HELP, ineens eigenaar van een muis. Geen spullen niets.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:33

Maar 150 euro dierenarts kosten voor een muis... krijgtie dan een open hart operatie of wat?

Sorry,

Maar ik heb er alle vertrouwen in dat ts het beste met het diertje voor heeft en dat dat heus goed komt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:33

Mijn muizen maakten nestjes van wc-papier, dat scheurden ze in stukjes en sleepten ze hun huisje in, erg schattig :)

Als bodembedekking had ik hennepstrooisel, en daaronder deed ik een laagje kattenbakkorrels (de ecologische!) voor extra geuropname, maar ik had dan ook twee mannetjes en die pisten nogal tegen elkaar op :P

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:35

Haha nou dat is fijn dat je hem niet laat roken :')

Als bodembedekking is ecobed idd geschikt, net als carefresh bijvoorbeeld.

Muizen hoeven niet geënt te worden. Wel kan het soms nodig zijn om te een pipetje tegen mijten te geven, maar dat hoeft niet om een bepaalde tijd oid.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-12 16:36

Solleke_Noah schreef:
Mijn muizen maakten nestjes van wc-papier, dat scheurden ze in stukjes en sleepten ze hun huisje in, erg schattig :)

Als bodembedekking had ik hennepstrooisel, en daaronder deed ik een laagje kattenbakkorrels (de ecologische!) voor extra geuropname, maar ik had dan ook twee mannetjes en die pisten nogal tegen elkaar op :P

Tegen elkaar oppissen _O- Arme mannetjes..

Wel een goed idee van de kattenbakkorrels! Zal eens kijken of onze kattenbakkorrels er ook geschikt voor zijn.

Ze ligt nu al best lang te 'slapen' in het hooi in de voerschep trouwens.

En ik heb inderdaad het beste met het beestje voor! Als er geen vriendinnetje bij komt zorg ik er ook voor dat ze in een groepje of met vriendinnetje komt bij iemand die er verstand van heeft :j

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 16:41

Sonja_vR

Re: HELP, ineens eigenaar van een muis. Geen spullen niets.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 17:05

krantenpapier mag trouwens idd gewoon hoor :j
zit niks engs meer in de inkt zoals vroeger :)

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:14

Tiffany schreef:
Maar 150 euro dierenarts kosten voor een muis... krijgtie dan een open hart operatie of wat?

nee, was "gewoon" een amputatie van 2cm van de staart. En vervolgens moest ze een paar weken later ingeslapen worden. Dus nog niet eens tumoren en alle gekke aandoeningen die ratten en muizen vaak krijgen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:15

Geryon, t gaat je vast helemaal lukken. Ik vind dat je goed bezig bent!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-12 19:18

waar woon je ? misschien heb ik nog n kooi staan, zou zo wel ff kunnen kijken,

verder zijn het alles eters, kaas en fruit en muizen brokjes, drinken kan uit een bakje maar gooien ze soms ook troep in uit eindelijk is een flesje prettiger

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:22

Ik heb ook kleurmuizen als huisdier en ik fok er hobbymatig mee.

Muisjes zijn erg makkelijk te houden.
Hier een paar tips voor je:

- Koop een goed geschikte kooi/hok. Dit kan een traliekooi zijn (tralieafstand niet meer dan 1cm!) maar ook een aquarium of curverbak met gazen deksel.
- Muizen zijn groepsdieren en zijn een stuk gelukkiger als ze met minimaal 2 samen leven. Let er goed op dat je een muisje koopt van hetzelfde geslacht. En het beste is van een (hobby)fokker ipv de dierenwinkel. (ivm gezondheid en levensduur)
- Muizen hoeven niet geënt te worden.
- Muizen zijn erg nieuwschierig en willen alles ontdekken. Je kan een loopwiel, takken, wc rolletjes, kartonnen dozen gebruiken om ze uitdaging in hun verblijf te geven.
- Muizen zijn erg gevoelig voor stof. Dus gebruik het liefst bodembedekking wat zo min mogelijk stof bevat. (houtsnippers bijvoorbeeld)
- Je kan muizen gewoon muizen/rattenvoer geven en ze drinken water uit een bakje of flesje

Voor meer informatie kan je ook op het muizenforum terecht. Daar vind je alle basis informatie over kleurmuisjes.

Veel succes met je muisje en hopelijk neem je er nog een muisje bij :)

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 11:28

malih schreef:
waar woon je ? misschien heb ik nog n kooi staan, zou zo wel ff kunnen kijken,

verder zijn het alles eters, kaas en fruit en muizen brokjes, drinken kan uit een bakje maar gooien ze soms ook troep in uit eindelijk is een flesje prettiger

Let op!
Er is een lijst voor wat giftig is voor muizen. Ook kaas is niet goed om te voeren want muizen kunnen niet tegen de lactose die erin zit!
Verder kan je een hoop groente en fruit voeren maar voor alles geld: met mate!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:43

Sowieso met mate :j

Hoe is het nu inmiddels?
Als je er trouwens eentje bij hebt kan je ze naast elkaar houden met hun kontje omhoog als je zeker wilt weten dat het niet mannetje-vrouwtje is. Als dat het geval is zie je namelijk echt een overduidelijk verschil.

@peacehorses, inlezen voordat je eraan begint? Had TS die muis dan in de brievenbus moeten laten zitten tot ze zich had ingelezen :')
Ik snap je punt hoor, maar soms moet je even improviseren. Wees blij dat TS zoveel moeite doet om aan de goeie info te komen! +:)+

Qua stank.. Tja... Sorry hoor maar ik zou echt sch**t hebben aan mijn ouders als die het een probleem vonden dat ik stinkende beestjes op m'n kamer had. Het is toch mijn kamer, zij hoeven er niet in te zitten := Gewoon het raam af en toe open doen (mits je kooi op een plek staat waar het niet tocht) om lekker te luchten, als het erg koud is kan je eventueel een handdoek erover leggen of de kooi even in een hoekje zetten waar het een beetje warmer is.

Overigens mag je dierenkooien nooit voor het raam zetten! Zeker geen plastic kooi! Dit kan echt een sauna worden namelijk en dan raken ze oververhit en kunnen ze doodgaan. Op de verwarming of naast/op een speaker is ook een slecht plan, de verwarming is ook te warm (bovendien erg benauwd) en op een speaker is teveel herrie/trillingen.
Bedenk je bij het plaatsen van de kooi of je er zelf ook de hele dag zou willen/kunnen zitten (qua klimaat dus). Dat zegt vaak al een hoop :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:39

Story schreef:
Ik heb ook kleurmuizen als huisdier en ik fok er hobbymatig mee.

Muisjes zijn erg makkelijk te houden.
Hier een paar tips voor je:

- Koop een goed geschikte kooi/hok. Dit kan een traliekooi zijn (tralieafstand niet meer dan 1cm!) maar ook een aquarium of curverbak met gazen deksel.
- Muizen zijn groepsdieren en zijn een stuk gelukkiger als ze met minimaal 2 samen leven. Let er goed op dat je een muisje koopt van hetzelfde geslacht. En het beste is van een (hobby)fokker ipv de dierenwinkel. (ivm gezondheid en levensduur)
- Muizen hoeven niet geënt te worden.
- Muizen zijn erg nieuwschierig en willen alles ontdekken. Je kan een loopwiel, takken, wc rolletjes, kartonnen dozen gebruiken om ze uitdaging in hun verblijf te geven.
- Muizen zijn erg gevoelig voor stof. Dus gebruik het liefst bodembedekking wat zo min mogelijk stof bevat. (houtsnippers bijvoorbeeld)
- Je kan muizen gewoon muizen/rattenvoer geven en ze drinken water uit een bakje of flesje

Voor meer informatie kan je ook op het muizenforum terecht. Daar vind je alle basis informatie over kleurmuisjes.

Veel succes met je muisje en hopelijk neem je er nog een muisje bij :)

Dankjewel voor de tips!

Denk je dat paardenbix + paardenmuesli in combinatie met fruit en groente ook goed genoeg is? Of toch liever gewoon goed muizenvoer geven?

Ik heb vandaag niet naar de dierenwinkel kunnen gaan jammer genoeg. Toen ik thuis kwam uit school was de dierenwinkel al dicht. Morgen waarschijnlijk en anders sowieso vrijdag. Dan komt er ook een muisje bij!

Volgensmij is ie nog wel erg jong. Elke keer als ik hem eruit haal zodat ie rond mag lopen (uiteraard met mij ernaast) en dingen mag ontdekken enzo, gaat ie daarna heel lang slapen in het hooi in de mueslischep.

Hij eet tot nu toe nog geen groentes of fruit. Alleen bix en muesli en heb hem 2x aan een hooitje zien eten. Hij maakt ook liever geen nest maar maakt alles plat en gaat er dan op zitten. Ook het watje gebruikt hij niet, de krantenpapiertjes enz. Is hij niet gewoon nog te jong?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 17:44

Magrathea schreef:
Sowieso met mate :j

Hoe is het nu inmiddels?
Als je er trouwens eentje bij hebt kan je ze naast elkaar houden met hun kontje omhoog als je zeker wilt weten dat het niet mannetje-vrouwtje is. Als dat het geval is zie je namelijk echt een overduidelijk verschil.

@peacehorses, inlezen voordat je eraan begint? Had TS die muis dan in de brievenbus moeten laten zitten tot ze zich had ingelezen :')
Ik snap je punt hoor, maar soms moet je even improviseren. Wees blij dat TS zoveel moeite doet om aan de goeie info te komen! +:)+

Qua stank.. Tja... Sorry hoor maar ik zou echt sch**t hebben aan mijn ouders als die het een probleem vonden dat ik stinkende beestjes op m'n kamer had. Het is toch mijn kamer, zij hoeven er niet in te zitten := Gewoon het raam af en toe open doen (mits je kooi op een plek staat waar het niet tocht) om lekker te luchten, als het erg koud is kan je eventueel een handdoek erover leggen of de kooi even in een hoekje zetten waar het een beetje warmer is.

Overigens mag je dierenkooien nooit voor het raam zetten! Zeker geen plastic kooi! Dit kan echt een sauna worden namelijk en dan raken ze oververhit en kunnen ze doodgaan. Op de verwarming of naast/op een speaker is ook een slecht plan, de verwarming is ook te warm (bovendien erg benauwd) en op een speaker is teveel herrie/trillingen.
Bedenk je bij het plaatsen van de kooi of je er zelf ook de hele dag zou willen/kunnen zitten (qua klimaat dus). Dat zegt vaak al een hoop :)

Het gaat nu goed! Heb in mijn vorige berichtje al wat erover gezegd. Ze is nu ook weer aan het slapen.

Ik weet alleen niet zeker of dit nou een vrouwtje is of niet. Mijn neef (die hem gehaald heeft voor die grapjas) zei dat ze zei dat het een mannetje was. Dus nu weet ik het niet meer, zou best goed een mannetje kunnen zijn.

Kunnen twee mannetjes wel samen? En hoe zit het met vrouwtjes-mannetjes. Kunnen muizen gecastreerd worden ofzo? :')
Vrouwtje en vrouwtje gaat vast wel goed samen?

Ik wil liever niet vergelijken wanneer ik die andere ernaast heb, heb ik daarlijk een mannetje en vrouwtje :=

Ik heb ook scheit aan m'n ouders als het daarom gaat, maar ze kan het wel echt gaan verbieden als het gaat stinken. Ze schaamt zich dan voor mensen die me kamer in komen.. :')

Ik zet haar soms op het kleine tafeltje in de woonkamer, waar ze aandacht krijgt en los mag lopen enz. Daarna zet ik haar in mijn kamer op de grond bij de kast en gaat ze slapen. Dat doet ze best lang, als ze wat actiever wordt zet ik haar bij mij op bureau, want ik las dat ze dat fijn vinden, bij beweging enz. Zet haar in ieder geval nooit op de toch of in het felle zonlicht.

Moet ze per se de hele dag op 1 plek blijven staan?

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 17:58

Ik zag ergens dat je moeder dacht dat het houden van muizen wilde muizen aantrekt.
Dat is onzin! Mijn moeder zei precies hetzelfde toen ik een paar weken een paar logeerratjes had, 'dat trekt wilde ratten aan'.
Volgens mij gewoon bijgeloof van mensen die dit soort dieren niet als huisdier, maar als ongedierte zien.

Kijk, als je nu een voerspoor uitzet van een mooie schuur naar jouw muisje, zouden ze het misschien vinden :+

Ik denk dat muizen gecastreerd kunnen worden, mijn vriend heeft namelijk ooit een gerbil laten castreren. Als dat kan, lijkt het me bij een muis ook wel kunnen. Was wel aan de dure kant en de dierenarts heeft er hartelijk om kunnen lachen toen we met het verzoek kwamen. :D
Je kunt ook een DA bellen als je niet zeker bent van het geslacht: hebben wij gedaan toen we geheel onverwacht een nest jonge gerbils in de kooi vonden. Vond de DA geen probleem, we mochten kostenloos even langskomen voor openingstijd en toen hebben ze naar de baby's gekeken en ons uitgelegd hoe we het konden zien. Ook al had iemand het me al wel eens verteld, is wel fijn als iemand het uitlegt met voorbeeld erbij.
(dit was overigens de reden van de castratie.. haha :') )

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:49

Ik zou er toch wel zeker willen weten wat het is voordat je er eentje bij koopt ja.
Het kan goed zijn dat 'ie' zich niet zo prettig voelt omdat ie losgerukt is van zn familie en nu in zn eentje woont. Als ze nog jong zijn kunnen ook mannetjes prima bij elkaar.

Het loont wel de moeite om te investeren in kwalitatief goed voer omdat deze ook afgestemd zijn op de behoeftes van de dieren. Een paard heeft toch een ander spijsverteringskanaal dan een muis.

Ze hoeft niet perse de hele dag op 1 plek te blijven staan hoor, ze passen zich prima aan. Zolang ze de rust kunnen krijgen die ze nodig hebben.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:15

Nou dat ga ik tegen mijn moeder vertellen NoeskaMoos, als ze er weer over begint! :D
Lijkt me ook best grappig, zo'n klein diertje castreren, ik heb daar nog nooit over gelezen enz!

Dierenarts is misschien wel handig ja voor het geslacht. Wil echt niet zomaar jonkies, en al helemaal niet van een dierenwinkel diertje.

Wie weet ie hij wel te jong ook, nog zo super klein.

Maar oke, dan wordt het gewoon muizenvoer :j

Het lijkt wel alsof hij niest? Om de minuut of 2 ofzo, soms een kwartier of langer niet. Maar ik weet niet zeker of het niezen is.. Heb gelezen dat dat kan doordat hij op de tocht staat (maar dat staat ie nooit) of door vochtigge grond (maar de grond is gewoon droog) en door stof. Hij zit wel met hooi in zijn 'huisje', op aanraden van iemand omdat ze daar lekker in kunnen zitten. Maar als ie van het hooi af is blijft ie het soms doen.

Toch maar hooi uit zijn huisje halen? En als het niet over gaat maar naar de dierenarts?

Maar misschien is het wel een soort van piep ofzo en geen nies.. :=

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:17

Kun je er een filmpje van maken?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:22

Kan, maar lukt me niet om die op m'n computer te zetten. Misschien kan ik hem vanaf mijn mobiel op youtube zetten.

Ik ga even kijken of ik misschien voorbeelden kan vinden.

Hij wast z'n neusje en gezicht wel vaak... Maar kan niet zien of het daar nat is.

En ik zie hem nu voor de 3e keer zichzelf helemaal grondig wassen, hele lichaam enz.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:26

Kan goed zijn dat ie een verkoudheidje heeft. Sommige ontwikkelen daar serieuze chronische luchtwegklachten bij. Die kunnen helaas dan enkel met AB bestreden worden. Hou goed in de gaten dat ie niet gaat 'reutelen' (klinkt een beetje als een ouderwets koffieapparaat) dan moet je zeker naar de DA.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 19:35

Reutelen doet hij in ieder geval niet. Hij is nieuwsgierig, eet hartstikke goed (misschien wel een beetje teveel?). Drinken weet ik niet echt goed eigenlijk.. Hij is erg opgewekt, maar slaapt wel ontzettend veel. Maar dat lijkt me wel normaal?

Misschien heeft ie het verkoudje opgelopen van de dag in de brievenbus?

Ik houd het goed in de gaten en ik ga stofvrije bodembedekking zoeken. Moet ik het hooi ook uit zijn huisje halen? (nouja, huisje, de voerschep :+ )

Hij plast wel goed! Dus dan zal die toch ook wel drinken lijkt me?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:39

Om het drinken zou ik me geen zorgen maken. Ze zijn erg zelfverzorgend wat dat betreft.
Daarnaast drinken ze erg weinig hoor. Tis maar een klein beestje. Ze halen ook vocht uit groenten en fruit.

Ik geloof goed dat ie verkouden geworden is van de brievenbus. Hou het gewoon even in de gaten. Je kunt er op dit moment niet zoveel aan doen, behalve zorgen dat zijn luchtwegen niet verder irriteren door inderdaad stofvrije bodembedekking te halen en je hooi eruit te halen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 19:45

Ah, wat leuk!
Had je nou al foto's van d'r? :D

Top dat je zoveel moeite doet voor je muisje!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 20:00

Oke bedankt!

Ik zag der net drinken trouwens. :D

Oja, foto's :')

Dit is haar:
Afbeelding
Op deze foto heeft ze alleen wel een erg spitsneusje, heeft ze zo op het oog niet.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 20:01

Aaaaahhhhhhhh wat een scheetje zeg <3