Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Solleke_Noah schreef:Mijn muizen maakten nestjes van wc-papier, dat scheurden ze in stukjes en sleepten ze hun huisje in, erg schattig
Als bodembedekking had ik hennepstrooisel, en daaronder deed ik een laagje kattenbakkorrels (de ecologische!) voor extra geuropname, maar ik had dan ook twee mannetjes en die pisten nogal tegen elkaar op
Arme mannetjes..

Tiffany schreef:Maar 150 euro dierenarts kosten voor een muis... krijgtie dan een open hart operatie of wat?

malih schreef:waar woon je ? misschien heb ik nog n kooi staan, zou zo wel ff kunnen kijken,
verder zijn het alles eters, kaas en fruit en muizen brokjes, drinken kan uit een bakje maar gooien ze soms ook troep in uit eindelijk is een flesje prettiger

Gewoon het raam af en toe open doen (mits je kooi op een plek staat waar het niet tocht) om lekker te luchten, als het erg koud is kan je eventueel een handdoek erover leggen of de kooi even in een hoekje zetten waar het een beetje warmer is.
Story schreef:Ik heb ook kleurmuizen als huisdier en ik fok er hobbymatig mee.
Muisjes zijn erg makkelijk te houden.
Hier een paar tips voor je:
- Koop een goed geschikte kooi/hok. Dit kan een traliekooi zijn (tralieafstand niet meer dan 1cm!) maar ook een aquarium of curverbak met gazen deksel.
- Muizen zijn groepsdieren en zijn een stuk gelukkiger als ze met minimaal 2 samen leven. Let er goed op dat je een muisje koopt van hetzelfde geslacht. En het beste is van een (hobby)fokker ipv de dierenwinkel. (ivm gezondheid en levensduur)
- Muizen hoeven niet geënt te worden.
- Muizen zijn erg nieuwschierig en willen alles ontdekken. Je kan een loopwiel, takken, wc rolletjes, kartonnen dozen gebruiken om ze uitdaging in hun verblijf te geven.
- Muizen zijn erg gevoelig voor stof. Dus gebruik het liefst bodembedekking wat zo min mogelijk stof bevat. (houtsnippers bijvoorbeeld)
- Je kan muizen gewoon muizen/rattenvoer geven en ze drinken water uit een bakje of flesje
Voor meer informatie kan je ook op het muizenforum terecht. Daar vind je alle basis informatie over kleurmuisjes.
Veel succes met je muisje en hopelijk neem je er nog een muisje bij
Magrathea schreef:Sowieso met mate![]()
Hoe is het nu inmiddels?
Als je er trouwens eentje bij hebt kan je ze naast elkaar houden met hun kontje omhoog als je zeker wilt weten dat het niet mannetje-vrouwtje is. Als dat het geval is zie je namelijk echt een overduidelijk verschil.
@peacehorses, inlezen voordat je eraan begint? Had TS die muis dan in de brievenbus moeten laten zitten tot ze zich had ingelezen
Ik snap je punt hoor, maar soms moet je even improviseren. Wees blij dat TS zoveel moeite doet om aan de goeie info te komen!![]()
Qua stank.. Tja... Sorry hoor maar ik zou echt sch**t hebben aan mijn ouders als die het een probleem vonden dat ik stinkende beestjes op m'n kamer had. Het is toch mijn kamer, zij hoeven er niet in te zittenGewoon het raam af en toe open doen (mits je kooi op een plek staat waar het niet tocht) om lekker te luchten, als het erg koud is kan je eventueel een handdoek erover leggen of de kooi even in een hoekje zetten waar het een beetje warmer is.
Overigens mag je dierenkooien nooit voor het raam zetten! Zeker geen plastic kooi! Dit kan echt een sauna worden namelijk en dan raken ze oververhit en kunnen ze doodgaan. Op de verwarming of naast/op een speaker is ook een slecht plan, de verwarming is ook te warm (bovendien erg benauwd) en op een speaker is teveel herrie/trillingen.
Bedenk je bij het plaatsen van de kooi of je er zelf ook de hele dag zou willen/kunnen zitten (qua klimaat dus). Dat zegt vaak al een hoop
)

)