kvv voor katten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 16:10

Het gaat goed dus dat heeft helaas geen zin, helaas. Ben dus blij als ik op mezelf kan, kan ik het zelf allemaal bepalen.
Ze eet ook alleen 's ochtends en smiddags voor 3/4 uur brokjes, daarna wil ze perse rond etenstijd het vlees hebben. Vandaar dat het ook goed gaat, zit voldoende tijd tussen. :)

Ook een mooier gebit trouwens, dr tanden zijn witter geworden, ondanks dat ze dus ook nog brokjes krijgt :j

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:06

Bedankt Nouka en Air, voor de snelle tips en reactie :)

Ik heb zojuist overlegd met mijn moeder (de kat woont in haar huishouden), en hoewel ze de sterke punten en voordelen van kvv wel ziet heeft ze nare gedachten bij het voeren van wildvlees. Dus vlees afkomstig van eend / konijn /haas. Weet iemand uit welke sector dit vlees wegkomt? Ik kan me eigenlijk niet (maar kan het mis hebben) voorstellen dat er industrieën bestaan voor het fokken van eend / konijn / haas voor de diervoederindustrie? Misschien naïef gedacht, maar toch.

Als ik het zo bekijk lijkt Tinlo me ook wel wat, maar kan op hun site niet iets samenstellen waar geen eend / konijn / haas in zit. (en vraag me dan ook af of de afwezigheid daarvan wel weer goed is). Weet iemand wat er in de Natuurlijk! zit, aangeboden door Tinlo? Ik kan me slecht wegwijs maken op die site :')

Eindeloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:09

Flux schreef:
Bedankt Nouka en Air, voor de snelle tips en reactie :)

Ik heb zojuist overlegd met mijn moeder (de kat woont in haar huishouden), en hoewel ze de sterke punten en voordelen van kvv wel ziet heeft ze nare gedachten bij het voeren van wildvlees. Dus vlees afkomstig van eend / konijn /haas. Weet iemand uit welke sector dit vlees wegkomt? Ik kan me eigenlijk niet (maar kan het mis hebben) voorstellen dat er industrieën bestaan voor het fokken van eend / konijn / haas voor de diervoederindustrie? Misschien naïef gedacht, maar toch.

Als ik het zo bekijk lijkt Tinlo me ook wel wat, maar kan op hun site niet iets samenstellen waar geen eend / konijn / haas in zit. (en vraag me dan ook af of de afwezigheid daarvan wel weer goed is). Weet iemand wat er in de Natuurlijk! zit, aangeboden door Tinlo? Ik kan me slecht wegwijs maken op die site :')

Er bestaat zowel tam konijn en tam eend als wild.
Haas is volgens mij altijd wild.
Als de eend en konijn tam zijn staat dat volgens mij aangegeven.

Britt

Re: kvv voor katten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 17:34

De kip, makreel en natuur bevatten geen eend, konijn oid. De kio is puur kip, de makreel is makreel met kip en de natuur is kip met rund. Ik vind de natuur wel heel droog, dat is volgend mij ook een van de redenen dat die van mij het niet te vaak willen. Ook zitten er grote flappen kraakbeen (denk ik) in.

Die van mij blieft konijn en eend echt niet. Dat laat ze gewoon staan, honger of niet :P

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:05

Er zijn inderdaad geen industrieën speciaal voor diervoeder. Wel is eendenborstfilet erg lekker voor de mens, en wat er overblijft is dus voor hond/kat.
Het verschil tussen tamme eend en wilde eend ruik je overigens meteen ;)

Ik geef mijn kat wel bio kippennek erbij, voor zijn tanden. Heb het nu een tijdje niet gedaan en hij ruikt ook meer uit z'n mond. (Kat met slecht gebit, altijd al gehad, nu met kvv/kippennek zijn de tanden die hij nog overheeft wél wit)
Ik zou dit dus wel doen als je op kvv overgaat, ook al is het maar 1 nekje per dag.

@Air: dat er tijd tussenzit maakt niet uit voor de zuurgraad. Van brok wordt de maag namelijk basischer en van vlees zuurder. De maag van een carnivoor heeft ongeveer een zuurgraad van 1 à 2 pH, waar die van een omnivoor rond de 4 ligt. (Weet even niet meer of het nou 3-4 of 4-5 was)
Dat de maag van een carnivoor veel zuurder is, is niet voor niks.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:16

Ik heb toevallig net het verschil opgezocht tussen Tinlo hond en kat, omdat dat een van de weinige kvv's is die geen extra toegevoegd spul heeft en op het eerste zicht geen verschil is tussen de twee (vaak zit er groente of andere dingen extra bij de honden kvv) .

Wat ik vond is dat er in de katversie extra hart (dus taurine) zit. Als je de honden versie voor langere tijd geeft word aangeraden hart bij te geven.
Nu ga ik tinlo voor erbij gebruiken (naast brok/natvoer/vers) dus het maakt het me niet zoveel uit, maar wel goed om te weten.

Trouwens alleen de cattery versie is compleet. Alle andere soorten moet je afwisseld voeren anders krijg je tekorten.

Edit: Dat zuurtegraad verhaal is trouwens achterhaald schijnt het (nouja, het feit dat het kwaad kan teminste). Ik voer in ieder geval alles door elkaar en dat lukt prima.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 18:55

Waar vind ik dan de soorten als konijn,parelhoender,haas..
Welk merk?
Want ik vind vooral veel kip en eend,en lam...

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:36

Misschien een hele domme vraag :+ Maar ik zie veel voorbij komen, maar het ene merk heeft meer keus in menu's dan het andere, is het net als bij brokken dat je beter bij 1 merk kan blijven?

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:40

Nee hoor, je kunt alles door elkaar voeren :)

@ darkchrystal, dat soort dingen voer ik als prooidier en dat heeft mijn dierenarts in de vriezer liggen. Volgens mij vind je die niet snel in gemalen vorm.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-12 19:54

Anoniem schreef:
Waar vind ik dan de soorten als konijn,parelhoender,haas..
Welk merk?
Want ik vind vooral veel kip en eend,en lam...

Haaksbarf heeft konijn. En All Animal heeft dus konijn, parelhoen en kwartel.
Haas vind je niet snel gemalen.

Als er een diersoort ergens op staat, kijk altijd even goed naar de ingrediënten. Zo heeft smaak Hert van Tinlo kippenbot als botsoort.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 20:45

Eindeloos schreef:
Ik voer zelf mijn katten lotgering en afentoe smudlier.
Je kan je katten prima kvv voor honden geven
Bij bepaalde merken zit in de hondenvariant ook pens of groente maar als je kat dat lekker vindt is het prima.
En verder is kvv voor katten vaak kleiner verpakt en minder grof gemalen.

Ik heb echter 4 katten dus koop ik gewoon de honden variant.

Mijn hond barft overigens en 3 van de katten eten s`avonds met hem mee.
De andere heeft niet meer zoveel tandjes dus sinds 1 jaar eet die alleen nog maar kvv.

Ik heb overigens al mijn dieren in 1 keer overgezet.
In mijn ervaring werkt dat veel beter dan mengen en dergelijke.

Houdt er alleen rekening mee dat er niet voldoende bloed zit bij de hondenvariant voor katten van lotgering.
Katten hebben meer bloed (taurine) nodig omdat katten dat niet zelf aanmaken.

Af en toe een kuiken is hier al een goede oplossing voor.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-12 12:42

Babsiej schreef:
Eindeloos schreef:
Ik voer zelf mijn katten lotgering en afentoe smudlier.
Je kan je katten prima kvv voor honden geven
Bij bepaalde merken zit in de hondenvariant ook pens of groente maar als je kat dat lekker vindt is het prima.
En verder is kvv voor katten vaak kleiner verpakt en minder grof gemalen.

Ik heb echter 4 katten dus koop ik gewoon de honden variant.

Mijn hond barft overigens en 3 van de katten eten s`avonds met hem mee.
De andere heeft niet meer zoveel tandjes dus sinds 1 jaar eet die alleen nog maar kvv.

Ik heb overigens al mijn dieren in 1 keer overgezet.
In mijn ervaring werkt dat veel beter dan mengen en dergelijke.

Houdt er alleen rekening mee dat er niet voldoende bloed zit bij de hondenvariant voor katten van lotgering.
Katten hebben meer bloed (taurine) nodig omdat katten dat niet zelf aanmaken.

Af en toe een kuiken is hier al een goede oplossing voor.

je kan ook katten melk geven zit ook taurine in

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:22

Ik ben begonnen met Kvv voor de katten. Vanwege de kosten ben ik snel overgestapt op zelf samenstellen. Soms bestel ik nog wel iets van gemalen spul, maar ik merk dat de katten liever iets met meer structuur eten (op een kat na).

Bij de meeste hondenversies zit er pens en groente in. Veel katten waarderen dat niet en hebben het ook niet nodig.

In plaats van kattenmelk (zit vaak suiker ed in) kun je beter hart geven. Een heel lamshart of anders in stukjes knippen. Bij de Appie hebben ze ook runderhart, speciaal voor dieren.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-12 19:57

Lotgering heeft veel soorten zonder groenten en pens.. Al eten de katten hier ook wel pens... Zijn net vuilnisbakken hier ... Ik speen ze af op vers vlees dus ze zijn veel gewend.