Waarom vlees ? en geen brokken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Seven

Re: Waarom vlees ? en geen brokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 22:44

Dat wat je beschrijft kwa gedrag lijkt op stress ontwijkend gedrag, vind ze het vervelend dat je weg gaat??

Kwa hoevaak voeren, ik voer op tijden dat ze rust nemen dus ook rustig kunnen verteren. Maag kanteling heb ik gezien bij honden zelf nog nooit mee gemaakt in mijn 16 jaar van vlees voeren :D

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 22:46

nee vind het niet vervelend dat ik weg ga, meestal gaan ze rustig op haar plek liggen :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 09:15

rOcky_lofz schreef:
toen ik training had met mn hond, zei mn trainer dat ik dat juist zo moest doen met voer, dat áls je weg bent, hond gewoon kan eten/drinken.
en dat als zij dit zo gewend is ( is vrij snel zo gegaan ) dan moest ik niet wisselen met het voer weg zetten etc. als savonds de brok op is, krijgt ze wel smorgens pas weer, als het savonds staat, staat t er ;)

De hele dag door kunnen eten is inderdaad niet goed voor de hond. En ook niet voor de mens. Wij eten ook 3 grote maaltijden, en dat is al vrij "luxueus". Wanneer het lichaam geen eten te verteren heeft, gaan de enzymen je lichaam 'opschonen'. Een dagje vasten is dan ook helemaal niet slecht, zolang je daarna geen zwaar verteerbare maaltijd geeft/eet. Vlees duurt langer om te verteren dan brok, dus de hond zal ook minder snel honger hebben. (Net zoals dat jij eerder honger krijgt als je 's avonds vooral aardappels met een beetje vlees en groente eet, dan wanneer je die helemaal weg laat)

rOcky_lofz schreef:
qua kap, ik bedoelde meer, dat mensen het zielig etc vinden, als mensen tips hebben, om het te verminderen of weet ik wat, heel graag.

hond is het zo gewend, ook al zie ik het liever anders.. ook heeft een andere dierenarts er wel eens naar gekeken, ook volgens hem was er vrij weinig aan te veranderen, laten drogen, helen, en kap om als ze alleen is.. ze kan zich er prima mee redden..

ik zou eigenlijk niet weten hoe ik er vanaf kan komen.. zodra ze weet dat je ff niet kijkt, zit ze er aan, of het nou open of dicht is, dat maakt geen verschil

Een kap omhouden als je er niet bent is wel verstandig. Maar als de hond er zo graag aan wilt zitten, betekent dat dat de hond mentaal er nogal mee bezig is. Mentaal bezig/moe houden dus! Daag je hond eens echt uit (speuren, clickeren, dat soort dingen). Ook het wandelen kun je al een stuk intensiever maken mentaal door de hond goed op te laten letten. Stilstaan als jij stilstaat, netjes volgen, honden negeren, blijf en kom etc.

Als je hond ongeveer 25kg weegt, zal hij ongeveer 500 à 750 gram vlees nodig hebben. Dat is namelijk 2 à 3 procent van het lichaamsgewicht. Ik geef mijn hond ook één keer per dag eten, en altijd na de wandeling, nooit voor. Het duurt toch even om te verteren dus het is dan ook niet alsof de hond er daardoor snel uit moet. Lekker rustig liggen snurken en verteren, dan is er geen kans op maagkanteling ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:12

even voor de duidelijkheid,als je volgens BARF of NRV methode voert dan hebben honden langer een vol gevoel,kvv is gemalen en verteerd erg snel en makkelijk,honden kunnen daardoor juist wél een honger gevoel (lijken te) hebben...

en vlees voeren die je op het oog,mijn 60 kilo wegende teef heeft haar hele leven 750 gram per dag gegeten,2 van mijn reuen van ruim 55 kilo eten 400 gram per dag,1 van mijn reuen van 45 kilo eet een kilo per dag...

gewicht zegt dus weinig,je moet kijken hoe een hond eruit ziet,wordt ie te dik dan minder geven,blijven ze te licht dan meer voeren...

maar richtlijn is 2% van het lichaamsgewicht voeren...

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 10:48

@kimmie261, dat is wel een verschil ja

Sassol, met eten zal ik het er met mn DA er wel even over hebben,
wat je zegt qua mentaal, Gehoorzaamheid doen we iedere dag, juist met het uitlaten moet ze gewoon volgen, zitten met oversteken etc. anders zal zij mij voorbij lopen.

clicker ben ik geen fan van :o, maar speuren doen we soms ook wel eens, zelfde als lange lijn, en los lopen( op gebied waar mag en kan, komt er andere honden/mensen aan, hou ik dr uiteraard bij me)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:17

Waarom zou je het over het voer hebben met je DA? Een dierenarts is geen voedingsdeskundige, er zullen vast dierenartsen zijn die er wat meer vanaf weten maar het gros weet alleen basisinfo... laat staan dus dat de meeste dierenartsen helemaal weinig van vlees weten.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:29

En vergeet niet Air dat die dierenartsen (die na hun universitaire studie nog steeds minder van dierenvoeding weten dan een willekeurige bokker de de barfplaats site even heeft doorgelezen) allemaal omgekocht zijn door de grote brokkenfabrikanten zodat ze opzettelijk valse informatie onder hun klanten verbreiden zodat die hun arme honden giftig voer blijven geven.
Wat leven we toch in een verschrikkelijke wereld.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 13:30

Omdat hij mn hond kent en ik wil weten hoe hij er over denkt ;) Waarom zou ik geen advies/informatie mogen/kunnen halen bij een DA ???

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 13:57

Een DA heeft zich meestal niet heel erg in voer verdiept, dat is maar een klein onderdeel van hun gehele studie. Daarbij zal een arts inderdaad niet snel voer aanbevelen wat niet aan alle kanten wetenschappelijk getest en bewezen is, wat nog niet het geval is bij rauw vlees.
Zou je naar een DA gaan die brok én vlees verkoopt, dan heb je een objectieve mening. (Maar daarvoor moet je denk ik nog even wachten tot mijn zus afgestudeerd is :+ )

@ Kuggur, moet je nou weer zo'n toon opzetten? Hier heeft niemand gezegd dat brok gif is, TS vraagt info en geeft aan niet alles klakkeloos aan te nemen maar wil zich er graag in verdiepen.
Vlees is niet heilig en brok geen gif, en zo is een leek niet altijd onwetend en de DA ook geen alwetende.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:02

Ik weet nog helemaal niet of ik mijn hond over wil zetten van brok naar vlees..
iedereen zegt wel eens vaker wat, en dan moet je je nog maar afvragen wat daarvan waar is ( niet dat ik bedoel te zeggen dat jullie liegen, maar meer wat er op internet zélf staat, begrijp me niet verkeerd!)

Ik kan het altijd vragen, mijn hond doet het nu zeer goed, ziet er goed uit, heeft heldere, losse vast, en straalt uit haar ogen ( zegt vaak genoeg) ze krijg vrijwel elke week groot stuk, of 2 kleine botten, groente en/of vlees,
ik weet niet of ik haar 'zomaar' om kan gooien van dit naar ineens alleen vlees..

ik wil me er zeker in verdiepen en vandaar dit topic, kijken hoe anderen er tegen over staan, niet iedere hond is hetzelfde maar toch nieuwschierig hoe honden het doen ;)

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:50

Sonja89 schreef:
@ Kasztanka: wáár haal jij vandaan dat honden omnivoren zijn?

Granen, alsjeblieft niet zeg :')

Een hond heeft zeker meer nodig dan vlees, namelijk botten (geen dragende), orgaan en groente en dit alles in de juiste verhouding (standaardverhoudingen zijn 45% bot, 20% orgaan waarvan 10% pens, 10% groente en 25% vlees).

Heb eventjes gegoogeld om mijn stelling te staven :

Voeding

De hond: meer alleseter dan vleeseter
De hond stamt af van de wolf. Hoewel deze dieren door hun gebit ingedeeld zijn bij de carnivoren (vleeseters) is hun eetgedrag meer dat van een omnivoor (alleseter). In de natuur eten ze namelijk geen puur vlees, maar verorberen ze hun hele prooi met huid en haar, dus ook ingewanden en botten (bron van vitaminen en mineralen).

Het is zelfs zo dat een hond, als het moet, alle benodigde voedingsstoffen zou kunnen halen uit plantaardige materialen. Dit zou natuurlijk niet het juiste menu voor de hond zijn, want het is veel moeilijker verteerbaar en ook minder smakelijk. Het illustreert echter wel dat een maaltijd van puur vlees zeker niet voldoende is voor de hond.

Puur vlees, het beste eten voor een hond??

NEE, zoals blijkt uit het voorafgaande is dit zeker niet waar. Een maaltijd die alleen uit vlees bestaat bevat onvoldoende hoeveelheden én de verkeerde verhoudingen van bepaalde vitaminen en mineralen.

En trouwens, wat is er mis mee om je hond ook groenten en fruit voor te schotelen?

En hier een interessante link, waar alle vragen beantwoord worden :http://www.voernatuurlijk.nl/Website/NL/NRV/basisgoedmenu.html
Laatst bijgewerkt door Kasztanka op 14-09-12 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:51

Daar ben ik het wel een beetje mee eens, soms is er een hipe en dan wil iedereen dat gaan doen.Er is altijd wel wat en wat is goed? Ik denk er ook over om vlees te gaan geven.Maar hoe zit dan met botjes dan, ik lees kippenvleugel maar altijd werd er gezegd pas op voor botjes.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 14:54

marleen_usar schreef:
Daar ben ik het wel een beetje mee eens, soms is er een hipe en dan wil iedereen dat gaan doen.Er is altijd wel wat en wat is goed? Ik denk er ook over om vlees te gaan geven.Maar hoe zit dan met botjes dan, ik lees kippenvleugel maar altijd werd er gezegd pas op voor botjes.

Kippenbot splintert als het bereid is. Rauwe kippenbot splintert niet, dat is gewoon zacht en flexibel.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 14:56

áls je op vlees gaat, niet alleen puur vlees geven, zit lang niet alles in wat een hond nodig heeft

ook ik geef mijn hond groente/fruit, waarom?? omdat zij het lekker vind, en het goed voor haar is.
als zij het niet wilt eten, of niet lust, eet ze het niet.

dat stukje had ik idd ook gelezen op internet,

het eten wat ik haar nu geef, doet ze het goed op, en vraag ik mezelf af waarom ik haar om zou moeten schakelen naar minder tot geen brok en meer tot alleen vlees ?? dit topic heb ik overigens alleen geopend voor informatie, en zal binnenkort de DA vragen hoe hij er over denkt, ik laat haar overigens weer nakijken tegelijk met de inentingen, en dan ook het gebit, als hij haar er zo goed uit vind zien, zie ik geen reden om over te gaan naar meer/alleen vlees geven.. :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:06

Uiteraard moet je niks.

In brok zit gewoon een hoop dat de hond niet nodig heeft, zoals graan en een hoop toegevoegd zodat het dan toch de benodigde voedingsstoffen heeft. Dit heeft nooit de voorkeur.
Mensen wordt ook altijd aangeraden zoveel mogelijk E-nummers te mijden. En geen jus uit een pakje te maken, maar gewoon van het vlees etc.

Nou zijn wij mensen niet meer tevreden met het 'saaie' gezonde eten, dus wij willen smaakversterkers, veel vlees (ook al hebben we dat niet zoveel nodig) en 'lekkere' dingen. Die zonder chemische toevoegingen niet zo lekker zouden zijn ;)
Het eten van de hond heb je zelf in de hand, dus waarom chemische toevoegingen geven en stoffen die ze toch niet gebruiken?

De hond is een carnivoor, geen omnivoor. Dat het in slechtere tijden ook wel een besje meepikt, maakt hem nog geen omnivoor. En dat het de maaginhoud voor vitamines opeet (wat dus al verteerd is door een herbivoor) betekent ook niet dat het een carnivoor is.
Een dier is een carnivoor omdat het lichaam daarop wijst, door tanden en darmstelsel en zuurgraad van de maag. De mens heeft het naampje uitgevonden hè ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:09

Kasztanka een hond zijn natuurlijke prooi zijn kleine dieren,ratten,konijnen,duiven,eenden en evt schapen of geiten of dieren in die grote...

als een hond en konijn eet,eet hij dus alleen wat in en konijnenmaagje zit aan "goenvoer en granen",of wat in bv een duiven maag zit..

een pens van een dier wat vaak gezien wordt als zijnde dat daar zoveel groente of granen in zit wordt flink uitgeschudt door een hond alvorens opgegeten te worden.

het kleine beetje groente of groenvoer wat een hond in natuurlijke prooi vorm binnen zal krijgen is dus heel weinig van zijn gewone dieet,het geven kan geen kwaad maar in grote hoeveelheden nodig...nee absoluut niet...

feit is dat brokken over het algemeen bestaan uit granen en bietenpulp en vleesmeel wat dan in het algemeen in een vrij laag percentage erdoorheen gedaan wordt,en bergen toevoegingen van vitamines mineralen en bergen andere ingredienten (vooral vaak tegen allergieen bij een hond)welke een hond in een vleesdieet nooit zal eten,

dat moeten ze wel doen om die bruine korrels gezond ( en evt smakelijk)te maken,en ze geschikt te maken voor een volledig voer voor een hond.

zijn brokken een natuurlijk voer: nee,kunnen ze er oud op worden: ja...

kan een mens oud worden op austronautenvoer waar alles kwa voedingsbehoeftes inzit, ja...is het nou hét dieet voor een mens...nee...

zou je zelf dag in dag uit op astronautenvoer willen leven...ws niet...

vele honden eten brokken zo slecht dat ze of dmv uithongering gedwongen worden deze toch te eten,of er wordt van alles doorheen gesmeerd om die dingen naar binnen te krijgen,of er bestaat tegenwoordig zelfs "slobbersaus"om brokken eetbaar te maken..

tja... Afbeelding

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:13

Interessant topic :j
Ik heb sinds kort een pup en hij krijgt nu nog brokken, maar had zoveel gehoord over vlees. Ik ga me er toch maar eens wat meer in verdiepen :)

mirmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:22

Wij hebben al 16 jaar honden en altijd de honden op brok gehad, meestal mengen we hier wat vlees van rodi ofzo doorheen.
Zijn altijd ouder dan 10 jaar geworden, en waren/zijn allemaal grote honden, geen kleintjes.
Ook zo goed als nooit ziek en vacht ed ziet er altijd goed uit, geen overmatige ontlasting ook.
Zal best eea aan waarheid in zitten dat vlees beter is maar brokken hoeven niet per definitie slechter te zijn.
Gewoon doen waar jeje het best bij voelt en zolang je hond het er goed op doet is er geen probleem toch, tenminste zo zie ik het.

Kasztanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:28

Sassol schreef:
marleen_usar schreef:

Kippenbot splintert als het bereid is. Rauwe kippenbot splintert niet, dat is gewoon zacht en flexibel.

Ik heb mijn honden leren barfen op kippennekken omdat er in kippennekken geen gevaarlijke botten zitten, alleen maar kleine werveltjes, dus als de honden nog niet door hadden dat ze goed moesten kauwen en toch hele stukken inslikten, kon het niet zo veel kwaad (ik heb wel geen grote honden, voor grote honden zijn kippennekken niet zo gechikt). De honden hadden vlug door dat ze moesten kraken en kauwen en nu kunnen ze een hele kip aan zonder problemen. Kippenvleugels alleen geef ik niet, er zitten meer bottten in dan vlees.

Begin dit jar heb ik een oudje van 17 jaar en 9 maanden moeten afgeven, altijd op brok gestaan, nooit ziek geweest.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 15:36

Kimmie, je schrijft, dat er slobbersausen zijn voor de hond om de brokken lekkerder te maken, in feite (zoals ik het lees) zou jij (persoonlijk) zo'n hond omzetten naar vlees ? maar een hond, wat vrijwillig zijn of haar brokken eet, en tussendoor vlees eet? is toch niet slecht ? Net als wat mirmar zegt, brok hoeft niet per definitie slecht te zijn.. er zijn brokken die goed zijn, maar wat ik lees, is dat voornamelijk wordt gezegd, dat vlees top is, en brok slecht is..

Er zijn vele honden op brok die het vrijwillig eten, zonder dat je er dingen in hoeft te doen, ja ik gooi ook wel eens een eitje over de brokken van mn hond heen, zodat ze het opeet ?? nee! gewoon zelden om haar eens te verwennen, krijgt ze het dagelijks/wekelijks ? nee.

onze vorige hond, kreeg ook brok, is er wel bijna 13 mee geworden en uiteindelijk door ziekte overleden.
ik ken zelfs een hond op brok ( ook herder ja ) die is ruim 16.5 jaar mee geworden...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:45

Waar ik altijd naar kijk is hoe gevoelige honden het doen. Als ik een vlooienmiddel wil kopen, speur ik eerst het internet af naar iemand die een beest heeft die gevoelig is voor de meeste vlooienmiddelen. Want ik wil iets wat het liefst zo min mogelijk giftig is voor mijn hond, maar wel goed werkt.
Dat er ook honden zijn die de 'zwaardere' vlooienmiddelen verdragen, maakt het middel zelf nog niet goed. Hooguit acceptabel.

Zo dus ook met voedsel. Hoeveel verhalen je al wel niet leest van dieren met allerlei lichamelijke problemen, meerdere brokkenmerken geprobeerd om uiteindelijk toch op vlees uit te komen.
Zo ook met mijn kat, blaasgruis gekregen, zelfs nadat ik hem al een tijdje op Carnibest had gezet. (Zit rijst in) Nu op graanvrij vlees, nooit meer een probleem gehad en de vacht ziet er beter uit dan ooit (ook al heeft hij weer een slechte huid door allergie, niet voer-gerelateerd).
Toen ik hem net op vlees had kreeg hij een kwart kippennekje niet weg, zo slecht was z'n gebit. Hij wou wel, maar het lukte gewoon niet. Nu denk ik af en toe dat de honden hem opgevreten hebben zo snel als hij ze weg kan werken, tanden zijn veel witter ook.

Voor mij is brokkenvoer dan ook acceptabel, maar ik geef mijn beesten liever het beste (voor zover mogelijk).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:46

ik zou geen enkele hond brokken voeren,hier gaan alle honden pup of stokoud de dag dat ze binnen komen meteen op vlees,brokken die evt meegegeven worden gooi ik weg...... :n

en ik ken een hond die 13 werd ( boxer) op euroshopper blikvoer,2 van die mega blikken per dag,toch weet iedereen dat blikvoer helemaal niets is,maar ook daar worden honden oud op,betekend dat dan dat het niets uitmaakt wat je aan en hond voert??

en zoals ik al schreef een hond kan prima oud worden op brokken,zelfs op bonzo of supermarkt voer...maar of je je hond dan voert wat een carnivoor eigenlijk hoort te eten ...IK vind van niet,maar mijn mening is maar een mening.. :)
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 14-09-12 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:48

kimmie261 schreef:
brokken die evt meegegeven worden gooi ik weg...... :n

Niet weggooien! Doneren aan asiel :j

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 15:50

nee joh zijn meestal van die week overlevers,kilootje voer voor pupjes of een rest zak brok wat meekomt met een herplaatser...

ga daar niet mee naar een asiel hoor :)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 16:00

Maar alsnog! een hond wat je krijgt, wat gewend is om brokken te krijgen, kan je toch niet zomaar overgooien naar vlees ? je weet niet hoe hij/zij reageert...

Maar als vlees daadwerkelijk beter is ? waarom is brok dan slecht ?
als het ene hoofdstel beter is, zijn de andere toch niet slecht ?