Nakai gebeten in SeaWorld... horen die dieren daar nog wel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Horen Orka's in attractieparken?

Ja
6 (5%)
Nee
103 (94%)

Totaal aantal stemmen: 109

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:30

cp112 schreef:
Ik vind degenen die orca's met paarden vergelijken hypocriet. Een paard is gedomesticeerd, een orca niet. Is nogal een behoorlijk verschil. Dus nee, 'wilde' dieren horen geen shows te doen. Helemaal zulke grote, gebaarlijke niet. Dat ze in een dierentuin zitten vind ikprima. Maar dan wel met ruimte en de juiste groepsgenoten. Voor zover ik weet leven orca's toch voornamelijk solitair?

Nee hoor, orca's leven in familiegroepen van ongeveer 8-14 dieren.
En waarom zou zo'n dier geen kunstjes mogen leren? Als ze slim genoeg zijn en het willen? Ze hebben ook beweging nodig en uit zichzelf zullen ze wss geen rondjes gaan zwemmen of sprongen maken dus waarom dan geen visje ophouden? Andere dierentuindieren krijgen ook uitdagen door het voedsel op steeds andere manieren aan te bieden en te verstoppen, in een zwembad is het moeilijk vissen verstoppen en in het wild halen ze ook rare capriolen uit als ze aan het spelen zijn, ik zie het probleem daar niet zo van.
Ik vind alleen wel dat ze in hun eigen groep gehouden moeten worden en niet 2 of 3 dieren die elkaar niet kennen bij elkaar zetten. En ik zou dan eerder denken aan een afgezette baai van tientallen hectare's waar een groep zich vrij in kan bewegen en dat is niet overal te realiseren.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:34

Iemand wel eens deze film/documentaire gezien? http://www.imdb.com/title/tt1313104/

Het gaat niet over orka's, maar vooral over de dolfijnenhandel door oa Japanners, maar ook door dolfinaria/Seaworld. Die spelen een grote rol in de handel in dolfijnen wereldwijd. Je wordt niet heel vrolijk van deze film, maar je realiseert je wel hoeveel geld er omgaat in deze wereld. Zal met orka's niet heel anders zijn dan met dolfijnen.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:37

Lees de laatste 20 a 40 pagina's van dit topic door: [BB] Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Dan zie je dat Orca's nooit in een dierentuin gehouden moeten worden, het aantal ongevallen met de orca's onderling alsmede met trainers loopt hoog op. Het is ongehoord dat orca's in een pierenbad worden gehouden.

Ik ben meermaals in SeaWorld geweest, ook achter de schermen en ik heb gezien dat deze dieren op een veels te klein oppervlakte worden gehouden in te grote getallen.

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:40

Mijn mening: deze dieren betalen een prijs, omdat ze ons moeten leren dat ze niet alleen maar slecht zijn, en andere diertjes/mensen opvreten. Hetzelfde verhaal met dierentuinen. Deze dieren laten ons de pracht van hun bestaan zien. De mens in het algemeen heeft het nodig om dat te zien. Dit draait niet alleen om geld, maar ook om het jacht instinct van de mens wat in te dammen. Wat men lief heeft vermoord men niet. Als mensen niet duidelijk wordt gemaakt dat zo'n dier ook prachtige, mooie kanten heeft, zien wij alleen de gevaarlijke kant, en raken deze dieren nogal snel schaars op ons blauwe bolletje.

Nu bedoel ik hier zeker niemand persoonlijk bij, dat ten eerste, en zijn wij hier tezamen op een dier lievend forum, maar de mens in het algemeen zit nu eenmaal zo in elkaar. Je ziet dat onderwijs, en binding met de dieren, nodig is om het slachten/ afschieten van bepaalde dieren te minderen, en bij voorkeur stoppen.
Ik vind wel dat de dieren die in gevangenschap leven, het zo goed mogelijk moeten hebben. Door dan orca's van verschillende familie's bij elkaar te zetten is niet zo handig. Dit gaat in de natuur ook niet goed gaan. Daar zou wel op gelet moeten worden. Je zet een leeuw ook niet samen met een zebra in hetzelfde verblijf.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 12:54

cp112 schreef:
Ik vind degenen die orca's met paarden vergelijken hypocriet. Een paard is gedomesticeerd, een orca niet. Is nogal een behoorlijk verschil. Dus nee, 'wilde' dieren horen geen shows te doen. Helemaal zulke grote, gebaarlijke niet. Dat ze in een dierentuin zitten vind ikprima. Maar dan wel met ruimte en de juiste groepsgenoten. Voor zover ik weet leven orca's toch voornamelijk solitair?

Dus het is opeens natuurlijk voor een paard om in een zo'n 12 uur per dag in een stal te staan alleen omdat deze gedomesticeerd is? Wat een onzin, trouwens dat is als het paard geluk heeft, veel paarden staan veel langer dan 12 uur op de stal, al helemaal in de herfst/winter.

Shellyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 13:11

Lisann__ schreef:
Orka's en dolfijnen horen niet in een bassin .
Paarden horen niet in een stal.
Hamsters horen niet in een kooi.
Konijnen horen niet in een hok.

Het egoïstisch noemen omdat ze het 'alleen voor het geld doen' slaat nergens op. Dan ben jij ook egoïstisch omdat je paard rijdt, want als een paard kon kiezen werd hij ook nooit bereden. Wij rijden paard omdat WIJ dat leuk vinden, is ook egoïstisch.
Mensen gaan naar die shows omdat ZIJ dat leuk vinden, niet die dolfijnen.

Wij mensen zetten ons eigen plezier voorop. We zijn allemaal geobsedeerd door de band die mens en dier kunnen hebben. Iedereen wil een hechte band met zijn paard, dat is een fantasie. We forceren dit, door paarden in te rijden, door dolfijnen te vangen en te trainen.. Als je echt zo'n goede relatie zou hebben met je paard zou hij ook als onbereden wild paard/wilde dolfijn naar je toe komen, je op hem laten zitten en kunstjes laten leren. Maar welk dier doet dit van natura? Uit zichzelf? Vrijwel geen.
Wij trainen ze van kleins af aan, zodat ze niet beter weten. Zodat wij denken dat we een hechte natuurlijke band met ze hebben. Maar eigenlijk is dat ook egoïstisch.

Wij zijn niets beter dan dolfijnen trainers of seaworld organisaties. En who cares? Wij zijn toch gelukkig? Het dier lijkt ook gelukkig. What's the deal?
Pas als het over andere mensen gaat, grote organisaties of bijzondere dieren is het in eens fout. Het is makkelijk om een ander te beschuldigen zodat je niet naar jezelf hoeft te kijken. Dolfijnen is dat bassin zijn net zo gelukkig als jouw paard.

En paarden vechten, dolfijnen bijten, paarden struikelen, dolfijnen zwemmen ergens tegenaan.. ongelukken gebeuren, zo simpel is dat. Die dolfijn hersteld wel weer, net als jouw paard die is getrapt. Het zou vriendelijk van ons zijn als we het dier dan even rust zouden gunnen, het zou nog vriendelijker van ons zijn als we ons leven nooit met hun leven hadden bemoeid.

Sorry als ik fel uit te hoek kom, ik probeer alleen even realistisch te zijn. Ik weet dat ik hier tegen allemaal ruiters spreek, ik zeg ook niet dat jullie allemaal moeten stoppen met rijden. Wij mensen zijn zoals wij zijn. Maar noem dan anderen niet egoïstisch, want dat zijn wij zelf ook.

Helemaal mee eens!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 20:58

Maartje1990 schreef:
cp112 schreef:

Dus het is opeens natuurlijk voor een paard om in een zo'n 12 uur per dag in een stal te staan alleen omdat deze gedomesticeerd is? Wat een onzin, trouwens dat is als het paard geluk heeft, veel paarden staan veel langer dan 12 uur op de stal, al helemaal in de herfst/winter.

Nee dat zeg ik ook niet. Maar het is wel appels met peren vergelijken natuurlijk.

Het houden van orca's heb ik niks op tegen, mits deze in grote ruimten gehouden worden maar dat is met zo'n groot dier bijna niet te doen. Maar het feit van de shows en kunstjes vind ik met deze dieren niks. En dat valt niet te vergelijken met paarden.

(hier staat overigens alles 24/7 buiten, dus ben niet iemand die haar paarden op stal houd, alles staat hier buiten incl hengst in de kudde)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:53

@cp112. Al eens bij nagedacht dat het organiseren van shows bij Sea World of andere dolfinaria een welkome onderbreking is voor de dagelijkse sleur van deze dieren?
Stel je nu eens voor dat er 24 uur lang in dat kleine hokkie geen enkele entertainment of spirituele trigger zou zijn om wat te performen?

Douraque

Re: Nakai gebeten in SeaWorld... horen die dieren daar nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 22:59

Deze dieren horen hier überhaupt niet te zitten. Ik heb het live meerdere malen gezien. Als ze achter in het bassin zijn, hebben ze allemaal dwangneurose, het is te verschrikkelijk voor woorden

Lisann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 23:29

Douraque schreef:
Deze dieren horen hier überhaupt niet te zitten. Ik heb het live meerdere malen gezien. Als ze achter in het bassin zijn, hebben ze allemaal dwangneurose, het is te verschrikkelijk voor woorden

Over dwangneurose gesproken: luchtzuigen, weven, kribbebijten. Paarden horen überhaupt niet op stal te staan.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 06:27

Ik zie niet in waar dit appels met peren vergelijjen is. Beide dieren die niet opgesloten horen te zitten. Daarbij leren wij onze paarden ook 'kunstjes' en over het algemeen gesproken hebben de paarden hier ook plezier (ii doel uiteraard op rijden etc. Niet per definitie op vd). Waar is dat anders dan opgesloten orcas die kunstjes moeten doen? Voor beide geld wel dat ze 'voldoende' ruimte hebben, daarom ben ik ook een voorstander van paarden 24/7 buiten houden. Maar kun je er nog wel gewoon op rijden. Hetzelfde geld voor orcas, voldoende ruimte? Dan kunnen ze wel nog gewoon kunstjes doen als leuke afwisseling.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 10:52

Lisann__ schreef:
Douraque schreef:

Over dwangneurose gesproken: luchtzuigen, weven, kribbebijten. Paarden horen überhaupt niet op stal te staan.

Maar orca's zijn wilde dieren die gevangen worden om kunstjes te mogen doen. Een paard is tegenwoordig een gedomesticeerd dier, ik bedoel hier mee geen wil dier.

Ik zou tegen de mensen die hier niet op tegen zijn dan wel orca's vergelijkt met paarden, ga eens naar Florida/Californië/Portugal om met eigen ogen hoe ernstig de situatie is. Een paard dood geen mens, een orca wel (zie de naam killer whale). Tillikum heeft al 3 mensen gedood, de laatste door met haar te spelen alsof ze een zeeleeuw was en waar zit hij nu in opgesloten in een pierenbad waar hij nog geen eens tot de bodem kan raken (medicinal pool). En is het normaal dat er 6 grote orca's zitten op een ruimte van nog geen eens een halve hectare, een paard in Nederland heeft nog meer ruimte dan dat. Kunnen orca's, net zoals in de natuur, jagen/ op volle snelheid racen ed. En geen mens mag meer in de buurt komen van Tillikum, maar er worden nog steeds nakomelingen gefokt. Hoe zouden ze toch aan dat sperma komen? Niet vanaf een afstandje hoor

Voordat men de vergelijking maakt, zou ik eerst degelijk onderzoek naar deze dieren doen.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:01

"Binnen een paar maanden is de kolos terug klaar om shows op te voeren", maakt de woordvoerder zich sterk.

uit de openeingspost,
hieruit begrijp ik dat ie nu geen shows doet?
Of begrijp ik dat verkeerd?

Ik vind het heel erg dat dit gebeurd is, maar ik ben geen tegenstander van
dit soort parken! ik vind het best mooi en leuk om eens naar dolfinarium en of een mooie
dierentuin te gaan!

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:06

Lisann__ schreef:
Orka's en dolfijnen horen niet in een bassin .
Paarden horen niet in een stal.
Hamsters horen niet in een kooi.
Konijnen horen niet in een hok.

Het egoïstisch noemen omdat ze het 'alleen voor het geld doen' slaat nergens op. Dan ben jij ook egoïstisch omdat je paard rijdt, want als een paard kon kiezen werd hij ook nooit bereden. Wij rijden paard omdat WIJ dat leuk vinden, is ook egoïstisch.
Mensen gaan naar die shows omdat ZIJ dat leuk vinden, niet die dolfijnen.

Wij mensen zetten ons eigen plezier voorop. We zijn allemaal geobsedeerd door de band die mens en dier kunnen hebben. Iedereen wil een hechte band met zijn paard, dat is een fantasie. We forceren dit, door paarden in te rijden, door dolfijnen te vangen en te trainen.. Als je echt zo'n goede relatie zou hebben met je paard zou hij ook als onbereden wild paard/wilde dolfijn naar je toe komen, je op hem laten zitten en kunstjes laten leren. Maar welk dier doet dit van natura? Uit zichzelf? Vrijwel geen.
Wij trainen ze van kleins af aan, zodat ze niet beter weten. Zodat wij denken dat we een hechte natuurlijke band met ze hebben. Maar eigenlijk is dat ook egoïstisch.

Wij zijn niets beter dan dolfijnen trainers of seaworld organisaties. En who cares? Wij zijn toch gelukkig? Het dier lijkt ook gelukkig. What's the deal?
Pas als het over andere mensen gaat, grote organisaties of bijzondere dieren is het in eens fout. Het is makkelijk om een ander te beschuldigen zodat je niet naar jezelf hoeft te kijken. Dolfijnen is dat bassin zijn net zo gelukkig als jouw paard.

En paarden vechten, dolfijnen bijten, paarden struikelen, dolfijnen zwemmen ergens tegenaan.. ongelukken gebeuren, zo simpel is dat. Die dolfijn hersteld wel weer, net als jouw paard die is getrapt. Het zou vriendelijk van ons zijn als we het dier dan even rust zouden gunnen, het zou nog vriendelijker van ons zijn als we ons leven nooit met hun leven hadden bemoeid.

Sorry als ik fel uit te hoek kom, ik probeer alleen even realistisch te zijn. Ik weet dat ik hier tegen allemaal ruiters spreek, ik zeg ook niet dat jullie allemaal moeten stoppen met rijden. Wij mensen zijn zoals wij zijn. Maar noem dan anderen niet egoïstisch, want dat zijn wij zelf ook.

Sluit ik me helemaal bij aan.
En zelfs al is dit park niet goed bezig.. Dan vind ik het wel weer typisch bokt om meteen te roepen dat alle dierentuinen ed hetzelfde zijn. Ik ken genoeg parken waarin men net zoveel om de dieren geeft als wij om onze paarden.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:09

@gretoes: dit gebeurd heel vaak, er is zelfs een orca in SeaWorld gestorven doordat ze gingen vechten En waarom gaan ze vechten? Omdat ze met 6 a 7 orca's op nog geen halve hectare zitten. In dolfinarium zitten 21 dolfijnen ook in een pierenbadje.

Ik heb het niet over dierentuinen, dierentuinen helpen soms een soort in stand te houden en meestal zijn de levensomstandigheden beter. Verdiep je eerst in deze diersoort, zijn natuurlijke gewoontes en hoe deze worden gehouden in deze aquaria.

En is het normaal dat een dier een mens dood in gevangenschap? Tillikum heeft er drie op zijn naam staan, laat staan de andere orca's. Ik heb in Nederland nog nooit gehoord van een verzorger die gedood is

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 11:28

Ik vind orca's in parken zoals SeaWorld een van de triestigste dingen die er zijn.
Verder heb ik geen problemen met het houden van dieren in gevangenschap; dierentuinen helpen soorten in stand te houden en hebben ook een educatieve kant. Parken als SeaWorld die orca's voor de show houden doen het puur voor het vermaak van het publiek. Het punt voor mij is dat als je niet zo goed mogelijk aan de eisen van het dier kunt (of wilt) voldoen, je ze ook niet moet gaan houden - en zeker niet 'voor de leuk'. Orca's in piepkleine zwembadjes vind ik vreselijk. We kunnen (momenteel) gewoon niet voldoen aan wat deze dieren nodig hebben.
Een paard is inmiddels gedomesticeerd, maar ook die hoort niet 23/7 in een 3x3 stalletje thuis. Dat vind ik hier ook helemaal niet relevant voor de discussie over orca's. Dieren houden is altijd egoïstisch, maar je kunt wel zo goed mogelijk je best doen en het dier proberen te geven wat hij nodig heeft. Ik denk dat als je daar in slaagt, het dier ook niet ongelukkig is. Het leeft in zijn eigen wereld en heeft misschien zelfs minder stress dan in de natuur (minder tot geen roofdieren, zit nooit zonder eten). Ik heb verhalen gelezen over ontsnapte dierentuindieren die zelf weer terug hun hok in gingen. Gewenning en hun 'veilige haven'. Dat soort dieren zijn niet echt wild meer. Maar zolang je orca's nog op een postzegeltje water wilt houden ben ik er tegen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:33

Douraque schreef:
En is het normaal dat er 6 grote orca's zitten op een ruimte van nog geen eens een halve hectare, een paard in Nederland heeft nog meer ruimte dan dat.

;(
Dat vind ik een veel groter probleem dan dat de dieren kunstjes doen.
Orca's vormen echt familie's en zo sterk dat ze een vreemde ook niet accepteren en hun taal niet spreken.
Daarom vind ik persoonlijk dat zulke dieren gehouden moeten worden als familiegroep in een natuurlijke omgeving, een afgezette baai oid, waarbij je dan minimaal een 20 hectare moet denken. In zo'n situatie leven ook de in het wild voorkomen dieren in het bassin, heeft zo'n dier dus veel meer afleiding en kunnen ze ook hier en daar hun jachtinstinct nog kwijt.
En ja, als de dieren dan vrijwillig naar de trainer komen om eens een paar gekke sprongen te maken voor een lekker hapje zie ik daar echt het probleem niet van.

En waarom zoiets niet gerealiseerd wordt kan ik ook niet bij, zoveel hoeft het helemaal niet te kosten, het bassin en de omgeving zijn immers al aanwezig. Bovendien kunnen op een groot oppervlak meerdere soorten bij elkaar gehouden worden en ik denk dat het voor bezoekers veel aantrekkelijker is in een natuurlijke omgeving vanuit een bootje naar een groep orca's te kijken dan voor een betonnen bassin door een raampje te gluren hoe een orca eindeloos rondjes zwemt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:20

Ooit waren paarden ook wild hoor. En zijn we ooit begonnen met het domesticeren van paarden. En nu gebeurt dat met orcas. Vind ik opzich niks mis mee, maar zoals ik aangaf vind ik het wel belangrijk dat ze meer ruimte krijgen, maar dat vind ik bij paarden ook zo.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 16:27

Douraque schreef:
Maar orca's zijn wilde dieren die gevangen worden om kunstjes te mogen doen. Een paard is tegenwoordig een gedomesticeerd dier, ik bedoel hier mee geen wil dier.

Ik zou tegen de mensen die hier niet op tegen zijn dan wel orca's vergelijkt met paarden, ga eens naar Florida/Californië/Portugal om met eigen ogen hoe ernstig de situatie is. Een paard dood geen mens, een orca wel (zie de naam killer whale). Tillikum heeft al 3 mensen gedood, de laatste door met haar te spelen alsof ze een zeeleeuw was en waar zit hij nu in opgesloten in een pierenbad waar hij nog geen eens tot de bodem kan raken (medicinal pool). En is het normaal dat er 6 grote orca's zitten op een ruimte van nog geen eens een halve hectare, een paard in Nederland heeft nog meer ruimte dan dat. Kunnen orca's, net zoals in de natuur, jagen/ op volle snelheid racen ed. En geen mens mag meer in de buurt komen van Tillikum, maar er worden nog steeds nakomelingen gefokt. Hoe zouden ze toch aan dat sperma komen? Niet vanaf een afstandje hoor

Voordat men de vergelijking maakt, zou ik eerst degelijk onderzoek naar deze dieren doen.

Dit is dus ook precies mijn punt, en waarom ik zeg appels met peren vergelijken mbt paarden en orca's
Een paard is mini in vegelijking tot een Orca. Een paard dood geen mensen (ja ok je kan een verkeerde trap krijgen of vallen maar een orca valt gericht aan, wel eens gezien hoe zij met hun prooi omgaan?)

Sommige dieren zijn niet te domesticeren. Vooral gevaarlijke dieren niet, zoals bijv Orca's. Ik zie ze ook nog geen witte haaien kunstjes laten doen of wel?