Jammer dat asieldieren zo duur zijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 14:54

Tja wij hebben ook 2 asiel monsters, als kitten gelijktijdig uit hetzelfde asiel gehaald. Ze waren al gechipt en ontwormd en we mochten terug komen voor de enting en voor de castratie en hebben dat ook gedaan ook al was het best een eind rijden.
De ene zat in een gastgezin en de ander was net terug geplaatst naar t asiel vanuit een gastgezin, de ene was iets van 90 en de ander 110. Geen idee of dat er aan lag dat het een poes en een kater zijn of omdat de een in een gastgezin zat en de ander niet :o? .. maar we kregen wel een zak voer mee.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:01

antje_vip schreef:
Ik lees hier vaak dat het asiel de kosten eruit moet halen. Maar als ik een kat heb opgevangen, en ik verkoop hem na 5 jaar weer. Dan kan ik tegen de nieuwe eigenaar toch ook niet zeggen: deze kat heb ik wel 5 jaar onderhouden, wilt u alle gemaakte kosten even betalen?

Mijn katje was idd gratis. Ontwormd en geënt. Moest alleen nog even vlooiendruppels halen van €13. Dat ik geen kat van €90 wil kopen wil niet zeggen dat ik geen geld heb om met het beestje naar de DA te gaan, mocht dat nodig zijn.

13 euro, daar komt dan nog 90-110 euro voor sterilliseren bij, dan zit je al over de 90 euro van het asiel (niet dat dat iets uitmaakt) maar dan vind ik het vreemd om te zeggen dat je het asiel duur vindt.

NibbitLotus

Re: Jammer dat asieldieren zo duur zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:05

Mijn moeder werkt in het dierenasiel, en inderdaad, alle katten in het asiel worden gecastreerd etc. krijgen alle nodige spuitjes. Sommige honden of katten zitten wel een jaar in het asiel dus dat kost het asiel natuurlijk ook veel geld, en als je nagaat valt de prijs ontzettend mee, in vergelijking met een ras kat al helemaal.
Ook veel mensen schrikken er van bij het afstaan van een dier dat ze daarvoor moeten betalen.. Net alsof je zo'n dier gratis af kunt leveren.. :n
Vaak komt er dan een opmerking achteraan: dan dump ik hem wel naast de weg..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:06

Ik wilde een uitgebreide reactie plaatsen, maar ik heb het weer weggehaald, want ik heb er eigenlijk geen woorden voor, dat er mensen zijn die zo simpel denken..

KimJenda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:28

Ik snap ook wel dat asiels 90 euro vragen om de kosten te dekken. Maar als je een dier wegbrengt naar het asiel ( bij ons in de buurt iig) moet je ook 80 euro per dier betalen. Dus per dier krijgt een asiel dan 170 euro voor alle kosten.

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:40

hmm..
ik vind het wel meevallen in een asiel!
Heb mijn hondje daar ook vandaan en was 120 euro kwijt.. dan maakt het niet uit wat voor een je hebt..

ze zijn dan gestereliseerd, gechipt, geent.. als je dat allemaal zelf gaat laten doen ben ej wel meer dan 90 euro kwijt:)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:50

Ik vind de prijzen wel mee vallen.. maaaaarrr... katten van 10 of ouder ( en dan praat ik over asiels hier) zijn ook rond de 100 euro..

Zo zat ik er over na te denken om een hele oude kat hier in het asiel ( zo uit mijn hoofd 17 jaar) die ook nog eens dure medicijnen nodig had en speciaal voer, een paar laatste maanden/jaren te geven.. Dan vind ik 100 euro een hoge prijs als ik eerlijk ben.. Want hoe ouder ze worden hoe hoger (vaak) de kosten worden. Ik vind dat ze voor senior dieren een aparte prijs mogen hebben ( net zoals je vaak voor kittens ook meer betaald en dat dus compenseren voor seniors wat lager). Zo heb je meer kans dat de "oudjes" nog een laatste mandje krijgen.

overigens heb ik de kat niet genomen omdat er geen klik was met mijn andere kat.

MRV_2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 15:55

Ik vind het helemaal niet te duur. De katten hebben inderdaad hun entingen gehad en zijn gechipt. Als ze nog niet gesteriliseerd zijn, dan krijg je (bij de meeste asiels voor zover ik weet) een bon mee om dat gratis te laten doen als ze de juiste leeftijd hebben. Daarbij zal die 90 euro ook gebruikt worden voor het 'onderhoud' van de andere dieren in het asiel.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:00

KimJenda schreef:
Ik snap ook wel dat asiels 90 euro vragen om de kosten te dekken. Maar als je een dier wegbrengt naar het asiel ( bij ons in de buurt iig) moet je ook 80 euro per dier betalen. Dus per dier krijgt een asiel dan 170 euro voor alle kosten.

Maar niet alle dieren worden netjes afgestaan toch? Er zullen ook veel gevonden dieren via de dierenambulance binnenkomen gok ik?
In dat geval, krijgt het asiel weer geen 170 euro per kat gemiddeld..

@Nessah: daar heb je wel een heel goed punt vind ik!! Als iemand een echte oude kat die bijna geen kans heeft op een nieuwe baas wil meenemen uit het asiel, dan vind ik eerlijk gezegd dat daar wel een behoorlijk aangepaste prijs tegenover mag staan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:42

Tja in alle eerlijkheid snap ik TS wel.
Laten we wel wezen, een kat is niet meer dan 4 kilo vlees op pootjes en het stikt ervan!
Ik heb 1 gratis poes, was al geholpen. En ik heb 1 gratis kater. Inmiddels gecastreerd a 50 euro en dus nog altijd goedkoper dan in een asiel.

Tuurlijk snap ik wel dat een asiel kosten maakt en deze vergoed wil zien, logisch, maar 100 voor een kat.... tja, ik doe het dus ook niet.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 16:55

ik heb tot nu toe 3 herplaatsers gehad, alle drie zeer goede raskatten die volledig waren ingegeent, geholpen en gechipt. gemiddelde leeftijd.. mwah.. 2.5 jaar oud per dier denk ik? dus gewoon mooie gezonde katten :j
als ik dan kijk naar de prijzen van asiel dieren, vergeleken bij wat ik ervoor moest betalen ( in totaal voor 3 dieren opgeteld 160 euro), dan geef ik eerlijk toe dat ik een volgende keer weer direct voor marktplaats zou kiezen :=
WEL met als extra noot dat ik bewust elke keer voor een volwassen exemplaar heb gekozen boven een kitten.

Helaas inmiddels allemaal weer weg moeten doen na ruim 3 jaar ( gaan samenwonen met vriend die zeer extreem allergisch is voor dieren, drama :n ) , maar wel bewust alle drie gratis weggedaan en weet waar ze allemaal zijn.

vind dit persoonlijk een fijnere oplossing dat ze naar het asiel doen, maar kan snappen dat de doorloop/stroom van asiel dieren toch ook op de een of andere manier moet lopen

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:53

Als ik kijk naar het asiel waar ik voor opvang die krijgen elk jaar 1600 katten binnen waarvan hooguit 20% door afstand a 50 euro = €16000
Als al die katten ook weer geplaatst worden a 92 euro = 147200

Totaal: 163200

Elke kat enten 2 keer gemiddeld (kittens worden 3 keer geënt volwassen katten vaak 1 keer) a 15 euro (schatting) is dus al 48000
Chippen 95% van de katten (een deel komt al gechipt binnen) a 15 euro per stuk is 22800
Castreren/steriliseren zo'n 85% van de katten (deel is al geholpen, kittens worden op kosten van het asiel geholpen als ze oud genoeg zijn) a 60 euro is 81600
Ontwormen en ontvlooien (elke kat wordt standaard ontwormt met een pilletje en ontvlooit met druppels bij binnenkomt en kittens krijgen afhankelijk van de leeftijd de behandelingen die ze nodig hebben) gemiddeld zo'n 10 euro per kat is 16000

Totaal is al 168400

Dan heb ik nog geen kosten voor het voer, grit en eventuele medische behandelingen gerekend.
Dan niet te vergeten een hoop materiaal aan handdoeken, schoonmaakmiddelen, krabpalen, mandjes enz. wat regelmatig vernieuwd moet worden.
Kosten van de dierenarts, pand, vervoer, personeel, stroom, water enz.

En dan zeg ik erbij dat de kosten hierboven zijn geschat, ik zit er volgens mij niet heel ver naast.

Ons asiel is dan nog recent uitgebreid wat niet goedkoop is geweest maar wel noodzakelijk was.
En ze werken ook met het zelf opwekken van stroom waardoor straks de investering eruit is en geld bespaard kan worden op de kosten voor energie.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 19:59

Ik heb mijn baby uit het asiel gehaald, ik kreeg er twee zakken Royal Canin bij, kortingsbonnen voor Royal Canin, hij is ingeënt, gechipt én er zat een bon bij om hem gratis te laten castreren.

Verder hebben ze het geld ook echt nodig om alle dieren op te kunnen vangen. Ik vind het eigenlijk nogal gierig om het op die 80 euro af te laten ketsen...

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:03

90 euro vind ik echt niet duur, inderdaad vanwege de zorg en de terug-breng garantie ook nog eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:06

Mijn asieltijgers varieerden, de eerste was 55 euro: een kater. De tweede was 75, een poes. Deze komen van hetzelfde asiel. En onze derde, laatste aanwinst was 100, maar die kwam van een ander asiel.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:15

Als je gaat kijken naar alle kosten van entingen en castraties is 90 euro niet duur :n
En toch snap ik wel dat veel mensen kiezen voor een marktplaatskat/hond...

Er zijn namelijk zoveel mensen die hun kat niet laten helpen, niet enten en niet ontwormen/ontvlooien (mijn dier heeft geen wormen/vlooien heb ik zó vaak moeten horen toen ik nog bij de DA werkte)
En ja dan is een dier van marktplaats goedkoper :j

Daarnaast is lang niet elk asiel even goed in het aanprijzen/koppelen van dieren aan mensen. En heb ik dus al aardig wat klachten gehoord over asielmedewerkers, die naar mijn idee iets teveel hechten aan de asieldieren.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:20

Mijn katten komen beide uit het asiel waar ik heb gewerkt en helaas denken nog steeds heel veel mensen dat het asiel winst maakt. NEE, dat is niet zo! Ze spelen nog geeneens quitte.. Alle katten worden gechipt, geent, ontwormt, en zijn gecastreerd! Zijn ze te jong, dan wordt dat later gratis gedaan!

Kosten bij een DA voor kittenenting: 40 euro
volwassenkat enting 40 euro
castratie 47 euro
Sterilisatie 98 euro
consult 28 euro

Waar hebben we het over? De dieren in het asiel hebben eten nodig, grit, verzorging, sommige komen verwaarloosd binnen en hebben medicijnen en dure behandelingen nodig!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:21

Wij hebben vroeger een oude kat uit het asiel gehad, gewoon voor betaald, alleen daar niet gekeken of het een mannetje of een vrouwtje was..
Het zou een gecastreerde kater zijn, nou dat hadden ze niet in het asiel gedaan, 't bleek later toch echt een vrouwtje, dus of ze haar gesteriliseerd hebben of daar überhaupt naar hebben gekeken??

Onze volgende kat kwam van marktplaats, met boekje, controles en gesteriliseerd, gratis.

Ik weet wel dat mijn volgende keus iig niet hetzelfde asiel zal zijn..
Wat Lowara zegt hebben wij ook, bewust volwassen katten, geen kittens. Asiel of mp? Welke kat maar net bij ons past.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:24

Wat Nessah zegt is wel een goed idee, de senioren wat goedkoper maken en de kittens juist duurder. Misschien voorkomt het een beetje dat mensen maar nestjes blijven fokken omdat het zo schattig is en dan vervolgens de helft naar het asiel moeten brengen omdat ze ze niet kwijtraken. En tegelijkertijd geef je de senioren een betere kans om geplaatst te worden. Ik heb er nu al 3, maar als er ooit eentje het loodje legt haal ik een oude zielige kat uit het asiel om die een fijne oude dag te geven. Ook voor 90 euro!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:26

Bij ons in Zoetermeer!

Prijzen asiel 2012

Plaatsing

Kittens € 104,00
Volwassen katten € 73,00
Raskatten + 20%
Katten ouder dan 7 jaar - 10%

Pups € 197,00
Volwassen honden € 135,00
Rashonden +20%
Honden ouder dan 5 jaar - 10%

Afstandkosten

Kat € 15,00
Hond € 35,00

Kittens zijn duurder en op oudjes 10 procent korting! Ze zijn uitgeroepen tot beste dierenasiel verleden jaar!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:29

Ik heb voor de sterilisatie van een "gratis" kitten later 90 euro betaald.
En dan heb ik het niet eens over enting, chip, ontwormen e.d.
Kat uit het asiel was goedkoper in verhouding...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:29

Vind het wel gek dat ik hier lees dat sommige mensen niet eens mochten kijken, of dat alle dieren al 'weg' waren. Ik ben een keer in het asiel geweest (jaar of 15-16 oud was voor een werkstuk) en toen begonnen ze meteen dat die ene hond echt iets voor mij was. Zou er overigens wel zo gaan kijken voor een hond. Maargoed dan zou het een keuze zijn tussen raspup of asielhond en dan is het laatste natuurlijk veel goedkoper en net zo leuk. Al kan via marktplaats ook een goede optie zijn, zijn ook mensen die via marktplaats zelf een goede eigenaar zoeken ipv het dier naar het asiel doen. De hond die ik vroeger had, kregen we via via was van een oudere vrouw die er niet meer voor kon zorgen. Geweldige hond, die anders ongetwijfeld naar het asiel was gegaan. Nu hadden wij een gratis hond waarvan we de achtergrond wisten, en die vrouw heeft totdat ze overleed nog regelmatig haar oude hondje op bezoek gehad en gezien dat ze goed terecht was gekomen. Veel fijnere situatie voor beide partijen en je belast een asiel niet.

Heb zelf bewust gekozen voor konijnen van een fokker ipv uit de opvang. Niet zo zeer vanwege de prijs, maar wel vanwege de eisen die opvangen gingen stellen. Snap best dat ze willen dat de dieren naar een goed tehuis gaan. Maar ik ga niet garanderen dat als ooit van ze af wil, of er een van de twee doodgaat, ik ze terug breng. En ik heb ook geen zin om nog een paar keer een controleur over de vloer te krijgen die ze 'in beslag' kan nemen als ik me niet aan hun regels (6m2 kooi voor 2 konijnen) houdt en ondertussen voor die 'bruikleen' evenveel betaal als in de dierenwinkel of op marktplaats (ook als ik daar castreren en enten bij optel).

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:32

Er zijn goede en slechte asiels, net zoals er goede en slechte hotels voor mensen zijn! Je kan niet alle asiels en opvangs over 1 kam scheren!

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:32

onze kater hebben we gratis gehad,
koste ons ongeveer 90 euro ofzo voor het castreren en andere dingen die gebeurt moesten worden. dus zo duur vind ik het niet.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 20:34

Volgens mi heb ik 175 euro voor mijn hond betaald, en die was niet gesterriliseerd.
Wel gechipt, een maand verzekerd en ontwormd etc.

Ik snap ts wel, maar de asielen ook. Ik zou nu bijvoorbeeld niet snel ervoor kiezen om een oude hond of kat te addopteren, odat ik voor zo'n dier 175 euro in aanschaf wel erg veel vind. Terwijl juist die dieren al ze moeilijk te plaatsen zijn, weet iemand hoe hiermee wordt omgegaan? Gaan die goedkoper weg? Daarmee bedoel ik dus echt honden van 9+ zeg maar.

edit: ik zie net dat enkele voor mij dat ook al aangeven dus daar ga ik in mee.
Oudjes veel goedkoper
Laatst bijgewerkt door Yuri op 07-08-12 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt