Ervaringen oude(re) herplaatser hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Ervaringen oude(re) herplaatser hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:51

wat een leukerd zeg!
Wel een tip: laat hem niet téveel toe, sommige honden kunnen na verloop van tijd ietwat dominant uitdraaien,en dan is het moeilijk om (een oudere en grote) hond terug op zijn plaats te zetten.
Onze berner is ook zo, heel aandoenlijk, kruipt het liefst op de schoot, maar is tegelijk wel dominant, probeer dat maar eens te corrigeren.
(en schoonmoeder heeft een mishandelde mechelaar geadopteerd, die in het begin ook ietsjes teveel vertroeteld, met als gevolg dat beestje zich ook iets teveel permiteerd. Maar het durft wel een bijtertje te zijn, en dat krijg je dan maar moeilijk terug recht helaas)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:18

Daar ben ik me zeker bewust van. :j
Hij mag op schoot als ik dat toesta, geen gelik in m'n gezicht en netjes stil blijven zitten.
Zeker vanwege dominante trekjes (fietsen) ben ik op m'n hoede, hij is dan wel nieuw en gestrest, maar evengoed gelden de regels en wordt hij gecorrigeerd als dat nodig is.
Het is gewoon een 'normale' hond, hij wordt zeker niet als zielig behandeld omdat-ie wat ouder is, mager en uit 't asiel komt, dat werkt voor mensen, niet voor dieren.

Overigens ligt ie heerlijk te snurken op z'n nu al favorietje plekje:
http://desmond.imageshack.us/Himg831/sc ... es=landing

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:23

ohjee, wat een mager drommeltje als je het zo ziet !

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 21:27

Ja hij past zó in de anatomie les!
Na morgen gaat hij over op vers, en hopelijk komt-ie dan lekker bij als-ie echt op z'n gemak is.
En poept ie niet meer 9x op 'n dag.. :')

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:33

even gewoon niet om banketstaaf te zijn,maar weet je wat jij daar voor een hondje op schoot hebt??????
het is een engelse stafford(ben zelf in het bezit van een,en ken het ras goed).dit zijn nou eenmaal honden die meestal als ze volwassen zijn dus meestal na hun 2dejaar niet meer met andere (vreemde)honden kunnen.het zijn schatten van honden voor mensen je kunt geen fijner ras hebben maar lees je even in over het karakter en ik kan je nu al zeggen dit gaat er niet uit,als dit een reu is kan het wel goed zin dat hij bv met rustige teefjes wel kan maar dat hoeft ook niet altijd.en probeer een gevecht te voorkomen want sommige laten niet meer los(niet om je bang te maken,maar om je te waarschuwen).snap nu ook waarom het asiel zegt kan niet met andere honden.onze reu kan alleen met honden waar hij mee op gegroeid is en dan ook alleen nog met de reutjes die niet dominant zijn,de andere kan hij niet meer zien of luchten,verder heeft hij wel vriendinnetjes waar hij mee opgegroeid is en hij leeft samen met een teef,maar ook vreemde teven kan hij niet mee.verder succes met je hondje het zin echte clowns

aricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:39

Hier ook een 8 jarige border collie teef uit het asiel genomen die van een broodfokker afkomstig is , wat een geweldige hond !
Ook heb ik een hond gehad van 11 jaar ,die 8 jaar aan een ketting heeft gelegen .
Ook zo'n enorme schat ,ik zou dan ook zeker weer voor een oude hond gaan :j
Als je ze nog een paar of ook al is het maar 1 goed jaar kan geven ,dat is toch super :)
Veel plezier met je manneke!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:19

Keona, ik weer zeker wat ik op schoot heb ;-)
Ben bekend met staffords, en dan zijn de Amerikaanse toch n tikkeltje pittiger dan de Engelse.
Het is niet m'n doel om m met andere honden te laten rondrennen, dit dier krijgt hier n fijn mandje voor de rest van z'n leven, waarbij er op een eerlijke doch consequente manier met m om wordt gegaan.
Met name de Engelse staffords zijn echte mensenhonden, dus ik hoop met dit dier een fijne band op te kunnen bouwen zodat we fijn kunnen genieten van de hopelijk vele jaren die hem nog gegund zijn!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:36

Gimli_ schreef:
Keona, ik weer zeker wat ik op schoot heb ;-)
Ben bekend met staffords, en dan zijn de Amerikaanse toch n tikkeltje pittiger dan de Engelse.
Het is niet m'n doel om m met andere honden te laten rondrennen, dit dier krijgt hier n fijn mandje voor de rest van z'n leven, waarbij er op een eerlijke doch consequente manier met m om wordt gegaan.
Met name de Engelse staffords zijn echte mensenhonden, dus ik hoop met dit dier een fijne band op te kunnen bouwen zodat we fijn kunnen genieten van de hopelijk vele jaren die hem nog gegund zijn!

dat ga je zeker weten krijgen.veel succes met dez knappe man en hoop dat je veel foto's gaat posten.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 22:52

Ga ik zeker doen keona!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:05

O ik snap helemaal waarom je hier verliefd op geworden bent <3

Wij hebben er ook 1 en die gaat prima samen met onze gecastreerde reu uit spanje en een schoothond (gesteriliseerde) teefje hor. Hij heeft z'n ballen nog, die gaan er binnenkort wel af, maar meer voor 't 'makkelijke' dan dat t echt nodig is :j

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 07:55

Shadow reageerde gisteren heel vriendelijk en enthousiast op een teefje dat ik vroeger veel heb uitgelaten.
Andere reuen laat ik 'm gewoon niet mee, ga het niet opzoeken, dat heeft geen zin.

Hij begint z'n draai héél langzaam te vinden, alleen 's nachts is het een ramp.
Mijn moeder wil 'm niet boven hebben, hij mag in de bijkeuken slapen. Heeft daar zijn kussen, speeltjes, water etc.
Gisternacht heeft hij 'n uur geblaft, gisteravond kreeg ik 'm met heel veel pijn en moeite de bijkeuken in en heeft hij de hele nacht, met tussenpozen, geblaft.
Vanochtend kwam ik beneden en had hij aan de deur gekrabd, geplast en 2x overgegeven.
Ik zit nu met 'm in de tuin en hij ligt te slapen, zolang je bij 'm bent is er niks aan de hand.
Ik zat te denken aan, op de puppy-manier, een bench op de slaapkamer, zodat hij wel 'bij' me is maar op zijn eigen plekje, zou dat een idee zijn?
Hij is doodop en slaapt in onze aanwezigheid zo veel mogelijk, ik wil niet dat de nachten zoveel stress opleveren voor 'm, het is al zo stressvol voor 'm en ik wil dat-ie 's nachts ook gewoon lekker kan snurken.
Daarbij doe ik ook geen oog dicht, gelukkig heb ik 4 dagen vrij dus kan ik overdag even een dutje doen. :')

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:00

Gimli_ schreef:
Shadow reageerde gisteren heel vriendelijk en enthousiast op een teefje dat ik vroeger veel heb uitgelaten.
Andere reuen laat ik 'm gewoon niet mee, ga het niet opzoeken, dat heeft geen zin.

Hij begint z'n draai héél langzaam te vinden, alleen 's nachts is het een ramp.
Mijn moeder wil 'm niet boven hebben, hij mag in de bijkeuken slapen. Heeft daar zijn kussen, speeltjes, water etc.
Gisternacht heeft hij 'n uur geblaft, gisteravond kreeg ik 'm met heel veel pijn en moeite de bijkeuken in en heeft hij de hele nacht, met tussenpozen, geblaft.
Vanochtend kwam ik beneden en had hij aan de deur gekrabd, geplast en 2x overgegeven.
Ik zit nu met 'm in de tuin en hij ligt te slapen, zolang je bij 'm bent is er niks aan de hand.
Ik zat te denken aan, op de puppy-manier, een bench op de slaapkamer, zodat hij wel 'bij' me is maar op zijn eigen plekje, zou dat een idee zijn?
Hij is doodop en slaapt in onze aanwezigheid zo veel mogelijk, ik wil niet dat de nachten zoveel stress opleveren voor 'm, het is al zo stressvol voor 'm en ik wil dat-ie 's nachts ook gewoon lekker kan snurken.
Daarbij doe ik ook geen oog dicht, gelukkig heb ik 4 dagen vrij dus kan ik overdag even een dutje doen. :')

het is het proberen altijd waard.ze willen altijd zo graag bij je zijn ik ken het haha.ze zijn ook zo leuk.het kan best dat hij teefjes dan wel aardig vind.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:09

Tja het gaat ook ten koste van mijn nachtrust, denk dat ik hem maar gewoon moet behandelen als 'n pup in die zin, hij heeft nu natuurlijk last van verlatingsangst.
In mijn aanwezigheid slaapt hij overdag enorm veel, zou wel fijn zijn als hij leert dat hij 's nachts ook kan slapen. :')

Eigenaar van het teefje zei al dat we het tzt eens kunnen proberen in 't veld, als hij los kan.
Ken dat diertje gelukkig heel goed, en die is vooral heel speels, Shadow stond er bij te kwispelen, hij reageerde veel minder fel dan als we andere reuen tegenkomen.
We zullen zien, het is echt 'n mensenhond en de hele buurt vindt hem fantastisch (het stafford-vooroordeel heerst hier niet zo) dus hij is hier mooi op z'n plek. :)

juffie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:16

Hoi Hoi
Wat leuk dat je deze hond zijn oude mandje geeft.
Ik heb inmiddels mijn 4 de hond van een oudere herplaatsing.
Onze eerste hond van een herder van 6 jaar, hij kwam van een flatje af en kwam bij ons op een boerderij. Hij wist niet wat hij zag hij had het super naar zijn zin. Helaas was hij ziek en moesten we hem laten inslapen.
Hierna zijn we weer op zoek gegaan naar een wat oudere hond ook een herder (zelfde rede als jij, geen tijd op een pup op te voeden en er zitten zoveel ' oudere' honden op een mandje te wachten). We kwamen uit bij een heel klein huisje met 4 chiwawa's een grote herder een holandse herder en nog 4 katten. We kwamen voor de grote herder, hij zag er heel oud en ongelukkig uit. Maar ik wilde hem samen met mijn vriend zijn laatste mandje bij ons op de boerderij aanbieden(hij was waarschijnlijk jaar of 11).We hebben hem meegenomen en hij leefde helemaal op, je kon echt zien dat hij oud was en slechte heupen had. Hij heeft helaas maar 9 maanden bij ons mogen zijn maar hij heeft echt genoten van de tijd bij ons! Ik vond het echt heel erg jammer dat we al zo snel afscheid moesten nemen.
Daarna opzoek gegaan naar een iets jongere hond en uitgekomen bij een 4 jarige Rottweiler echt het aller aller liefste beest op de hele wereld, wat een Topper. Ze is super goed opgevoegd en dat was wel een pré voor ons vooral bij een rottweiler. Ze kwam uit een kennel en hier op de boerdrij ging er een wereld voor hem open, ze is super lief met andere honden en mensen en het liefst ligt ze de hele dag boven op je. Haar hebben we nu bijna 2 jaar. En sinds 6 maanden hebben we er een klein vriendje bij een kruising tussen een Jack Russel x Lasha apsho van 2 jaar en wat een doerak is dat!. Dit hondje zat samen met een 'echte' jack op een 2 kamer appartement. Het klikte meteen met onze rottweiler en het zijn de dikste maatjes, liggen het liefst heel dicht tegen elkaar aan zelfs als het 30 grade is. En waar de een is is de andere ook echt super lief.
Met de 3 'oudere' honden hebben we nooit problemen gehad met slapen, maar met de kleinste en jongste wel. Die jankte ook alles bij elkaar zelfs in de bench op de kamer. We wisten op een gegeven moment niet meer wat we moesten doen. uiteindelijk hebben we haar bij de rottweiler in de mand gestopt en sindsdien horen we ze niet meer!
Ik heb dus echt hele goede ervaringen met 'oudere' honden herplaatsten. En als deze honden er niet meer zijn of 1 van hen ga ik het zeker weer doen! Succes met je hondje en ik vind het echt super Tof dat je dit doet, dit zouden veel meer mensen moeten doen. Asiels en mp staat vol met 'oudere' honden die wachten op een mandje!

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 08:17

Het lijkt mij een slim plan om een bench in je kamer te zetten. Die knapperd van je wil de eerste tijd gewoon zekerheid dat als hij zijn ogen open doet, hij 'zijn' mens ziet. Geef hem de tijd!

Ik wil ook nog even mijn bewondering uitspreken over je. Vind het knap van je dat je een oudje en dan ook nog een stafford ;) de kans geeft om in een huis verder oud te worden. Zoals al eerder omschreven staat, zijn ze onwijs mensgericht en wat is dan vreselijker dan in een kennel te moeten zitten, waar je een paar keer per dag mensen ziet. (niets ten nadele van goede asielen, maar het is nu eenmaal de werkelijkheid dat er bijna geen tijd is voor de honden)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 08:25

Bedankt voor de wederom leuke reacties! :)
Jonge honden worden meestal toch wel opgehaald, het zijn de oudjes die blijven zitten, en dit mannetje is echt 'n huishond, het asiel was dolgelukkig dat ik 'm kwam ophalen.
Het heeft inderdaad tijd nodig, ga 't vanavond maar proberen met 'n bench in de slaapkamer, denk dat meneer dan 'n stúk gelukkiger is haha!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 16:21

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:35

je zegt in je post dat hij zoveel mogelijk slaapt als je erbij bent, en wakker is als je alleen bent.
al eens geprobeerd om hem overdag niét te laten slapen, maar zo moe mogelijk te maken (dus echt uitgeput maken)
misschien is die savonds dan zo moe dat die wel slaapt.

Als dat niet helpt zou ik hem voorlopig op de kamer laten (of kan jij voorlopig verhuizen naar zijn kamer om te slapen? want eenmaal op de slaapkamer = altijd op de slaapkamer.
en hem leren alleen zijn (dus eventjes alleen opsluiten, zodra hij effe rustig is, ernaartoe gaan en belonen, en zo de tijd langzaam maar zeker opbouwen)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 20:42

Hem helemaal uitputten zie ik niet zo zitten, hij is al zo zwak en moe, dat zou hem niet ten goede komen.
Bovendien is het pure verlatingsangst waardoor hij zo doordraait 's nachts, daarom is hij overdag doodop.
Met pups gebeurt het op deze manier, dus dan maar met hem ook. Mocht 't niet werken bij deze hond tja, dat zien we dan wel weer.
Erbij slapen heb ik inderdaad ook aan gedacht, maar ik heb 't idee dat hij dan toch weer doordraait de eerste keer dat ik er niet bij ben.
Ik heb 'n mooie grote bench gehaald, zijn dekentje erin gelegd en wat koekjes en zojuist ging hij al uit zichzelf erin liggen.
Als hij eenmaal leert dat de bench zijn plekje is, kan ik 'm langzaam wat gaan opschuiven.
Alleen zijn bouwen we ook op als bij een pup, heeft allemaal tijd nodig uiteraard, ik heb geen ervaring met een oudere asielhond, maar ik kan me voorstellen dat het dier veel heeft meegemaakt en tijd nodig heeft, dus die krijgt hij ook. Ik moet niet teveel verwachten.

Bedankt voor het meedenken trouwens, waardeer ik enorm! :)

BasiNami

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 18:16

Wij hebben ook een stafford (kruising) herplaatser gehad die 's nachts de boel kapot knaagde en het huis wakker hield. Hij zat 's nachts bij ons in de bijkeuken. Uiteindelijk (na maanden) kon het echt niet langer en de kans gegeven in de woonkamer te slapen, met het risico dat hij aan de meubels zou beginnen en we misschien op moesten geven. Maar: daar heeft hij nooit een nacht gepiept, geblaft of dingen vernield. Voor hem was de overstap naar de woonkamer goed genoeg. Misschien voor de jouwe ook?

Vind het overigens super dat je een oudere hond hebt geadopteerd!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-12 20:16

hoe gaat het nu?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 11:50

Nou, even een update hier, hopelijk vinden de MOD's dat oké. :)

Het is inmiddels duidelijk dat ik een getraumatiseerd beestje in huis heb gehaald.
Het is een schat, een knuffelbeer, heel braaf in huis en luistert goed, maar de verlatingsangst is extremer dan ik ooit heb meegemaakt.
Hij is doodsbang en bloednerveus als hij alleen is. Voor ieders nachtrust slaapt hij op mijn slaapkamer, dat gaat goed.
Als ik 's ochtends de deur uit ga zit hij na het wandelen al direct bij de deur, en niet met de intentie om mij te laten gaan.
Als hij tot de gang is doorgebroken laat hij zich daar bibberend, met staart tussen de benen, op de grond vallen en krijg je hem nauwelijks meer terug de keuken in.
Als hij dan even alleen is geweest (hij is hier maximaal 2 uur alleen) heeft hij geplast, gepoept en vaak ook gespuugd.
Hij rent constant op en neer van de keuken naar de bijkeuken, blaft, springt op het aanrecht om uit het raam te kunnen kijken etc.

Hij beukt met zijn hoofd tegen de deur, soms tot bloedens toe, en probeert zich onder de deur door te 'graven'.
Als ik even boven ben overdag is hij minder gestresst, maar hij blijft wachten bij de deur, al ben ik 'n uur boven.
Het komt er dus op neer dat het hele huishouden hier om de hond draait en iedereen zich in alle bochten wringt om te zorgen dat hij niet veel alleen is.
Mijn moeder is herstellende van kanker en trekt het nauwelijks meer. Ze had uiteraard gehoopt op leuk gezelschap, en Shadow is ook wel heel gezellig, maar het levert zoveel stress op dat het schadelijk is voor haar gezondheid.
Ik heb contact gehad met gedragstherapeuten, die stellen dat het met heel veel moeite misschien wel te leren is, maar dan zal ik de komende maanden ook echt 24/7 thuis moeten zijn en dat gaat helaas niet.
1 minuut alleen is al teveel voor deze hond en ik vind het vreselijk dat hij iedere dag, al is 't maar 'n uurtje, zoveel stress en angst moet hebben.

Ik heb vele oproepjes geplaatst om te kijken of hij ondergebracht kan worden bij mensen die altijd thuis zijn.
Heb verschillende fokkers gebeld en de rasvereniging, dierenartsen etc.
Helaas krijg ik weinig respons, wél veel aanbiedingen van mensen met één of meerdere andere honden.
Daarop heb ik besloten te gaan trainen, onder begeleiding, om te kijken of hij met andere honden overweg zou kunnen.
Dominante teven gaan redelijk goed. Hij wordt morgen ook gecastreerd, hopelijk krijgt hij dan wat meer rust in z'n achterste, want het is een reu-reu in alle opzichten en hij staat 24/7 op 'sportstand'.
Helaas krijg ik van het asiel weinig respons. Hij staat weer op de site, wij zijn zgn. 'gastgezin' maar wanneer ik bijvoorbeeld vraag om hem bij het asiel te laten castreren krijg ik geen reactie.
Nou goed, ik doe het voor de hond, dus dan betaal ik dat zelf wel. Ik wil graag dat hij een mooi plekje krijgt en als dat niet bij ons kan, dan bij iemand anders.

Heel verhaal, maar dat mag ook wel gezien de vele zinvolle reacties die ik kreeg op mijn vraag in de OP! :j
Tips zijn uiteraard welkom, ik sta overal voor open. En een gouden mandje is heel erg welkom, want dat verdient deze kerel absoluut!

Edit: Wb het slapen: Ik heb eerst beneden geslapen, maar 'afbouwen' ging evengoed niet.
Een bench heeft hij ook, maar hij draait volledig door als het deurtje dicht gaat. Hij gaat er uit zichzelf ook nauwelijks in, ik voer hem in de bench maar hij is er zeer snel weer uit.
Waarschijnlijk dus niet zo'n fijne bench-ervaring helaas.

iris17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 14:06

Wat rot dat het arme beest zo getraumatiseerd is, kan me voorstellen dat je met je handen in het haar zit.
Een dier met verlatingsangst is niet niks, onze hond had het ook toen we haar kregen.
Het beste is inderdaad om constant in de buurt te zijn en dat langzaam af te bouwen, zodra je het dier ineens te lang alleen laat dan ben je terug bij af.
Wij hadden het geluk dat onze hond mee naar het werk gaat en de eerste tijd hebben we ons hele leven erop aan moeten passen dus ik weet hoe vermoeiend het kan zijn.
Heb je al een kong? Bij onze hond hielp dat erg goed!
We deden dan de kong vol met vlees en daar ging ze zo in op dat ze even vergat dat ze alleen was. In eerste instantie ging ik even boven iets pakken, vervolgens even de tuin in en na een paar weken kon ik een snelle boodschap bij de supermarkt doen.
Het voordeel is dat ze moeten likken om het vlees eruit te krijgen en juist dat likken maakt een stofje aan waar ze rustig van worden.
Wellicht is het het proberen waard?!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:03

Is er mogelijkheid om zelf een extra hond aan te schaffen? Na uittesten uiteraard. Of idd mee te nemen nr het werk?
Anders zou ik de mogelijkheid overwegen om,bij geen 100% geschikt huis, over te gaan tot inslapen.
Hond zal er nt beter op worden om nog overal rond gesleurd te worden.

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 15:21

Jeetje, lees net je topic door en heb de foto's gezien van het andere topic.
Wat een leukerd!
En wat een verhaal erachter zeg!

Hier heb ik ook een hond die in het verleden erg verlatingsangst gehad heeft, de arme drommel.
Ook van alles geprobeerd: DAP verdamper, sokken van mij vullen met brokjes, trui met mijn luchtje eraan bij haar laten, bench (die sloopte ze; tralies knagen tot de lassen loslieten) bach bloesems enzovoorts.

Misschien zitten er nog wat tips tussen die je kan proberen, ik volg je topic en wens je heel veel sterkte!