Chichi voor het eerst BB-ITP

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 14:55

Faniek schreef:
Een aantal geven inderdaad een opvang aan, maar nergens dat je niet direct aan een 2e cavia vast zit als het niet gaat. Ook nergens zegt iemand dat die dit vaker heeft mee gemaakt dat mensen dit zeggen terwijl de praktijk anders uitwijst. Ik heb ervaring dat veel mensen dit zeggen, maar in praktijk blijkt het gewoon anders te liggen. Dat je risico's neemt dat het fout gaat is dan ook niet zo, omdat je cavia mee gaat om te kijken of ze überhaupt samen kan en klikt dus dat zijn dingen die je kan ontkrachten.
Daarbij geef ik aan dat het je eigen keus is en ik kleineer helemaal niemand hier :n
Verder is het nog steeds inderdaad je eigen keus waar je wellicht door alle tips en trics ooit nog op terug komt, maar nog steeds je goedrecht ook als je dat niet doet.

Je hoort mij niet zeggen dat jij degene bent die mij kleineert,
het is inderdaad me eigen keuze.

echter lijkt het me niet verstandig te kijken bij een opvang, aangezien er met chichi is gekeken voor meerdere cavia's en geen van allen goed gaat..

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:03

rOcky_lofz schreef:
Ronnie25 schreef:
rOcky_lofz: Ik weet niet hoe oud jij bent, maar aan je reacties te lezen nog jong.. . Misschien is het verstandig voor jou om eens met een kenner hierover te praten en advies te vragen. Ga niet af op wat jou verteld is over dit diertje dat hij niet samen kan, dat weet je namelijk helemaal niet.
Is er geen volwassene in de buurt die dit in de gaten kan houden?

Pardon!! ik ben wel degelijk volwassen! en weet dondersgoed waar ik mee bezig ben! je loopt nu te speculeren zonder dat je ook maar iéts van mij af weet!! wat denk je wel niet ??!!! :?

Nee, Chichi is van mij, en daar beslis ik zelf over!! zij accepteert géén ander en ik ga er ook géén 2e erbij zetten!
ik ga er wel degelijk op af, van de vorige eigenaar, die kent haar het beste, en heeft mij het duidelijk verteld dat dit niet goed gaat!

Goh.. jij bent inderdaad erg volwassen ja :+ :') Jammer dat jou cavia'tje nu moet lijden dankzij jou koppigheid. Bedenk dat iedereen het beste voor heeft met zo een diertje.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:08

rOcky_lofz schreef:
echter lijkt het me niet verstandig te kijken bij een opvang, aangezien er met chichi is gekeken voor meerdere cavia's en geen van allen goed gaat..

Let wel dit heb je van horen zeggen.. maar niet zelf ervaren.
Echt waar hier hoor je het ook veel, maar als ik ze daadwerkelijk uitnodig met de juiste combi en puntje komt bij paaltje wil het prima. Ik zou zeggen neem het gewoon mee in je gedachten pad en laat de mogelijkheid gewoon open. Sluit gewoon niks uit zowel links als rechtsom niet... Je bent nergens toe verplicht, maar ik zou je echt uit ervaring vertellen sta open voor dingen en niet geschoten is altijd mis.

Mensen die zo heftig reageren kom op dit werkt echt totaal averechts, ik snap dat het moeilijk is alles vriendelijk te blijven verwoorden als je zoveel ervaring hebt, maar diertje zit er in ieder geval goed bij en binnen en wie weet vroeg of laat onderneemt de TS nog wel een poging.. Geef even de tijd om te wennen dat zo'n leuke wieperd in huis is :D

Elleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:13

TS veel plezier met je cavia!
En ik denk dat het voor de Ts nu wel duidelijk is dat cavia's groepsdieren zijn en eigelijk niet alleen horen te zitten maar als de TS geen cavia erbij wilt gaat dat helaas niet anders.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 15:16

Faniek schreef:
rOcky_lofz schreef:

Let wel dit heb je van horen zeggen.. maar niet zelf ervaren.
Echt waar hier hoor je het ook veel, maar als ik ze daadwerkelijk uitnodig met de juiste combi en puntje komt bij paaltje wil het prima. Ik zou zeggen neem het gewoon mee in je gedachten pad en laat de mogelijkheid gewoon open. Sluit gewoon niks uit zowel links als rechtsom niet... Je bent nergens toe verplicht, maar ik zou je echt uit ervaring vertellen sta open voor dingen en niet geschoten is altijd mis.

Mensen die zo heftig reageren kom op dit werkt echt totaal averechts, ik snap dat het moeilijk is alles vriendelijk te blijven verwoorden als je zoveel ervaring hebt, maar diertje zit er in ieder geval goed bij en binnen en wie weet vroeg of laat onderneemt de TS nog wel een poging.. Geef even de tijd om te wennen dat zo'n leuke wieperd in huis is :D

Zij accepteerd het niet, en ik wil haar ook niet dwingen, ik wil haar eerst zoiezo hieraan laten wennen, het gaat hier heel anders, als dat zij gewend is..

Ik heb het inderdaad niet zelf gezien, maar mensen hier in mijn omgeving raden het af, ook omdat ze het zo gewend is, en omdat het nooit goed gegaan is.. en dan heb ik het niet alleen over de vorige eigenaar, ook toen waren er mensen met verstand van cavia's die andere cavia's mee hadden, en zelf zagen dat dit niet goed ging

Elleen, dank je wel, het is niet zozeer dat ik het niet wilt, maar dat zij het niet accepteerd

Ronnie25

Re: Chichi voor het eerst BB-ITP

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 15:25

rOcky_lofz: Pff je weet er een mooi drama verhaal van te maken! Pagina 1 vond je dat er wel een bijkon in de toekomst. En nu weet je ineens zeker dat je cavia het niet accepteert. Hou toch op zeg met al die onzin.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 16:51

Nogmaals:

Moderatoropmerking:
Dit ITP topic is niet bedoeld als discussietopic. Het geven van adviezen is natuurlijk altijd welkom, maar het tot in den treuren herhalen onnodig. Ik zou daarom iedereen in het topic willen nogmaals verzoeken niet in herhaling te vallen.

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 17:19

Mensen willen jou alleen maar tips geven en helpen. Maar het is uiteindelijk jou cavia ja! dus jij moet beslissen. Maar stel altijd het belang van het dier voorop! :j

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:16

rOcky_lofz schreef:
Chi kan wel degelijk communiceren! maar het feit! dat zij NIET met anderen kan, en het NIET goed gaat, ga ik NIET opnieuw opzoeken!!!

Ik vind het wel knap dat je weet dat 'je cavia wel degelijk kan communiceren' als ze onmogelijk met andere cavia's samen kan.

Jammer dat je je niks aantrekt van de misschien niet zo leuke reacties in je topic, maar je zou zelf ook wel wat rustiger kunnen reageren, vind je ook niet? Bovendien hebben ze gelijk, en als je wat rond zou googlen (zoals je zei dat je ging doen), zou je dat zelf gauw genoeg inzien.

Maargoed, volgens jou heeft jouw cavia dermate slechte ervaringen met soortgenoten dat het onmogelijk is haar met een andere cavia te houden, dat ze haar leventje beter in eenzaamheid in een kooitje kan slijten. Ik wens je er veel plezier mee.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 18:45

ik heb het met de vorige eigenaar er over gehad, zoals ik op de eerste pagina aangaf, dat ik dit nogmaals met de vorige eigenaar zou besperken.
ik heb verder ook contact gelegd met andere mensen en hun meningen gevraagd, en alles uit gelegd, ook hun zeiden dat het beter is om er geen cavia erbij te doen, ook de vorige eigenaar zei dit, en raadde het af.

@Ronnie25 , ik probeer er geen drama van te maken, wat er op pagina 1 is gezegd ( gisteren dus) is dat ik nog niet wist hoe en wat met Chichi en een 2e cavia. Dat weet ik nu inmiddels wel, en het is me sterk afgeraden.
Het is geen onzin, ga geen dingen speculeren als je het niet weet.

@Ruby1995 Ik snap dat, en heb dat echt aangenomen. maar het gaat niet, dus ga ik het niet nog een keer opzoeken. en ik stel wel degelijk het belang van mijn dieren voorop.

@Seraphim, Ik trek me wel degelijk wat aan van de reactie's, maar het is genoeg zo. de boodschap is echt overgekomen.
ik heb gisteren en vanmorgen wel degelijk op google gespeurd,

RianneH schreef:
Nogmaals:

[mod]Dit ITP topic is niet bedoeld als discussietopic. Het geven van adviezen is natuurlijk altijd welkom, maar het tot in den treuren herhalen onnodig. Ik zou daarom iedereen in het topic willen nogmaals verzoeken niet in herhaling te vallen.[ /mod]

Vergeet vooral niet de nogmaals opmerking van de mod.
Het is genoeg zo, de boodschap is overgekomen, en het is nu vaak genoeg herhaalt.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:35

Over de manier van houden is nu genoeg gezegt, dus daar ga ik niets meer aan toevoegen ;)

Leuke caaf TS! Ik heb nu sinds twee weken Cavia's, en het zijn hele leuke, gezellige beestjes! Heb er zelf vier, twee oudere zeugen en twee jongere dametjes (zusjes van elkaar)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 11:36

Dank je wel Bonjoy, Cavia's zijn echt schattig :)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:43

Inderdaad! En ook enorme eters! De mijne beginnen op een heus zangkoor te lijken, haha. Als ik naar buiten kom (Ze zitten met z'n vieren samen in een groot buitenhok met twee verdiepingen ) beginnen ze allemaal keihard te fluiten en te squeeken :D

Voer jij jou Chichi ook dagelijks verse groente? Aangezien Cavia's zelf geen vitamine C kunnen aanmaken (net als mensen), zijn ze dagelijks verse groente/fruit nodig om aan hun Vit.C te komen. Ze vinden het overigens ook heerlijk, worden helemaal leip als ik met iets aan kom lopen! :D
Op deze site staat een handig overzicht van de soorten groentes&fruit die een cavia mag hebben en waarmee je moet oppassen. Ik had ook nog een handige site waar op stond hoeveel ze overal van mogen hebben en wat het extra doet voor het lichaam etc. Zal even kijken of ik die link ook weer kan vinden.
http://www.degrotecavia.nl/groenvoer.html

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 11:47

Jaa klopt, wil smorgens en savonds groente/fruit geven.. verder heeft ze onbeperkt hooi, krijgt ze brok

zit er aan te denken om een hooi-bal aan te schaffen, ipv dat het op het zaagsel ligt.

zag alleen ergens dat het beter is om brok te geven ivm gemengd voer, echter heb ik nog half/kwart van gemengd voer,
vroeg me alleen af, moet ze echt alleen puur brok hebben of kan gemengd voer ook ?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 11:55

Bij mij krijgen ze een paar keer per dag groente en/of fruit. Ook zodat ze me wat vaker zien en wat 'tammer' worden. De volwassen dames zijn mensen wel gewend natuurlijk, maar de kleintjes vinden het nog wel spannend. Ik geef ze dan vaak 's ochtends en 's middags groente en fruit. Het is ook een beetje afhankelijk van wat voor dienst ik heb (werk in de zorg, dus dag/avond/nacht diensten). Rond een uur of 6/7 's avonds krijgen ze een bakje biks. Ik heb gewone brokjes. Daarin zitten alle voedingsstoffen, dus dan weet je zeker dat ze ook daadwerkelijk alles binnenkrijgen. Het nadeel van gemengd voer is dat ze vaak de lekkere stukjes eruit gaan zoeken, en hierdoor een eenzijdig voedingspatroon hebben wat betreft voedingsstoffen. Ik heb zelf ook nog een drie kilo zak gemengd voer, en daar krijgen ze een bakje van als wij patat-dag hebben, zaterdag dus :D. Door de week krijgen ze de gewone biks, en dat vinden ze ook erg lekker! Heb bakje is iedere dag schoon leeg gegeten. Hooi hebben ze in principe onbeperkt, ik vul het 's avonds bij zodat ze er een nestje van kunnen knutselen en wat te knagen hebben. Hooi is ook goed voor het gelijkmatig afslijten van de tanden/kiezen.

En iedere dag even het oude fruit/groente eruit halen. Van rottend/schimmelend voedsel kan je Caaf heel erg ziek worden.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:25

dat is wel een goede ja, moet vanmiddag naar stal, dan kan ik op de heenweg wel even langs de dierenzaak gaan, om te kijken voor ''gewone'' brok, dan kan ze zaterdags/zondags evt gemengd krijgen.
Geef jij ze alleen savonds brok? en verder groente/fruit en hooi ?

Hooi heeft ze onbeperkt, en gister avond nog wat van gekregen, verder heb ik van de vorige eigenaar nog witlof gekregen, maar kan vanmiddag/morgen even nog wat anders halen, zodat ze elke keer wat anders krijgt.

Wil haar ook niet al te veel geven ze is al aan de dikkere kant, en zat te denken aan 2 keer per dag groente/fruit,
ook heeft ze een stokje liggen waar wat lekkers aan vast zit, zodat ze het er eraf kan knagen, veel is ze niet gewend, en moet het allemaal nog leren/bekijken voordat ze het doorheeft hoe dingen werken ;)

oh ja,
naar mijn weten heeft ze altijd gemend voer gehad, moet ik het rustig omschakelen of gewoon het andere brok in het bakje doen ?

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:28

Ze krijgen 's avonds nieuwe brok inderdaad. Eigenlijk hebben ze ook onbeperkt brok, want 's avonds is het bakje leeg of net niet :) Voor de rest krijgen ze heel ruim groente en onbeperkt hooi. Witlof vinden die van mij ook ontzettend lekker, je kunt het haast niet af knipogen en het is alweer op :')

Zijn dat van die knaagstokjes met zaden enzo aan een houten stokje? Die schijnen erg vet te zijn, maar durf het niet 100% zeker te zeggen.

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:31

knaagdierensticks met bijenhoning en bijenstuifmeel dat staat op de voorkant.
er zitten wel zaadjes en pitjes aan dat wel,

Hoe kan ik het beste met het voer doen ? als ik dan vanmiddag ander voer heb voor haar ?
Volgens mij kreeg ze namelijk altijd gemengd voer ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:32

Leuke cavia, veel plezier met Chichi :)

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:32

DeniseBobby, dank je wel :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:14

Ik geef wel gemengd voer aan mijn caafjes, gemengd voer is bij cavia's niet slecht, maar het is minder goed bij konijnen. Mijn cavia's krijgen hopefarms select. Krijgen ze onbeperkt (een laagje) en als het op is word het bijgevuld. Ze krijgen bij mij hooi onbeperkt in een hooi-balletje, dit omdat ze last hebben van vachtmijten en als ik het op de grond leg dan gaan ze erin liggen en word het erger. En 's ochtends krijgen ze andijvie en 's middags en 's avonds. 1 blaadje andijvie. Ze lusten vrijwel bijna niks anders die van mij, maar ga morgen maar eens weer wat dingetjes proberen!

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:22

Dacht juist dat ik ergens las, het beter is om juist geen onbeperkt voer te geven, en alleen onbeperkt hooi geven, en 2-3 keer groente/fruit,

naar mijn weten is ze niet anders gewend dan gemengd voer, zal morgen even bij de winkel kijken wat ze daar hebben :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:34

Nou de mijne denken echt niet van heee brok, laten we alles op eten in 1x dus er blijft altijd over dus hebben ze onbeperkt..

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 21:35

Ja chi heeft dat ook, had vanmorgen haar bakje weer ververst, maar ze vind het hooi en groente toch lekkerder :)

Ruby1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 21:38

Ik maak het ook elke dag schoon, want ze rennen hier zooo hard dat al het zaagsel erin vliegt.