asiel wil dieren niet laten adopteren?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Re: asiel wil dieren niet laten adopteren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:23

Hier in Duitsland worden helaas veel honden in kennels gehouden en komen er dan ook amper uit ;-(.
Aan de ene kant begrijp ik de asiels wel. Honden zijn roedeldieren en begrijpen dus niet waarom ze 's avonds van hun roedel worden weggesloten.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 17:25

sjojo schreef:
Ben reeds bij 5 asiels geweest en ze wilden me niet helpen omdat de honden niet in huis mogen.

sjojo schreef:
als ze binnen moeten dan mogen ze binnen in het onderste deel van het huis, daar ligt mijn jachthond ook vaker in haar mand :j

Er is een (groot) verschil tussen liegen en de situatie beschrijven met nadruk op de juiste details. Zeg je dat je honden áltijd buiten lopen en that's it of vertel je dat ze loslopen op eigen terrein, er een hondenmand in huis staat maar de honden zelf de voorkeur geven aan het hok buiten en dat je dus daarom dat hok maar van verwarming hebt voorzien?
Ik denk dat dit verhaal twee kanten heeft en wat het extra jammer maakt is dat beide kanten graag het allerbeste willen voor de hond in kwestie. Maar asielmedewerkers zijn vaak iets minder handig in communicatie dan bijvoorbeeld een ervaren verkoopmedewerker en echte buitenmensen vinden belangrijke details vaak zó vanzelfsprekend dat ze vergeten die details te noemen. Daarbij is het ook nog zo dat er grote verschillen zijn tussen asiels en dat het zelfs uitmaakt met welke medewerker je te maken hebt. Stel dat je iemand treft die normaal gesproken vooral met de katten bezig is, dan kan diegene veel minder goed inschatten of er een hond tussen zit die wel heel geschikt is als loslopende erfhond. En als mensen niet willen komen kijken, neem dan gewoon zelf foto's mee van hoe het er bij je thuis uitziet en hoe de eigen hond erbij loopt. Je zou ook de eigen hond mee kunnen nemen zodat je meteen kunt demonstreren dat die keurig is opgevoed en bepaald niet 24/7 in een kennel op het erf doorbrengt. Mensen zijn nu eenmaal gewend aan wat het meeste voorkomt en niet in alle asiels komen regelmatig geïnteresseerden die een hond zoveel vrijheid kunnen bieden.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-12 17:44

goh goed opgevoed is ze niet, maja heb haar dan ook niet opgevoed :D ? heb ze nog maar 4 maanden en is al 8 jaar, luisteren doet ze niet. Kent enkel dat ze in buurt van ons moet blijven als ze los loopt. heeft altijd gejaagd in groep met meute. zitten of andere dingen kent ze niet en ze is bang van mensen die ze niet kent. Maar een speelkameraadje zou ze echt wel zien zitten denk ik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:27

Ik heb dezelfde ondervindingen als jou TS, ik zocht ook een erfhond type (Berner Sennen achtig). Mijn situatie was hetzelfde ongeveer, stallen aan huis waar ik overdag aan het werk ben en verder lesgeven of op locatie rijden waarbij de hond dus mee zou gaan met me. Het asiel had de honden idd liever ergens waar ze de hele dag bij mensen voor de kachel lagen, zelfs al waren die mensen niet eens thuis.
Ik heb er uiteindelijk een weten te vinden via de pensionhouder van een lesklant. Af en toe probeer ik haar binnen te krijgen omdat ik het zelf wel gezellig vind, maar ze vindt het drie keer niks in huis.
Hier komt dus ook niks meer binnen van het asiel, ook geen katten of wat dan ook. Ze zoeken het maar uit met hun beestenboel.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:28

Alsof er iets mis is met buiten zijn.
Onze hond is ook de hele dag buiten (border collie). Hij komt binnen om te eten en slapen.
Vriendin van me zat bij de hondenbrigade van de politie. Al die dienst honden zitten buiten in een kennel als ze niet werken.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 19:31

wij hebben precies hetzelfde meegemaakt.
een asiel wil kennelijk niet dat een hond welke dan ook 4 uur per dag alleen is want zo lang is er per dag doordeweeks bij ons
iemand weg. we kregen geen hond nee 4 uur is te lang.

alle hondeneigenaren blijken schijnbaar niet te werken?!

dat sommige honden niet alleen kunnen zijn begrijpelijk maar menig hond zit iedere dag 7 uur tot nog langer alleen thuis.
schijnbaar willen ze alles houden..

Nickytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:56

Wat een zonde inderdaad zeg. Je wil een hond een geweldig leven geven en dan krijg je geen mee. Maar op een appartement zou dan wel kunnen...
Bizar :) Ik heb ook een mechelaar geadopteerd uit het asiel. En dat was daar inderdaad ook de voorwaarde, dat hij snachts wel binnen in huis mocht slapen.
En niet slechts buiten gehouden werd als waakhond. Net alsof elke hond die buiten zit wordt gehouden in een klein hok aan de ketting ofzo... (dat dat niet mag, snap ik best, maar is niet het geval he)

Nu kunnen mijn honden altijd binnen en buiten wanneer ze willen (als het goed weer is toch). En snachts slapen ze binnen met z'n 5 :)

Echt zonde, ook jammer dat ze niet de moeite willen doen om te komen kijken.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:01

Goos_Horses schreef:
komt in mijn ogen op hetzelfde neer. Hond zit hoe dan ook alleen in zijn/ haar hok wel of niet verwarmd.

Hond zit niet alleen, maar met een andere hond.

Onze boerderijhonden krijgen de hele dag aandacht, is het niet van ons dan is het wel van klanten. Beesten zijn vreselijk verwend en heel gelukkig met hun leven. TS heeft wat ik begrijp geen hondenhok, maar gewoon een (voor)gedeelte van het huis waar die mag komen en verder niet.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:09

Goos_Horses, ik ben wel benieuwd: moet de hond van jou ook per se naar boven dan?
Want ik zie eigenlijk weinig verschil tussen een hond die in de nacht in zijn hok gaat slapen en een hond die alleen in de living achterblijft terwijl de baasjes naar boven gaan?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:13

Urielle, onze honden gaan inderdaad mee naar boven. Mogen beneden blijven maar dat willen ze niet.

en honden die s'nacht hun hok in gaan vind ik ook nog niet zo erg, honden die helemaal het huis niet in mogen vind ik niet kunnen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:23

Ik vind dit ook absolute onzin. Zolang de hond wel heropgevoed/afgericht wordt en wel dagelijks menselijk contact heeft, is dat toch geen probleem?!

Het probleem is denk ik dat wij dieren vaak niet meer als dieren zien. Wij willen onze heerlijke manier van leven projecteren op dieren. Een hond vraagt er niet om, om frisgewassen met een hondentruitje aan een hele dag binnen naast de verwarming te liggen en er 4 keer per dag even aan een lijntje uit te mogen.
Een hond kun je geen groter plezier doen dan lekker hele dagen buiten te laten zijn met soortgenoten, lekker laten rennen, graven in een slootje springen e.d. Een hond kan prima tegen wat lagere temperaturen en kan prima in een buitenhok verblijven tijdens de nacht.

Binnenkatten is ook al zoiets. Onze kat was ook een chagrijnige binnenkat die kinderen aan vloog, ondanks alle aandacht die hij kreeg. Hier mag hij absoluut niet binnen. Hij heeft hier een grote schuur tot zijn beschikking en heeft van aardappelzakken een heerlijk nestje tussen het stro. Hij loopt hier heerlijk te jagen op de akkers, ligt in het zonnetje op ons gazon en zoekt ons zo nu en dan even op voor een aai. Hij is erg opgeknapt en wilt helemaal niet continue menselijke aandacht. Hij zoekt ons op als hij dat wel wilt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:24

Wat een onzin Gooshorses.
Waarom dan???? :')

We hebben ook 5 stalkatten die niet binnen komen, is net zo min zielig hoor. :+

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:28

waarom wat, Chaos?

Onze honden lopen de hele dag buiten, door het veld, dwars door de sloten in en uit de stallen. S'avonds als wij in huis zijn, licht de hond bij ons, de 2 kleintjes meestal op schoot of op de bank de grote is veels te groot voor op schoot met zijn 70 cm groot die ligt meestal op de voeten of op zijn matras. Als wij naar bed gaan, blijven de deuren open zodat de honden zelf kunnen beslissen of ze beneden in hun mand in het geval van de kleintjes op in het geval van de grote op haar matras blijven. De kleintjes zijn voor ons aan boven en de grote volgt ook trouw op de voet. De grote wil nog wel eens op de overloop liggen daar ligt ze voor de deuren van onze dochters. Hoe dan ook, ze gaat niet eerder weer naar beneden als dat wij dat ook gaan.

edit:

Onze katten zelfde verhaal, we hebben 4 katten waarvan 1 te lui is en ligt grotendeels in huis de andere 3 zien we de hele dag niet die komen s'avonds als ze vlees krijgen even langs waaien en vertrekken nadien weer. Die komen tegen een uur of 12 s'nachts door het raam naar binnen en slapen ook binnen. s'ochtends gaan ze tegelijk met ons naar beneden krijgen ze weer vlees en dan zie je ze de gehele dag dus niet.
Laatst bijgewerkt door Goos_Horses op 27-08-12 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:29

Goos_Horses schreef:
Urielle, onze honden gaan inderdaad mee naar boven. Mogen beneden blijven maar dat willen ze niet.

en honden die s'nacht hun hok in gaan vind ik ook nog niet zo erg, honden die helemaal het huis niet in mogen vind ik niet kunnen.

Waarom niet als ik vragen mag? Wat heeft hij binnen in de huiskamer, dat hij in een tochtvrij hok buiten niet heeft?
De temperatuur is binnen voor ons behaaglijker, maar een hond kan prima wat koudere temperaturen verdragen. Wij vinden gezellige kaarsjes aan en een muziekje gezellig, maar denk je nu echt dat een hond daar ook zoveel prijs op stelt?
Projecteer je dan niet jouw comfort van leven op je hond?

Ik zal niet zeggen dat je niet naar je honden om moet kijken, absoluut niet. Ik vind het zelf belangrijk dat ze correct worden opgevoed en dagelijks bij je lopen. Maar mijn inziens hoeft een hond absoluut niet binnen te komen om een goed en heerlijk leven te hebben. Ik denk niet dat je daar een hond mee tekort doet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:31

Goos_Horses schreef:
waarom wat, Chaos?

Onze honden lopen de hele dag buiten, door het veld, dwars door de sloten in en uit de stallen. S'avonds als wij in huis zijn, licht de hond bij ons, de 2 kleintjes meestal op schoot of op de bank de grote is veels te groot voor op schoot met zijn 70 cm groot die ligt meestal op de voeten of op zijn matras. Als wij naar bed gaan, blijven de deuren open zodat de honden zelf kunnen beslissen of ze beneden in hun mand in het geval van de kleintjes op in het geval van de grote op haar matras blijven. De kleintjes zijn voor ons aan boven en de grote volgt ook trouw op de voet. De grote wil nog wel eens op de overloop liggen daar ligt ze voor de deuren van onze dochters. Hoe dan ook, ze gaat niet eerder weer naar beneden als dat wij dat ook gaan.

Gadver, dat vind ik pas goor. :P
En elke dag wassen vind ik sneu, tis immers een hond, geen kind.

En je hebt ze het toch zelf zo aangeleerd. Dus als ze niet gewend zijn binnen te zijn missen ze er ook niks aan?

Sterker nog, onze Jack mocht binnen komen maar wilde liever buiten zijn.

Enne, waarom vind je dat?? Waarom vind je dat niet kunnen? Vind je het zielig?? En wat vind je dan zielig?
Delphi vraagt hetzelfde zie ik!

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:36

Volgens mij staat er nu een berner sennen achtig iets op dierenasiels.com. Alleen die moest zonder andere honden geplaatst worden. Volgens de beschrijving was hij niet geschikt voor binnen op de bank maar meer voor een eigen plek in de veranda of bijkeuken. Zag er leuk uit en zat in België in het asiel. .
Vind het ook absurd dat ze zo moeilijk doen. Is ook de reden dat mijn konijnen lekker van een fokker afkomen en niet van een opvang. Belachelijke regels en eisen werden gesteld.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:36

Ja, idd Chaos. Ik denk dat dat puur aangeleerd is. Ze weten niet beter dan dat ze mee naar binnen gaan en zelfs naar boven. Als ze altijd in een tochtvrij hok buiten hadden geslapen, hadden ze ook niets tekort gekomen. Door de verwarming aan, kaarsjes aan, een gezellig behangetje en toastjes met brie op tafel gaat een hond zich niet gelukkiger voelen.

Ik zeg niet dat jouw honden ongelukkig zijn. Absoluut niet, want ze hebben zo te horen een heerlijk leven. Maar dat ze binnen in huis moeten kunnen vind ik klinkklare onzin.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:38

Wat vreemd dat je geen hond meekrijgt!
Het buitenleven is niet voor iedere hond ideaal, maar als ik die van ons zie, dan is die heel tevreden zo. Hij komt ook uit het asiel, en heeft eigenlijk altijd binnengezeten en in kleine huisjes gewoond. Hond was ook al een paar keer teruggebracht naar het asiel met als reden dat hij nerveus en druk was en alles kapot krabte. Wij hebben daar nooit last van gehad, omdat hij bij ons gewoon de ruimte heeft. Hij loopt ook eigenlijk altijd buiten. 's Nachts is hij wel binnen, maar dat is het dan ook. Hij mag overdag wel binnen zijn, maar dit doet hij nauwelijks. Als ik hem zo zie is hij hartstikke gelukkig. Ik snap niet dat het asiel jou geen kans geeft!

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:46

Op mijn vorige stal hadden we op een gegeven moment ook een andere hond nodig,de vorige waakhond was helaas op 15-jarige leeftijd gestorven.
Ik heb op MP een advertentie geplaatst met wat we zochten en welke leefomgeving de hond zou krijgen.Gigantisch veel aanbiedingen gehad en uiteindelijk voor een flinke jongen gekozen :)

De eigenaresse was komen kijken nadat we eerst kennis gemaakt hadden met de hond,ze was dol-enthousiast.Hij kon ravotten op het erf,heerlijk luieren in de mesthoop,'s avonds in stal en veel aandacht.
Deze hond heeft een heerlijk leven en is eerst een weekje komen logeren om te kijken of hij het naar z'n zin had...ja dus.

Mensen moeten niet denken dat een hond alleen op de bank wil liggen,vooral de wat grotere honden zijn graag buiten en niet in huis mogen is ook geen drama.Mensen zijn vergeten dat honden ook werkdieren zijn...veel beweging en frisse lucht is goed voor ze.Als ze de hele dag buiten zijn krijgen ze een dikke vacht en vaak is het in huis dan ook gewoon te warm voor ze.
Geen aandacht?Ze zijn de hele dag bezig met zichzelf te vermaken,lopen achter je kont aan...voor je voeten,net wat het minste uitkomt :P Of toch liever de hele dag wachten totdat het baasje terugkomt van het werk om vervolgens fijn een uurtje aan de lijn te mogen...(kort door de bocht genomen)

Dus TS...gewoon een ad op MP,laat de honden in het asiel dan maar voor wat ze zijn.Veel succes met het vinden van een leuek hond die je (zo te horen) een eindeloze plek kunt geven.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 21:47

Ik denk dat die mensen in asiels nooit van dichtbij mee hebben gemaakt hoe het leven van een boerderijhond is en er zich niks bij voor kunnen stellen dat daar ook de mensen meer buiten als binnen leven.
Wat vind je trouwens van deze hond? Ze zoeken een nieuw baasje, omdat hij veel alleen zat en geen ruimte had om zijn energie kwijt te kunnen. Het is een echte erfhond die de hele dag binnen helemaal niet gelukkig was. De hond zit nu tijdelijk terug bij de fokker. Voor meer informatie kun je het best contact met henzelf opnemen. In hun omgeving is het moeilijk om een plek met veel ruimte te vinden. Hij speelt daar met katten, andere honden en kleine kinderen, maar heeft wel een baas met ervaring nodig:
https://www.facebook.com/#!/media/set/? ... 837&type=3
Zijn zus is beste maatjes met een haan, die slapen zelfs samen :=

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:00

Chaos schreef:
Goos_Horses schreef:
waarom wat, Chaos?

Gadver, dat vind ik pas goor. :P
En elke dag wassen vind ik sneu, tis immers een hond, geen kind.

En je hebt ze het toch zelf zo aangeleerd. Dus als ze niet gewend zijn binnen te zijn missen ze er ook niks aan?

Sterker nog, onze Jack mocht binnen komen maar wilde liever buiten zijn.

Enne, waarom vind je dat?? Waarom vind je dat niet kunnen? Vind je het zielig?? En wat vind je dan zielig?
Delphi vraagt hetzelfde zie ik!

Onze honden worden ook echt niet dagelijks gewassen. Het beddengoed daarintegen wel.
Onze Kangal heeft bij de vorige eigenaar altijd buiten geleefd en kon hier absoluut niet over.
Toen ze hier kwam kregen we haar zelfs het huis niet uit, moesten haar met het uitlaten naar buiten lokken met een plakje vlees of kaas.
Dat de dieren mee naar boven gaan hebben we ze inderdaad zelf aangeleerd uiteindelijk. In eerste instantie bleven ze allemaal beneden en konden ze liggen waar ze wouden mand, matras, bank. We hebben het een maand aangekeken en werden elke nacht wakker gehouden door het geblaf en als 3 honden continu tekeer gaan alsof ze aan het spit geregen worden ga je vanzelf overstag.

Waarom ik het niet vind kunnen? Vind het niet zielig, maar een hond is in deze tijd een gezelschaps dier. Tevens hebben wij onze hond (met name de grote) als waakhond en die wil ik automatisch al binnen hebben in de avonden.
Ik heb mijn hele leven op de boerderij gewoont zowel bij mijn ouders als ons huidige stekkie en ben ook opgevoed dat honden gewoon in huis mogen komen

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:02

Tevens hebben onze honden de keuze of ze voor de kachel liggen of niet, wij hebben een speksteen kachel die het hele huis verwarmd en ze liggen het liefst allemaal op elkaar om pal voor de kachel te kunnen liggen

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:02

En de asiels in Gelderland en Overijssel? Meestal hebben ze daar wel erfhonden zitten.
Zag er sowieso één in Voorthuizen, Noa heet ze..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:06

Lang niet alle honden worden gefokt als gezelschapsdier??? En chihauha(of hoe heten die cavia's? :+ ) misschien, maar erfhonden, grote rassen vaak, zijn echt niet per defenitie voor gezelschap gefokt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 22:11

Delphi schreef:
toastjes met brie op tafel

Verkeerd voorbeeld, dat zou mijn hond nou wel weer best gelukkig maken hahaha! :Y)