Lastige ras-keuze...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 20:26

:D Dat had ik wel verwacht Wildgirl, wat vind je zelf van een hovawarts kwa hond of vind je dit niets?

Dit zijn mijn beide honden:
De dober gaat het voorjaar voor de ipo 1 en Ztp, de staff traind voor de lol enkel in de zomer mee de winter vind ze te koud :=
Afbeelding

Afbeelding

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 20:55

Ik ben groot fan van jouw Assad, dat weet je :D
Ook Zuci mag er wezen overigens, gave foto's!
Hovawarts, gaaf om te zien, ik ken ze verder eigenlijk niet...ga ik me ook eens in verdiepen.
Zijn nog wel een slagje groter dan een DH of niet?
Moeten maar eens een keer samen gaan wandelen ergens in Drenthe hihi!

edit: naamfoutje van de staff ;-)

Seven

Re: Lastige ras-keuze...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:07

Dat weet ik daarom de foto spam :D
Ja we moeten zeker eens gaan wandelen gezelli :j

Hova's zijn rond de 60-65 voor teven en 60-70 reuen dus zitten iets hoger voor reuen :j

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 21:55

Wildgirl schreef:
Machie schreef:
Hollandse herder ruwhaar zou ik zeggen :)

Want>?

Stabieler dan de langhaar en ook wat scherper dan de kort en langhaar.
En je mag er IPO mee doen.

Maar als je serieus bezig wilt met IPO zou ik gewoon voor een werklijn mechelaar gaan. Het zijn echt niet allemaal gestoorde zenuwlijders.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:30

Bouvier, die van mijn zijn echte waakhonden, komen makkelijk onder apel en hebben stabiel karakter.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 14:35

Hey Leonie :D
Bouvier zijn niet mijn soort honden, ik hou ook niet van dat haar voor hun ogen.
Ik heb ooit een oppasbouvier gehad en die had ik standaard een staartje in hihi, wil graag de hond aan kunnen kijken.

Ik heb net telefonisch contact gehad met het asiel in stadskanaal voor een krusing duitsxmechelaar,teefje van anderhalf,jonge/onbesuisde hond maar wel erg goed trainbaar,geen vervelend verleden,alleen te lomp bij kinderen.
Wellicht ga ik haar zaterdag ontmoeten.

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:35

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 14:41

Thanks voor de tip, die kende ik idd al!

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 14:50

Snap ik Manon, heb even met je meegekeken op de site van het asiel, neem aan dat jij Nina bedoeld? Ziet er leuk uit, vindt trouwens Abby en de pup (8 mnd) ook erg leuk. zeker een bezoekje waard daar.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 14:54

Ja Nina inderdaad, Abby gaat mijn sportambities niet leuk vinden ben ik bang ;-)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:03

Wellicht zitten hier nog een hoop kenners:

http://www.hondenforum.nl/

Als je huidige hond het IPO gebeuren wat minder vindt, heb je dan al eens aan GG gedacht? Of vind je dat zelf niets?

Wat betreft een hond die past bij jouw wensenlijstje: ik denk dat boxer inderdaad aardig kan passen, hoewel ik niet zeker ben van de gezondheid van dat ras. Zwitserse herder is al eerder genoemd, lijkt me ook een leuke optie.
Oud-duitse herder?
Mechelaars zijn vaak erg druk, maar wellicht vindt je in de andere Belgische herder rassen wel iets dat beter past. (Tervuren, Groenendaler)

Verder een ras dat ik zelf niet echt goed ken, maar misschien wel leuk is: Beauceron

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 15:04

Nina ziet er inderdaad leuk uit zeg !
Mooie kop zit erop.

Zwitserse herders vind ik persoonlijk geen fijne honden voor de IPO sport.
Maar dat komt dat de zwitserse herders die ik tot nu toe meegemaakt hebben een te zacht karakter hadden voor de ipo sport.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 15:58

@femketweety, ik ga met mijn huidige hond ook overstappen naar behendigheid en wellicht speuren omdat dit veel beter bij hem past!
@bertina, dat zachte karakter herken ik ook, dat is mn ook de reden dat deze lessen voor Cadiz minder geschikt zijn, begin ik dus niet aan!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:08

Die in stadskanaal heb ik al eens in t echt gezien lieve hond wel wat lomp inderdaad :j
Ook in beilen zit een leuke x mechelaar teef van 6 maanden

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:27

Femke_Tweety schreef:
Wellicht zitten hier nog een hoop kenners:

http://www.hondenforum.nl/

Als je huidige hond het IPO gebeuren wat minder vindt, heb je dan al eens aan GG gedacht? Of vind je dat zelf niets?

Wat betreft een hond die past bij jouw wensenlijstje: ik denk dat boxer inderdaad aardig kan passen, hoewel ik niet zeker ben van de gezondheid van dat ras. Zwitserse herder is al eerder genoemd, lijkt me ook een leuke optie.
Oud-duitse herder?
Mechelaars zijn vaak erg druk, maar wellicht vindt je in de andere Belgische herder rassen wel iets dat beter past. (Tervuren, Groenendaler)

Verder een ras dat ik zelf niet echt goed ken, maar misschien wel leuk is: Beauceron

die ken ik dan weer wel ;)
maar nee ik denk niet dat dat bij de ts past, beaucerons zijn heerlijke honden, maar wel gevoelig ze hebben vaak het lef niet om te bijten (IPO) en een harde hand opvoeding werkt al helemaaal niet bij ze. ze willen absoluut voor je werken maar zijn ook in staat op eigen houtje te handelen wat resulteerd in "eigenwijs zijn"
in huis is de beauceron rustig, buiten een echte werkhond en een echte clown :+
ze kunnen niet tegen een onstabiele onrustige baas, bij gebrulde bevelen en bruut optreden van zijn eigenaar zal hij in de war raken, zenuwachtig worden en soms zelfs bang en/of agressief. Men realiseert zich niet altijd dat deze grote en soms zelfs wat nors uitziende honden zo fijngevoelig zijn. Zij kunnen enorm veel leren, maar dan wel op een aan hun aard en aanleg aangepaste manier.
gezond zijn ze wel :j er komen binnen het ras niet veel specifieke ziektes voor.
het zijn aparte honden maar als je ze eenmaal kent <3

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:33

Een golden retriever. :D

Braaf en rustig in huis, buiten lekker speels, luisteren goed, pikken training goed op, waaks op eigen terrein maar zeker niet gemeen, blaffen alleen als waaksheid en niet zomaar, zijn als je in een goede stamboom zit gezond en HD bijvoorbeeld vrij. Veel van jou punten dus!

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:36

ik heb een golden nog nooit pakwerk zien doen :') die horen zacht te zijn met de bek en dat is nou niet erg handig bij pakwerk :P

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:37

Een harde opvoeding staat trouwens los van de Ipo, daar draaid nameljk alles om spel en werkdrift niet om het afbreken en opbouwen van honden. Vroeger werd dat zo gedaan tegenwoordig willen we een vrij werkende vrolijke hond de in de juiste drift zijn werk laat zien.

En toch zie je in andere landen beuceron's wel in ipo achtige africhtingen :j Zijn ze hier misschien anders gefokt es? Zachter en gevoeliger ik ken jou honden natuurlijk maar ze waren inderdaad wel anders dan de beau's die ik in andere landen heb gezien op shows en trainings dagen.

Een golden past ook in mijn beleving niet in het type wat ts zoekt, waaks vind ik ze persoonlijk niet echt bewaken houd niet in blaffen als er mensen komen maar echt niet binnen laten of niet weg laten gaan als baas niet aanwezig is :j De goldens die ik ken blaffen wel bij aankomst vreemde maar helpen gerust alles in de auto pakken bij een dief :D

noukie175

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:38

oh haha ik wist niet wat die trainings afkortingen in het OP inhielden van de ts, maar daar is een golden denk ik ook te lief voor.. op de andere punten past een golden dan weer wel bij ts. ;)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 16:42

@essiesilly, ik schaar mezelf nou niet 123 onder een onrustige,onstabiele baas ;-)
Ik heb qua training inderdaad wel een zeer consequente aanpak,niet hardhandig en met voldoende positieve stimulans uiteraard maar nee is bij mij wel echt, echt nee....
Goldens, nee dankje, totaaaaal niet mijn honden!
@seven, hoe heb jij de hond in stadskanaal nog meer ervaren behalve lomp>?

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:44

ja de beaucjes die je ipo ziet doen zijn een stuk feller. ik vind dat ze die knop niet makkelijk genoeg om kunnen zetten het lijkt of ze het niet 100% kunnen verwerken.. ik denk niet dat je dat moet willen.. althans ik niet.
nogmaals het zijn heerlijke honden maar je moet zo goed met die gevoeligheid om kunnen gaan anders raken ze veel te veel in de war en dan heb je een beaucje die constant zenuwachtig is of keft.
er zijn er een aantal die het wel heel goed kunnen hoor maar het meerendeel niet
de wat harde opvoeding doelde ik ook niet op de ipo maar op de ts haar openings post ;)

foto http://www.google.nl/imgres?um=1&hl=nl& ... 0,s:0,i:69

filmpje http://www.youtube.com/watch?v=F7AfqKJO ... ure=relmfu

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:48

Leek mij wel een leuke hond, was wat zoekend bij de handler (heb het dier enkel van een afstand beoordeeld) kwam afentoe wat dwingend over maar niet iets wat er niet uit te trainen is :j

Zit een groot verschil tussen consequent en hardhandig je bent als baas verplicht in mijn ogen aan te passen naar de drift van de hond. Is het een hond met een dijk van een karakter en een flinke drift moet je een stuk consequenter en harder in komen met een correctie maar dat betekend zeker niet dat dat dier een schop en slag verdiend :D

Dat is jammer es want die knop is juist wat een werkhond nodig heeft :j Een dober is ook gevoelig en zeker met de verkeerde handler niet fijn te bewerken dan botst het enkel en krijg je een dier die 2 kanten op kan gaan en vaak zie je dan het overdreven zenuwachtige gedrag en het niet meer af kunnen vloeien. Assad kan het ook hoor als hij moet werken gaat de knop om en is hij een felle hond die niets uit de weg gaat eenmaal klaar is hij een trouwe hond die rust heeft en je niet eens merkt als je thuis bent heb het idee dat de TS dit ook graag zou willen zien :j

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:52

een beaucje is in mijn ogen nog veel meer een drijver, hoeder dan echt een ipo hond.
ik denk dat je dat idd mooi omschrijft, een beaucje kan echt wel een goede ipo hond zijn, maar met absoluut de juiste begeleiding
ik heb zelf nooit ipo gedaan maar met behendigheid en schapendrijven etc kunnen ze de knop wel weer heel makkelijk om zetten

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 16:54

Het is ook de geleider die de hond maakt in die sporten :j het schapen drijven veschilt eigenlijk niet veel van de ipo je hebt voor beide een stabiele goed onder appél staande hond nodig die genoeg drive heeft. Enkel is de ene met een man en de andere met schapen beide worden ze neer gezet weg gezet enkel bij de ipo ook staande gezet onder commando :D

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 16:54

Klopt Seven, ik ben zeker niet hardhandig naar mijn dieren en een tik krijgen ze echt alleen als ze veel en veel te ver gaan maar ik merk in Cadiz bijvoorbeeld dat hij zodanig snel ''onder de indruk'' is dat ik er weinig meer aan kan trainen als de druk wat oploopt door een moeilijke oefening,druk vanuit de groep,afleiding of whatever.
Wdb is hij erg snel onzeker en heeeeel gevoelig voor druk.
Ik zoek daarom een hond die ik qua druk iets méér kan belasten.
Ik weet van mijzelf dat ik dit goed kan, en heb daar in het verleden met onze duitse herders ook erg goede resultaten mee geboekt, het betekend niet dat ik alleen maar op die manier train, maar soms kan het even nodig zijn en als ik dan een hond heb die in paniek schiet, dan kom je niet verder en gaat zowel de baas als de hond zich gefrustreerd voelen.

Dat zoekende wat jij in Nina zag, zie je idd al vanaf de foto eraf stralen, ik ben erg benieuwd naar haar!