blafband tegen aanhoudend blaffen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 22:28

Iris82 schreef:
Jullie hebben de ultieme werkhond in huis gehaald door deze rassen te combineren. En zo te horen doen jullie er vanalles mee maar geen werk. Op de cursus geweest... bij deze hond zul je moeten blijven werken totdat ze met pensioen gaat. Een blafband gaat dit niet oplossen. Daar gaan andere problemen voor terug komen... geloof me maar! Zorg ervoor dat je ouders iets met de hond gaan doen qua sport. Ze moet niet alleen beweging krijgen maar ook mentaal haar ei kwijt kunnen.

Mee eens..

al zijn het alleen maar zoek spelletjes in huis in het begin.. Dat is voor de hond al heel goed..

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:15

kiki1976 schreef:
@ annepardoes, Een slipketting vind ik ook een heel slechte trainings methode. Ook daaruit is gebleken dat honden daar vals op kunnen gaan reageren, net als bij gebruik van een blafband.

Maar wel grappig dat je mijn insteek "achterhaald vind" maar de methode van wegdraaien deden ze toen ook al haha

Je haalt wat dingen door elkaar. Ik zeg niet dat ik "jou insteek" achterhaal vind, maar geeft ik aan dat een aantal punten die jij aanraadt voorkomen uit de dominantietheorie en die theorie is achterhaald.
En vanwaar je zin "maar de methode van wegdraaien deden ze toen ook al haha"? Wat is je intonatie van deze zin? Wat bedoel je hier precies mee?
Wegdraaien heeft niets te maken met de dominantie theorie maar met kalmerende signalen.

little_birdy

Re: blafband tegen aanhoudend blaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 07:09

zoekspelletjes doen we inderdaad al ,
we hebben ook 2 intelligente spellen maar als ze daarbij de brokjes niet snel te pakken krijgt,
gaat ze het hout opvreten :')
dus dat is ook altijd opleten haha

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:00

En tipje: http://www.hersenwerkvoorhonden.nl/ op de site en hun facebook zijn talrijke spelletjes (gekochte spelletjes, maar ook veel die je zelf kan maken) waarbij je je hond metaal aan het werk zet.
Verder een boekentip: Hondencultuur van Jean Donaldson. Ik ben nu zelf in dit boek bezig en tot nu toe vind ik het een aanrader.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 09:01

Ik zou niet te veel van die moderne poespas doen eerlijk gezegd. Gewoon het bos in, kilometers maken, lekker laten rennen, balletje apporteren, commando's oefenen. Geen halfuurtje, maar minimum een uur en meerdere keren per dag. In het weekend alles eens inladen en er een daguitstap van maken. De hond moet gewoon moe zijn 's avonds.
Jullie hebben gekozen voor een jonge, zeer energieke en werkwillige hond, dan moeten jullie je daar aan aanpassen. ;)

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:38

Gini schreef:
En nu ga ik misschien iets heel vooruitstrevends zeggen, maar ga eens bij jezelf na: moet een hond perfect zijn? Ik zie het meer als geven en nemen. Ik heb bv. een pracht van een hond. Als tweejarige uit het asiel gehaald. En zonder veel gedoe is ze een prachthond geworden. Ze geeft ons zoveel. Gaan wandelen is een droom met haar. De lijst van dingen die ze doet voor ons is gewoon te lang. In ruil geven wij haar vrijheid. Bv. ze blaft wanneer de bel gaat. In het verleden veel geprobeerd om dit af te leren, maar niets was echt 100% en als we een paar keer niet consequent geweest waren, zaten we weer bij nul. We hebben haar dus de vrijheid gegund van te blaffen tot als we aan de deur zijn en dan zeggen we 'zit' en dan blijft ze stilzwijgend zitten tot als de deurbeller weer weg is. In plaats van dus te focussen op dat slechte punt en dat er persé uit te willen krijgen, hebben we haar die lichte vrijheid toegestaan.
Voorbeeld nummer 2, ze blijft niet graag lang alleen thuis. 4 uur is echt wel haar max. We zorgen dus dat ze niet langer dan die vier uur alleen moet blijven. Of dat we haar mee kunnen nemen. Nu hadden we natuurlijk ook intensief kunnen trainen op langer alleen blijven, maar dat is niet wat we willen. Ook bij de paarden streef ik naar die ademruimte, niet altijd 100% perfect en strak in het gareel, maar af en toe iets toegeven.
Geven en nemen, bevelen en luisteren!

Dat kan soms heel moeilijk zijn, want we worden rond de oren geslingerd over gehoorzaamheid, consequent zijn etc. en uiteraard, dat moet er zijn. Echt stout of ongewenst gedrag moet gewoon afgewezen/bestrafd worden. Maar willen we een robothond? Een hond uit de boekjes? En zijn daarvoor alle middelen gerechtvaardigd?

Dat vind ik nu eens een mooie bijdrage, Gini!
Wij proberen altijd onze normen en waarden (zoals mensen denken dat het zou moeten) één op één over te geven op een hond, die van nature hele andere normen en waarden heeft. Dat lukt bij honden die een enorme 'will to please' hebben vaak wel. Maar bij honden met een meer zelfstandig karakter wordt dat lastig.
Samen geven en nemen lijkt me een mooi uitgangspunt.

Ik denk dat de oplossing voor ts zit in het geestelijk moe maken van de hond. Het is idd een hond met een genetische achtergrond die heel veel beweging en uitdaging nodig heeft.

Ik heb trouwens ook wel eens gehoord (zelf nooit toegepast, maar zie de logica er wel in) dat je als je een hond af wil leren te blaffen, je hem/haar eerst moet aanleren te blaffen. Klinkt misschien raar. Bij op commando aanleren van blaffen, heb jij de controle. Zo kun je ook de controle krijgen over het stoppen met blaffen omdat de hond de link maakt met blaffen en een commando. Hoe je dat het beste kunt doen is vast wel ergens te vinden op internet.

En over dat stoeien: maak daar niet teveel een punt van. Je hoeft echt niet met elke hond te kunnen stoeien. Met die van ons kan het ook niet. Bij hem wordt het dan van een spelletje al heel snel een ding wat hij wil winnen. Hij wordt dan te opgewonden en vergeet de regels. Zijn instinct van 'winnen' krijgt dan snel te overhand. Dus doen we het gewoon niet. Waarom zou dat persé moeten kunnen. Bij jullie hond zit het er ook meer in om juist die staat van opwinding te vermijden in plaast van op te wekken door te stoeien. Kijk naar je eigen hond en niet teveel naar wat mensen vinden dat wel of niet moet kunnen. Dat heeft ook weer te maken met dat geven en nemen waar Gini mee begon!

Succes!

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:50

Ik ben ook streng tegen een antiblafband sorry, maar doe de band zelf om je keel en ga praten en voel dan een stroomstoot. Maargoed om even te onderbouwen hoe of wat...

Je moet op training gaan met je hond haar uitdagingen geven in spellen b.v. behendigheid waardoor ze zich kan gaan concentreren op jullie als baas. Is ze zol op zwemmen laat haar dan apporteren uit het water maar geef een hond van 9 maand die in de pubertijd zit voldoening.

vb. mijn hondje vrat aan het tapijt (weliswaar is dit geen blaffen maar toch) bij vele malen nee zeggen toch blijven doen en mezelf de vraag gesteld wat is goed voor haar, wat moet ik doen zodat zij dit niet meer doet. Bij mijn hondje (kruising maltezer) is het antwoord behendigheid.... Ik ben een parcour uit gaan zetten in de tuin en veldje voor het huis en stap voor stap met haar gaan trainen... waardoor ze de aandacht en energie hierop kon focussen... Nu is ze iets ouder dan een jaar en een tevreden meisje die elke dag smorgens een uur smiddags behendigheids half uurtje en savonds mee gaat skeeleren haar energie is verdeeld en ze is echt tevreden dus ik zeg ga eerst andere dingen probren voordat je radicaal een blafband gaat halen. Doe je het wel dan zou ik zeggen probeer zelf de blafband ook eens uit vind wel dat je moet ervaren wat voor stroomstoot je hond gaat krijgen dan...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 11:35

little_birdy schreef:
aangezien onze poek vaak maar blijft doordrammen met blaffen,
(als je nee zegt toch nog een paar keer woef) veel blaffen als je wegrijd met scooter blaffen naar vreemden in en om huis
en daarbij ook erg dominant is

staart recht omhoog , rughaar iets omhoog,
lip optrekken en soms durfen te happen als je nee zegt,

willen we nu kijken naar een blafband met ultrasoon geluid ,
schokband vinden we zielig

iemand er goede ervaringen meer?

Ik moet ook zeggen dat dit geen dingen zijn waar ik zelf een blafband voor zou aanschaffen. Wat ik namelijk lees is dat de hond de baas is over jullie en zelf wel bepaalt wanneer hij blaft of ophoudt met blaffen.

Daarnaast is het blaffen op zich ook niet iets wat je moet corrigeren. Dat is gewoon taal. Leer een hond z'n taal af en je hebt een gevaarlijke hond in mijn ogen. (Want ja, de hond kan niet meer blaffen naar vreemden, is minder intimiderend maar kan nog steeds happen!)
Dat is dan ook mijn aversie tegen een blafband, je corrigeert op de taal en niet op de energie.

Als mijn hond rustig blijft liggen en hij blaft, hoor je mij niks zeggen. Doet ie het met de oren naar voren en de staart omhoog, dan corrigeer ik wel. Waarom? Verschil in energie.
Probeer dus eens heel kritisch te kijken naar de tekenen die vooraf gaan aan het blaffen.
Vaak gaan eerst de oren naar voren/omhoog, dan pas de staart, dan pas wordt de hanenkam opgezet en dan pas het blaffen. Ook al kan er tussen de oren en het blaffen zelf maar 1 sec. tijdsverschil zitten. Dat hangt van de hond af.

Corrigeer dus al vóórdat de hond gaat blaffen. Als er vreemden binnen komen, zorg dan dat de hond weet wat hij wél kan doen. (Bijvoorbeeld liggen op de plaats, of als lijm aan jou vast zitten, net wat je wilt)

Houdt ook rekening met het ras. Je hebt een herder x border collie. 2 High-energy rassen, met een werkdrive. Het ene ras is gemaakt om te bewaken, de ander om alles bij elkaar te houden en dit zelfstandig een hele dag vol te kunnen houden. Geef de hond geen werk, en hij verzint zelf een baan.
En beiden gebruiken ze hun blaf wel eens tijdens het werk.

Dus, wat voor baan heeft jullie hond?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:18

Gini schreef:
Ik zou niet te veel van die moderne poespas doen eerlijk gezegd. Gewoon het bos in, kilometers maken, lekker laten rennen, balletje apporteren, commando's oefenen. Geen halfuurtje, maar minimum een uur en meerdere keren per dag. In het weekend alles eens inladen en er een daguitstap van maken. De hond moet gewoon moe zijn 's avonds.
Jullie hebben gekozen voor een jonge, zeer energieke en werkwillige hond, dan moeten jullie je daar aan aanpassen. ;)

Sorry maar daar red je het gewoon niet mee met een BC. Die heeft gewoon meer uitdaging nodig. Het is echt een werkhond en als je daar niet op inspeelt krijg je een gefrustreerde hond. TS: overigens ook precies de reden waarom ie die houten blokjes sloopt, frustratie. Nu het al behoorlijk ver gekomen is zul je er nog een harde dobber aan hebben om dit weer op een recht spoor te krijgen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 21:36

Iris82 schreef:
Gini schreef:

Sorry maar daar red je het gewoon niet mee met een BC. Die heeft gewoon meer uitdaging nodig. Het is echt een werkhond en als je daar niet op inspeelt krijg je een gefrustreerde hond. TS: overigens ook precies de reden waarom ie die houten blokjes sloopt, frustratie. Nu het al behoorlijk ver gekomen is zul je er nog een harde dobber aan hebben om dit weer op een recht spoor te krijgen.

Klopt. Lichamelijke activiteiten zijn niet genoeg. Plus dat je hond ook nog eens een goede conditie opbouwt dus dan is een uurtje lopen al niet meer voldoende. Deze kruising (maar eigenlijk alle honden) moet mentaal worden uitgedaagd. Hij moet zijn hoofd aan het werk kunnen zetten zodat hij geestelijk vermoeid raakt.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:00

met bovenstaande eens :j je hebt een op en top werkhond in huis, die zijn eeecht niet tevreden met een rondje van een uur ;) die hebben uitdaging nodig! dus misschien kan je na de gehoorzaamheid cursus instromen in de behendigheid :) dat zou ze denk ik erg leuk vinden en echt haar ei kwijt kunnen.

blafband zou ik ook niet aan beginnen, maak een lijstje met regels waar iedereen zich aan moet houden en verder gewoon heerlijk plezier maken en veeeel ondernemen samen :)

Strohalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 22:20

De clou zit hem hier in het feit dat je niet moet corrigeren, maar iets nieuws aan moet leren.

Je moet je hond niet corrigeren om het blaffen, maar belonen als hij stil is. Niet verenigbaar gedrag aanleren noemen ze dat: Een hond kan niet tegelijk stil zijn en blaffen. Nog een voorbeeld: hij kan niet trekken als hij netjes naast je loopt. Je gaat in dat geval niet het trekken corrigeren, maar het netjes naast je lopen aanleren.
Mechelaars en borders willen heel graag iets leren, doen supergraag iets voor hun mens. Beloon je hond op het moment dat hij het goede gedrag uitvoert en negeer het gedrag dat je niet wilt zien.
Als je dit op de juiste manier doet (het juiste gedrag belonen en op het juiste moment belonen), dan zul je zien dat het gedrag vanzelf gaat verdwijnen.
Tevens zul je zien hoe leuk je hond het vindt om dingen te aan te leren, daar wordt hij immers voor beloond...........

Ga lekker met je hond naar een goede hondenschool, waar ze jou leren om op een speelse belonende manier je hond heel veel leuke dingen en trucjes aan te leren. Je hond gehoorzaam maken is ook een kwestie van trucjes aanleren: zitten, liggen, netjes naast je lopen, noem maar op. Als je dit allemaal d.m.v. beloning aanleert, dan leert je hond zelf denken. Daar wordt hij dan weer moe en voldaan van en dan zul je zien: je krijgt er een hele prettige hond voor terug. Een echt maatje.
Op een goede hondenschool leer je ook gedrag te onderbreken op een rustige, vriendelijke manier. Want natuurlijk is het ook nodig om grenzen te stellen hoor, daar is niets mis mee.

En niet vergeten: niet belonen is ook corrigeren. Maar ook dat leer je op een goede hondenschool.

Je mag me met alle plezier een pb sturen als je nog vragen hebt. Ik ben gediplomeerd instructeur (opvoeding/gedrag/gehoorzaamheid/behendigheid) en heb zelf 6 borders en een mechelaar, dus ik weet waar ik over praat.
Als je bij me in de buurt woont wil ik je met alle plezier helpen om je hond op een leuke belonende manier op te voeden. Ik garandeer je een maatje voor het leven.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:17

Iris82 schreef:
Gini schreef:

Ik ken vier Border Collies, die dagelijks gewoon bijna vijf uur van huis weg zijn. En dan nog extra spelen op het pleintje hier in de buurt. Ze wandelen ook altijd samen, het Collie-groepje worden ze genoemd. En deze honden zijn gezond in lijf en geest.
Dat een aanpak anders is dan de jouwe maakt die niet meteen slecht of niet werkzaam. ;)

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:30

Gini schreef:
Ik ken vier Border Collies, die dagelijks gewoon bijna vijf uur van huis weg zijn. En dan nog extra spelen op het pleintje hier in de buurt. Ze wandelen ook altijd samen, het Collie-groepje worden ze genoemd. En deze honden zijn gezond in lijf en geest.
Dat een aanpak anders is dan de jouwe maakt die niet meteen slecht of niet werkzaam. ;)

Gini dat kun je niet met elkaar vergelijken. Deze vier border collies zijn samen en lopen dus niet alleen tijdens zo'n wandeling. Ze spelen, dagen elkaar uit, kijken hoe ver ze bij elkaar kunnen gaan, passen continue hun lichaamstaal aan, werken met elkaar samen, jagen elkaar op of samen enz.
De hond van de TS is alleen. Die heeft geen andere hond (behalve dan misschien tijdens een wandeling) om mee te stoeien, uit te dagen, op "jacht" te gaan en mee samen te werken. Dit zal de baas moeten overnemen om toch de hond van deze behoeftes te voorzien. Alleen wandelen is dan niet genoeg. Gehoorzaamheid, trekspelletjes, zoekspelletjes, cursussen waarbij lichaam en hoofd aan het werk worden gezet enz. zet de hond aan het werk en bevredigd deze behoeftes.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:35

BC en ook mechelaars hebben zeker niet genoeg aan een rond enkel lopen ja de lichamelijke drang is minder maar geestelijk maak je deze honden doods als je er niet mee werkt. Sommige gaan daarin mee en worden net robots maar velen gaan slopen, overmatig blaffen naar alles wat beweegt om een taak te vervullen.

Wat je nog kan doen aan het blaffen is ja en het klinkt raar leren blaffen op commando. Wanneer ze snappen wat blaffen is op commando en het belonen van zowel stil als luid (bijv) kan je het veel beter regulieren :D

Deze hond geeft aan veel lol te hebben in het najagen en het waken 2 van DE eigenschappen van beide rassen ik zou met deze hond contact opnemen met een club waar je kan bijv kan speuren (speuren vergt geestelijk veel van honden en maakt ze ook heel voldaan zonder heel zware inspanningen) of een agility

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:40

annepaardoes schreef:
De hond van de TS is alleen. Die heeft geen andere hond (behalve dan misschien tijdens een wandeling) om mee te stoeien, uit te dagen, op "jacht" te gaan en mee samen te werken. Dit zal de baas moeten overnemen om toch de hond van deze behoeftes te voorzien. Alleen wandelen is dan niet genoeg. Gehoorzaamheid, trekspelletjes, zoekspelletjes, cursussen waarbij lichaam en hoofd aan het werk worden gezet enz. zet de hond aan het werk en bevredigd deze behoeftes.

Ah zo, maar dan zitten we op dezelfde lijn. Actief bezighouden uiteraard. Dat bedoelde ik met commando's in het bos en apporteren. Idd, een uur lang gewoon aan leibandje rustig wandelen gaat deze hond niet moe maken.
Wat ik bedoel met moderne poespas is dat ik (en ik zeg ik, dat iemand anders dat wel doet heb ik niets op tegen hoor ;) ) daarvoor niet op cursus zou gaan of speciale boeken voor zou kopen.
Vergelijk het met paarden. Als mijn paard zou kribbebijten, luchtzuigen, slaan in de stal, chagrijnig worden, mensen bijten en stampen en staken tijdens het werk, dan denk ik zelf 'oei, mijn paard moet meer naar buiten en moet meer uitdaging krijgen.' Anderen kopen een parelli-pakket. Beiden zijn oke, zo lang het uiteindelijke doel blijft om het geluk en het welzijn van het dier in kwestie te verhogen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:00

Gini schreef:
annepaardoes schreef:

Ah zo, maar dan zitten we op dezelfde lijn. Actief bezighouden uiteraard. Dat bedoelde ik met commando's in het bos en apporteren. Idd, een uur lang gewoon aan leibandje rustig wandelen gaat deze hond niet moe maken.
Wat ik bedoel met moderne poespas is dat ik (en ik zeg ik, dat iemand anders dat wel doet heb ik niets op tegen hoor ;) ) daarvoor niet op cursus zou gaan of speciale boeken voor zou kopen.
Vergelijk het met paarden. Als mijn paard zou kribbebijten, luchtzuigen, slaan in de stal, chagrijnig worden, mensen bijten en stampen en staken tijdens het werk, dan denk ik zelf 'oei, mijn paard moet meer naar buiten en moet meer uitdaging krijgen.' Anderen kopen een parelli-pakket. Beiden zijn oke, zo lang het uiteindelijke doel blijft om het geluk en het welzijn van het dier in kwestie te verhogen.

(tenmiste, ik ging er vanuit dat de TS maar 1 hond heeft. Een andere hond is namelijk nog niet in beeld gekomen)
Precies, maar dat vergt wel ervaring en kennis om het zelf aan te pakken. Ik ben bijvoorbeeld nu bezig met een speurcursus met mijn 10 jarig hond (ja mensen, tot aan de dood geef je ze werk/een taak. Vinden ze heerlijk.) en nu kan ik ook zelf met hulp van een ander gaan speuren in het bos in de buurt. Als ik zonder cursus eigenhandig was gaan speuren had ik het waarschijnlijk verkeerd opgepakt en had ik mijn hond de verkeerde signalen gegeven.
Gezien de situatie van de TS zou ik dan juist een cursus aanbevelen, omdat je dan ook nog eens begeleiding hebt.
Maar thuis kun je gewoon al een veel denkwerk voor de hond doen zonder daarvoor een cursus te volgen.

Lailaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:03

Anti blaf band raad ik ook af. Onze hond blaft ook en via via mochten we een band uitproberen, onze hond blafte en kreeg een schrok, daar schrok hij zo van en raakte helemaal in paniek. Waardoor hij nog meer ging blaffen en nog meer schrokken kreeg.. Was echt geen succes.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 10:51

Wat annepaardoes zegt. :j Ik zou juist wel een cursus adviseren en dit zeker niet scharen onder moderne poespas. Geloof me, ik ben ook behoorlijk van de oude stempel hoor. En mijn BC is ondertussen met pensioen en loopt dagelijks in het bos en krijgt haar portie denkwerk op een andere manier, maar zoals ik uit de situatie van TS begrijp zijn ze vooralsnog niet bij machte om dit probleem op te lossen. En ik denk daarom ook niet dat haar ouders een uitgebreid genoeg repertoire aan oefeningen en kunstjes hebben om de hond bezig te houden. Daarom lijkt me een cursus en daaropvolgend een sport zoals flyball of behendigheid juist wel heel geschikt.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 14:13

Gini schreef:
En nu ga ik misschien iets heel vooruitstrevends zeggen, maar ga eens bij jezelf na: moet een hond perfect zijn? Ik zie het meer als geven en nemen. Ik heb bv. een pracht van een hond. Als tweejarige uit het asiel gehaald. En zonder veel gedoe is ze een prachthond geworden. Ze geeft ons zoveel. Gaan wandelen is een droom met haar. De lijst van dingen die ze doet voor ons is gewoon te lang. In ruil geven wij haar vrijheid. Bv. ze blaft wanneer de bel gaat. In het verleden veel geprobeerd om dit af te leren, maar niets was echt 100% en als we een paar keer niet consequent geweest waren, zaten we weer bij nul. We hebben haar dus de vrijheid gegund van te blaffen tot als we aan de deur zijn en dan zeggen we 'zit' en dan blijft ze stilzwijgend zitten tot als de deurbeller weer weg is. In plaats van dus te focussen op dat slechte punt en dat er persé uit te willen krijgen, hebben we haar die lichte vrijheid toegestaan.
Voorbeeld nummer 2, ze blijft niet graag lang alleen thuis. 4 uur is echt wel haar max. We zorgen dus dat ze niet langer dan die vier uur alleen moet blijven. Of dat we haar mee kunnen nemen. Nu hadden we natuurlijk ook intensief kunnen trainen op langer alleen blijven, maar dat is niet wat we willen. Ook bij de paarden streef ik naar die ademruimte, niet altijd 100% perfect en strak in het gareel, maar af en toe iets toegeven.
Geven en nemen, bevelen en luisteren!

Dat kan soms heel moeilijk zijn, want we worden rond de oren geslingerd over gehoorzaamheid, consequent zijn etc. en uiteraard, dat moet er zijn. Echt stout of ongewenst gedrag moet gewoon afgewezen/bestrafd worden. Maar willen we een robothond? Een hond uit de boekjes? En zijn daarvoor alle middelen gerechtvaardigd?

_/-\o_