Tips gezocht zindelijk maken pup

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:57

cinn87 schreef:
Ik schrik er idd zeker niet van nee. Tenslotte is een hond geen baby en blijft het een beest. Als jij tegen je hond " nee " zegt of " foei " dan slaat die daar heus niet van door, onzin! Wel kan ik begrijpen dat die aanpak niet bij elk soort hond en dat het dus per hond/ras verschillend is.

Een hond is geen baby idd, laten we onze dieren alsjeblieft niet vermenselijken!!
MAAR...een pup van 3 a 4 maanden is wel een "hondenkind" vergeet dat alsjeblieft ook niet.
Daar zul je toch anders mee omgaan als met een volwassen hond. Kwestie van gezond verstand lijkt me.

Zul je bij een redelijk gevoelige hond als een border collie trouwens wel iets moeten oppassen, je kan zeker wel grenzen aangeven, maar dat zul je zeker niet te hard mogen doen, en een keer je stem verheffen is iets waar een border bijv. al gevoelig voor kan zijn.
Ookal wordt je niet luidruchtig, intonatie van stem doet ook veel, hondje merkt het als je je eraan irriteerd dat ie (weeral een keer) binnen iets gedaan heeft.
Ik ben er dan ook voor daar niet teveel heisa om te maken!

Ik geloof niet dat een pup van 3 maanden al begrijpt waarom je nee tegen hem zegt.

LiesxAnne

Re: Tips gezocht zindelijk maken pup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:02

Het woordje nee zal die niet begrijpen maar wel de toon waarmee je het zegt dus maakt het eigenlijk niet uit wat je zegt! . Een hond weet al vrij snel welke toon voor goed staat en welke voor fout. Als je hem bij het plassen in huis oppakt en nee zegt met een boze toon ( of iets anders ) om hem vervolgens buiten te zetten waar die verder plast en hem beloont dan weet zo hond wel degelijk het verschil. Je hoeft je natuurlijk ook niet elke keer te irriteren als die binnen plast maar naar een aantal maanden ( in dit geval is 4 ook nog wel kort ) kan ik me wel voorstellen dat je dat doet en dan zul je toch een andere oplossing moeten vinden en is op boze toon wat zeggen een nieuwe optie.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:58

cinn87 schreef:
Het woordje nee zal die niet begrijpen maar wel de toon waarmee je het zegt dus maakt het eigenlijk niet uit wat je zegt! . Een hond weet al vrij snel welke toon voor goed staat en welke voor fout. Als je hem bij het plassen in huis oppakt en nee zegt met een boze toon ( of iets anders ) om hem vervolgens buiten te zetten waar die verder plast en hem beloont dan weet zo hond wel degelijk het verschil. Je hoeft je natuurlijk ook niet elke keer te irriteren als die binnen plast maar naar een aantal maanden ( in dit geval is 4 ook nog wel kort ) kan ik me wel voorstellen dat je dat doet en dan zul je toch een andere oplossing moeten vinden en is op boze toon wat zeggen een nieuwe optie.

het heeft totaal geen zin en ook niet een heel klein beetje om boos te worden op een pup die in huis plast, het is immers een baby en die zijn onzindelijk, dus houd op met je absolute onzin te verklaren dat dit werkt, het zal in het ergste geval alleen maar angst opwekken bij de pup.
Dit gedrag negeer je, en niets anders. Je tilt ze op, (pups hebben een plasstop) en laat ze buiten uitplassen.

Helemaal leegplassen doet elke jonge pup, het markeren ontwikkelen ze pas op latere leeftijd, en dat laat je toe of dat laat je niet toe. Door hem gewoon in een keer te leren plassen en niet overal, loop je gewoon door na de tweede plas.
Teven markeren ook, ik heb dr hier een die pist als een reu. Die heeft het verkeerd aangeleerd.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 15:12

Ik hoor iedereen iets over toon zeggen, maar dat is alleen maar extra. Op het moment dat je boos bent dat er weer binnen geplast is, heeft je hond al door dat je boos bent. Daar hoef je geen 'nee' of 'foei' voor te zeggen.

Uiteraard is de ene hond hier gevoeliger voor dan de ander, maar ze hebben het allemaal door hoor. Met name de baas gerichte honden hebben dit heel goed door. Die willen namelijk niets liever dan dat de baas blij is, dat is hun taak.
Als je dus boos bent en/of doet, zal je stafford eerder in zijn eigen plas gaan liggen of dit op plekken doen waar dit niet opvalt, dan dat hij eerder zindelijk wordt.
Daarom wordt ook aangeraden de pup eerst te verwijderen en dán pas de plas op te ruimen. Want ja, niemand is blij als er voor de zoveelste keer binnen is geplast en dat voelt de pup.

Heeft dus niks te maken met of je dat ook naar de pup toe uit.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 16:09

@xromana: heb jij mijn pup grootgebracht dan? Dus waarom is het onzin dat dit nie werkt? Mijn hondis er echt niet minder door geworden. Je doet net alsof we ze in elkaar slaan joh. Wat maak je je druk! Het zijn beestjen, geen baby's! Of ga je ook pedagogisch te werk bij honden? :=

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 17:52

cinn87 schreef:
Ik schrik er idd zeker niet van nee. Tenslotte is een hond geen baby en blijft het een beest. Als jij tegen je hond " nee " zegt of " foei " dan slaat die daar heus niet van door, onzin! Wel kan ik begrijpen dat die aanpak niet bij elk soort hond en dat het dus per hond/ras verschillend is.

Laatste reactie van mijn kant, een hond is geen baby nee een pup wel. En we hadden het over pups. Je schiet er hoe dan ook gewoon niks mee op om boos te worden als een pup in huis plast.
Als ik mijn pup zou willen vermenselijken doe ik hem wel een luier om. :D

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:08

Een pup is vergelijkbaar met een baby in de zin van dat zij geen van beiden begrijpen waarom je boos bent en nog geen idee hebben wat wel en geen wenselijk gedrag is.
Boos worden en gefrustreerd raken met een mensen- of hondenbaby heeft geen enkele zin.
Je bereikt er slechts het tegenovergestelde mee. Angst, onzekerheid en een heleboel onbegrip.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:14

Een pup blijft ook een hond, en dus geen baby! Je kan je pup niet hetzelfde opvoeden als je baby. Het blijven dieren. Ik heb ts aangegeven hoe ik het heb gedaan. Het is aan haar wat ze daarmee doet. Vind het alleen geweldig om te lezen hoe iedereen hier gelijk op de achterbenen gaan staan en een drma maken van het feit dat je boos wat zegt tegen een " pup ".

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 18:17

Uiteraard vind iedereen dat een drama, aangezien een pup geen idee heeft dat ie wat fout doet, en dus geen idee heeft waarom je kwaad bent. En daar die jij meer kwaad dan goed mee.
Je kan pas boos worden zodra iets bevestigt is, in dit geval zindelijkheid.

Als een pup iets in huis doet, dan is dat enkel en alleen de fout van de BAAS. De pup treft geen blaam.

Maar he, waarom iets goedschiks doen als het ook kwaadschiks kan he.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:51

cinn87 schreef:
@xromana: heb jij mijn pup grootgebracht dan? Dus waarom is het onzin dat dit nie werkt? Mijn hondis er echt niet minder door geworden. Je doet net alsof we ze in elkaar slaan joh. Wat maak je je druk! Het zijn beestjen, geen baby's! Of ga je ook pedagogisch te werk bij honden? :=

Rustig maar.
Nee gelukkig heb ik jou pup niet opgevoed nee, ik heb een hele andere voorkeur :P

Maar hier op onze hondenschool krijgen wij wel te maken met pups die op 'jou' manier zindelijk zijn gemaakt en de problemen die hieruit voortvloeien niet al te grappig zijn.
En gelukkig zijn de meesten het met mij eens dat een pup dit niet expres doet, en dr legio aan andere oplossingen zijn die veel sneller en zelfs effectiever zijn.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 19:57

cinn87 schreef:
Een pup blijft ook een hond, en dus geen baby! Je kan je pup niet hetzelfde opvoeden als je baby. Het blijven dieren. Ik heb ts aangegeven hoe ik het heb gedaan. Het is aan haar wat ze daarmee doet. Vind het alleen geweldig om te lezen hoe iedereen hier gelijk op de achterbenen gaan staan en een drma maken van het feit dat je boos wat zegt tegen een " pup ".

ik sta altijd op mijn achterbenen bij mensen die hun dier niet eerlijk behandelen

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:00

Haha heb ik hier ooit beweerd dat een pup er wat aan kan doen dat ie binnen plast? Jullie blazen het wel erg op. En ik durf te wedden dat mijn hond en de rest van de dieren hier zich geen beter leven kunnen voorstellen dus kom niet aanzetten met dat ik mijn dieren niet eerlijk behandel ojajoh! Mijn stafford is een voorbeeld voor veel honden en vooral de stafford zelf, word gebruikt bij lessen en is de eerste stafford die werkt voor de overheid dus zo slecht heb ik het nog niet gedaan. Nogmaals, ik zeg niet dat het bij elke hond goed is of bij elke hond te gebruiken is, maar dat zoetsapigge werk ook niet altijd.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:29

cinn87 schreef:
Haha heb ik hier ooit beweerd dat een pup er wat aan kan doen dat ie binnen plast? Jullie blazen het wel erg op. En ik durf te wedden dat mijn hond en de rest van de dieren hier zich geen beter leven kunnen voorstellen dus kom niet aanzetten met dat ik mijn dieren niet eerlijk behandel ojajoh! Mijn stafford is een voorbeeld voor veel honden en vooral de stafford zelf, word gebruikt bij lessen en is de eerste stafford die werkt voor de overheid dus zo slecht heb ik het nog niet gedaan. Nogmaals, ik zeg niet dat het bij elke hond goed is of bij elke hond te gebruiken is, maar dat zoetsapigge werk ook niet altijd.

ik ga af op wat jij hier zelf verteld , misschien zou je jezelf anders eens anders moeten verwoorden, dan heb je ook geen last van mensen die erover vallen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:31

Misschien is het een idee dat jullie via pb verder gaan of een apart topic openen? Dit persoonlijke heen en weer gegooi is voor de TS nutteloos.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:38

cinn87 schreef:
Haha heb ik hier ooit beweerd dat een pup er wat aan kan doen dat ie binnen plast?

Waarom word je dan boos en zet je hem in de mand? Daar snapt die pup toch helemaal niets van.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:43

Dat heb k ook niet gezegd van die mand hoor ;) dat was iemand anders, even terug lezen dus! K til hem op em zet hem daarna buiten, plast ie daar dan beloon ik hem.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:46

Ik heb alleen de reacties van TS zelf gelezen dus weet niet zeker of dit al voorbij is gekomen... En trouwens; mijn complimenten voor hoe je op iedereen reageert; heel respectvol! Fijn ook dat het beter gaat.

Het is zaak de natuurlijke cyclus van jouw hond te gaan 'zien'. Voor een hond is het het meest natuurlijk om te eten na het wandelen (net alsof hij de prooi zelf gevangen heeft), wandelen op een volle maag kan zorgen voor darmdraaiingen/overgeven. En bij een pup zijn de plasmomenten; na het slapen, na het eten, na het spelen. Ik ben trouwens geen fan van water rantsoeneren, ik ken ook dierenartsen die dat als tip geven.., maar bulachtigen hebben als nadeel dat ze makkelijk over hun grenzen heen gaan, ook wat betreft water drinken. Je loopt dan dus het risico dat hij te veel drinkt als hij dorst heeft.

En wees geduldig, bulachtigen zijn traag met zindelijk worden, zeker de reuen! Mijn traagste franse bull was pas helemaal droog met 1,5 jaar!!!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 21:51

cinn87 schreef:
Dat heb k ook niet gezegd van die mand hoor ;) dat was iemand anders, even terug lezen dus! K til hem op em zet hem daarna buiten, plast ie daar dan beloon ik hem.

My bad.

Maar ik blijf erbij dat boos worden geen enkele zin heeft.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 23:56

Thirty schreef:
cinn87 schreef:

My bad.

Maar ik blijf erbij dat boos worden geen enkele zin heeft.

ik ga met je mee, want zoals ik al eerder in het topic heb aangegeven is de beste manier nog steeds negeren, uit eigen ervaring en ervaring van mensen om mij heen..
een pup heeft echt geen idee dat als je boos word en hem in een mand zet of buiten zet of wat dan ook dat hij het fout doet, dus gewoon negeren opruimen en opnieuw beginnen met buiten zetten enz.. de ene pup heeft langer nodig dan de andere..
en wat mensen zeggen over een hond bevuilt zijn eigen nest niet, is de grootste onzin.. want ik ken honden genoeg en ook uit eigen ervaring dat ze het wel degelijk in de bench doen en er zelfs in gaan liggen..
ook dat is per hond verschillend.

LiesxAnne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:34

Maar waarom zou een pup het niet snappen als je hem buiten zet, hij plast daar en je beloont hem? Dan merkt ie toch aan jouw dat het goed is dat ie het buiten doet dus zal die het eerder buiten willen doen? Bench verkleinen werkte bij mij ook prima, pup wilde blijkbaar niet in zijn eigen plas liggen, ging piepen wat voor mij het teken was dat die moest. Naar buiten brengen en dan helemaal blij worden als ie daar plast, pup ook blij. Op een gegeven moment ging die van ons bij de deur zitten en piepen wat voor ons het nieuwe teken was dat die moest. Maar goed, iedereen vind ze eigen manier natuurlijk het beste en het is idd per hond verschillend.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 23:22

@ Sassol - heb ik gedaan, en hij heeft tot nu toe 1 klein poepje gedaan binnen! Ja doe ik!

@ Myprecious - krantje heb ik geprobeerd,, die is binnen no time gesloopt. Het is echt een sloper! Af en toe een plasje of poepje vind ik ook heel niet erg hoor, maar het gebeurde echt te vaak!

@ Jis - een pup straffen zou ik zelf ook nooit doen. Tenslotte weet hij nog niet wat de bedoeling is.. Straffen voor in huis plassen kan pas als hij zindelijk is. (tenzij je zelf te laat met de hond er uit gaat oid)
En top dat het bij jou ook de goeie kant op gaat!

@ Davinia - Super dat die van jou t al 2 dagen niet binnen heeft gedaan!

@ Lammie - als het werkt is het prima toch? Lijkt me idd voor het hondje ook wel fijner (en ook voor je eige nachtrust :P )

@ Sassy - zoals ik in de vorige post al zei, hebben zowel mijn vriend als ik om de beurt 4 weken vrij genomen. Vandaag was pas de 1e dag dat we beide werkten. (ik wel een halve dag)
En ik koop voer van de DA :) Bij m'n 1e honden was het zindelijk worden ook geen probleem, waren het beide binnen een week op een klein ongelukje na. Bij deze duurt het gewoon wat langer. Maakt dat ook niet uit hoor.. Maar er moet onderhand wel verbetering in gaan zitten :P En idd, een hond en baby is niet te vergelijken!

@ Cinn - ben ik het mee eens. Een hond valt niet te vergelijken met een baby. Maar om nee of foei te zeggen moet wel eerst iets bevestigd zijn.. Zo is deze pup gek op plintjes.. Hij weet inmiddels dat als hij er op kauwt, en ik foei zeg hij stout is. Soms is alleen kijken al genoeg :P Dondersteentje weet het dondersgoed.. haha

@Sallandval - dank je wel! Pff 1,5 jaar.. hoop dat deze wel iets sneller zindelijk is :) Geef hem inmiddels ook na het lopen eten. En wandelen deed ik sowieso na het slapen/spelen. Maar bedankt voor de tips!

Verder ga ik op de discussie tussen een aantal bokkers niet in :P

Nou vandaag was sinds 8 weken z'n 1e dagje alleen thuis!
We hadden hem natuurlijk al wel een beetje laten wennen door soms een uurtje of 2 uurtjes weg te gaan.
Maar vandaag was het 5 uur! Vond het zelf vrij lang, maar het kon helaas niet anders.. Voor ik ging werken een stuk met hem gewandeld zodat hij zich goed kon leeg plassen en daarna nog een tijd met hem bespeeld zodat hij goed moe was. Kauwbotje in z'n bench en weg gegaan. Vond het vreselijk :P
Maar hij heeft het geweldig gedaan!! De buurman heeft hem niet gehoord en hij lag nog lekker te slapen toen ik thuis kwam :) Super trots op hem!
En hij heeft maar 2x in de huis geplast vandaag! Gaat helemaal de goeie kant op zo :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 10:33

Wat een goeie berichten!
Fijn dat ie ook lekker lag te slapen na thuiskomst, geeft jou ook weer een beter gevoel als je moet werken.

Veel plezier met pupsel! *\o/*

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-12 11:30

Ja precies! Al was hij gister avond laat ineens ziek.. Arme ding. 2 x overgegeven en 2 keer onwijze diaree, uiteraard tege m'n keuken aan... Heb een half uur staan schrobben om alle poep spetters overal vanaf te krijgen, bah :P En alsnog 3x geplast.. Maar omdat hij ziek was, vind ik dat wel oke.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:28

Achossie :(:)

Gaat 't nu weer beter?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 20:36

_Kimo_ schreef:
@ dierenfan - ik heb voer van de DA, dus daar zal het niet aan liggen :) En zoals ik al zei, hij legt niet altijd enorme hopen neer gelukkig.. :+

Een DA weet 0,0 van voeding die praat alleen de leverancier na die hem de brokken leverd. Een DA die voedingsdeskundige naast zijn werk is die raad namelijk vers aan (www.carnivoer.nl)