:40

Homozygoot bedoel je? :)