Mijn hond jankt als we weg zijn.. wat kan ik hier aan doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:31

een kong gebruiken wij ook, en helpt idd ook. toch ben ik van mening. dat de hond zich kalm en fijn moet voelen als hij alleen thuis is. wat ook kan helpen is op bouwen met alleen zijn, en luisteren om de hoek, fiets een rondje kom terug en ga luisteren (heb ik heeeel vaak gedaan :D ) nooit naar binnen gaan als hond jankt of blaft dan wordt het gedrag beloond om het baasje te zien.

Amandavd

Re: Mijn hond jankt als we weg zijn.. wat kan ik hier aan doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:35

Een kong zal alleen helpen bij verveling maar niet bij verlatingsangst omdat de oorzaak van het probleem totaal anders is. Een blafband straf je de hond misschien wel mee voor iets waar hij zelf helemaal niks aan kan doen. Je moet de oorzaak van het probleem pakken en niet je hond een blafband omdoen zo van, jij houdt je kop, dus probleem opgelost. Je moet kijken waar het probleem vandaan komt voordat je met een oplossing kan komen.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:36

xx_Horsiex schreef:
Een kong zal alleen helpen bij verveling maar niet bij verlatingsangst omdat de oorzaak van het probleem totaal anders is. Een blafband straf je de hond misschien wel mee voor iets waar hij zelf helemaal niks aan kan doen. Je moet de oorzaak van het probleem pakken en niet je hond een blafband omdoen zo van, jij houdt je kop, dus probleem opgelost. Je moet kijken waar het probleem vandaan komt voordat je met een oplossing kan komen.

helemaal mee eens, en dat kan alleen iemand die ervoor opgeleid is oplossen

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 09:38

Ik ga ook zeker op zoek naar de oorzaak, en voor die tijd wil ik dus ook heen andere maatregelen nemen als alleen het opnieuw alleen leren zijn. Ik ben ondertussen al aan het googelen naar gedragstherapeuten, maar daar zit nog best wat verschil in.. Dus misschien dat ik eerst ook eens met mijn DA ga overleggen, zij kent Sofi's gedrag ook redelijk goed. En dus ook mijn sportbegeleider, die maakt haar elke week mee.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:40

Hoeveel doe je met de hond? Krijgt die wel genoeg beweging?

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 09:51

Ik doe zoveel met de hond, dat ik er zelf bijna energie voor tekort kom :')

Nee, zonder gekheid.. Ze gaat ongeveer 5 tot 7 keer per dag uit. We gaan elke dag of met haar fietsen, meestal zo'n 5 km.. (En dan nog komt ze met de bal aandragen als we thuis zijn :') ) of lekker een half uur flink met de bal spelen, of gewoon een heel eind wandelen. Of zwemmen als het weer het toe laat. Als we weg gaan naar bv een terrasje gaat ze mee. Als ze mee kan, neem ik dr dus mee. Misschien is dat ook wel de fout..

Als ze uit gaat dan gaan we naar een groot losloop veld hier vlakbij, waar vaak andere honden komen waar ze ook lekker mee kan rennen.
Ze krijgt ontzettend veel beweging, want dat heeft ze ook echt nodig. En af en toe krijgt ze ook mentale beweging, dus haar oefeningen en kunstjes weer even bijscholen zo'n 2 keer in de week.

johanna84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:53

dat is idd wel erg veel :o die hond moet toch blij zijn om alleen te zijn en te slapen :D

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:54

Wij hebben sinds 3 weken een adoptiehondje.

De 1e week was mijn vriend bijna constant thuis.
De 2e week moest hij terug gaan werken. Ben regelmatig aan de buren gaan vragen hoe het ging: 1e dag de hele dag geblaft. 3e dag was ze al regelmatig voor langere tijden stil.
Straks ga ik bij de buurvrouw nog eens horen hoe ze het deze week gedaan heeft.

We zijn die week ook naar de dierenarts geweest, hebben daar een fermonen(?)verspreider van Adaptil mee gekregen zodat ze sneller zou wennen en dat de angst weg neemt.
Ik heb wel het gevoel dat onze hond hier baat bij heeft. 's Nachts piept ze nog wel het eerste anderhalf uur. Daarna gaat ze denk ik rustig in de zetel liggen slapen. Als we 's morgens naar beneden gaan gaat ze wel altijd meteen aan de deur staan (is een glazen deur en heeft daardoor uitzicht op de trap).

Een bench hebben we ook geprobeerd voor haar. Dit was geen succes. Zij ging er zelf totaal niet inliggen, en als er een kat in ging liggen begon ze daarop te blaffen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:03

Miracle_ schreef:
Ik ga ook zeker op zoek naar de oorzaak, en voor die tijd wil ik dus ook heen andere maatregelen nemen als alleen het opnieuw alleen leren zijn. Ik ben ondertussen al aan het googelen naar gedragstherapeuten, maar daar zit nog best wat verschil in.. Dus misschien dat ik eerst ook eens met mijn DA ga overleggen, zij kent Sofi's gedrag ook redelijk goed. En dus ook mijn sportbegeleider, die maakt haar elke week mee.

Vraag is, is jouw kennis voldoende om te weten wat de oorzaak is? Als je namelijk een verkeerde aanname doet dan heb je dus een probleem.

Zoek eens op Tinley gedragstherapie, ik heb daar die cursus gevolgd en was er erg tevreden mee.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 10:04

Ik ga het gedrag ook niet zelf analyseren. Maar mijn gevoel zegt dat het verlatingsangst is. Ze slaapt snachts ook bij ons langs het bed, misschien maar eens beginnen om te proberen haar een paar keer alleen te laten slapen..

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:08

Miracle_ schreef:
Ik ga het gedrag ook niet zelf analyseren. Maar mijn gevoel zegt dat het verlatingsangst is. Ze slaapt snachts ook bij ons langs het bed, misschien maar eens beginnen om te proberen haar een paar keer alleen te laten slapen..

Maar je moet het gedrag analyseren om er achter te komen wat het precies is. Filmen is zowiezo super, aan de hand daarvan kan je een heleboel zien en beoordelen. Ik vind het echt top dat je zo begaan bent met je hond en dus ook echt op zoek bent naar een oplossing!!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 10:22

xx_Horsiex schreef:
Miracle_ schreef:

Maar je moet het gedrag analyseren om er achter te komen wat het precies is. Filmen is zowiezo super, aan de hand daarvan kan je een heleboel zien en beoordelen. Ik vind het echt top dat je zo begaan bent met je hond en dus ook echt op zoek bent naar een oplossing!!

O ja, ik ga ook zeker zelf beoordelen, maar ik laat ook anderen er naar kijken bedoel ik :D
Thanks! Ik wil graag een oplossing voor mijn buren, maar ook zeker voor haar. Nu ik het idee heb dat het echt verlatingsangst is, laat ik haar niet graag meer achter, maarja, ik kan haar moeilijk mee smokkelen onder mijn jas de supermarkt in :')

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 10:52

Ik ben ook bang dat het juist komt door alle aandacht die ze krijgt.. Ze mag overal mee na toe, slaapt naast je bed, wordt 7x per dag uitgelaten.. (Wat allemaal super is hoor, wou dat meerdere hondenbezitters daar een voorbeeld aan namen), maar ben ook bang dat het een beetje teveel van het goeie is...
Beestje kent niets anders meer, dan jullie aandacht.. En ik ben bang dat dat ook een oorzaak is van haar janken....

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 10:53

Precies, daar ben ik dus ook een beetje bang voor.. Dus ik wil nu beginnen met af en toe alleen slapen, al is het in het begin maar een uurtje.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:25

Denk iets minder bewegen en meer mind werk. Dus laat hem na denken ipv dom rond rennen.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:27

Dat denkwerk is ze na een kwartiertje ook beu. Volgens onze instructeur is het ook belangrijk om alles niet te vaak te herhalen want dan gaat het vervelen. Dat 'domme' rondrennen vind ze juist leuk. En ze heeft ontzettend veel energie, dus dat is ook echt nodig. Als ik een dag oversla met bewegen is ze strontvervelend.

zoofje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:32

al geprobeerd de radio aan te zetten op een kletsprogramma? heeft hier heel erg geholpen

ik had geen zin om het hele topic door te lezen dus ik weet niet of deze oplossing al is genoemd :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:57

Miracle_ schreef:
Dat denkwerk is ze na een kwartiertje ook beu. Volgens onze instructeur is het ook belangrijk om alles niet te vaak te herhalen want dan gaat het vervelen. Dat 'domme' rondrennen vind ze juist leuk. En ze heeft ontzettend veel energie, dus dat is ook echt nodig. Als ik een dag oversla met bewegen is ze strontvervelend.

Maar daarnaast een half uurtje oefenen. Bv links en rechts leren en hem dan de linker of rechter bal laten halen. Flybal,je kan tegenwoordig goedkoop hindernisjes kopen. Vaak krijgen ze alleen maar meer conditie van alleen rennen en hebben ze uiteindelijk aan 5 uur rennen nog niet genoeg.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 13:02

Mayling27 schreef:
Ik ben ook bang dat het juist komt door alle aandacht die ze krijgt.. Ze mag overal mee na toe, slaapt naast je bed, wordt 7x per dag uitgelaten.. (Wat allemaal super is hoor, wou dat meerdere hondenbezitters daar een voorbeeld aan namen), maar ben ook bang dat het een beetje teveel van het goeie is...
Beestje kent niets anders meer, dan jullie aandacht.. En ik ben bang dat dat ook een oorzaak is van haar janken....

Daar ben ik het niet mee eens. Het is normaal voor een hond om in zijn roedel te verblijven en beweging heeft een hond nou eenmaal nodig. Dus ik zou nu niet daar mee gaan minderen! Mijn honden slapen op bed en lopen elke dag lange wandelingen. Ik vind dit normaal en wat de beweging betreft ook noodzakelijk. Daar heb je een hond voor. Mijn jonge hond (5 maanden) heeft nog wel wat moeite met alleen zijn (al is ze altijd met de andere, rustige, oudere hond) en ze sloopt wel dingen waar ze niet aan mag komen. Ik probeer haar zoveel mogelijk af te leiden door veel speeltjes neer te leggen (en vooral ook kartonnen dozen om kapot te scheuren :D ) en door bijvoorbeeld brokjes te vestoppen in de tuin (dit kan ook in huis als je geen tuin hebt). Verder ga ik juist altijd weg via een vast ritueel (ik vertel dat ik wegga en dat zij thuis blijven) ik trek mijn jas aan en pak mijn spullen en geef de honden iets lekkers om op te kauwen. Ze weten precies waar ze aan toe zijn en rennen niet achter me aan naar de deur (deed de jongste de eerste paar dagen dat ik haar had en de oudste destijds ook, maar dit hield al snel op doordat ze het ritueel kennen). Als ik nu zeg dat ik wegga rennen ze vast naar de kast met koekjes *\o/* Mijn oudste hond kijkt me zowat de deur uit :D
Als ik thuis kom ben ik altijd blij en begroeten mijn honden mij en ik hun. Ik negeer de eventuele rotzooi en wordt niet boos als er iets stuk is. Ik ga de honden uitlaten en als ik terug kom ga ik, zonder er verder bijzondere aandacht aan te besteden (zelfs niet als ik baal omdat ze iets heeft gesloopt wat ik echt zonde vind en wat ik vergeten ben weg te leggen), mijn huis opruimen.
Blaffen/janken is natuurlijk iets anders en hebben ook je buren last van. Maar is voor de hond natuurlijk wel hetzelfde probleem van niet alleen kunnen/willen zijn. Ik ben van mening dat je idd moet gaan opbouwen en als dat niet helpt zou ik een gedragsdeskundige bellen - ik zou je een Martin Gaus trainer aanraden - soms heb je al genoeg aan een telefonisch advies. Als je MG school Lelystad belt kun je ook een gedragstherapie bestellen (je krijgt san een therapie op papier thuis gestuurd die gaat over het probleem van jouw hond.

Realiseer je dat je met een blafband misschien het probleem voor jou en de buren oplost, maar niet voor je hond. Hij voelt zich ellendig en daarom blaft of jankt hij, dat is zijn manier om zijn ellendigheid te uiten. Dit neem je hem vervolgens af. Hij voelt zich niet minder beroerd maar kan het niet meer uiten. Je kunt je afvragen hoe eerlijk dat is.
Mindwerk is, zeker bij een bordercollie, geen overbodige luxe.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 14:22

ik denk ook niet dat het de hoeveelheid beweging is , hoewel , veel beweging = conditie = meer energie...dan kom je thuis na een uur bruut fietsen met hond, baasje dwars af op de stoel en na 10 minuten staat je hond weer naast je van "goh, nog een rondje :D "

een deel van het ren en speelwerk vervangen door nadenkwerk is misschien ook wel een hele goede optie om eens in te duiken kwa mogelijkheden als je het ras in ogenschouw neemt

maar aandacht overschot kan zeker wel, als een hond gewend is continu heel veel aandacht te krijgen en altijd en overal bij de baasjes te mogen zijn
dan is even alleen zijn best lastig...
dus ik vermoed dat zelfstandigheid vergroten hier al een dele van het probleem gaat kunnen oplossen. idd ook gewoon in een andere ruimte leren slapen etc (alles wel met beleid natuurlijk)
maar dat het normaler word om eens ergens alleen te zijn ipv altijd aan de zijde van de baasjes