Hond vreet kattenbak leeg, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Re: Hond vreet kattenbak leeg, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-12 19:30

Ik heb buiten onder een afdak kattebakken op een oude tafel staan,binnen 1 in de keuken met een traphekje in de ingang van de keuken en 2 bakken in de gang met op de gangdeur een haakje op de deur zodat de poezen wel de gang in kunnen en de honden niet.
1 van mijn beagles doet het nl. ook.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 07:13

buiten kan niet.
in de gang is geen optie want dan tochten wij helemaal weg.
de overloop naar boven kan ook niet, want mijn katten komen niet boven, en met die gebroken poot mag hij echt geen trappen lopen.
in de trapkast vind ik niet een hygienisch idee met allemaal levensmiddelen daar.
traphekje voor de keuken zou eventueel kunnen.

ik heb gister niet echt meer met mijn vriend erover gebabbeld, hij was druk met leren. vandaag heeft ze in ieder geval geen kans om het te doen, want ze is bij mijn ouders vandaag. ;)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:01

EngeltjeS schreef:
Een hond die kattenstront (vr)eet, heeft te kort aan bepaalde voedingsstoffen.

Onze hond deed het ook, toen ie nog jong was :Y) maar toen zei de instructeur van de hondentraining dat we hem eens pens moesten geven.
Raar maar waar: het hielp wel!

Maar, nu is onze hond niet zo heel erg op voedsel gericht, maar het is het proberen waard toch?
Je kan ook evt. een hondenkap op doen, zo komt je hond in ieder geval NIET in de kattenbak ;)

Dat een hond dan bepaalde voedingsstoffen mist is onzin. Onze hond doet dit ook en volgens de dierenarts is het voor sommige honden nu eenmaal een lekkernij en kan het ook geen kwaad ( als het een kat zonder wormen etc is he ;) )

Buiten het feit dat het inderdaad smerig is... :Y)

Onze kattenbak staat daarom op een kast.. Onze kat springt er makkelijk op en de honden kunnen er niet bij. Dit zal voor jou geblesseerde kat geen optie zijn alleen..

Je kan ook een trappen hekje om je kattenbak doen, de kat gaat daar makkelijk tussen door ( is flexibel plastic, tenminste die heb je ook) en een hond kan er niet tussen door.

Elk geval succes!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:09

iets om of over de kattenbak zetten is echt geen optie, mijn hond duwt overal door heen, ze is een echte labrador met het motto: als mijn neus erdoor past kan mijn hele lijf ook.

dus de enige optie zou een hekje bij de keuken zijn, dat het echt vast zit aan beide kanten en de kattenbak een eindje daar vandaan staat.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:19

Heel herkenbaar probleem... Ik heb de oplossing nog niet gevonden. Ik probeer nu maar zo vaak als ik kan de drollen van de kat eruit te scheppen.. zodat de hond ze in elk geval niet kan op eten...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 16:31

Beauty26 schreef:
Heel herkenbaar probleem... Ik heb de oplossing nog niet gevonden. Ik probeer nu maar zo vaak als ik kan de drollen van de kat eruit te scheppen.. zodat de hond ze in elk geval niet kan op eten...

ja dat probeer ik ook, maar 's nachts kan ik er weinig aan doen.
ik ben toch echt niet van plan om de wacht te houden naast de kattenbak :n

morgen moet ik met Timmie naar de DA en ben heel benieuwd hoe lang hij nog moet met zijn spalkje.

hopelijk krijgt hij wel een andere kleur, want dat oranje vloekt zo erg met mijn bank :+ }>

kler

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:57

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 09:58

Was de bench geen optie?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:03

kler schreef:

Die omschrijving :D

Citaat:
Dit innovatieve kattentoilet is niet alleen voor binnen maar ook voor buiten geschikt. Het kan binnenin niet nat worden, het stro blijft ook bij regen droog.

Uw kat kan gemakkelijk door de grote opening aan de voorkant de kattenbak binnengaan. De onderbak is extra hoog, dus uw fluweelpootje kan naar hartenlust spitten en graven.

Stro in de kattenbak ?
En "fluweelpootje" ?? Brrrrr ... hoe komen ze erop ?

Maar verder een mooi ding, hoor !

Ben ook wel benieuwd naar de vorderingen van TS

Cissi_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 10:18

Mijn Basset Hound eet ook graag de kattenbak leeg. De kattenbak staat nu in een hoek met de ingang een stukje van de muur af. Daarvoor staat een stenen vierkante plaat (met mozaïek erop zodat het er nog een beetje uitziet) nog dichter bij de muur, leunend tegen de lange zijde van de kattenbak. Zo kan de kat er wel door maar de hond niet. De plaat is erg zwaar dus de hond kan 'm niet omver duwen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:39

Ik heb gisteravond een mogelijkheid gekregen om haar flink te laten schrikken.

Ik zat op de bank, was op mijn foon wat aan het opzoeken, toen mevrouw op haar gemakje richting kattenbak ging en vervolgens haar neus in de bak.
Dus ik zocht gelijk iets waar ik mee kon gooien, en het enige wat echt iets was was de afstandsbediening :o met een flinke vaart en boog gooide ik die naar haar toe, en hij lande precies vol op haar billen!
Ze schrok zich een ongeluk!
Maar sindsdien gunt ze de bak geen blik waardig meer, en ik hoop echt dat ik het daarmee voorlopig heb opgelost, want Timmie zal nog minimaal een week met zijn spalk moeten lopen, en daarna zal hij ook niet gelijk alles goed kunnen.

Ik ben in ieder geval wel blij met alle tips! Dus mocht het zo zijn dat ze het toch weer gaat proberen heb ik een paar andere mogelijkheden die ik kan proberen.

*ik heb wel heel erg moeten lachen hoor om haar reactie, ze had echt geen idee waar het vandaan kwam! Hihihi *

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:49

Als dit niet genoeg is geweest en je kunt geen andere aanpassingen dooen dan kun je ook nog een antiblafband huren, ben er niet zo'n voorstander van maar het zou zo maar kunnen dat één keer genoeg is. Kop in de kattebak laten steken en stroom erop. Draadje buiten werkt ook vaak goed dus dit zou zo maar kunnen helpen. Volgens mij eten alle honden poep, als ik niet oplet zitten die van ons ook direct in de buurt van de mestbult.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:02

Wist niet dat die afstandsbediening ook voor de hond werkte, handig :))

Hopen maar dat het afdoende was en anders gewoon wat wegwerpartikelen in je buurt houden voor het geval dat ...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:07

bigone schreef:
Als dit niet genoeg is geweest en je kunt geen andere aanpassingen dooen dan kun je ook nog een antiblafband huren, ben er niet zo'n voorstander van maar het zou zo maar kunnen dat één keer genoeg is. Kop in de kattebak laten steken en stroom erop. Draadje buiten werkt ook vaak goed dus dit zou zo maar kunnen helpen. Volgens mij eten alle honden poep, als ik niet oplet zitten die van ons ook direct in de buurt van de mestbult.

gaat de hond dan blaffend de kattenbak in? Dan heb ik denk ik overheen gelezen of jij snapt niet wat een antiblafband is en dat zou ik dan vooral zou houden maar ga hem dan ook a.u.b. niet aanraden!!
Daarnaast eten gelukkig niet alle honden kattenstront. Hier 2 honden die graag eten en die vanaf dag 1 dat er hier een kat is (ze waren beiden al volwassen en kenden geen kattenbak in huis) de kattenbak met rust gelaten. Inmiddels al ruim 1.5 jaar. Ook de ontlasting in de tuin die mijn kat niet begraafd (haar poep) laten ze gewoon links liggen.

Misschien kan je nog een bench zetten idd met de kattenbak erin en dan geen deur in de bench en iets maken dat de kattenbak niet kan schuiven. Zet de opening van de kattenbak naar de dichte kant van de bench en maak dat de bench net zo groot is dat de kat nog tussen de benchwand en de kattenbak kan lopen maar de hond er niet tussen kan.

Met meerdere katten is het geen handige oplossing omdat een kat zo heel makkelijk de kattenbak kan beschermen tegen de andere kat als deze dat wil.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 21:21

TS, waarom was de bench geen optie? Die zou je toch gaan proberen?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 22:25

Peppertree schreef:
TS, waarom was de bench geen optie? Die zou je toch gaan proberen?

Ja dat was het idee, maar toen ik het er thuis met mijn vriend over had was hij niet enthausiast. We hebben een houten vloer, en de hond blijft echt gewoon doorduwen, dus wordt die bench door de kamer geduwt, of in ieder geval een stukje, en dat vind ik voor de vloer nu niet zo leuk.

maar als het nu toch niet het gewenste effect heeft gehad dan ga ik kijken of we iets anders kunnen verzinnen met die bench. Hij staat nog wel hoog op de tip lijst hoor!

Ik heb bij een ander probleem weleens een keer zo'n stroomband geprobeerd, maar ze weet dan heel goed wanneer ze hem wel of niet aan had. En ik ga haar niet hele dagen met zo'n band aan laten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:31

Heel consequent iedere keer als je erbij bent corrigeren.

Mijn hond vrat altijd het kattenvoer op. Wij hebben iedere keer gecorrigeerd. Toen ging het naar heel sneaky, zo stilletjes mogelijk en als ik dan zijn naam zei of 'EHH' zei, dan kroop hij ook gelijk in elkaar en ging hij achteruit. Hij wist dondersgoed dat het niet mocht, maar eigenwijs als ie was toch af en toe ff proberen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 06:00

mijn vorige honden vonden het ook heerlijk om de bak leeg te vreten, totdat er 1 een verstopping had door het grit.

ik heb toen de bak op het bovenstaande linkje gekocht, daarna nooit geen problemen meer gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 08:54

Waarom zet je de hond niet gewoon in een bench, als hij alleen is?
Het is maar voor een relatief korte periode...
En als je een hond goed aan een bench laat wennen, vinden ze het een heerlijk eigen plekje om te liggen.

De labrador van m'n ouders is een sloper, die gaat ook nog steeds even in de bench als hij alleen is.
En dat doet ze graag... Zelfs als m'n ouders wel gewoon thuis zijn, is het haar lievelingsplekje om te liggen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 10:44

Ik heb misschien wel de gouden tip:

Ga oefenen met de clicker: gebruik een beloning waar ze dan ook echt hélemaal verzot op is! De koning in het land van lekkers zeg maar.
Ga met je hond voor de kattenbak staan (aangelijnd, zodat je niet hoeft te corrigeren maar ze er ook niet bij kan). Zodra ze wegkijkt CLICK! en lekkers. Herhaal dit 10x.

Volgende sessie: laat je hond zitten en schuif de kattenbak naar hem toe. Hij zal eerst zijn neus gebruiken of er naar toe willen, maar als hij weer wegkijkt/geen interesse toont: CLICK en lekkers.

Idem met in de keuken. Laat wat vallen, zorg ervoor dat je hond het niet kan pakken. Zodra hij naar jou kijkt/wegkijkt van het lekkers CLICK! en lekkers.
Zo ook met lekkers buiten. Zie je een boterham liggen, ga bij de boterham staan. Zodra je hond wegkijkt/geen interesse toont of jou aankijkt CLICK! en lekkers.

Zo leer je je hond dat al die lekkere dingen laten liggen juist iets SUPER lekkers oplevert! En wíl hij dat helemaal niet meer pakken, want dan mist ie dat.

Note: als je hond nog niet bekend is met de clicker, uiteraard eerst dit aanleren. Clickers kun je in de meeste dierenwinkels wel kopen en kosten max 4 euro.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:37

Femke schreef:
Waarom zet je de hond niet gewoon in een bench, als hij alleen is?
Het is maar voor een relatief korte periode...
En als je een hond goed aan een bench laat wennen, vinden ze het een heerlijk eigen plekje om te liggen.

De labrador van m'n ouders is een sloper, die gaat ook nog steeds even in de bench als hij alleen is.
En dat doet ze graag... Zelfs als m'n ouders wel gewoon thuis zijn, is het haar lievelingsplekje om te liggen.

we hadden altijd een bench voor haar en ze had er helemaal niks tegen, maar ze slaapt nu al dik 2 jaar zonder de bench en hij staat ook niet meer in huis.
dat ding is zo groot dat er een hele hoop ruimte verloren ging, en zo'n groot huis hebben we niet.

ze is verder helemaal geen sloper oid, en het gaat prima zonder bench.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:44

@Sassol: dat is misschien wel een goed idee om daarmee te gaan werken, eten doet ze heeeeeel veel voor, en daar is ze ook goed mee te motiveren.

ik zal eens gaan zoeken op internet hoe je het beste daarmee kan starten.
ik denk dat dat een leuke methode kan zijn voor een hele hoop dingen, niet speciaal dit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 19:50

Jep clickeren is leuk bij alles :D Je mag niet corrigeren tijdens een clickertraining. De hond moet het zelf uitzoeken.

Om de hond leren te snappen dat een klik een beloning betekent doe je door heel simpel te klikken en dan iets lekkers te geven. Gewoon op willekeurige momenten (wel apart in een training minstens 10x)
Je weet dat de hond het doorheeft als hij niet op let, je klikt en hij opkijkt en naar je toekomt voor wat lekkers.

Een goeie oefening om te weten of jij en je hond het clickeren door hebben: je hond een doos in clickeren. Dit kan één training of meerdere duren voor je dit voor elkaar hebt.
Zet ergens een doos neer, click als de hond interesse toont in de doos. Dan als hij een poot er in zet, dan 2 poten etc.
Per training kies je wel één doel. Als je hond dus zelf al met een poot er in loopt, is dat je doel voor die training. Je gaat dan tijdens die training dus niet wachten tot hij met 2 poten er in staat. Dat bewaar je voor een volgende keer.

Verder is er ook heel veel info te vinden op internet.

Geduld, gepaste stappen en timing zijn de sleutel!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-12 19:56

dankjewel voor de tip!
ik zal eens gaan zoeken, en ik denk dat mijn dametje dat wel erg leuk zal vinden, snoep is altijd goed :D en daar wil ze echt wel veel voor doen hoor!