Agresieve hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

iefke

Re: Agresieve hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 20:35

LZP--> BB

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:34

onze overburen hebben 3 jack russels en de lopen los en ze luisteren voor geen meter. dr stond tot voor kort geen omheining om de tuin en naar het voetbal veld. honden hadden dus alle vrijheid. buren hadden al aan gegeven dat er een hek moest komen, werd niet op gereageerd. totdat.. onze oudste boxer tot 3x in de achterpoot werd gegrepen door die drie hondjes. onze honden liepen op dat moment keurig netjes aangelijnd. toen ben ik uit mn vel geschoten. heb het ze uitgelegd dat dit de derde keer was dat mijn hond werd gebeten en dat er zsm een afrastering moest komen.
3 weken later staat er gaas om de tuin(ook naar het voetbalveld) en er is een tuinhek geplaatst.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:42

Wat apart dat er steeds gevraagd wordt of de hond gebeten heeft? Gaan we daar eerst op zitten wachten? :? Een ieder hoort er gewoon voor te zorgen dat zijn hond luistert, heel simpel. Het lijkt mij toch ook wel duidelijk dat de reactie van zijn eigearesse al genoeg zegt, dit is wachten totdat het echt fout gaat en dan? Dan is de hond weer een klo*tehond....maar natuurlijk!! Als iedereen nou eens begint met zijn hond te laten leren luisteren en niet naar iedereen toe laat rennen, hoe moeilijk kan het zijn????????

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:59

Bassenqua, dat maakt wel degelijk uit , vooral wat betreft de mogelijkheden die er zijn om er wat aan te doen , ook voor politie etc...
en om uit een te zetten of het daadwerkelijk agressie is of niet

ik ben het met je eens, hond moet luisteren bladiebladiebla, maar blijkbaar is dat niet voor iedereen zo , anders krijg je niet dit soort topics, maar het is gewoon heel makkelijk om agressie te roepen en iedereen over de zeik te krijgen vanwege een agressieve hond
die in werkelijkheid niet agressief is , maar waar wel degelijk een risico tot agressie aan vast hangt als er niets gedaan word.

er is hier ook Niemand! die zegt, niet mekkeren laat lekker lopen ... die hond is het probleem in feite ook niet, dat is degene die de hond rond laat denderen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:07

StableDoor schreef:
Als ik zo je bericht lees, heb ik niet het idee dat die hond agressief is. Wel is er waarschijnlijk aanlijnplicht in je wijk. Je zou de eigenaresse en anders de politie hierop aan kunnen spreken.
Een hond die achter een kat aan rent is vrij normaal, als ze voor je gaan staan blaffen hoeft dat ook niks met valsheid te maken te hebben, het is alleen niet netjes van de eigenaresse om dit niet te corrigeren.

Mijn hond zou ook achter katten aan rennen als hij los zou lopen, en blaft ook vaak naar mensen. Dit doet hij niet omdat hij agressief is, maar omdat hij wil spelen (of schrikt van een fietser die achterlangs rijdt ofzo)

hoogstwaarschijnlijk vindt de hond alles interessant (bijv het stoepkrijten en rennende kinderen), maar wordt dit niet gecorrigeerd. Meerennen is vervelend en blaffen ook, maar niet agressief bedoeld.

ik ga mee met deze reactie (wel t hele topic nog niet door gelezen, nu geen tijd voor)
Verder vind ik niet dat elke hond aangelijnt moet worden maar wel dat ze moeten leren niet als een idioot naar mensen te rennen en dus goed onder comando zijn.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 12:42

AlexandraM schreef:
Verder vind ik niet dat elke hond aangelijnt moet worden maar wel dat ze moeten leren niet als een idioot naar mensen te rennen en dus goed onder comando zijn.

En dit is waar ik op doel, juist doordat de mensen weigeren hun hond te laten luisteren of dit niet voor elkaar krijgen :? veroorzaakt dit zulke reactie's en ik vind dit compleet logisch. Niet iedereen kan het gedrag van een hond goed lezen en ik vind het niet raar dat TS dit als agressief gedrag ziet, in tegenstelling tot de meeste hier vraag ik me ook werkelijk af of TS niet gelijk heeft, in ieder geval is dit imponerende gedrag van de hond al de eerste aanzet tot agressief gedrag als daar niet op geanticipeerd wordt. Heel simpel, alle honden kunnen leren om NIET achter katten aan te zitten, NIET als een ongeleid projectiel op jan en alleman af te rennen en al helemaal niet met een grote mond maar schijnbaar is dit beetje werk al teveel voor een boel hondeneigenaren en die nemen dan maar de houding aan dat iedereen het ok moet vinden omdat hun hond niks doet, hou op zeg, als je geen hond op kunt voeden schaf er dan ook geeneen aan! Wil je persé wel een hond ga dan naar een goede hondenschool maar verwacht niet van mij dat ik het ok vind dat een hond op die manier op mij af komt of mijn terrein op komt scheuren. Mijn honden mogen dit ook niet en ik verwacht van iedere hondeneigenaar dat ze hun hond(en) bij mij weg houden totdat ik aangeef dat het ok is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 13:30

Zorgen dat je een tuinslang klaar hebt liggen (of als je goed kan mikken een emmer water) en als die hond op jullie erf komt hem nat gooien/sproeien.
De meesten schrikken wel goed van een onverwacht nat pak en behalve het schrikeffect kan het weinig kwaad.

Odini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 15:47

Ineke2 schreef:
Zorgen dat je een tuinslang klaar hebt liggen (of als je goed kan mikken een emmer water) en als die hond op jullie erf komt hem nat gooien/sproeien.
De meesten schrikken wel goed van een onverwacht nat pak en behalve het schrikeffect kan het weinig kwaad.

Ik sta er een beetje van de te kijken hoeveel lichamelijke adviezen er hier gegeven worden over hoe je deze (redelijke flinke) hond dan maar eens even moet aanpakken...... ;(

Als ik dit zo lees heb je hier te maken met een normale hond, en een baas die zijn positie als roedelleider verloren is aan zijn hond :j

- deze hond doet waar hij voor gefokt is.....hij bewaakt zijn territorium en zijn roedel
- kleine dieren, kinderen en 'zwakken' zijn voor deze hond ogenschijnlijk makkelijk te domineren, daarom loopt hij je omver....hij probeert het, en voila....het lukt....hij zal dat dus de volgende keer meteen nogmaals doen....want hij had succes!
- het is de baas die hier niet goed optreed....deze hond kan daar NIETS aan doen!l
- de hond ziet zijn baas niet als leider en neemt dus het initiatief....dat lees je aan zijn gedrag wat hij laat zien als de andere baas ermee loopt, dan is hij wel rustig, en dus lager in rang, en laat hij dat initiatief aan zijn baas over.

Op het moment dat je de fysieke strijd met deze (of iedere andere ) hond aangaat door hem 'aan te pakken' of 'eens te leren' of gewoonweg naar het beest toe te lopen dan zul je direct een reactie uitlokken. Jij bent vreemd in zijn roedel dus hij zal jou niet hartelijk welkome heten....de enige manier waarop hij dat duidelijk kan maken is...door te grommen, dat is nou eenmaal hondentaal....Probeer te begrijpen dat de hond het gevoel heeft dat hij zijn roedel moet leiden, en dat hij dus probeert de zaken te regelen, zijn baasje is haar positie verloren dus nu komt het op hem aan....Het beste advies is....negeren, ga rechtop staan, hou je rustig en negeer het beest. En vervolgens, spreek de baas erop aan als de hond er NIET bij is....geloof me....schreeuwende baasjes leiden niet direct tot een kalme hond maar lokken juist weer een reactie uit om de roedel nog beter te gaan verdedigen.

Laat het beest met rust, en vraag de baas ervoor te zorgen dat hij jou met rust laat.

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:01

Appenzellers hebben ook vaak maar 1 baas/ zijn het meeste gericht op een persoon in het gezin. Misschien dat hij de vrouw dus ook niet als baas ziet. Als ze hem dan niet goed onder commando heeft staan, dan maakt de hond daar natuurlijk gebruik van. Er zijn mensen die zo met beesten omgaan en die deze negatieve aandacht opzoeken. Heel jammer want de hond is de dupe.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 16:16

Als ik het goed begrijp, woon je in een normale woonwijk? Of niet?

Zo wel,vind ik het erg associaal dat de hond wordt los gelaten! Maakt niet uit of hij bijt of dat het spelen is.. Als hij een kind achter na rent en die vindt het eng en rent er voor weg, stel voor dat een kind in paniek oversteekt.... Of dat de hond oversteekt om een kat achter na te rennen.

Wil je een hond los hebben die snel is afgeleid of niet goed luistert?? Neem hem mee naar een losloopgebied/park/strand/bos waar los lopende honden zijn toegestaan.. Maar val mensen er niet mee lastig in een woonwijk.

Je kan wel degelijk de politie hier bij halen, aangezien het verboden is een hond zonder lijn te laten in de bebouwde kom,tenzij anders is aangegeven. De boete bedraagt maar liefst 130 euro.. En ja, ik heb hem zelf ook een keer gehad. Al was dat met een hond die heel goed naast bleef. Heb je er last van, stap dan naar de politie :)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:07

Ik ben van mening dat je honden gewoon aangelijnd moet hebben als ze zich niet gedragen. Ik heb zelf een pup van 7 maanden die luisterd als ze los naast je loopt en anders wordt ze aangelijnd ze is altijd vrolijk na iedereen toe alleen niet iedereen vindt haar leuk dus wil ik het niet hebben dat ze op alles en iedereen afrent snap niet dat er mensen zijn die dit wel willen. Ik zou het niet leuk vinden als een hond dit bij ook doet nou klinkt die niet extreem agressief maar dan nog ze moet hem gewoon aanlijnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 18:42

Ik woon idd in een normale woonwijk.
Het gaat ondertussen iets beter, de man let iig beter op de hond als we langs zn huis lopen (hond rende altijd als een idioot over het draad de straat op).
Geef de hond ook niet de schuld, dier is niet zo geboren maar wordt slecht opgevoed, fout ligt bij de baasjes.

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 19:18

Dit klinkt als een dominante hond die zich niks aan trekt van zijn ondergeschikte in de roedel. (De vrouwelijke baas en andere mensen/dieren in de buurt.)
Het feit dat hij zich wel gedraagt met zijn roedelleider (mannelijke baas) zegt een hoop. :)
Honden die dominant zijn, proberen dan ook alles te domineren wat ze tegen komen, als dat maar een ondergeschikte houding heeft.
En helaas hebben velen (onbewust) een ondergeschikte houding, zoals kinderen.
Ik zou je verdiepen in roedel gedrag, en voornamelijk leider gedrag.
De politie zal er namelijk weinig aan kunnen doen, mevrouw krijgt een berisping en/of boete, en klaar, probleem zeker niet opgelost.
Laat de hond zien wat JOUW terrein en roedel is, en geef dit aan. (Jouw roedel bestaat dan uit jouw kat, broertje en zusje.)
Zorg ervoor dat de hond snapt dat hij niet jouw terrein op mag, en ook niet aan de andere roedelleden mag komen.
Je moet dus een dominante leider worden. (Wel op de juiste manier doen, anders wordt je een bedreiging en is het zeker dat de hond aan valt, heb dit jammergenoeg zelf ondervonden toen ik net begon met roedelleider worden.)
Bekijk ook eens wat afleveringen van Cesar Milan, hij weet goed uit te leggen hoe men zelf dominant wordt, dan kan je in principe iedere hond aan.
En wat sommigen zeggen, dat hij niet agressief is... hij hoeft ook helemaal niet agressief te zijn, dat is slechts een eindstadium.
Het begint allemaal met dominantie en het claimen van de omgeving, en dit moet onmiddellijk de kop in worden gedrukt, want des te langer de hond hiermee door gaat, des te meer hij denkt te begrijpen dat de hele wijk van hem is...

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 12:59

Odini schreef:
Ineke2 schreef:

Ik sta er een beetje van de te kijken hoeveel lichamelijke adviezen er hier gegeven worden over hoe je deze (redelijke flinke) hond dan maar eens even moet aanpakken...... ;(

Ik geef geen advies over hoe een hond aan te pakken, maar wel hoe TS hem van haar eigen terrein af kan houden. De hond domineert ook op TS terrein omdat de hond losloopt en de baas daar blijkbaar niks aan doet, ondanks de vraag om de hond bij zich te houden.

Niks mis mee om dan iets anders te proberen en een nat pak kan geen kwaad.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 13:03

SerenePeace schreef:
Bekijk ook eens wat afleveringen van Cesar Milan, hij weet goed uit te leggen hoe men zelf dominant wordt, dan kan je in principe iedere hond aan.

Dat is een gevaarlijke uitspraak. Bij de afleveringen van Cesar is niet voor niks altijd te zien "probeer dit niet zonder deskundig advies zelf uit"

SerenePeace

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-12 19:21

Ineke2 schreef:
SerenePeace schreef:

Dat is een gevaarlijke uitspraak. Bij de afleveringen van Cesar is niet voor niks altijd te zien "probeer dit niet zonder deskundig advies zelf uit"

Ja, je moet ook wel deskundig advies vragen natuurlijk.
Maar met zijn afleveringen kom je al een heel eind, en dan weet je ook wat je zeker niet moet doen.