Nichtje gebeten door hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:31

Cayenne schreef:
Kimbers schreef:
Wat wordt er bedoeld met hemelen? :o

Wordt ingeslapen.
Ik zou ook contact opnemen met de eigenaar.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar die was in de winkel? Is die door alle commotie dan niet opgeroepen of naar buiten gekomen?

Staat in de openingspost :) De eigenaar was in de winkel en kwam na 2 minuten naar buiten en heeft zijn telefoonnummer gegeven.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Nichtje gebeten door hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:32

Ah sorry, ik las via m'n telefoon en die slaat nog weleens berichten over.

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:36

Ik denk dat dit gewoon een ongeluk is, heel naar voor het meisje, maar ook heel naar voor de eigenaar van de hond. Hond had misschien korter moeten liggen, maar het meisje had niet bij een vreemde hond mogen komen. Ik denk dat hier altijd de vraag blijft wie er schuld heeft.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:37

stef schreef:
Gini: ik neem aan dat je jouw hond niet onbewaakt bij een supermarkt neer legt?

Dat maakt toch niet uit. De hond hangt aan een lijn, als je je niet met dat dier gaat bemoeien gebeurt er niks. Ik vind dit wél een fout van de ouders, die hadden de dochter deze negatieve ervaring kunnen besparen door haar te leren dat je om vreemde honden in een boog heen gaat, en al helemaal als ze aan een lijn hangen en dus niet weg kunnen. Honden zijn geen knuffeldieren, zelfs al de baas er naast zou staan moet je er toch niet van uit gaan dat een kind dan zomaar mag gaan aaien.
Een vreemde hond van een halve meter hoog, daar laat je je kind toch gewoon niet bij in de buurt gaan, ik snap het niet hoor :n

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:40

ik vind ook dat de ouders in dit geval ook zeker schuld in deze hebben. Kinderen horen niet naar een vreemde hond te lopen en dat ook goed te leren. Wie weet wat de hond aan signalen heeft af gegeven. Dat een kind dat niet begrijpt is logisch. Maar om nu aangifte te gaan doen???

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:41

Flint05 schreef:
Ik denk dat dit gewoon een ongeluk is, heel naar voor het meisje, maar ook heel naar voor de eigenaar van de hond. Hond had misschien korter moeten liggen, maar het meisje had niet bij een vreemde hond mogen komen. Ik denk dat hier altijd de vraag blijft wie er schuld heeft.

Mee eens.
Ik wil niet zeggen dat de hond geen schuld heeft, en ook niet dat het meisje het bewust uitgelokt heeft. Maar misschien heeft ze onbewust iets gedaan waardoor de hond het genoeg vond. Zulke dingen gaan zo snel dat ik het wel logisch vind dat de vader niet met zekerheid kan zeggen of de hond wel gewaarschuwd heeft.

Aangifte vind ik persoonlijk te ver gaan, alleen al om het feit dat de eigenaar zelf ook geschrokken was en direct zn gegevens heeft gegeven.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:43

Jouw kind zou maar het volgende slachtoffer van deze hond zijn, met wellicht nog veel ergere gevolgen. Dan zou je graag willen dat het vorige slachtoffer aangifte had gedaan.
Als ik er goed over nadenk, vind ik het eigenlijk de plicht van de ouders van het slachtoffertje om aangifte te doen. Helaas voor de gevolgen voor de hond. Die heeft de hond aan zijn eigenaar te danken, die heeft hem daar zonder toezicht neergelegd. Ga lekker met je hond naar het bos ipv naar de supermarkt.
Ik ben dol op honden, ik heb er zelf vier. Maar als ze niet kindproof zijn, horen ze niet voor de deur van een supermarkt te liggen. Niet alle kinderen hebben ouders die verstand van honden hebben.

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:45

Maar hoe weet je dat die hond niet kindproof is? ELKE hond kan bijten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:45

Ik zou eerst eens contact met de eigenaar opnemen, en dingen met de eigenaar goed op een rijtje zetten. Het zegt al heel veel dat deze ook flink geschrokken is, bedoel je legt je hond daar neer omdat je je hond vertrouwd. Anders neem je hem toch niet mee naar een druk centrum?

Meer kan ik ook niet zeggen, ik was er niet bij dus ik weet niet hoe het gebeurd is. Wel dat het handig is als er dingen op een rijtje gezet worden door de vader van nichtje en de eigenaar van de hond. Daarna kan aangifte altijd nog als dat nodig is.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:46

Sammyoo schreef:
Maar als ze niet kindproof zijn, horen ze niet voor de deur van een supermarkt te liggen.

Andersom; de hond lag keurig vast, waarom moet een kind uberhaupt binnen bijt-bereik komen?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:49

Najoveh schreef:
Maar hoe weet je dat die hond niet kindproof is? ELKE hond kan bijten....

Conclusie, laat je hond thuis als je boodschappen gaat doen.
Persoonlijk hecht ik meer belang aan een mensenleven dan aan een hondenleven.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:50

Elke hond kan bijten in een bepaalde situatie en dat kun je niet altijd weten. Ook niet wat een kind doet. Wie weet wat ze deed? Iemand zal echt niet moedwillig een hond voor de supermarkt leggen die dat niet zou kunnen.

x__Danielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:50

Goof schreef:
Sammyoo schreef:
Maar als ze niet kindproof zijn, horen ze niet voor de deur van een supermarkt te liggen.

Andersom; de hond lag keurig vast, waarom moet een kind uberhaupt binnen bijt-bereik komen?

Dit is zo'n kip-ei discussie waar je toch niet uit gaat komen. :Y)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:53

Precies en daarom snap ik het aangifte verhaal ook niet.

Gini

Sammyoo schreef:

Een mensenleven is ook meer waard dan een hondenleven, maar dat wil voor mij nog niet zeggen dat de hond dood moet bij de eerste fout.
Een hond moet niet buiten aan de supermarkt liggen kun je ook omdraaien, je moet je kind niet naar een hond toe laten gaan.

Ruga

Sammyoo schreef:

Conclusie 1, hou je hond onder apel of thuis, want je bent nergens zeker als eigenaar als je hem even ergens vast maakt. Kan best zijn dat mensen vinden dat ze er zomaar aan mogen zitten en voor je het weet gaat het fout.
Conclusie 2, leer kinderen dat ze bij vreemde honden uit de buurt moeten blijven, altijd, geen uitzonderingen. Maakt de kans op bijtincidenten behoorlijk kleiner (al gebeuren de meeste gewoon thuis met de eigen hond).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:54

De schuld ligt toch bij de eigenaar van de hond vind ik.....die hoort wijzer te wezen
Honden die bijten horen niet buiten vast te liggen bij een supermarkt zonder muilkorf!

Natuurlijk kun je je kind leren om niet naar vreemde honden toe te gaan en niet bij het water te komen etc.
Maar het blijven kinderen (en elk kind luistert wel eens niet :+ )

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:56

Tja, maar 'honden die bijten' kan elke hond zijn... Want elke hond kan bijten als hij zich niet veilig voelt.
Dan zou je elke hond altijd een muilkorf moeten aandoen als je ermee buiten komt.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:59

Gini schreef:
Sammyoo schreef:

Een mensenleven is ook meer waard dan een hondenleven, maar dat wil voor mij nog niet zeggen dat de hond dood moet bij de eerste fout.
Een hond moet niet buiten aan de supermarkt liggen kun je ook omdraaien, je moet je kind niet naar een hond toe laten gaan.

Dat is ook niet altijd mogelijk. Soms worden honden zo pal voor de deur gelegd dat je er haast overheen moet springen wil je niet over ze heen struikelen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 16:59

Je hond die bijt alleen laten op openbaar terein en notabene nog wel voor een supermarkt? vind ik niet kunnen
Wij hebben 2 honden en van de 1 kan ik met zekerheid zeggen dat ze niet bijt zelfs niet als je haar pijn doet..
Bij de andere kun je als vreemde maar beter uitkijken..
Dan weet je toch van je eigen honden!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:00

Najoveh schreef:
Tja, maar 'honden die bijten' kan elke hond zijn... Want elke hond kan bijten als hij zich niet veilig voelt.
Dan zou je elke hond altijd een muilkorf moeten aandoen als je ermee buiten komt.

Als je je hond onbeheerd achter laat op een openbaar en druk terein lijkt mij een muilkorf geen overbodige luxe!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:01

Najoveh schreef:

Precies, en dat gaat in mijn ogen wel erg ver :j

Beide partijen hebben zo hun verantwoordelijkheid te nemen.
- de eigenaar van de hond, want als je weet dat je hond bijt dan leg je hem niet bij een supermarkt neer.
- de ouders van het meisje, want je kind moet gewoon niet op vreemde honden aflopen.

Dus gewoon netjes als normale mensen het oplossen, doe als vader even een belletje naar de eigenaar. Ga er desnoods langs mét meisje zodat zowel meisje als vader als eigenaar zich er goed bij voelen. Zorg voor een oplossing, maar een aangifte vind ik te ver gaan.

(het wordt natuurlijk een ander verhaal als de eigenaar zich negatief opstelt maar gezien zn eerste reactie lijkt mij dat niet)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:07

Citaat:
Dan weet je toch van je eigen honden!

Nee hoor, één van mijn honden heeft ook een keer een buurjongen 'gepakt'. Weliswaar niet gebeten, maar was zeker niet 'lief' bedoeld bezig, grommen, klauwen, 'stompen'.
Nooit eerder iets van gemerkt, beest is de grootste knuffel die je je kan voorstellen.

Overigens heeft de vader van het kind alleen melding kunnen doen, aangifte wordt in zo'n geval (hond had geen reputatie als bijter) niet geaccepteerd, en wordt bij een eerste melding verder helemaal niets gedaan, laat staan dat de hond meteen zou moeten hemelen. Pas bij een tweede melding wordt aangifte geaccepteerd.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:08

Ik vraag mij af, waarom je aangifte zou doen? De eigenaar heeft toch contactgegevens achter gelaten en is toch bereid om zijn verantwoording af te leggen?

Natuurlijk hoort een hond niet te bijten, ook niet als hij voor een winkel ligt, maar we weten niet wat er gebeurd is, dus ik denk niet dat wij daarover kunnen oordelen.

TS: sterkte met je nichtje.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:16

Ik vind het eigenlijk dus wel bij de eigenaar liggen. Nee je hoort niet in de buurt te komen, maar je snapt toch van te voren wel dat het gebeurt... Je neemt z'n hond dan toch niet mee? Zelfde geld gaat het goed fout...

Dat is hetzelfde als dat je in het verkeer rijd met je paard en gaat zeuren dat mensen toeteren. Sociaal is het niet, het mag ook zelfs niet, maar daarom gebeurt het wel, en vaak ook.

Veel beterschap aan je nichtje gewenst.