Wie heeft zijn/haar konijn(en) binnen staan in de winter??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:40

Een konijn wat altijd buiten is kan je niet naar binnen zetten waar het dus warm is. Dan raakt het oververhit.
Er zijn namelijk mensen die hun konijn in de winter binnen in de woonkamer zetten als het vriest. Dag erna ligt het konijn dood in het hok. Komt doordat het dier al een wintervacht heeft aangemaakt en het dus heel warm krijgt door zijn vacht.

Zou er dus goed mee opletten...

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 16:41

Ja, dat is waar. Ik heb graag het beste voor mijn konijntje, dus dan probeer ik het ook fijn voor haar te maken, dankjulliewel voor de tips :)

@Laptopmuis, in de garage is het misschien 1 of 2 graden warmer dan buiten, misschien wel even warm. Het verschil is alleen dat het daar niet kan vriezen en er geen tocht is. Garage heeft geen verwarming e.d.
Laatst bijgewerkt door LibertyHorse op 28-10-12 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:41

Die van mijn blijven gewoon buiten *\o/*
Lekker laag stro in het hok en een jutte zak er voor :D

Konijnen kunnen beter tegen kou dan tegen warmte :)

LauraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:45

WinSel schreef:
Die van mijn blijven gewoon buiten *\o/*
Lekker laag stro in het hok en een jutte zak er voor :D

Konijnen kunnen beter tegen kou dan tegen warmte :)

Haha inderdaad vorig jaar kwam ik 's ochtends het konijn met 'ijskristallen' aan zijn oren en de pluisjes ertussen tegen :brr:
Maar koud had hij het niet.

LibertyHorse

Re: Wie heeft zijn/haar konijn(en) binnen staan in de winter??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 16:46

Wow, oke, ik weet nu zeker dat ik Mimy lekker buiten laat tenzij het écht koud word :P

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:47

Hmm je konijn is het als het goed is nog maar op de helft van haar leven hoor :) Misschien eens bij een konijnenopvang gaan kijken voor een gecastr. rammetje zodat ze niet meer alleen hoeft te zitten?

Konijnen kunnen prima buiten blijven, mits ze elkaar, een laag stro hebben en tochtvrij kunnen zitten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:50

Een maatje zal idd nog fijner zijn, dan kunnen ze elkaar warm houden
Een konijn alleen heeft het natuurlijk sneller kouder

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 16:51

Dat zou een mogelijkheid zijn..
maar ik heb eens gelezen dat je onbekende konijnen niet zomaar bij elkaar kunt zetten.

Vorige zomer toen Lily nog leefde hadden wij eens een konijn van een vriendin ter logé, we hadden ze geprobeert bij elkaar te zetten ( lily&de logé) maar toen vlogen ze elkaar in de haren.
ik zei al dat je dat niet moest doen maar mijn moeder vond dat toch wel een goed idee. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:52

Ik heb een jonge ram die de hele winter alleen zit , met stro en zo tochtvrij als kan moet hij het wel redden :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:53

LibertyHorse schreef:
maar ik heb eens gelezen dat je onbekende konijnen niet zomaar bij elkaar kunt zetten.

Vorige zomer toen Lily nog leefde hadden wij eens een konijn van een vriendin ter logé, we hadden ze geprobeert bij elkaar te zetten ( lily&de logé) maar toen vlogen ze elkaar in de haren.
ik zei al dat je dat niet moest doen maar mijn moeder vond dat toch wel een goed idee. :=

Je moet nooit konijnen zomaar bij elkaar zetten, dat is vragen om problemen
Als je een konijn wilt koppelen moet dit op neutraal terrein, ik begrijp dat je een voedster hebt ?
Ga dan altijd voor een gecastreerde ram, en ga naar een opvang, daar koppelen ze de konijnen en weten ze wat ze doen
Zorg wel dat als je 2 konijnen neemt voldoende ruimte hebt ( minimaal 2 m2 )

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 16:55

Sorry, wat is een voedster? is dat een vrouwelijk konijn?

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:55

Onze konijnen kunnen zelf kiezen en ze zitten eigenlijk altijd buiten, buitenhok is 6 x 5 en binnenhok is 2x2.
Wij hoeven ze dus niet binnen te doen maar onze zitten 's winters het liefst buiten. :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:56

Dat is idd een vrouwelijk konijn, en een ram een mannetjes konijn
Kijk anders op mijn site voor meer info, een konijn hoort niet alleen te leven

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 16:56

Ik heb zelf maar een paar keer meegemaakt dat ik konijnen naar binnen moest halen, omdat de konijnen ziek werden, 1 kreeg oormijt en 1 kreeg urinebrand, wat uiteindelijk, nadat alle andere konijnenziektes waren uitgesloten en behandeld, door een speling van moeder natuur (foute aanleg van urinewegen) bleek te komen. Voordat de ziekte zich openbaarde vermagerde vooral dat tweede konijn sterk. Maar die naar binnen gehaalde konijnen vielen niet dood neer doordat ze ineens in de warmte in huis waren. De warmte was geen enkel probleem. Maar ik moet er bij zeggen dat we niet met die konijnen gingen tutten, we lieten ze zoveel mogelijk met rust, om hun lichaamstemperatuur niet omhoog te jagen.

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 17:01

Tumvum schreef:
Onze konijnen kunnen zelf kiezen en ze zitten eigenlijk altijd buiten, buitenhok is 6 x 5 en binnenhok is 2x2.
Wij hoeven ze dus niet binnen te doen maar onze zitten 's winters het liefst buiten. :)

Is het ook oke als het hok gewoon 'klein' is, dus niet zo al jouw buitenhok is, maar dat konijn dan wel naar buiten kan gaan wanneer ze wil?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:02

Vertel mijn konijn ook even dat het niet alleen hoort te leven... kon mooi terug naar de opvang met mijn, volgens hun goeie, koppel.
Mijn konijn vindt haar territorium belangrijker dan een soortgenoot. Al hoop ik toch nog eens de "ware" te vinden voor haar. Maar ik heb geen auto meer en kan nu niet even naar de opvang om een soortgenoot op proef mee te nemen.

Sarah_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:07

Mijn konijnen blijven altijd buiten. Ze kunnen elkaar heel goed warmhouden hoor :j Maar goed, niet iedereen heeft natuurlijk meerdere konijnen, al is dat zeker aan te raden. Ze hebben een buitenhok met een erg groot nachthok, wind- en waterdicht. Als het echt koud is, krijgen mijn konijnen wel veel stro in het hok. Daarnaast hebben ze onbeperkt hooi en als het erg koud is ook onbeperkt brokjes. Ze moeten veel verbranden om warm te blijven dus ik vind het belangrijk dat ze voldoende voer hebben. Ik merk ook dat ze in de winter veel meer eten dan in de zomer.

cass1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:07

WinSel schreef:
LibertyHorse schreef:

Je moet nooit konijnen zomaar bij elkaar zetten, dat is vragen om problemen
Als je een konijn wilt koppelen moet dit op neutraal terrein, ik begrijp dat je een voedster hebt ?
Ga dan altijd voor een gecastreerde ram, en ga naar een opvang, daar koppelen ze de konijnen en weten ze wat ze doen
Zorg wel dat als je 2 konijnen neemt voldoende ruimte hebt ( minimaal 2 m2 )

ik heb gister eindelijk een voedster bij mijn gecastreerde ram kunnen zetten, en dat ging al meteen heel erg goed! wel veel snuffelen en even op elkaar rijden maar geen gevechten ofzo, en vanmorgen een wortel gegeven en daar waren ze al samen van aan het eten!

snap dat er uitzonderingen zijn hoor, maar wou het toch wel even delen! mijn konijntjes zitten dus ook buiten en blijven ook gewoon buiten staan, zorg voor genoeg hooi en stro en eventueel als het nog kouder word iets over het hok heen doen!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:10

Mijn konijn eet ook als een wolf nu. :P Of het is vanwege volle maan?
Hier ook extra hooi en stro om warm te blijven en een deel van de ren is dichtgemaakt met plastic omdat mevrouw graag in de ren zit. Ook was ze gisteren heel druk met haar nest te maken, meteen nadat ik extra stro had gegeven, is leuk om haar zo bezig te zien.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:10

Rijden is niet erg, dat is rangorde bepalen.
Op elk potje past een deksel, ook bij konijnen, wij kunnen het ook niet met iedereen vinden, dat is bij konijnen net zo :)
De 1 is wat moeilijker dan de ander, maar ik geloof dat elk konijn te koppelen is, met geduld....

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 17:13

@WinSel, ik heb op jouw site gekeken en ik heb er meteen veel van kunnen leren!
Ik heb vooral naar de kopjes gegeken wat mij aanspreekt en over de situatie van mijn konijn.
Ik ga mijn moeder zeker vragen of we er een gecastreerde ram bij kunnen zetten.. Al verwacht ik zo'n antwoord als: ''Ach Isabel, je moet gewoon wat vaker naar Mimy gaan kijken! We kunnen ook jouw knuffelkonijn erbij zetten.'' Maar het is het proberen waard :+

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:15

Niet zomaar er bij zetten he, echt naar een opvang gaan en dáár laten koppelen, niet zelf gaan proberen...
Een knuffel of vaker gaan kijken is niet voldoende, wij als mens kunnen geen konijnen maatje vervangen...
Heb je wel genoeg ruimte voor 2 konijnen ?
Vragen ? Stel ze gerust
Laat anders je moeder mijn site ook lezen....
Laatst bijgewerkt door WinSel op 28-10-12 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-12 17:15

Zoolgangster schreef:
Mijn konijn eet ook als een wolf nu. :P Of het is vanwege volle maan?
Hier ook extra hooi en stro om warm te blijven en een deel van de ren is dichtgemaakt met plastic omdat mevrouw graag in de ren zit. Ook was ze gisteren heel druk met haar nest te maken, meteen nadat ik extra stro had gegeven, is leuk om haar zo bezig te zien.

Wij hebben alleen hooi in het hok liggen, geen stro, is stro noodzakelijk?

@WinSel, ik heb een aantal vragen, kan ik die jou in een PB sturen? :)
Laatst bijgewerkt door LibertyHorse op 28-10-12 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:16

Stro is voor warmte, hooi is om te eten
Een lekkere laag stro kunnen ze vaak wel waarderen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 17:18

In de fok was het altijd regel dat je nooit het mannetje bij het vrouwtje zet, maar het vrouwtje bij het mannetje, omdat vrouwtjes hun territorium veel feller verdedigen dan een mannetje dat doet. (tegenover een vrouwtje, mannetjes zullen andere mannetjes slopen wanneer die op hun terrein komen)
Dus kan ik me voorstellen dat het ook daarom moeilijker is een ander konijn bij mijn vrouwtje te plaatsen, dan wanneer mijn konijn een mannetje was geweest.