Wat te doen met een duif?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: Wat te doen met een duif?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:20

Ah... dat is jammer...

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:48

Dit is gewoon een postduif, verwilderd of niet, maakt verder ook niet uit. Een kropper is het op zeker niet en degene die meent dat kroppers niet terug naar huis komen na 3 maanden heeft het compleet fout. Juist kroppers, en vooral de Spaanse kroppers zijn lokduiven, deze zitten zo vast op het hok dat ze ten alle tijden naar huis zullen proberen te komen. Wij fokken al 30 jaar sierduiven, waarvan 15 jaar spaanse kroppers, als mensen oudere dieren bij ons kopen die op ons eigen hok gevlogen hebben adviseren wij ze ook deze dieren niet te laten vliegen binnen het jaar maar er eerst jongen mee te fokken en die dus te laten vliegen, de oudere dieren gaan een poging doen naar het oude hok terug te komen, daar kun je bijna zeker van zijn.

Ts, ik zou het diertje gewoon vrij laten, zet voer voor hem neer en met een beetje geluk blijft hij bij jou hangen, ik denk niet dat je het diertje blij maakt als je hem op gaat sluiten, hoe goed bedoelt ook. ;)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 23:51

t is dat ik niet weet waar je woont. Wij hebben namelijk postduiven. Anders had die van mij hier wel heen gemogen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:31

Nayomie schreef:
t is dat ik niet weet waar je woont. Wij hebben namelijk postduiven. Anders had die van mij hier wel heen gemogen :j

Niet zo ver bij mij vandaan, als je bij de marneruiters rijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:38

Bassenqua schreef:
Dit is gewoon een postduif, verwilderd of niet, maakt verder ook niet uit. Een kropper is het op zeker niet en degene die meent dat kroppers niet terug naar huis komen na 3 maanden heeft het compleet fout. Juist kroppers, en vooral de Spaanse kroppers zijn lokduiven, deze zitten zo vast op het hok dat ze ten alle tijden naar huis zullen proberen te komen. Wij fokken al 30 jaar sierduiven, waarvan 15 jaar spaanse kroppers, als mensen oudere dieren bij ons kopen die op ons eigen hok gevlogen hebben adviseren wij ze ook deze dieren niet te laten vliegen binnen het jaar maar er eerst jongen mee te fokken en die dus te laten vliegen, de oudere dieren gaan een poging doen naar het oude hok terug te komen, daar kun je bijna zeker van zijn.

Ts, ik zou het diertje gewoon vrij laten, zet voer voor hem neer en met een beetje geluk blijft hij bij jou hangen, ik denk niet dat je het diertje blij maakt als je hem op gaat sluiten, hoe goed bedoelt ook. ;)

Hebben we geprobeerd, maar hij vliegt een stuk en blijft dan op de weg zitten. Hij gaat niet aan de kant voor een auto, wel voor een mens. Hij is bijna 7 keer overreden, dus loslaten nu, vind ik niet zo een goede optie. Ik denk ook niet dat het diertje daar gelukkiger van wordt. Vandaag at hij uit mijn hand. Zoals je misschien hebt kunnen lezen, zal het sowieso geen permanente opsluiting worden.

En verder heeft er bij mijn weten niemand gezegd dat een kropper niet naar huis komt, dat heb je verkeerd gelezen ;)
Citaat:
Postduif als je die loslaat zal hij waarschijnlijk wegvliegen en is het ene kropper grote kans dat hij blijft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 23:45

Kijk of je een partner voor je duif kunt krijgen.
En probeer een onderkomen te maken waar je duif iets meer ruimtw heeft om zijn vleugels te strekken/ vliegoefeningen te doen.

Postduiven zijn geen vogels die in bomen leven, een tak is niet hndig voor een duif.
Op de site die ik je eerder gegeven heb staat ook info over de huisvesting van duiven.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 06:52

Mindim schreef:
Nayomie schreef:

Niet zo ver bij mij vandaan, als je bij de marneruiters rijdt.

Oh zo te horen is het niet ver weg!

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:40

Moet wel lachen dat er gezegt word dat het waarschijnlijk een doffer is. Want aan uiterlijk kun je bijna niet zien van welk geslacht ze zijn (ja het kan wel maar dan moet je meerdere duiven hebben en dan zie je hun gedrag).
Ik zou zeggen zoek idd iemand met duiven en breng hem/haar daar onder of neem er zelf nog een aantal bij.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 10:41

Daks schreef:
Postduif als je die loslaat zal hij waarschijnlijk wegvliegen en is het ene kropper grote kans dat hij blijft.

Met een kropper dus grote kans dat hij NIET blijft, zal ten alle tijden proberen naar zijn eigen hok terug te vliegen! ;)

Hoe gaat het nu met het duifje? Als het diertje zo midden op de weg blijft zitten heb je kans dat er toch iets niet in orde is. Zou je eens in zijn bekje willen kijken of daar een geelachtig substantie in zit ?Weet niet of dat gaat lukken?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 12:33

Nathas schreef:
Moet wel lachen dat er gezegt word dat het waarschijnlijk een doffer is. Want aan uiterlijk kun je bijna niet zien van welk geslacht ze zijn (ja het kan wel maar dan moet je meerdere duiven hebben en dan zie je hun gedrag).
Ik zou zeggen zoek idd iemand met duiven en breng hem/haar daar onder of neem er zelf nog een aantal bij.

Wat een onzin....
Bij jonge duiven is dat moeilijker maar bij oudere duiven kun je het wel zien, op een uitzondering na.
Ook het gedrag kan je op het verkeerde been zetten, we hadden een duif qua uiterlijk een duivin, qua gedrag een doffer, tot we 4 eieren in de schaal vonden... Toen wisten we het zeker. :D

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 13:08

Alane schreef:
Nathas schreef:

Wat een onzin....
Bij jonge duiven is dat moeilijker maar bij oudere duiven kun je het wel zien, op een uitzondering na.
Ook het gedrag kan je op het verkeerde been zetten, we hadden een duif qua uiterlijk een duivin, qua gedrag een doffer, tot we 4 eieren in de schaal vonden... Toen wisten we het zeker. :D

Ik ben het niet met je eens maar ieder zijn mening. Mijn vader is al 40 jaar duivenmelker, en weet zeker dat hij weet waar hij het over heeft. Maar goed zoals ik al zeg ieder zijn eigen mening.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 15:26

Mijn man is ook duivenmelker, al heel lang :j en ga er zomaar even vanuit dat hij ook weet waar hij het over heeft. En ik schat mijzelf ook niet als onervaren in qua duiven. :D

In welke afdeling vliegt jouw vader met zijn duiven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:20

Hij kan wel met zijn vleugels flapperen hoor. Zijn onderkomen is 2 meter breed en 2 meter hoog en een meter diep. Tja, misschien niet ideaal, maar ik ga bij het vinden van een duif, niet gelijk naar de Gamma en timmer een hok. De takken zitten er in, evenals een andere stok, een smalle steel van een schoffel, waar hij het liefst op zit.

Hij zal het hier even mee moeten doen, mijn man zit op zee en die timmert prima een hok, ik niet. Een voliere wordt het niet iig. Hij kan binnenkort ook in de schuur rondfladderen, die is 6 meter lang.
Een partner is al de bedoeling.
Hij heeft een gritbak, drinkbak, etensbak en een zitplek. Er staat niets vermeld over iets over een stok waar ze op zitten.

Voor het bekijken van de duif vraag ik de plaatselijke duivenmelker, die ziet hem in het echt en ook of het dier in orde is.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-09-12 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:22

Bassenqua schreef:
Daks schreef:

Met een kropper dus grote kans dat hij NIET blijft, zal ten alle tijden proberen naar zijn eigen hok terug te vliegen! ;)

Hoe gaat het nu met het duifje? Als het diertje zo midden op de weg blijft zitten heb je kans dat er toch iets niet in orde is. Zou je eens in zijn bekje willen kijken of daar een geelachtig substantie in zit ?Weet niet of dat gaat lukken?

Ik zeg het verkeerd zie ik. Hij vliegt prima, maar land telkens op de weg en daar blijft hij rondscharrelen. Ik bedoel, we hebben hier een weg en verder allemaal weilanden, hij land alleen op de weg en blijft daar. Das niet handig :D
Hij blijft niet doods zitten, zodat je hem gemakkelijk kan oppakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:28

Nayomie schreef:
Oh zo te horen is het niet ver weg!

Omgeving Appingedam, waar zit jij?

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 17:40

Alane schreef:
Mijn man is ook duivenmelker, al heel lang :j en ga er zomaar even vanuit dat hij ook weet waar hij het over heeft. En ik schat mijzelf ook niet als onervaren in qua duiven. :D

In welke afdeling vliegt jouw vader met zijn duiven?

DuivenVereniging in Dwingeloo weet even niet hoe die heet. Maar sinds een jaar doet hij niet meer mee aan vluchten. De lol is er een beetje af zeg maar kwa klokken van de dieren vroeger was het nog leuk buiten staan met je voerbakkie om de dieren binnen te lokken en dan de gummy ring er af halen in de klok te stoppen nu is dat helaas niet meer zo dus gestopt en nu nog hobbymatig duifjes houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:08

Ik heb misschien de eigenaar van de duif gevonden, hij is onderweg!

Edit: de duif is niet van hem, maar het is een witte postduif en het is een doffer en verkeerd in goede gezondheid. Deze meneer houdt hobbymatig witte duiven en ook zijn duiven zijn ongeringd, hij komt me binnenkort een duivinnetje brengen.
Ik heb postduivenvoer gehaald en grit. De duif zat er goed bij werd me verteld.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:47

Ts goed bezig.
waren er maar meer van zulke mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 17:57

Ik heb wel gevraagd of hij hem wilde hebben hoor. Ik bedoel hij heeft er meer en misschien ook een beter geschikte ruimte. De nepeieren heb ik ook in huis. Mijn oom had ze nog liggen en heeft ze aan mijn moeder mee gegeven.
Er komt nu boven in de nok van de schuur een hok, met een broedhok/ zitplek. Buiten aan de schuur komt een spoetnik. Helaas moeten we daar nog wel 6 a 7 weken op wachten.

Hij zit niet meer veel op de takken, maar vooral op het stoeltje (het ziet er niet uit). Hij eet als een slootgraver ook. Na zes weken kan ik hem in principe laten vliegen, maar hij vertelde ook dat enkele weken met een duivinnetje hem wel honkvaster zou maken.
Waarschijnlijk is de duif tijdens een vlucht gepakt door een valkje, dat schijnt hier nogal eens te gebeuren. Verder kende hij geen mensen in de buurt die witte ongeringde postduiven hielden, alleen de blauwe (ik noem ze grijs :D ). Het is ook niet meer zo zeker dat de duif terug gaat naar het oude adres, aangezien hij hier al 2.5 weken zit.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:24

super.... geweldig.

Ik zou alleen wel zorgen dat het hok voor jou bereikbaar is, dit met het ook op schoonmaken etc.

ben benieuwd dadelijk naar het stelletje.
Wel foto's plaatsen he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 18:53

Onze schuur is gelukkig niet zo hoog, dus met een trap kan ik er prima bij.
Wanneer het duivinnetje precies komt, weet ik niet. Wanneer hij een geschikte kandidaat heeft, komt hij haar brengen. Dat kan morgen zijn, maar misschien ook met een paar weken.
Ik zal zekers foto's plaatsen tzt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:23

Een uurtje geleden is het duivinnetje gearriveerd. Geringd en wel. Ze is nog jong. Ze zien er precies hetzelfde uit bijna. Als ze wat gewend is, zal ik even een foto maken. Ze zit momenteel in een hoekje onder een stoeltje.
Het mannetje is behoorlijk aangekomen en krijgt praatjes.

@Alane, dank voor de tip van de takken. Ik had een stok en verder takken en hij bleef alleen daarop zitten. Ik heb nu alle takken vervangen door stokken en nu gaat hij heel het hok door.