) nooit naar binnen gaan als hond jankt of blaft dan wordt het gedrag beloond om het baasje te zien. Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) nooit naar binnen gaan als hond jankt of blaft dan wordt het gedrag beloond om het baasje te zien. xx_Horsiex schreef:Een kong zal alleen helpen bij verveling maar niet bij verlatingsangst omdat de oorzaak van het probleem totaal anders is. Een blafband straf je de hond misschien wel mee voor iets waar hij zelf helemaal niks aan kan doen. Je moet de oorzaak van het probleem pakken en niet je hond een blafband omdoen zo van, jij houdt je kop, dus probleem opgelost. Je moet kijken waar het probleem vandaan komt voordat je met een oplossing kan komen.

) of lekker een half uur flink met de bal spelen, of gewoon een heel eind wandelen. Of zwemmen als het weer het toe laat. Als we weg gaan naar bv een terrasje gaat ze mee. Als ze mee kan, neem ik dr dus mee. Misschien is dat ook wel de fout..Miracle_ schreef:Ik ga ook zeker op zoek naar de oorzaak, en voor die tijd wil ik dus ook heen andere maatregelen nemen als alleen het opnieuw alleen leren zijn. Ik ben ondertussen al aan het googelen naar gedragstherapeuten, maar daar zit nog best wat verschil in.. Dus misschien dat ik eerst ook eens met mijn DA ga overleggen, zij kent Sofi's gedrag ook redelijk goed. En dus ook mijn sportbegeleider, die maakt haar elke week mee.
Miracle_ schreef:Ik ga het gedrag ook niet zelf analyseren. Maar mijn gevoel zegt dat het verlatingsangst is. Ze slaapt snachts ook bij ons langs het bed, misschien maar eens beginnen om te proberen haar een paar keer alleen te laten slapen..
xx_Horsiex schreef:Miracle_ schreef:Ik ga het gedrag ook niet zelf analyseren. Maar mijn gevoel zegt dat het verlatingsangst is. Ze slaapt snachts ook bij ons langs het bed, misschien maar eens beginnen om te proberen haar een paar keer alleen te laten slapen..
Maar je moet het gedrag analyseren om er achter te komen wat het precies is. Filmen is zowiezo super, aan de hand daarvan kan je een heleboel zien en beoordelen. Ik vind het echt top dat je zo begaan bent met je hond en dus ook echt op zoek bent naar een oplossing!!
Miracle_ schreef:Dat denkwerk is ze na een kwartiertje ook beu. Volgens onze instructeur is het ook belangrijk om alles niet te vaak te herhalen want dan gaat het vervelen. Dat 'domme' rondrennen vind ze juist leuk. En ze heeft ontzettend veel energie, dus dat is ook echt nodig. Als ik een dag oversla met bewegen is ze strontvervelend.
Mayling27 schreef:Ik ben ook bang dat het juist komt door alle aandacht die ze krijgt.. Ze mag overal mee na toe, slaapt naast je bed, wordt 7x per dag uitgelaten.. (Wat allemaal super is hoor, wou dat meerdere hondenbezitters daar een voorbeeld aan namen), maar ben ook bang dat het een beetje teveel van het goeie is...
Beestje kent niets anders meer, dan jullie aandacht.. En ik ben bang dat dat ook een oorzaak is van haar janken....
) en door bijvoorbeeld brokjes te vestoppen in de tuin (dit kan ook in huis als je geen tuin hebt). Verder ga ik juist altijd weg via een vast ritueel (ik vertel dat ik wegga en dat zij thuis blijven) ik trek mijn jas aan en pak mijn spullen en geef de honden iets lekkers om op te kauwen. Ze weten precies waar ze aan toe zijn en rennen niet achter me aan naar de deur (deed de jongste de eerste paar dagen dat ik haar had en de oudste destijds ook, maar dit hield al snel op doordat ze het ritueel kennen). Als ik nu zeg dat ik wegga rennen ze vast naar de kast met koekjes
Mijn oudste hond kijkt me zowat de deur uit
"