mini Aussie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Re: mini Aussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:56

Een jack russel is volgens de standaard 25-30 cm, een mini aus tussen de 35-46, dus ze zijn best een stukje groter.
De toy aussies zijn idd wel zo klein, 26 tot 36cm, maar daar zitten meestal idd andere rassen doorheen gekruist om ze zo te krijgen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:06

TeSzZz schreef:
Een jack russel is volgens de standaard 25-30 cm, een mini aus tussen de 35-46, dus ze zijn best een stukje groter.
De toy aussies zijn idd wel zo klein, 26 tot 36cm, maar daar zitten meestal idd andere rassen doorheen gekruist om ze zo te krijgen.

dat is maar 1 maat kleiner waarom zijn daar dan wel andere rassen voor nodig? Voor zo'n toy aussie bedoel ik dan he.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:13

Ze schijnen soms wel uit mini ouders te komen, want klein x klein kan natuurlijk nog kleiner worden. Maar dat zijn er niet veel, en tja, kleiner is mode i guess.
De minis zijn al uit de kleinere slag van de normale aus gefokt (46-58 cm) dus der zal ook wel een max aan zitten hoeveel kleiner je daar in kan fokken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:24

Ik bedoelde ook de orginele maat jack russel, de parson jack russel. Lang in nederland het enige type dat mee mocht doen aan keuringen. Teefje mag daarvan maximaal 35 cm groot zijn en rond de 11 kilo wegen. Dat is een kleine maat kleine aussie.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:32

bridgetF schreef:
precies, wat ik begrepen heb is dat ze steeds selecteren op fokken met kleiner uitgevallen originele aussies en daarvan weer verder met de ook kleiner uitvallende pups. Ik heb ook nergens gelezen dat ze hebben uitgekruist met andere rassen. Het is min of meer een normale aussie, maar dan kleiner uitgevallen.

op het moment dat je steeds de kleintjes pakt en daar op door fokt, ga je dus verkleinen en loop je gewoon een heel reëel risico op dingen als dwerggroei , mensen slaan daarbij ook nog eens heel makkelijk door in verkleinen etc ...waar houd het op?

xBostonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:39

Citaat:
Nu weet ik weer waarom ik weg blijf van alles waar mini........ voor staat

Ik ben het hier helemaal mee eens.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 20:20

bridgetF schreef:
precies, wat ik begrepen heb is dat ze steeds selecteren op fokken met kleiner uitgevallen originele aussies en daarvan weer verder met de ook kleiner uitvallende pups. Ik heb ook nergens gelezen dat ze hebben uitgekruist met andere rassen. Het is min of meer een normale aussie, maar dan kleiner uitgevallen.

in dat geval waarom hebben ze dan opeens geen FCI stamboom meer? Die zouden (en ik denk nog steeds) gewoon gegeven zijn als beide ouders een stamboom hebben dan krijgen de pups dat automatisch ook gewoon. Grootte maakt daarbij niet uit (en gezondheid ook niet). Dus dan moet je gewoon goed geteste stamboomhonden kunnen vinden als mini aussie.