Opvoeding pups

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 15:37

Thirty schreef:
Er zijn veel betere en minder stressvolle manieren om je pup aan een bench te laten wennen.
Eten geven in de bench, deurtje open laten in het begin, en piepen voorkomen (dan vraag je al teveel).
Een baby laat je ook niet in zijn bed krijsen totdat ie stil is. Juist laten merken dat dat een veilig en leuk plekje is, en dan langzaam uitbouwen. In plaats van deur dicht en gillen maar. Met een beetje pech kweek je daar een ontzettende aversie tegen de bench mee.

Mag ik vragen hoe je dit `s nachts aan zou pakken dan? Je kan natuurlijk onmogelijk de eerste paar weken niet gaan slapen om maar bij de bench te zitten met het deurtje open.

Ik ben het met je eens dat hij het er zo niet leuker op gaat vinden maar overdag oefenen omdat het `s nachts ook moet leek mij dan toch de beste optie om hem zo snel mogelijk te laten wennen.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:41

Magrathea schreef:
Ahem :o sorry, ik ben een beetje kippig vandaag :=

Bij die kennissen van mij was het overigens niet alleen op de bank hoor, maar alles gewoon toelaten. En inderdaad, als een pup iets kapotmaakt is dat niet zo heel erg (die tandjes kunnen nauwelijks wat aanrichten) maar als een volwassen hond dat doet is het toch iets minder handig.

Overigens, bijten moet je idd negeren. Bijt hij bijv. in zijn halsbandje als je hem om wil doen, laat het direct uit je handen vallen. Als hij het loslaat, ga je weer verder met het halsbandje omdoen. Lijn bijten doen ze vaak wel maar dat kan je op (iets) oudere leeftijd ook prima afleren. Gewoon negeren en stoppen als ze het doen, zo leren ze : als ik dit doe, dan krijg ik mijn zin niet (naar buiten gaan).

Geef dat even door aan mijn pup die al een paar schoenen en zo'n 30 sokken kapot gebeten heeft, en via de muur bij de buren probeerde te komen. :=
Na een paar weken steeds iets geven waar hij wel op mag knagen laat hij de muur en schoenen met rust maar die sokken die de kinderen wel eens laten slingeren blijven vooralsnog erg in trek. :')

@ TS, elk pupje is weer anders. Mijn vorige pup was een voorbeeldig ventje, nu heb ik een dennisdemennis. :D

Geef dat kleintje de tijd en blijf consequent en eerlijk dan komt het echt wel goed, pup gaat langzaam aan jullie leren vertrouwen en begrijpen wat je van hem wilt en wat niet. Bij het bijten in je handen iets geven waar hij wel in mag bijten, pakt hij nog steeds je hand nee zeggen en stoppen met spelen, weg lopen.
Mijn pup mag wel met mijn handen spelen en leer ik hem dat zachtjes te doen. Succes.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-12 15:53

Jis_ schreef:
Magrathea schreef:
Ahem :o sorry, ik ben een beetje kippig vandaag :=

Bij die kennissen van mij was het overigens niet alleen op de bank hoor, maar alles gewoon toelaten. En inderdaad, als een pup iets kapotmaakt is dat niet zo heel erg (die tandjes kunnen nauwelijks wat aanrichten) maar als een volwassen hond dat doet is het toch iets minder handig.

Overigens, bijten moet je idd negeren. Bijt hij bijv. in zijn halsbandje als je hem om wil doen, laat het direct uit je handen vallen. Als hij het loslaat, ga je weer verder met het halsbandje omdoen. Lijn bijten doen ze vaak wel maar dat kan je op (iets) oudere leeftijd ook prima afleren. Gewoon negeren en stoppen als ze het doen, zo leren ze : als ik dit doe, dan krijg ik mijn zin niet (naar buiten gaan).

Geef dat even door aan mijn pup die al een paar schoenen en zo'n 30 sokken kapot gebeten heeft, en via de muur bij de buren probeerde te komen. :=
Na een paar weken steeds iets geven waar hij wel op mag knagen laat hij de muur en schoenen met rust maar die sokken die de kinderen wel eens laten slingeren blijven vooralsnog erg in trek. :')

@ TS, elk pupje is weer anders. Mijn vorige pup was een voorbeeldig ventje, nu heb ik een dennisdemennis. :D

Geef dat kleintje de tijd en blijf consequent en eerlijk dan komt het echt wel goed, pup gaat langzaam aan jullie leren vertrouwen en begrijpen wat je van hem wilt en wat niet. Bij het bijten in je handen iets geven waar hij wel in mag bijten, pakt hij nog steeds je hand nee zeggen en stoppen met spelen, weg lopen.
Mijn pup mag wel met mijn handen spelen en leer ik hem dat zachtjes te doen. Succes.

Oh ja sokken zijn hier ook in trek hoor, als ik een ander speeltje pak om te ruilen dat vind hij de sok toch echt wel veel leuker :') Wat ze niet mogen hebben dat willen ze hebben he!

Hoe leer je hem om zachtjes te zijn? Mijn teefje speelt namelijk vaak zat met mijn blote handen als we even geen speeltje bij de hand hebben en omdat zij het zachtjes doet vind ik dit ook prima, ze mogen gerust aan mijn handen zitten. Maar Tiny grijpt zijn speeltjes vol enthousiasme en dan ook wel eens perongeluk mijn hand. Op dat moment gewoon zeggen dat het niet mag en stoppen met spelen of weglopen of..??

Bedankt voor de reactie :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 15:56

De katten geef ik altijd een tikje met mijn vinger als dit gebeurt. Niet hard natuurlijk, maar dat ze wel even doorhebben dat je dat niet leuk vind en ze op moeten passen :) als hij loslaat kan je weer fijn verder spelen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:29

Wispeltuur schreef:
Thirty schreef:
Er zijn veel betere en minder stressvolle manieren om je pup aan een bench te laten wennen.
Eten geven in de bench, deurtje open laten in het begin, en piepen voorkomen (dan vraag je al teveel).
Een baby laat je ook niet in zijn bed krijsen totdat ie stil is. Juist laten merken dat dat een veilig en leuk plekje is, en dan langzaam uitbouwen. In plaats van deur dicht en gillen maar. Met een beetje pech kweek je daar een ontzettende aversie tegen de bench mee.

Mag ik vragen hoe je dit `s nachts aan zou pakken dan? Je kan natuurlijk onmogelijk de eerste paar weken niet gaan slapen om maar bij de bench te zitten met het deurtje open.

Ik ben het met je eens dat hij het er zo niet leuker op gaat vinden maar overdag oefenen omdat het `s nachts ook moet leek mij dan toch de beste optie om hem zo snel mogelijk te laten wennen.

In een doos naast je bed. Bij piepen zet je hem eerst buiten om te plassen, daarna stel je hem gerust met een aai.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-12 16:39

Wispeltuur schreef:
Oh ja sokken zijn hier ook in trek hoor, als ik een ander speeltje pak om te ruilen dat vind hij de sok toch echt wel veel leuker :') Wat ze niet mogen hebben dat willen ze hebben he!

Hoe leer je hem om zachtjes te zijn? Mijn teefje speelt namelijk vaak zat met mijn blote handen als we even geen speeltje bij de hand hebben en omdat zij het zachtjes doet vind ik dit ook prima, ze mogen gerust aan mijn handen zitten. Maar Tiny grijpt zijn speeltjes vol enthousiasme en dan ook wel eens per ongeluk mijn hand. Op dat moment gewoon zeggen dat het niet mag en stoppen met spelen of weglopen of..??

Bedankt voor de reactie :)

Als hij wel met je handen mag spelen zou ik geen nee zeggen want nee is mag niet. Als je au zegt en stopt met spelen/weg lopen moet hij door gaan krijgen dat als hij te hart bijt het spel stopt.
Om dit sneller tot stand te brengen leer ik mijn pup het woord zachtjes, dit doe ik wanneer ik iets lekkers uit de hand geef. Jouw pup zal dat waarschijnlijk zo schat ik in net als Baldr niet zo zacht willen pakken, je geeft het snoepje niet en houdt het goed vast als je nog een poging doet, merk je dat de pup minder fel het snoepje wil pakken dan zeg je snel zachtjes, goedzo zachtjes en geeft het snoepje. Heeft je pup dit door en is dit bevestigd dan kan je tijdens het spelen hem ook met het commando zachtjes er voor zorgen dat hij zachter wordt met zijn mond tijdens het spel. Dan nog gebruik ik au maar ook het woord zachtjes daarna.

Baldr is nu 4 maanden en pikt dit heel goed op. Die vrat mijn hand er eerst bij op en nu pakt hij het lekkers veel zachter aan en met het spel wordt hij ook steeds zachter.