Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Ga ik mijn teefje straks laten castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:02

Behoorlijk achterlijk vind ik persoonlijk niet echt een respectvolle opmerking.

25% kans op baarmoederontsteking iemand?
Ik vind dat toch niet echt te verwaarlozen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:03

Hhilde schreef:
Leffroi schreef:
Ik ben een groooooot voorstander voor castreren, van zowel de teef als de reu. Niet alleen om medische redenen, maar om 'ongelukjes' te voorkomen. Er zijn helaas genoeg volle asielen door deze ongelukjes, of mensen die het leuk leken, maar vervolgens de pups niet kwijt konden.

Wtf? Dan ben je sowieso al behoorlijk achterlijk bezig. Ongelukjes. Ongelukjes kunnen met alle gemak voorkomen worden. Ik heb een volle reu en die heeft nog nooit de káns gehad uberhaupt te dekken. Beter nog, ik lijn hem aan als ik een loopse teef zie of hoor dat het er een is. Nog beter, mijn reu kan in een huis leven met meerdere loopse teven. Kwestie van scheiden en apart uitlaten. Ze zijn hier nog nooit ontsnapt of bij elkaar terecht gekomen.

Dat het bij jou niet gebeurd, betekend niet dat iedereen zo over denkt. Heb op mijn stage genoeg ongewenste ongelukjes gezien. Een hond kan altijd 'ontsnappen' en hierdoor gebeuren ongelukjes. Wat nou als jouw teef per ongeluk ontsnapt als ze loops is, om welke reden dan ook en komt vervolgens 2 uur later vrolijk terug en jij hebt 2 maand later een nestje? Zit jij daar op te wachten?

En dan nog het argument 'verhoogt de kans op overgewicht'. Je hebt als eigenaar zelf in de hand hoe dik je hond wordt, je hebt toch zeker ogen in je hoofd? Ik heb mijn hond met 6 maanden laten castreren (reu) en hij is nog nooit te dik (of te mager) geweest. Kwestie van je gezonde verstand gebruiken.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:08

Ik zou nooit een nestje hebben twee maanden later want als mijn loopse teef weg loopt, ga ik naar de dierenarts en laat de eventuele puppies afspuiten.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:11

Iris82 schreef:
Behoorlijk achterlijk vind ik persoonlijk niet echt een respectvolle opmerking.

25% kans op baarmoederontsteking iemand?
Ik vind dat toch niet echt te verwaarlozen.

Volgens mijn info is dat bij lange na niet zo hoog. Plus als je een beetje op je teefje let, je er op tijd bij kan zijn en dan alsnog kan laten castreren. Er is (volgens jouw info) nog altijd 75% kans dat die castratieoperatie dus nutteloos was geweest ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:12

Nutteloos als je enige reden is preventie van baarmoederontsteking ja. Maar dat is niet de enige reden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:18

Hhilde schreef:
Ik zou nooit een nestje hebben twee maanden later want als mijn loopse teef weg loopt, ga ik naar de dierenarts en laat de eventuele puppies afspuiten.

en dat is lekker gezond voor je hond,als je ze castreerd heb je heel dat probleem niet als je geen puppies wil fokken :)

daar er hier volle reuen rondlopen wil ik al helemaal niet dat er maar enig risico is op oeps nestjes,en gescheiden houden zie ik totaal niet zitten :n

dus dan is het makkelijkste ( en tevens ook nog eens gezondheidstechnisch de beste keuze) de teven te laten castreren...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:21

Het zou sowieso niet aan de orde zijn omdat ik honden niet laat ontsnappen. En ik ga liever niet voor makkelijk, maar voor gezond. Dus castreer ik niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:22

dus castreren maak je altijd ongezonde honden ( dieren in het algemeen) mee?

arme dieren dan die door ziekte gecastreerd moeten worden zeg,allemaal ongezond gemaakt...

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:25

Ik heb even niet alles doorgelezen, maar als antwoord op de vraag van TS:

Ik heb 1 teef gehad die ik op jonge leeftijd, voor of na haar 1e loopsheid heb laten helpen (is minstens 10 jaar geleden, ik dacht na de 1e loopsheid). Zij was goed op gewicht te houden, maar kreeg wel minder dan voorheen. Voor wat betreft de gewichtstoename: ik ben van mening dat je dat toch echt zelf in de hand hebt.

Mijn huidige teefje van bijna 9 maanden staat gepland voor 1 oktober, mits de 1e loopsheid niet begonnen is. Volgens de dierenarts wordt er geadviseerd na de 1e loopsheid, maar de voordelen daarvan wegen niet op tegen het risico van mijn volle reu die maar een paar seconden nodig heeft wanneer ik net even de andere kant op kijk. En dan weet ik dat dat mij niet snel zal gebeuren, maar overdag zit ze bij mijn moeder bij haar volle reu en die oplettendheid kan ik van haar niet verwachten. Dus zij zal hopelijk voor haar 1e loopsheid geholpen worden. Ik ben dan iemand die gelijk het voer halveert en vanuit daar wel ziet hoeveel ze nodig heeft. Ik heb liever dat ze iets afvalt, dan wat aankomt. Het eerste is namelijk makkelijker te herstellen dan het tweede. Het is een dot van een DH, dus ik ben niet bang voor het eventuele gevolg dat ze wat dominanter zal worden.

Ik wil geen nestje, ik wil het gedonder met dat gelek niet :+ en ik wil al helemaal niet het gedoe met het scheiden van honden (reu van mezelf en reu van mijn moeder). Dus de mijne wordt gewoon heerlijk geholpen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:28

@TS: waarom probeer je niet eens een keertje een chemische castratie? Kostte bij onze hond van ruim 80 kilo zo'n 60 euro en werkt 6 maanden.
Wij hebben het gedaan om aan te kijken in hoeverre zijn gedrag zou veranderen, maar dit ging prima. Als blijkt dat het gedrag gewoon goed blijft kan je altijd nog voor een volle gaan toch?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:31

denk omdat TS een teefje heeft en daar helpt chemische castratie niet bij .... :)

overigens castreer ik niet voor het makkelijk alleen,wel voor het plezier van de honden,denk dat mij honden het heel erg zouden vinden weggestopt of appart gehouden te moeten worden ipv de hele dag mee kunnen met de hele roedel wat ze gewend zijn en wat ze helemaal geweldig vinden...

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:36

Mij werd geadviseerd om voor de eerste loopsheid haar te laten helpen. Ik heb voor een sterilisatie via kijkoperatie gekozen. is net zo goed als castratie is mij verteld. Hond is niet extra gegroeid en ook niet dominanter geworden

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:38

kimmie261 schreef:
denk omdat TS een teefje heeft en daar helpt chemische castratie niet bij .... :)

overigens castreer ik niet voor het makkelijk alleen,wel voor het plezier van de honden,denk dat mij honden het heel erg zouden vinden weggestopt of appart gehouden te moeten worden ipv de hele dag mee kunnen met de hele roedel wat ze gewend zijn en wat ze helemaal geweldig vinden...

-O- Oh....

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 20:39

Ik heb reuen. 1 castraat en 1 volle reu. Als het niet hoeft, snij ik liever niet in een gezond lichaam. Een teef zou ik ook niet laten castreren.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:14

kimmie261 schreef:
dus castreren maak je altijd ongezonde honden ( dieren in het algemeen) mee?

arme dieren dan die door ziekte gecastreerd moeten worden zeg,allemaal ongezond gemaakt...

Je vat de boel wel een beetje letterlijk op, vind je niet?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:19

hoe moet ik het dan opvatten als jij schrijft dat je niet voor makkelijk gaat maar voor gezond,daarmee suggereer je toch dat castreren ongezond is??

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 21:57

En hiervoor schreef ik al bij medische redenen laat ik ook m'n reu castreren. Ik ga alleen niet, als in nooit, in een gezond lijf snijden.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:07

Hhilde schreef:

*zucht*, nogmaals:

Dat JIJ dat doet, betekend niet dat IEDEREEN hier zo mee omgaat of hier aan denkt. Ongelukjes gebeuren nu eenmaal, welke "makkelijk" verholpen kan worden (indien medisch gezien onmogelijk) wanneer men hun beesten laat castreren, als ze geen intentie hebben om er mee te fokken.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:15

Leffroi schreef:
*zucht*, nogmaals:

Dat JIJ dat doet, betekend niet dat IEDEREEN hier zo mee omgaat of hier aan denkt. Ongelukjes gebeuren nu eenmaal, welke "makkelijk" verholpen kan worden (indien medisch gezien onmogelijk) wanneer men hun beesten laat castreren, als ze geen intentie hebben om er mee te fokken.

Dat gaat alsnog nergens over, want je kunt dat niet voor anderen verplichten of zo. Dus jij kunt jouw honden laten castreren als je jezelf of huisgenoten niet vertrouwt wat betreft 'ongelukjes', maar dat kun je niet voor iedereen stellen. Ik snap je hele punt niet.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 22:29

Hhilde schreef:
Leffroi schreef:
*zucht*, nogmaals:

Dat gaat alsnog nergens over, want je kunt dat niet voor anderen verplichten of zo. Dus jij kunt jouw honden laten castreren als je jezelf of huisgenoten niet vertrouwt wat betreft 'ongelukjes', maar dat kun je niet voor iedereen stellen. Ik snap je hele punt niet.

Ik zeg ook niet dat het MOET, maar dat ik er een voorstander van ben. Het is niet te realiseren helaas, maar ben er wel van overtuigd dat het beter is voor het welzijn van vele huisdieren en het overschot hiervan.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 10:48

Hhilde schreef:
Ik heb een volle reu en die heeft nog nooit de káns gehad uberhaupt te dekken. Beter nog, ik lijn hem aan als ik een loopse teef zie of hoor dat het er een is. Nog beter, mijn reu kan in een huis leven met meerdere loopse teven. Kwestie van scheiden en apart uitlaten. Ze zijn hier nog nooit ontsnapt of bij elkaar terecht gekomen.

En dat vind ik dan weer heel erg sneu, een mannelijk dier met alle hormonen van dien die nooit "iets" mag doen.
Hoe frustrerend denk je het is als je je natuurlijke gedrag niet mag/kan vertonen terwijl de hormonen door je lijf razen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:10

Hhilde schreef:
En hiervoor schreef ik al bij medische redenen laat ik ook m'n reu castreren. Ik ga alleen niet, als in nooit, in een gezond lijf snijden.

Prima, doe je het niet, de redenen die eerder genoemd zijn waarom je niet zou moeten castreren, komen bijna niet tot nooit voor. Baarmoederontstekingen echter wel, en en die zijn naast ontzettend goor, want er zit immers een baarmoeder vol met pus in je lijf, ook nog eens levensgevaarlijk.

luv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:11

@ Margriet: tegenwoordig heb je een nieuwe manier van castreren. Via een 'kijkoperatie' zoals jij het noemt. Dit is geen sterilisatie maar ook een castratie! Hierbij halen ze ook de eierstokken weg, alleen via een kleinere snede dan met een 'gewone' castratie ;)

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:26

Nikass schreef:
Sabini: de stress rond de loopsheid merk ik bij mijn oudste hond dus wel heel erg, maar heb ik bij de eerste twee nooit iets van gemerkt. Voor mijzelf brengt het wel stress/ongemak met zich mee: niet lekker naar het bos kunnen (en wat doe je dan met zo'n stuiterballetje...), niet met de oppas meekunnen, liever niet op bezoek of in de bus vanwege het bloedverlies, loslopende reuen die de hele voortuin onder piesen en door de deur blijven zitten en janken... Maar dat is op zich bijzaak, het belang van mijn hond staat voorop!
Elke intacte teef ondergaat stress tijdens haar loopsheid. Elke keer opnieuw. Feit.
De drang om een reu te zoeken, de drang om een nest te maken, de bijkomende stress van schijnzwangerschap en de stress van de verschillen in de hormoonhuisvesting, elke cyclus opnieuw. En bij de ene hond herken je stress beter dan bij de andere.
Als het belang van jouw hond voorop staat, lijkt mij de keuze niet moeilijk.

Daarbij is de kans de je teef mamatumoren en baarmoederhalskanker krijgt (wanneer ze niet gecastreerd wordt) vele malen groter dan het mogelijke risico wat bij de ingreep komt kijken.
Castraties worden ontzettend vaak uitgevoerd; het is een routine operatie. En een operatie waarbij men nog steeds (erg snel) verbeterd: het is bijvoorbeeld een 'uitdaging' om het sneetje in de buik zo klein mogelijk te houden vanwege het litteken en de hoeveelheid hechtingen (dat willen baasjes graag..) - En het lukt de dierenartsen ook nog! Centimeterwerk! Ik sta elke keer weer met open mond te kijken (heb bij al erg veel castraties geassisteerd). Daarnaast is het 'zoekwerk' naar de eileiders ook aanzienlijk verminderd. Dierenartsen weten steeds meer over de ligging van de eileiders/onderdelen wat ze gaan verwijderen, dus risico's zoals bijvoorbeeld incontinentie krijgen een steeds kleinere kans om zich voor te doen.

Persoonlijk vind ik de narcose het grootste risico. Al gaat dit momenteel al zo gecontroleerd dat hier nauwelijks nog iets mis gaat.
TIP!: mocht je dit risico alsnog niet willen bij jouw teef; kies dan voor gasanesthesie. Dat is de meest gecontroleerde narcose.

Sabini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 11:44

Miekjuh schreef:
In welke kliniek wordt een teef nou nog gesteriliseerd? In de volksmond word het inderdaad overal zo genoemd maar ik kan me zo geen kliniek voor de geest halen die ook nog daadwerkelijk steriliseren. Als de TS haar hond naar de dierenarts brengt voor een sterilisatie zal die gewoon gecastreerd worden. Ik ben zelf ook paraveterinair en wij verwijderen de baarmoeder alleen als deze afwijkend is, anders blijft die mooi zitten. Ik zou bij een hond die zwaarder is dan 10 kg zeker voor een laparoscopische sterilisatie gaan, de voordelen van deze operatie zijn groot ten opzichte van steriliseren/castreren op de traditionele manier. Verder raden wij aan om voor de eerste loopsheid te laten steriliseren, maar tussen de 1e en 2e loopsheid laten helpen heeft weinig extra kans op tumoren op latere leeftijd. Vachtverandering is nooit wetenschappelijk bewezen dat dit door castratie veroorzaakt wordt. Ik vind dat persoonlijk ook altijd maar een suffe reden, wat is belangrijker, de gezondheid van je hond, of de vacht die heel misschien iets veranderd.
Helemaal mee eens.
*hee leuk, nog een paraveterinair :D *

En lieve mensen: dieren worden NOOIT gesteriliseerd! Dat zal betekenen dat ze alleen niet meer vruchtbaar zijn, maar nog wel het gedrag blijven vertonen (d.w.z. de loopsheid, stress, schijnzwangerschap, opzoek naar reu, of in het geval van reuen; op zoek naar een teef en benen/knuffels/kussens berijden, overal pissen en weglopen opzoek naar loopse teven). :+ Dieren worden altijd gecastreerd.

Geen idee welke *sukkel* ( :o ) dat woord 'steriliseren' in de volksmond heeft gebracht.. maar het mag van mij wel snel veranderd worden!
(Laatst had ik iemand in de kliniek die wilde per se dat haar hond 'gesteriliseerd' werd, omdat ze had gehoord dat castreren een veel grotere ingreep was :+ En ik moest deze mevrouw aan het verstand brengen dat het om hetzelfde ging. Oh my.. dat was een vermoeiend gesprek.. )

TS ik ben benieuwd naar wat je gaat doen met jouw teef :)