Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 14:06

Magrathea schreef:
Ik heb wel degelijk de OP gelezen, maar soms leest iemand wel eens ergens overheen :) Sorry.

Ik zette het wat kortaf neer zie ik, maar zo bedoelde ik het niet hoor! Sorry :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:08

Wij hebben echt van alles geprobeerd met onze hond en uiteindelijk Alprazolam besteld bij de dierenarts en dat was voor onze hond DE oplossing.
Een sterker kalmerend effect en een minder groot versuffend effect dan bijvoorbeeld Diazepam (Valium). Wellicht in dit geval dus geen optie omdat de hond hartklachten heeft maar voor andere mensen wellicht een aanrader.

We hebben voorheen al de DAP-band geprobeerd, Vetranquil, Diazepam. Maar allemaal geen succes. Dit werkte prima.
Lang niet alle dierenartsen zijn hiervan op de hoogte, de mijne moest het zelfs via een normale mensenapotheek bestellen. Maar het was veel fijner dan de Valium. En Vetranquil daar beginnen we natuurlijk niet meer aan.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:09

NynckeL schreef:
Ruim van te voren- 6 weken- beginnen met bach rescue, 3x daags drupje op tong.

Bij een hond die zo bang is doet dit niets.
Helaas spreek ik uit ervaring, mijn Herder van nu 8 ook alles geprobeert, sinds 2 jaar haal ik bij de dierenarts iets kalmerends (geen spierverslapper) en een ander raadde me aan hem met oud en nieuw naar een pension te doen die ver van de bewoonde wereld is.
Enige wat ik je kan aanraden tot oud en nieuw is dus via de dierenarts wat kalmerends halen en je hond niet meer loslaten, die van mij rent nl als een blinde naar huis als ie maar denkt dat er ergens een knal te horen is, doodeng, verder proberen rustige tijden op te zoeken en wandelen in de weilanden waar ze minder horen, veel meer kan je niet doen helaas. Mn andere 2 honden zijn er totaal niet bang voor en ik ook niet, mn da zei ook dat dit echt iets van mijn hond is. Succes!

Iris82

Re: Hond overdreven bang voor onweer/vuurwerk.. tips nodig :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:10

Aanvulling: Bach ook geprobeerd. Geen effect. Net als de DAP band.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:12

Ik ben ook zeker voor de bach remedies, maar ook hier helaas geen effect met oud en nieuw (of onweer) :P

Vetranquil wordt (gelukkig) door veel dierenartsen al helemaal niet meer voorgeschreven

Ik zou echt zeker met een hond met hartproblemen geen enkel risico nemen en de rust opzoeken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:17

Misschien zeg ik wat geks, maar wat ik weet is dat oorproppen bij paarden rustgevend kan werken en uiteraard horen ze minder. Wellicht is dat bij de hond ook een optie? Je kunt t iig altijd proberen. Bij paarden doen we dat met grote wattenproppen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 16:28

@Joolien: Vind ik zo gek nog niet hoor.. Denk alleen dat honden dit er uit gaan krabben.. Maar als er iets is om haar tijdelijk "doof" te maken.... Zou ik dat gelijk doen! Want dan is het een kwestie van gordijnen dicht doen haha..

Morgen ga ik met spreekuur de dierenarts bellen ( vandaag vergeten, zo stom!) en hoop dat hij misschien al een oplossing heeft.

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:33

Mijn dierenarts begon vorig jaar over iets redelijk nieuws. Maar toen wilde ik de bach nog proberen, dus ben er niet verder op ingegaan. Ga er dit jaar zeker naar informeren. Moet er wel een tijdje van te voren mee beginnen.
Zodra ik het weet, zal ik het ook hier melden.

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:39

Nessah schreef:
@Joolien: Vind ik zo gek nog niet hoor.. Denk alleen dat honden dit er uit gaan krabben.. Maar als er iets is om haar tijdelijk "doof" te maken.... Zou ik dat gelijk doen! Want dan is het een kwestie van gordijnen dicht doen haha..

Morgen ga ik met spreekuur de dierenarts bellen ( vandaag vergeten, zo stom!) en hoop dat hij misschien al een oplossing heeft.

Heel erg bedankt allemaal voor het meedenken!

Om te voorkomen dat ze het uitkrabt kan je een hondenkraag omdoen...

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 16:41

Ik weet niet of m'n hond daar een fijnere oud en nieuw mee zou hebben.... watten in de oren en zo'n kraag (waar ze echt een bloedhekel aan hebben)... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:30

Oornetje op _O- :') Maar wellicht ermee oefenen ofzo. Omdat het voor paarden dus ook echt rustgevend werkt, bij mensen trouwens ook :P

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:44

Jeetje, dit klinkt inderdaad heel heftig!
Ik heb een Border Collie die ook heel erg bang was voor onweer (was, want ze wordt nu wat doof, dus ze hoort het niet meer zo goed).
Haar gaven we altijd als ze heel erg bang werd bach rescue remedy.
Daar werd ze dan wat rustiger van, en alles werd wat minder eng.
Misschien werkt dat ook voor jou hondje?
Je kan het altijd proberen :)
En dan zou ik druppels of een spray nemen. Dat werkt het makkelijkste.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 17:51

Joolien schreef:
Oornetje op _O- :') Maar wellicht ermee oefenen ofzo. Omdat het voor paarden dus ook echt rustgevend werkt, bij mensen trouwens ook :P

:')

Wat ik nu toch tegen kom.. een hondengehoorkap.. weet niet wat ik daarvan moet denken.. maar wellicht werkt het wel als je je hond er aan laat wennen en hem dagelijks even omdoet.
Afbeelding

Hier kan je hem bestellen

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-12 18:01

@Natasja__ : Hahahaha, dat gezicht dat die hond er bij trekt :') Wel bedankt voor je tip! Maar het ziet er erg grappig uit _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:03

Haha idd dat hoofd van die hond. Maar dat is wel een zelfde oplossing. Je kunt t altijd proberen toch?? :)

Is wel duur om 'even' te proberen :')

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 18:34

Mijn god, die uitstraling van die arme hond..... :')
Bach rescue heeft bij ons helaas helemaal niets geholpen.
Het ergst is nog dat het wel lijkt of het ieder jaar erger wordt...

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 20:03

ah gossie dat koppie, wel een idee als het echt geluidsdicht is overigens

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 22:24

Ik heb het opgezocht en het dempt grotendeels maar niet 100%. Dat zou natuurlijk ook lastig zijn.

Wij hebben hem bestelt. Wij hebben een Friese stabij met zeer gevoelige oren. Wij hebben nu al moeite om hem naar buiten te krijgen vanwege een enkele knal.

Als hij hem een tijdje om heeft zal ik de ervaring delen.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:12

Bravura schreef:
NynckeL schreef:
Ruim van te voren- 6 weken- beginnen met bach rescue, 3x daags drupje op tong.

Idd Bach Rescue for Kids (daar zit gen alcohol in) helpt ook bij een angstige hond. Wel tijdig beginnen.

Ik denk dat honden uit het buitenland en honden die hier in NL getraumatiseerd zijn veel meer in paniek raken dan een doorsnee hond die bij een goede foker weg komt en die altijd een veilig leventje heeft gehad. Ik zeg niet dat die niet in paniek kunnen raken maar juist getraumatiseerde dieren zullen compleet door kunnen draaien en daar nog weken/maanden lang last van houden, voor zover ze al niet continue de stress bij zich droegen. Er is al heel wat gezeuld met sommige dieren voor ze uiteindelijk bij een goede baas terecht kwamen, dus dat speelt zeker een rol.

Dan zal ik het wel getroffen hebben met 2 honden uit Spanje die niet bang zijn voor vuurwerk. Buiten vinden ze het wel eng, maar in huis gelukkig niet.
@ ts: familie van mij heeft ook zo'n extreem angstige hond. Bij haar helpt het alleen om rond oud en nieuw ergens heen te gaan waar niet geknald wordt. Dus een vakantiepark, of een pension in een rustige omgeving.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:37

Bravura schreef:
Geef geen spierverslappers zoals oxazepam!

Oxazepam (of alprazolam) zijn geen spierverslappers! Je bent in de war met een ander medicijn.
Een belangrijk verschil, want bovenstaande kunnen een hond wel degelijk helpen. Het zijn ontspanners, geen verslappers zodat een hond niks kan, terwijl hij angst ervaart.
Uiteraard alleen geven in overleg met de DA, vooral voor wat betreft de dosering. En je kan eventueel het een keer proberen als je hond ontspannen is, om te kijken hoe hij er dan op reageert. En tijdig geven, niet zodra de paniek al toegeslagen heeft.

Hier ook een extreem angstige hond voor onweer en vuurwerk. Al veel geprobeerd, ook een thunder shirt, geursverspreiders, bach enz, maar er is weinig wat echt werkt.
Ze is dan onbereikbaar, hijgt, trilt, blijft rondlopen. Vreselijk om haar dan niet te kunnen helpen. Fases van negeren of wat dan ook, liggen al ver achter ons, nu proberen we haar maar nabijheid te bieden, zodat ze iets rustiger is. Want ook wij vrezen wel eens voor een hartstilstand van de stress, ze is echt compleet over de rooie.

Vorig jaar hebben haar Clomicalm gegeven (vanaf begin december, daar moet je ruim op tijd mee beginnen) en op oud- en nieuwjaar Alprazolam.
En dat heeft goed gewerkt. Het neemt niet alle angst weg, maar ze was een stuk rustiger, bleef meer bereikbaar en kwam bij ons liggen in plaats van rondjagen.
Op de ergste knalmomenten was er wel wat meer stress, maar verder toch een verbetering.

Zo'n oorkleppen kunnen een goede oplossing zijn, maar ik kan me voorstellen dat een hond toch vooral bezig is om die af te krijgen. Wie weet went het?? Maar dan nog voelen ze ook de trillingen en dergelijke.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:46

In de war met Vetranquil. :j

DemiCruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 11:51

Mijn hond is net zo bang als die van jou het trillen en hijgen.

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:02

Als mijn hond zo bang was en niks helpt dan zou ik in de vooraf periode valeriaan geven en de avond zelf een slaapmiddel.

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 13:12

NynckeL schreef:
Als mijn hond zo bang was en niks helpt dan zou ik in de vooraf periode valeriaan geven en de avond zelf een slaapmiddel.

met een hond met hartproblemen? zou dit nooit op die manier zelf doen. wel gecontroleerd door de dierenarts..

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 16:31

Zoals ik eerder, met reden, aangaf is weg gaan naar een huisje op de hei niet echt een oplossing.. Daar komt nog bij dat wij ook een kat hebben en die wil ik ook niet de hele nacht alleen hebben.

Wel worden er in de buurt cursussen gegeven met vuurwerk, maar toen ik belde waren het allemaal groepen van 10 tot 15 honden en gaf de trainer zelf al aan dat het meer voor honden waren die een beetje angstig waren omdat er voor de "extreme" gevallen geen tijd is voor veel individuele aandacht.. En dat plus het prijskaartje.. Nee, denk niet dat dat de oplossing zou zijn.

Dierenarts had een operatie en ik moet maandag even terug bellen.

Overigens kan iedereen zeggen wat hij wilt, maar een hond in volledige paniek die als een gek rondjes rent en hijgt als een bezettene... Die ga ik dus echt niet helemaal nergeren. Alles in me zegt dat dat fout is. Als ik haar ( met onweer bijvoorbeeld) zonder praten wat aai, oogt ze direct iets rustiger en ik vind dat dat prima mag :) Ik volg wat dat betreft mij instinct.