Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Hhilde schreef:Leffroi schreef:Ik ben een groooooot voorstander voor castreren, van zowel de teef als de reu. Niet alleen om medische redenen, maar om 'ongelukjes' te voorkomen. Er zijn helaas genoeg volle asielen door deze ongelukjes, of mensen die het leuk leken, maar vervolgens de pups niet kwijt konden.
Wtf? Dan ben je sowieso al behoorlijk achterlijk bezig. Ongelukjes. Ongelukjes kunnen met alle gemak voorkomen worden. Ik heb een volle reu en die heeft nog nooit de káns gehad uberhaupt te dekken. Beter nog, ik lijn hem aan als ik een loopse teef zie of hoor dat het er een is. Nog beter, mijn reu kan in een huis leven met meerdere loopse teven. Kwestie van scheiden en apart uitlaten. Ze zijn hier nog nooit ontsnapt of bij elkaar terecht gekomen.
Iris82 schreef:Behoorlijk achterlijk vind ik persoonlijk niet echt een respectvolle opmerking.
25% kans op baarmoederontsteking iemand?
Ik vind dat toch niet echt te verwaarlozen.
Hhilde schreef:Ik zou nooit een nestje hebben twee maanden later want als mijn loopse teef weg loopt, ga ik naar de dierenarts en laat de eventuele puppies afspuiten.

en ik wil al helemaal niet het gedoe met het scheiden van honden (reu van mezelf en reu van mijn moeder). Dus de mijne wordt gewoon heerlijk geholpen. 
kimmie261 schreef:denk omdat TS een teefje heeft en daar helpt chemische castratie niet bij ....
overigens castreer ik niet voor het makkelijk alleen,wel voor het plezier van de honden,denk dat mij honden het heel erg zouden vinden weggestopt of appart gehouden te moeten worden ipv de hele dag mee kunnen met de hele roedel wat ze gewend zijn en wat ze helemaal geweldig vinden...
Oh.... Hhilde schreef:Ik zou nooit een nestje hebben twee maanden later want als mijn loopse teef weg loopt, ga ik naar de dierenarts en laat de eventuele puppies afspuiten.
Leffroi schreef:*zucht*, nogmaals:
Dat JIJ dat doet, betekend niet dat IEDEREEN hier zo mee omgaat of hier aan denkt. Ongelukjes gebeuren nu eenmaal, welke "makkelijk" verholpen kan worden (indien medisch gezien onmogelijk) wanneer men hun beesten laat castreren, als ze geen intentie hebben om er mee te fokken.
Hhilde schreef:Leffroi schreef:*zucht*, nogmaals:
Dat JIJ dat doet, betekend niet dat IEDEREEN hier zo mee omgaat of hier aan denkt. Ongelukjes gebeuren nu eenmaal, welke "makkelijk" verholpen kan worden (indien medisch gezien onmogelijk) wanneer men hun beesten laat castreren, als ze geen intentie hebben om er mee te fokken.
Dat gaat alsnog nergens over, want je kunt dat niet voor anderen verplichten of zo. Dus jij kunt jouw honden laten castreren als je jezelf of huisgenoten niet vertrouwt wat betreft 'ongelukjes', maar dat kun je niet voor iedereen stellen. Ik snap je hele punt niet.
Hhilde schreef:Ik heb een volle reu en die heeft nog nooit de káns gehad uberhaupt te dekken. Beter nog, ik lijn hem aan als ik een loopse teef zie of hoor dat het er een is. Nog beter, mijn reu kan in een huis leven met meerdere loopse teven. Kwestie van scheiden en apart uitlaten. Ze zijn hier nog nooit ontsnapt of bij elkaar terecht gekomen.
Hhilde schreef:En hiervoor schreef ik al bij medische redenen laat ik ook m'n reu castreren. Ik ga alleen niet, als in nooit, in een gezond lijf snijden.

Nikass schreef:Elke intacte teef ondergaat stress tijdens haar loopsheid. Elke keer opnieuw. Feit.Sabini: de stress rond de loopsheid merk ik bij mijn oudste hond dus wel heel erg, maar heb ik bij de eerste twee nooit iets van gemerkt. Voor mijzelf brengt het wel stress/ongemak met zich mee: niet lekker naar het bos kunnen (en wat doe je dan met zo'n stuiterballetje...), niet met de oppas meekunnen, liever niet op bezoek of in de bus vanwege het bloedverlies, loslopende reuen die de hele voortuin onder piesen en door de deur blijven zitten en janken... Maar dat is op zich bijzaak, het belang van mijn hond staat voorop!
Miekjuh schreef:Helemaal mee eens.In welke kliniek wordt een teef nou nog gesteriliseerd? In de volksmond word het inderdaad overal zo genoemd maar ik kan me zo geen kliniek voor de geest halen die ook nog daadwerkelijk steriliseren. Als de TS haar hond naar de dierenarts brengt voor een sterilisatie zal die gewoon gecastreerd worden. Ik ben zelf ook paraveterinair en wij verwijderen de baarmoeder alleen als deze afwijkend is, anders blijft die mooi zitten. Ik zou bij een hond die zwaarder is dan 10 kg zeker voor een laparoscopische sterilisatie gaan, de voordelen van deze operatie zijn groot ten opzichte van steriliseren/castreren op de traditionele manier. Verder raden wij aan om voor de eerste loopsheid te laten steriliseren, maar tussen de 1e en 2e loopsheid laten helpen heeft weinig extra kans op tumoren op latere leeftijd. Vachtverandering is nooit wetenschappelijk bewezen dat dit door castratie veroorzaakt wordt. Ik vind dat persoonlijk ook altijd maar een suffe reden, wat is belangrijker, de gezondheid van je hond, of de vacht die heel misschien iets veranderd.
*
Dieren worden altijd gecastreerd.
) dat woord 'steriliseren' in de volksmond heeft gebracht.. maar het mag van mij wel snel veranderd worden!
En ik moest deze mevrouw aan het verstand brengen dat het om hetzelfde ging. Oh my.. dat was een vermoeiend gesprek.. )