Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ibbel schreef:kimmie261 schreef:maar een hond is toch een roedeldier...dat leer je toch als kind zijnde al,staat ook altijd in elk boekje op elke website ,en iedereen roept het,en toch...is het een van de weinige huisdieren waarvan zo makkelijk geaccepteerd wordt dat het alleen gehouden wordt ( en het zelfs prima gevonden wordt)...
Ik ben het helemaal met je eens hoor. Maar de manier waarop honden solo gehouden worden, is in ieder geval natuurlijker dan de manier waarop andere dieren solo gehouden worden. Een mens kan bewust proberen 'hondentaal' te spreken bv. Moet dat zelfs doen, anders is de hond voor je het weet de baas. Het feit dat je er als mens altijd bent (of altijd zou moeten zijn met een hond alleen), maakt het voor een hond beter verdraagbaar dan voor een paard alleen.
Ik heb het puur even over de vergelijking met paarden en andere dieren die níet in huis continu bij de mens zijn. Plus dat de stress voor een prooidier alleen ook nog eens groter is dan voor een roofdier alleen. Het is absoluut niet ideaal, maar het is minder 'erg' voor een hond dan bij andere diersoorten.
En in feite bewijst de praktijk dat ook wel. Als solo-honden allemaal doodongelukkig werden en ondeugden vertoonden was dat allang bekend. Terwijl solo-paarden veel vaker problemen hebben, en ze dus ook veel minder vaak solo gehouden worden.
kimmie261 schreef:maar menig parkiet,konijn ,cavia mag gewoon de hele dag rondlopen in huis als een eigenaar thuis is,dat is dan toch niet anders als voor een hond?
en toch wordt daar altijd weer voor gepleid dat deze beesten een maatje moeten hebben...
kimmie261 schreef:waarom neem je dan 2 van die honden in huis als je weet dat je ze niet bij elkaar kan houden??
ik ga echt geen hond in mijn roedel erbij nemen waarvan ik weet dat deze later moeilijk bij sexe genoten gaat...hoe leuk en mooi ik bepaalde rassen ook vind...
maar een reu en teef moet meestal ( lees dat is inderdaad niet altijd het geval) wel goed gaan...
)
mika11 schreef:Dat was het idee erachter, maar misschien is het allang achterhaald ondertussen?