Het Konijnentopic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:52

Sjors schreef:
love_western schreef:

Ik heb 4 teddy dwergen :j

alleen ik knip ze om de zoveel tijd. Ben te lui om te borstelen _O-

Kijk hier heb je weer zo iemand waar ik niet tegen kan.
Als je een konijn neemt, lees je goed in (hoop ik?). Dan lees je als het goed is ook dat zijn vacht veel verzorging vereist.
Dus: Als je te lui bent om eens in de zoveel tijd te borstelen, neem dan niet dat soort konijn ;)

Pardon? Ze hebben geen klitten omdat hun vacht gewoon kort is. Omdat ik hun vacht kort hou ;)
En ja ik ben te lui om te borstelen. Maar ik hou de vacht goed bij door te knippen. Dan zien ze er maar niet uit. Vooral zomers vinden ze het fijn.

Volgende keer niet zomaar vooroordelen.

Sjors

Re: Het Konijnentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:55

Waar lees jij dat ik zeg dat jou konijnen klitten hebben? Nergens, want dat heb ik niet gezegd.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 13:57

Kap idd eens met dat vooroordelen, typisch bokt altijd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:58

Sjors schreef:
Waar lees jij dat ik zeg dat jou konijnen klitten hebben? Nergens, want dat heb ik niet gezegd.

Nee, maar je veroordeelt mij wel dat ik de vacht van mijn konijnen niet goed onderhoud. Omdat ik ze niet borstel.
Maar borstelen is niet nodig als ze geen lange vacht hebben. Dat is dan gewoon zwaar onzin.

En ik denk dat ik beter denk aan de welzijn van mijn teddy dwergen dan een gemiddeld mens. Waarom? Omdat ik ze niet laat rondlopen met lange vacht. Is gewoon onhandig voor ze. En al helemaal omdat ze gewoon buiten rondlopen.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:02

Ik knip mijn teddy dwergen ook regelmatig vooral met het warme weer, verminderd de kans op maden aanzienlijk! En ik zie liever een geknipte teddy dwerg dan 1 vol klitten en die niks kan zien!. Dus ben het helemaal eens met love wetern. Hier trouwens een foto naar mijn topic, als je een beetje naar onderen scrolt zijn de foto's zichtbaar.

guenivere @ [BB-ITP] Even mijn gelukkige nijntjes showen!

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:03

Ik heb er 4.
1 kleur dwerghangoor (weet allemaal niet precies hoe het heet), deze heb ik overgenomen van mensen die er vanaf moesten. Het is een voedster en ze heet Molly en is een jaar of 3/4.
Haar vriendje is een rex dwerghangoor. Een vriendin fokt met dit ras en 1 jong was terug gekomen. 1 van mijn konijnen was helaas overleden en toen heb ik dat rammetje over genomen als gezelschap voor Molly. Hij heet Pasco en is een maand of 6.

Dan heb ik nog een stelletje.
Lars, een ram uit de opvang. Ik heb hem nu 3 jaar en ze zeiden toen dat hij 10 was, maar ik vermoed dat hij iets jonger was. Hij is een grijs dwergje.
En dan heb ik nog Claire. Die heb ik ook over genomen van die vriendin van me.
Claire is een middelgrote hangoor, een mengelmoesje. Ze heeft een heel sterk karakter, erg leuk, maar ze is af en toe ook erg ondeugend.

1 koppel zit buiten en 1 koppel gezellig binnen.
Foto's komen later nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:05

guenivere schreef:
Ik knip mijn teddy dwergen ook regelmatig vooral met het warme weer, verminderd de kans op maden aanzienlijk! En ik zie liever een geknipte teddy dwerg dan 1 vol klitten en die niks kan zien!. Dus ben het helemaal eens met love wetern. Hier trouwens een foto naar mijn topic, als je een beetje naar onderen scrolt zijn de foto's zichtbaar.

guenivere @ [BB-ITP] Even mijn gelukkige nijntjes showen!

Wat een leukerds <3

Ik knip ze gewoon het hele jaar door. Gaat sneller dan borstelen. En hebben ze ook minder stress. Alleen 's winters knip ik ze iets minder. Anders ben ik bang dat ze hun wintervacht kwijtraken. Maar het gaat al een paar jaar goed. Maar neem geen teddy dwergen meer. Dus er komen waarscheinlijk nog 2 franse hangoren bij :j Aangezien er nu 3 gecastreerde rammen lopen en 1 voedster. En ja het gaat heel goed. Maar wil er toch 2 dames bij.

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:07

Haha net anders om dus, ik heb 1 gecastreerde ram en 3 voedsters :) Dankje voor je compliment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:10

guenivere schreef:
Haha net anders om dus, ik heb 1 gecastreerde ram en 3 voedsters :) Dankje voor je compliment.

Ik dacht dus dat ik 2 voedsters had en 2 rammen.

Maar 1 voedster bleek ram te zijn. En dat terwijl hij door 4 mensen gecontroleerd is :') Maar hij had al ruim een half jaar erbij gelopen. Maar blijkbaar snapt hij niet dat hij een ram is :+ Is nu wel netjes gecastreerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:12

Dess schreef:
Geryon schreef:
Blijkbaar wel, anders had je al besloten een vriendje te gaan halen :D

Twee konijnen is echt niet zoveel meer werk. En als je een goed hok hebt gekocht voor je konijntje, betekent dat dat er ook een tweede in kan :j
Al betwijfel ik dat wel aangezien het zo'n kooi is..

En hoe weet jij nou hoe groot mijn kooi is? Wat ben jij verschrikkelijk bij de hand zeg. Als je niet normaal kan doen ga je toch lekker lopen stangen in een ander topic? Komop zeg je bent 17

Binnenkooien zijn nu eenmaal nooit groot ;)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:20

Dess schreef:
Geryon schreef:

Twee konijnen is echt niet zoveel meer werk. En als je een goed hok hebt gekocht voor je konijntje, betekent dat dat er ook een tweede in kan :j

En hoe weet jij nou hoe groot mijn kooi is? Wat ben jij verschrikkelijk bij de hand zeg. Als je niet normaal kan doen ga je toch lekker lopen stangen in een ander topic? Komop zeg je bent 17

Binnenkooien zijn nu eenmaal nooit groot ; kI)[/quote]
Nou mijne anders wel, en als ie dagelijks losloopt wat is dan het probleem als ik vragen mag

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 14:25

Kan dit topic niet gewoon gezellig blijven?

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:40

Wat leuk, een konijnentopic!
Ik heb een trio konijnen, 1 Franse hangoorvoedster, 1, groot lotharinger (gecastreerde)ram en een voedster die een kruising tussen de andere 2 is.
Ik vind het altijd geweldig om te zien hoe druk ze het samen hebben, ieder dier heeft zijn eigen karakter en taak. Zo is onze FH de koningin van de ren, zij doet het liefste relaxed maar als er problemen zijn dan lost zij die op.
Onze Lotharinger is de opzichter, als het hok wordt schoongemaakt dan zit hij standaard in de kruiwagen en 's morgens zit hij in het binnenhok door het raam naar buiten te kijken wanneer de baas eraan komt zodat ze in de ren kunnen.
Onze kruising is poortwachter, zij stampt met haar poten als er gevaar dreigt (of althans, ZIJ denkt dat er gevaar dreigt :') )

Misschien voor sommige leuk om te weten, ik heb een vakantie opvang voor konijnen/cavia's
zie http://www.konijnenhotel.nl , hier staan ook foto's van mijn nijnen en kippen :D

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 14:53

Meld me ook ik heb 9 gelukkige konijnen :) 1 pooltje, 1 kruising pool kleurdwerg, 2 hangoren, 4 kruising hollander braadkonijnen en 1 wit rasloos konijn. Mijn witte hangoor is overgens slecht zient. Verder zijn ze allemaal even lief. Heb ze allemaal super in de vacht zitten waar ik zelf erg blij om ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:48

Dess schreef:
Kan dit topic niet gewoon gezellig blijven?

Werk daar dan ook zelf aan mee. Je zegt tegen iemand dat die niet weet hoe groot jouw binnenhok is, ik zag daarop dat binnenhokken nooit groot zijn. Dus zie niet alles gelijk als kritiek of aanval.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-12 18:48

Oke.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:00

Jouw kooi wel groot? Ben dan wel erg benieuwd naar de afmetingen. Binnenkooien zijn nooit groot inderdaad. Of dan heb je van die verdiepingen in de kooi, maar dan kan het konijn alsnog niet rennen..

Dess schreef:
Geryon schreef:

omg ik heb dit konijn net een week, heb niet alle tijd van de wereld om snel even een ander erbij te halen.

Er staat 'al besloten' en niet 'al gehaald'

Dess schreef:
Geryon schreef:

Ik zeg niet dat ik het zeker weet, er staat 'betwijfel'. Ik stang niet. Iemand moet je toch vertellen hoe het zit? Wat maakt het nou uit of ik 17 ben of ouder. Ik doe normaal hoor. :j

Dess schreef:
Mijn konijn loopt ook altijd los als ik thuis ben, dus beweging/ruimte te kort heeft ze niet

En hoeveel uur van de 24 uur ben jij thuis? Een konijn moet áltijd kunnen rennen. Een binnenkooi is daar bijna nooit groot genoeg voor. Dus ik raad je aan om er in ieder geval een ren omheen te doen. Moet je maar eens kijken op internet, gewoon van die rennen die je in kan vouwen. Is altijd leuker voor je konijntje :j

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:35

Ik vind het goed dat ze er niet gelijk een konijn bij haalt. Ik hou niet van impuls aankopen. :n Ik ben ook voorstander van dat dieren die niet solitair leven, samen te laten leven. Maar dit moet niet van stijl op sprong dan aangeschaft te worden.

Bij mij is ook de voedster overleden. Al ruim 2 maanden geleden. En ik heb nu sinds een kleine week pas een nieuwe voedster. Die straks eerst naast elkaar gaan leven. (voor enkelen weken) omdat ik wil dat de voedster iets groter is en ook wat bij te zetten heeft bij de koppeling!

Dus ga maar eerst bedenken hoe je het aan wil gaan pakken. Heb je een grotere kooi nodig? Welk geslacht kan je het beste aanschaffen? Heb je geld ervoor om er 2 te onderhouden? En dan met name als er dierenarts kosten komen. Wat zou je erbij willen hebben qua ras? Waar kan je die halen? Is dat in de buurt, of moet je daar voor een stukje rijden?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:42

Maar pubelia, dat zou ze allemaal al moeten weten als dít geen impuls aankoop was..

Weet jij trouwens wel zeker dat je ze eerst naast elkaar wilt laten leven? Je riskeert daarmee wel heel wat he. Vaak worden konijnen er agressief van en als ze dat eenmaal zijn, maakt dat de echte koppeling heel veel moeilijker..
Zou er wel nog goed over na denken of je dat wel wilt, gewoon een tip! Gaat in sommige gevallen wel goed ja, maar ik zou het risico niet willen nemen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 21:50

Is ook niet echt naast elkaar. Maar ze zitten bij ons buiten. En omdat ik ze nu niet gelijk willen koppelen. Ga ik een hok buiten zetten met ren. Dat kan alleen op de tegels erlangs. (zit wel minimaal een meter tussen ren en ren) Nu zit ze nog binnen. En ik vind straks dat als het koeler word ik ze niet meer naar buiten kan doen tot voorjaar volgend jaar.

En ik moet zeggen dat mijn gecastreerde ram een echte sul is. Ik bedoel ik had een voedster en dan die ram. En ik wilde er eigenlijk nog toen een voedster bij, dat bleek achter af een ram te zijn. (ja die kwam van een fokker af) En die castraat en ram hebben nooit gevochten. Ik heb overigens die ram terug gebracht naar de fokker!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:12

Bij ons deden ze dat inderdaad ook wij hebben binnen een buitenkooi met 2 verdiepingen met de ren eraan. Maar de eerste 2-3 weken zat de een dus boven en de ander beneden, de voedster die boven zat mocht dan 's avonds in de ren van de ram (en dan ging zijn hok dicht). Omdat ze toen we ze kochten ook bij elkaar zaten had ik het idee dat ze dan misschien lief bleven doen tegen elkaar. Maar na een tijdje werden ze inderdaad agressief tegen elkaar tussen de tralies door. De koppeling was ook best lastig, hele boze voedster en een hele bange ram. Uiteindelijk hebben we ze samen uit het neutrale stuk gehaald en in het onderste hok en de ren van de ram gezet zodat hij wat stoerder werd. Toen ging het vrij snel goed.
Overigens merk ik bij die van ons dat ze 's nachts en 's avonds veel actiever zijn dan overdag. In het weekend lopen ze ook overdag los en dan komen ze amper de kamer waar ze zitten uit. Vind het dus wel fijn dat ze 's nachts ook de ruimte hebben. Je kunt ook veel meer in een groot hok en ren. Ze hebben bijvoorbeeld 2 wilgentunnels en ze zijn nu al 2 maanden aan het spelen met een grote langwerpige kartonnen doos waar dakdragers in zaten.

xNadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:23

Onze konijnen mogen hele dag rond lopen maar meestal gaan ze pas naar buiten als het schemerig wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:54

Ik koppel mijn konijnen al jaren om ze gewoon in de groep te gooien ( geen neutrale plek ) en dan een zooi eten erbij en paar verstopplekjes.

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 12:38

mijn mira en binky zijn ook zo bij elkaar gezet met 7 weken oud wel hoor hahhaa
en lopen nu lekker elke dad de tuin rond en gaan pas savonds naar binnen in hun kippen hok

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-12 13:24

Jouw kooi wel groot? Ben dan wel erg benieuwd naar de afmetingen. Binnenkooien zijn nooit groot inderdaad. Of dan heb je van die verdiepingen in de kooi, maar dan kan het konijn alsnog niet rennen..

Dess schreef:
Geryon schreef:

omg ik heb dit konijn net een week, heb niet alle tijd van de wereld om snel even een ander erbij te halen.

Er staat 'al besloten' en niet 'al gehaald'

Dess schreef:
Geryon schreef:

Ik zeg niet dat ik het zeker weet, er staat 'betwijfel'. Ik stang niet. Iemand moet je toch vertellen hoe het zit? Wat maakt het nou uit of ik 17 ben of ouder. Ik doe normaal hoor. :j

Dess schreef:
Mijn konijn loopt ook altijd los als ik thuis ben, dus beweging/ruimte te kort heeft ze niet

En hoeveel uur van de 24 uur ben jij thuis? Een konijn moet áltijd kunnen rennen. Een binnenkooi is daar bijna nooit groot genoeg voor. Dus ik raad je aan om er in ieder geval een ren omheen te doen. Moet je maar eens kijken op internet, gewoon van die rennen die je in kan vouwen. Is altijd leuker voor je konijntje :j[/quote]

Nou zo iets besluit ik niet in mijn eentje, aangezien ik ook nog ouders heb waar dat misschien mee overlegd moet worden? en aangezien ik hun niet erg vaak zie gaat zo'n 'beslissing' niet zo snel ;)
En als ik op school of stage ben is er vaak wel iemand thuis, dus die laat haar ook wel los!