cp112 schreef:Ik vind degenen die orca's met paarden vergelijken hypocriet. Een paard is gedomesticeerd, een orca niet. Is nogal een behoorlijk verschil. Dus nee, 'wilde' dieren horen geen shows te doen. Helemaal zulke grote, gebaarlijke niet. Dat ze in een dierentuin zitten vind ikprima. Maar dan wel met ruimte en de juiste groepsgenoten. Voor zover ik weet leven orca's toch voornamelijk solitair?
Nee hoor, orca's leven in familiegroepen van ongeveer 8-14 dieren.
En waarom zou zo'n dier geen kunstjes mogen leren? Als ze slim genoeg zijn en het willen? Ze hebben ook beweging nodig en uit zichzelf zullen ze wss geen rondjes gaan zwemmen of sprongen maken dus waarom dan geen visje ophouden? Andere dierentuindieren krijgen ook uitdagen door het voedsel op steeds andere manieren aan te bieden en te verstoppen, in een zwembad is het moeilijk vissen verstoppen en in het wild halen ze ook rare capriolen uit als ze aan het spelen zijn, ik zie het probleem daar niet zo van.
Ik vind alleen wel dat ze in hun eigen groep gehouden moeten worden en niet 2 of 3 dieren die elkaar niet kennen bij elkaar zetten. En ik zou dan eerder denken aan een afgezette baai van tientallen hectare's waar een groep zich vrij in kan bewegen en dat is niet overal te realiseren.