kipjes, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loempia93

Re: kipjes, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 17:38

Ik heb een wyandotte van kuiken af aan. Heb haar getraind voor een project op school en is daardoor harstikke tam :D
Als ik de wei uitmest, zit ze op mn schouder en krijg ik vaak de vraag van voorbijgangers welk roofdier dat is hihi.
Verder heb ik nog een witte en zwarte legkip, een grijsmuis ofzoiets en van de haan weet ik niet welk ras.
Wij voeren biologisch legvoer van de aveve, maar daarnaast krijgen ze veel groenten, rijst alles eigenlijk wat over is van onze maaltijd!
Ik houd ze op de wei, hokje helemaal vos proof gemaakt!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 22:47

Mijn nieuwe kipjes zijn er, en leuk dat ze zijn!!!
Hartstikke tam, je kunt ze zo aaien en het haantje is ook heel lief en rustig. Ging eigenlijk ook meteen goed met mijn andere kipjes :D

Afbeelding

Het zijn de voorste twee kipjes en het haantje zit achteraan.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 22:56

Ik had vandaag weer twee eitjes liggen in het hok *\o/*
Zet de teller op zes eitjes in vier dagen tijd, best trots op me tokkies :P

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 18:09

Leuk is dat he,eitjes van je eigen kipjes,die smaken extra lekker!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:26

Wat leuk! Wyandottes! Ik heb er 5, zijn 'tweedehands' waren gratis af te halen met hok :)) Mijne zijn redelijk tam, maar oppakken vinden ze niet zo leuk. Ik woon in een woonwijk en we hebben dus geen haan. Het beste voer is garvo alfamix. Dit vinden ze heerlijk en is helemaal compleet met grit. http://www.garvo.nl/kippen/alfamix-kippen.html is wel wat duurder maar heb je ook lekkere eitjes door.

Verder krijgen ze alles wat de pot schaft. Vooral stampotten vinden ze lekker!
In de winter leggen wyandottes geen eieren, als ze ruien ook niet en op hele warme dagen krijg je ook geen eitjes :) . Hybride rassen zoals die bruine kippen leggen het hele jaar door, maar zijn ook sneller uitgelegd.
Volgend jaar krijgen ze een mooie ren met een geisoleerd nachthok. Ze liepen los in de tuin, maar de scheten mijn hele terras onder dus hebben we even een nood oplossing gemaakt http://fotoserve.nl/~claudia/Mams-op-pa ... cf0829.jpg volgend jaar gaat het kippenhok eruit, krijgen we een tuinschuur waar alle voertonnen enze in kunnen en aan de tuinschuur vast komt dan het kippenhok, met de ren die ze nu ook hebben. Ze hebben dan een ren van 4 bij 7 meter vrij om te lopen. (zonder de rotzooi wat er nu nog staat ;)) In het voor en najaar mogen zo ook lekker los:

http://fotoserve.nl/~claudia/Mams-op-pa ... cf1706.jpg

Deze gaan als ze uit zijn gelegd in de pan, wordt er lekkere kippensoep van getrokken, en dan komen er nieuwe! (dan zijn ze 7 ongeveer)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:29

Ik ben bang dat de hennen alleen de lekkere dingen uit mengvoer halen. Daarom geef ik ze gewoon legkorrel en krijgen ze de granen van mij apart gestrooid. De vlokkenkreetjes zijn inmiddels vervangen door meelwormen en die krijgen ze ook dagelijks apart.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:31

Amaris, dat doen die van mij ook, eerst gaan de gedroogde kreeftjes eruit, dan de mais en als allerlaatste de legkorrel :P maar ze krijgen geen nieuw graan als de bak niet leeg is :D legkorrel heb ik ook welleens gehad in het begin...Ze hadden nooit de bak leeg, nu wel :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:55

:oo streng....

:)

By the way: ik ben wel best verbaasd dat kippen qua weer zo'n mieperts zijn. Ik dacht die scharrelen altijd, weer of geen weer.

Maar er hoeft maar een beetje regen te vallen en ze komen niet onder hun afdak uit!

Hebben die van jullie dat ook?

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 13:29

Ja, mijn oudere dames zijn heel even het terras opgeweest en renden daarna snel weer naar hun hok, de kuikens kwamen niet verder dan onder de buitentafel en zaten na 10 minuten daaronder toch weer heel snel in hun eigen hokje, mietjes !

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:30

Mijne zijn juist altijd buiten, gaan overdag alleen het hok in om eitje te leggen.. Maar regen..wind altijd buite :+

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:37

ha hier ook kipjes! heb nu twee bruine kippen ( lijken een ebetje barnevelders) maandag komen daar nog twee wyandottes (gestreepte zwart wit) bij!
Ze zaten eerst in de paardenstal, maar sinds vorig weekend een heus kippehok (nog groter dan de paardenstal) waar nog een ren bij gemaakt wordt.
ze krijgen bij ons ook leg korrel en wat over is van eten. laatst hadden we witlof (ongekookt) was echt favoriet!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 15:44

https://www.google.nl/search?q=chabo+ki ... 24&bih=653

Wij hebben Chabo hennen. 2 zwarte en 2 gouden. Speciaal gefokt in de Bonsai maat; door hun korte pootjes zijn het net Geisha's die door de tuin schrijden. Ze maken niet veel rommel en leggen goed eieren. Al zijn de eieren miniatuur.
Ze zijn mak en heel gemakkelijk. En ook erg stoer, want zelfs met dit weer zie ik ze door de tuin scharrelen en wormen zoeken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:08

Ik heb ook een koppel scharrelkipjes, ontzettend gezellig!!
We hebben 3 volle wyandotte krielkippen kleurslag colombia ( wit en dan zwart gezoomd), een kruising wandotte x twentse gieze ( :+ klinkt als) en sinds kort 2 8 weken oude kuikens uit de combinatie kruising x volle wyandotte.
6 van die scharrels is erg leuk op het erf :j

Apollo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 16:27

Mijn kippen zijn nu aan het ruien dus met dit weer komen ze alleen naar buiten als ik wat eten geef, en anders zitten ze even. Onder het hok in de hoek.. Enals ze in de tuin mogen, komen ze graag onder de serre.. Tot grote ergeniw van mijn vader :')

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:21

masja schreef:
Gelijk even op de site gekeken. Wist niet dat dit bestond.
Misschien wel iets voor ons als er weer wat kipjes sterven. Wel nobel om te doen.
Leggen die kipjes nog wel eitjes? Of zijn ze meer voor de gezelschap?

Ze leggen nog onwijs veel eieren! Ik heb toch iedere week zo rond de 20 eieren. Pasteitje begon na een paar dagen al te leggen. Batterijtje na 2 weken en Eitje verdenk ik ervan dat ze in haar leven nog nooit een ei heeft gelegd :j

Het is ontzettend schattig om te zien dat ze zichtbaar genieten van de normale dingen, zoals lekker in de zon liggen. De eerste keer schrok ik mij rot, ik dacht:' ja, hoor! alle drie de kippen dood op 1 dag :o '

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:25

colunder schreef:
Leuk is dat he,eitjes van je eigen kipjes,die smaken extra lekker!

Ik vond het in het begin juist heel raar om m'n 'eigen' eitjes op te eten. Heb geen idee waarom, maar gaf ze steeds weg..

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:27

Wij hadden kipjes , helaas heeft de steenmarter ze vermoord in hun rennetje.
Ik wil geen nieuwe maaltijd voor de steenmarter aanschaffen en mijn kipjes ook niet binnenhouden dus besloten om geen kipjes meer te nemen , ik vind het wel heel erg jammer.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:05

Gisteren hebben wij ons kippenhok af weten te maken!
Maar nu begint het pas .. de zoektocht naar de juiste kip.
En we komen er niet uit :P Mijn vriend ik en studeren beide Diergeneeskunde en we hebben met een vak alle kippenrassen besproken. Nu vind ik de dubbelgezoomde barnevelders echt mooi! Maar mijn vriend vind de wyandottes juist leuk.

Welke rassen kunnen jullie aanraden?
We willen het liefst 1 groot ras voor de eieren en daarnaast nog wat leuke krieltjes (ik vind de zijdehoen zo leuk!)

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:09

Zijdehoen is leuk en ook erg tam, maar over het algemeen niet zulke beste leggers.
Broeden kunnen ze als de beste.
Ik ben van de kleine kippetjes, dus kan je niet adviseren.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:02

Wyandottekrieltjes zijn zoooooo leuk! Ik kon die helaas niet aanschaffen wegens de poezen, wilde geen kleine kipjes. Nu heb ik de new hampshires. Brutale leuke dingen en als het goed is leggen ze goed.

Ik wilde vooral een ras dat NIET broeds zou worden, en dat is bij deze er zoveel mogelijk uitgefokt. Ze zijn wel tam en rustig (belangrijk voor de buren). Qua kleur zijn ze echter niet zo heel bijzonder, al is Beta erg mooi met de rood-bruin-gouden veren.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:07

Hier ook Wyandottes en die zijn heel erg leuk, eenvoudig te houden, maar wel erg snel broeds, dat vind ik wel wat minder.
Verder hebben wij nog Araucana's, die zien er minder knuffelig uit :') , maar gekleurde eitjes zijn heel erg leuk, zijn overigens ook heel sterke kippen. En nog Barnevelder krielkipjes, ook heel leuke, vriendelijke kipjes, niet zo snel broeds en legt m.n. in de winter ook beter dan de Wyandotjes. Zelf vind ik het leuk om wat verschillende rassen rond te hebben lopen, komend voorjaar komen er nog twee rassen bij.

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:08

Wyandottes ! Super kipjes, niet te druk en vliegerig en lekker tam te maken. Broedsheid hebben mijn dames niet veel last van (gehad), misschien dat het helpt om elke dag de eitjes weg te halen ?

Mijn kuikens van 15 week lopen nu voor het eerst (de hele dag) helemaal los in de tuin, ik heb het opgevoerd van elke dag een paar uur naar nu de hele dag, best spannend :=

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:41

Hier worden meerdere keren per dag geraapt, maar dan nog, het gaat nu wat beter sinds er andere kippen bij zitten en mijn mega-broedse Wyandotte is helaas enkele weken geleden gepakt door een roofvogel ;( Y;( .

Wat leuk de kuikens lekker buiten :j .
Zelf ben ik er nog niet uit of hier nog eens een nest gaat komen, ben bang dat ik moeilijk afscheid kan nemen van de hanen, al slaat dit rationeel nergens op, want ook die zouden een mooie tijd hier kunnen hebben, wss beter dan de tijd die de kip/haan heeft gehad die ik bij de slager haal :o

haan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:26

'Mijn' eerste en laatste nest was 15 weken geleden, helaas heeft moeder kip het niet gered en de kuikens met veel geluk op moment van uitkomen nog in een broedmachine gedaan waardoor ze het hebben overleefd. Nog steeds denk ik dat het hennetjes zijn en als het toch hanen worden (heb er niet zoveel verstand van) dan mogen ze blijven zolang het goed gaat. Anders hou ik er een en 'verras' vrienden van mij ook met een ;)
In de pan moet ik niet aan denken, mijn eigen beestjes eet ik niet op, dan zoek ik wel een goed huisje voor ze.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:30

Ik zou niet blij zijn als iemand mij zou verrassen met een haan. Of zijn het vrienden die er wel goed eentje kunnen hebben?