dilemma oudere hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 01:31

Mijn moeder is overleden aan Alzheimer en was jaren incontinent. Op het laatst was het mens onwaardig en zei ik altijd dat ik het vreemd vond dt wij onze dieren deze lijdensweg besparen en dat het bij mensen eigelijk ook zou moeten kunnen.
Deze opmerking wordt vaker gemaakt ,maar ik schrik er van hoeveel mensen hier negatief reageren op het feit dat TS overweegt de hond in te laten slapen.
Hoe ver moet je gaan. Net zo ver als bij mijn moeder. Zij smeerde het bed en zich zelf onder met ontlasting. Laten we blij zijn dat dat niet hoeft bij onze dieren.
Het dier is oud en het eind is in zicht. Dier en eigenaar zijn beide niet gelukkig met deze situatie.
Laten we blij zijn dat TS de dappere beslissing durft te nemen.
Bij een paard is het hier op bokt al snel paard onwaardig. Nou dit is hond onwaardig.
Geen enkel dier moet zich ongelukkig voelen door iets waar hij niets aan kan doen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 01:54

Veertien jaar, rugproblemen en incontinent. Daar kun je lang over praten maar kort en bondig, de ouderdomsaftakeling heeft ingezet bij deze hond.
Als je haar laat inslapen bespaar je haar verder lijden. Je hebt haar een goed leven gegeven, dit is niets om een schuldgevoel over te hebben (al blijft zoiets natuurlijk een moeilijke beslissing).

Appie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:00

Hoezo lijden? Alleen omdat ze urine verliest? Oké, ze heeft spondylose, maar dat ze pijn zou hebben is mij niet helemaal duidelijk. Het kan bij deze aandoening natuurlijk wel zo zijn, maar dan ga je naar de DA en bespreek je of pijnstilling nog een optie is.
Ik vind het heel bizar dat nog redelijk wat mensen puur omdat een hond incontinent is dat een reden vinden voor inslapen.

StalNollie schreef:
en ik zet me iedere keer na het plasje weer opnieuw hierover heen maar het gaat me meer om als je haar dan al weg ziet duiken van dat ze weet dat ze fout zit en dus eigenlijk erg verdrietig daarover is. is dat voor de hond niet meer leuk.

Het feit dat ze wegduikt komt omdat je haar eerder bestraft hebt. Hoezo ze weet dat ze fout zit? Ze denkt dat ze fout zit door jouw manier van omgaan met het plassen. Ik vind het triest dat een hond zich zo gaat voelen om iets wat helemaal niet bij haar ligt.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:00

TS, kan je niet proberen om op een bepaald plekje kranten neer te leggen ?en kijken of je hond daarop plast ? ken iemand die dat vroeger met zijn hond heeft gedaan, en die hond plaste toen alleen nog op kranten ipv verder in huis... verder met de DA overleggen, en kijken wat haalbaar is

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:09

Er zijn hele goede medicijnen om de incontinentie tegen te gaan. Spondylose gaat altijd door, jij kan dan wel het idee hebben dat het niet erger wordt maar laat maar even een foto maken, dan zul je het met eigen ogen zien. De incontinentie kan wel degelijk door de spondylose veroorzaakt worden. Krijg wel buikpijn hoe jij met je hond omgaat, straf geven omdat je incontinent bent ? Schandalig, ga je eerst maar eens verdiepen in wat je hond nu eigenlijk mankeert, dan ga je het hopelijk beter begrijpen. Zoveel info over dit onderwerp op internet en er dan zo mee omgaan......

NESCAFE

Re: dilemma oudere hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:15

TS zegt toch al dat ze niet meer straft.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:21

honden die ouder worden kunnen het gewoon niet altijd meer ophouden
Oplossing? als die doorgelicht is door de dierenarts, en gewoon incontinent wordt, is er niet echt een oplossing.
wat ik wel heel handig vind is dit ding:
http://www.google.be/imgres?q=ronddraai ... 0,s:0,i:69
http://www.google.be/imgres?q=ronddraai ... s:10,i:141
je vult smorgens een emmer met water, en je zet die met de mop in een hoekje klaar.
ongelukje? pak de mop, dweil het op, uitspoelen en uitwringen in je emmer, en het is klaar. de volle 30 seconden werk, en je hoeft je handen niet nat/vuil te maken.
savonds emmertje leeg, n that's it

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:41

NESCAFE schreef:
TS zegt toch al dat ze niet meer straft.

Ja en? :? Is wel gebeurt en dáár heb ik het over! Verdiep je eerst eens in wat je hond mankeert, dat is tegenwoordig toch simpel de simpel en ga dán straffen als je het nog nodig vind!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:42

Duhelo schreef:
Oplossing? als die doorgelicht is door de dierenarts, en gewoon incontinent wordt, is er niet echt een oplossing.

Die is er dus wel en is ook al genoemd, voor reuen is er enurace, werkt binnen een paar uur, dagelijks geven en probleem opgelost!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 10:45

Toen mijn hondje incontinent werd door epilepsie, hebben wij haar aangeleerd om op puppyplasmatjes te plassen. Zeker als een hond nog wel aandrang voelt is dat een goede binnen oplossing.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:22

Bassenqua schreef:
Duhelo schreef:

Die is er dus wel en is ook al genoemd, voor reuen is er enurace, werkt binnen een paar uur, dagelijks geven en probleem opgelost!

En voor de teven kan je ook nog Propalin proberen. Ook bestaan er hondenluiers voor degenen die niet willen dweilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:29

Enurace werkt ook bij teven.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 13:37

Misschien een hele gekke. En krijg ik nu iedereen over me heen. Maar als blijkt dat het medische iets is waar je niks aan kunt doen. Maar je denkt dat ze verder nog wel gelukkig kan leven. Kun je haar dan niet aan leren om op een plek in huis te plassen ? ergens met absoberend materiaal ofzo ? Dan hoeft zie zich misschien niet vervelend te voelen. En ben jij makkelijker met opruimen ?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 16:34

hondenluiers? echt? (oke, wij verkopen ze wel in de winkel, maar ga je echt je hond zijn behoefte laten doen in een luier? (en wat als je niet thuisbent, mag beest met een natte luier rondlopen? wordt die vast gelukkig van ... ) )
Zou dan eerder voor een puppy trainer mat opteren dan voor een luier ...
gewoon een mop en een emmertje water, problem van proper houden solved (als genoemde medicijnen niet werken)

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:29

even een dweil erbij zetten. ik weet niet maar de plas trekt in de voegen en dan houd je het echt niet schoon of reukvrij. ik dweil nu al twee keer per dag.
en toch ruik je het.

verder is ga mijn hond niet in een bench stoppen nooit gehoeven nu ineens wel laat hem niet in zijn eigen pis liggen.
de tip van een luier staat hierboven in mijn reactie al eens beschreven.

@Bassenq & Appie : ik heb van alles geprobeerd en ook op zijn donder geven heeft daar bij gehoord. of het nu wel of niet goed is geweest het is mijn keuze geweest.
het in elkaar duiken was ook al voordat hij op zijn donder kreeg van ons.
inmiddels zoals eerder al beschreven word het gedrag genegeerd.
verder krijg ik buikpijn van mensen die niet de rest lezen sommige stukken staan je antwoorden op jou vragen al in.
en trouwens waar haal je het vandaan op te zeggen dat ik me moet verdiepen in me hond wat hij mankeert. @Bassenq lees alles eens door of stel deze vraag. onbeschoft om zo te reageren om mijn openingsvraag, waar haal je het vandaag om mij zo te beschuldiging bahbah

Sassieja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:37

Overleg met je DA.
Ik denk dat het gebruik van spierversterkende middelen, of enurace hier op zijn plaats is, maar je eigen DA kan dat het beste bepalen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:38

Hier een 11 jarige gesteriliseerde boxer teef die incontinent is en spondylose heeft.
Voor de spondy krijgt ze een halve tablet previcox en voor de incontinentie twee tabletjes incurin.
Werkt hier nog prima.

Veel sterkte morgen!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:39

ga morgenavond inderdaad naar het spreekuur kijken hoe hij er tegen aan kijkt....
overigens heeft ze medicijnen gehad voor spondy, maar daardoor plaste ze nog veeel meer, maar die zijn door DA stopgezet, omdat niet vanwege plassen maar ze erg beroerd ervan werd. zelfs 3 keer al gedacht dat ze er niet meer zou zijn. zonder medicijnen gaat dat gelukkig nu een stuk beter.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 22:49

vanmorgen weer 1 keer binnen, toen straks net na het uitlaten 2 keer binnen... #zucht, hopelijk morgen goed nieuws wbt medicijnen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:34

Wees wijs, wees eerlijk.
Gun je een hond het leven wat heel erg tegen zijn natuur ingaat ??
Leven in zijn eigen pis en poep ??

En wil je een huis wat een uur in de wind stinkt naar hondenpis ??

Wees verstandig.

Eigenlijk is het de verlatings angst die je tegenhoudt.

Ik zeg altijd:
Een traan mag je laten bij het afscheid.

Maar bij dieren is uit het oog heel snel uit het hart.

Er komt wel weer een nieuwe hond.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:43

http://www.bucaspaardendekens.nl/compon ... 20x120.jpg
Is zoiets niet een oplossing? Dan kan de hond binnenshuis snel naar een plek zonder dat er eerst een deur open moet.

Het is lastig om de knoop door te hakken; ik had op een gegeven moment een heel schema waarbij ik 's nachts de wekker zette om de hond even buiten te laten. Het laatste jaar op deze manier toch nog best veel plezier met elkaar gehad.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:46

Maar bekijk het nu eens hoe de hond zich voelt ???

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 00:03

beestje is 14 jaar, nog een paar mooie jaren bij jou gehad, laat haar niet verder lijden maar geef haar een waardig afscheid

ik snap werkelijk niet dat mensen kiezen voor tig keer dweilen op een dag
zeker geen kinderen in huis of zo
een herder is geen dwergpoedeltje waarvan je het plasje effe opdweilt

wij hebben ons poedeltje op seniorenbrok gezet en dat hielp
ze ging meer drinken op haar gewone voer maar daar hield ze mee op naar overgang op seniorenbrok

hier een bouvier van 10 jaar en een galgo van 10 jaar, poedeltje is 13 jaar
worden ze echt incontinent is het bij mij afgelopen
ze hebben een goed leven gehad waarom hun laten lijden door ouderdomskwalen, zo'n dier vind het ook verschrikkelijk dat hij zijn "nest" bevuild

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:07

als mijn hond pijn gaat lijden of onzindelijk gaat worden dan is het klaar geweest. Ben daar heel makkelijk in. Een hond pijn zien lijden kan ik namelijk niet en samen leven met een blijvend onzindelijke hond die zelf heel goed weet dat hij binnen niet mag plassen maar het niet meer op kan houden en zich daar rot onder voelt kan ik ook niet.

Ik zou dus denken dat hij 14 jaar is, een fantastische leeftijd, dat hij zijn 2 laatste jaren enorm genoten heeft en dat het genoeg geweest is zo. Ga lekker naar het strand/bos wat dan ook zijn favoriet is en laat hem daar heerlijk uit, geef hem een lekkere bak met eten waar hij helemaal verzot op is en ga naar de DA.

Mijn vorige hond moest ik door zijn medicatie al jaren 8 á 10x per dag uitlaten. Geen enkel probleem dan doe ik dat en dan was hij zindelijk (ja, om het uur dus!) Uiteindelijk is hij aan een hersentumor ingeslapen maar als hij ook met het elke 2 uur uitlaten het niet had kunnen redden dan was het wel klaar geweest

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 07:57

ik ben het met iedereen eens dat als een hond pijn heeft het klaar moet zijn.
maar de incontinetie is zo goed als zeker op te lossen.

mijn hond drupte niet maar liepen ook plassen uit [kruizing herder]
met de enurace was dit in 2 dagen opgelost.
het is niet vreselijk duur en je kan er jaren op vooruit dus waarom niet eerst proberen? [aan de tegenposters]