Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Bassenqua schreef:Dit is gewoon een postduif, verwilderd of niet, maakt verder ook niet uit. Een kropper is het op zeker niet en degene die meent dat kroppers niet terug naar huis komen na 3 maanden heeft het compleet fout. Juist kroppers, en vooral de Spaanse kroppers zijn lokduiven, deze zitten zo vast op het hok dat ze ten alle tijden naar huis zullen proberen te komen. Wij fokken al 30 jaar sierduiven, waarvan 15 jaar spaanse kroppers, als mensen oudere dieren bij ons kopen die op ons eigen hok gevlogen hebben adviseren wij ze ook deze dieren niet te laten vliegen binnen het jaar maar er eerst jongen mee te fokken en die dus te laten vliegen, de oudere dieren gaan een poging doen naar het oude hok terug te komen, daar kun je bijna zeker van zijn.
Ts, ik zou het diertje gewoon vrij laten, zet voer voor hem neer en met een beetje geluk blijft hij bij jou hangen, ik denk niet dat je het diertje blij maakt als je hem op gaat sluiten, hoe goed bedoelt ook.
Citaat:Postduif als je die loslaat zal hij waarschijnlijk wegvliegen en is het ene kropper grote kans dat hij blijft.
Daks schreef:Postduif als je die loslaat zal hij waarschijnlijk wegvliegen en is het ene kropper grote kans dat hij blijft.
Nathas schreef:Moet wel lachen dat er gezegt word dat het waarschijnlijk een doffer is. Want aan uiterlijk kun je bijna niet zien van welk geslacht ze zijn (ja het kan wel maar dan moet je meerdere duiven hebben en dan zie je hun gedrag).
Ik zou zeggen zoek idd iemand met duiven en breng hem/haar daar onder of neem er zelf nog een aantal bij.
Alane schreef:Nathas schreef:Moet wel lachen dat er gezegt word dat het waarschijnlijk een doffer is. Want aan uiterlijk kun je bijna niet zien van welk geslacht ze zijn (ja het kan wel maar dan moet je meerdere duiven hebben en dan zie je hun gedrag).
Ik zou zeggen zoek idd iemand met duiven en breng hem/haar daar onder of neem er zelf nog een aantal bij.
Wat een onzin....
Bij jonge duiven is dat moeilijker maar bij oudere duiven kun je het wel zien, op een uitzondering na.
Ook het gedrag kan je op het verkeerde been zetten, we hadden een duif qua uiterlijk een duivin, qua gedrag een doffer, tot we 4 eieren in de schaal vonden... Toen wisten we het zeker.
Bassenqua schreef:Daks schreef:Postduif als je die loslaat zal hij waarschijnlijk wegvliegen en is het ene kropper grote kans dat hij blijft.
Met een kropper dus grote kans dat hij NIET blijft, zal ten alle tijden proberen naar zijn eigen hok terug te vliegen!![]()
Hoe gaat het nu met het duifje? Als het diertje zo midden op de weg blijft zitten heb je kans dat er toch iets niet in orde is. Zou je eens in zijn bekje willen kijken of daar een geelachtig substantie in zit ?Weet niet of dat gaat lukken?

Alane schreef:Mijn man is ook duivenmelker, al heel langen ga er zomaar even vanuit dat hij ook weet waar hij het over heeft. En ik schat mijzelf ook niet als onervaren in qua duiven.
In welke afdeling vliegt jouw vader met zijn duiven?
). Het is ook niet meer zo zeker dat de duif terug gaat naar het oude adres, aangezien hij hier al 2.5 weken zit.