Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:16

Nientje dank voor het verduidelijken van je verhaal. Toch komt het op mij nog steeds niet echt logisch over. Enerzijds geeft je aan dat je zelf dieren hebt herplaatst die vanwege een baby werden weggedaan maar die vervolgens heel lief bleken te zijn voor kinderen. Die hadden wellicht toch het voordeel van de twijfel moeten krijgen.
Anderzijds zeg je dat je jezelf voor je kop slaat als je twijfelt een dier weg te doen wegens zwangerschap en het gaat toch een keer mis. Wat ik daar niet aan begrijp is het verschil tussen 'twijfelen, toch houden en dan gaat het mis' en 'niet eens overwegen om dier weg te doen bij zwangerschap en achteraf gaat het mis'. Het is toch altijd vervelend als een huisdier niet overweg blijkt te kunnen met een baby, of je zelf hebt getwijfeld het dier om die reden weg te doen staat daar toch los van? Of is het anders als de baby wordt verwond door een dier waarvan je nooit had gedacht dat het een kind iets aan zou doen?

't Is wat lastig uitleggen, maar ik lees nu eigenlijk in jouw posts dat je een kat het beste sowieso preventief weg kunt doen bij zwangerschap, want stel dat er iets gebeurt. Waarmee ik dan weer terug ben bij mijn eigen eerste reactie en dat is dat er maar één manier is om uit te vinden of het dier in kwestie in die situatie wel of niet kan (leren) omgaan met een baby en dat ik vind dat een dier dan het voordeel van de twijfel zou moeten krijgen. Omdat je nu eenmaal de verantwoordelijkheid op je hebt genomen toen je het in huis nam en die verantwoordelijkheid eindigt in mijn ogen niet bji een zwangerschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:25

Heb niet het hele topic gelezen. In het asiel in Zuidwolde (Groningen) hebben ze een speciale afdeling voor boerderijkatten en wilde katten. Is een groot binnenverblijf met een groot buitenverblijf, omheind met hoge hekken en stroom. Ze zitten daar dan tot ze geplaatst worden als boerderijkat, en als ze bijdraaien komen ze op een normale plaatsbare afdeling.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:33

Anoniem schreef:
Waarom heeft deze kat niet vanaf het begin op dit punt meteen wat opvoeding gehad? Je gaat toch niet accepteren dat een kat dergelijk gedrag vertoont?

Precies, eerst toestaan (ook al is het speelsigheid)...maar vervolgens niet opvoeden en moet de kat maar de deur uit als we zwanger zijn,
sterkte met de opvoeding van je kind als je zelfs al geen kat kunt opvoeden of de verantwoording te nemen als je aan huisdieren begint, fijn zulke consequente ouders!

Als je kind lastig is, bijt of krabt (ja dat doen ze!!!), doen je hem dan ook herplaatsen :Y)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:34

Je hebt een PB.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:34

listiglistje schreef:
Ik heb trouwens nog nooit een kat zomaar zien aanvallen, alleen als ze in het nauw zitten, laat staan express die wieg/box induiken en de babyoogjes uitkrabben _O- :')

katten zijn geen roofdieren die willens en wetens een prooi willen aanvallen, doden en verorberen :+

Ah. Jij bent nog nooit in een asiel geweest.
Ik ken zat katten die uit het niks gewoon aanvallen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:37

Ik heb zelfs in het asiel stage gelopen vroeger :D en ik heb altijd herplaatsers met fysieke en/of mentale problemen in huis :j nu ook weer een Maine Coon die echt een draak was, maar nu poeslief! <3

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:38

listiglistje schreef:
Ik heb zelfs in het asiel stage gelopen vroeger :D en ik heb altijd herplaatsers met fysieke en/of mentale problemen in huis :j nu ook weer een Maine Coon die echt een draak was, maar nu poeslief! <3

Dan heb je net een ander asiel getroffen :') Ben inmiddels in een aantal asielen geweest en ze hadden op één na allemaal wel een of meerdere katten die uit het niets aanvielen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:40

Je kunt de kat natuurlijk ook opvoeden.
Zou je dergelijk gedrag van je hond of paard accepteren?
Ik in elk geval niet, zo heb ik vorige week onze poes nog 6 keer in het nekvel gehad en uiteindelijk met een schup onder de kont naar binnen gedaan omdat ze de pup van een vriendin van mij weleens wilde laten zien wie er de baas was.
Als je je kat eens duidelijk maakt wie er de baas is in huis zal dat het een stuk aangenamer maken.
Je laat toch zeker een kat niet beslissen wie er bij jou op de bank mag komen zitten?
Zou niet best zijn voor poeslief als ik bij jou op bezoek zou komen.

Daarbij is de baby eigen, dat is heel iets anders dan een vreemde die binnenkomt, dat weet je kat ook wel.
Ik zou niet op de zaken vooruit lopen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:54

Idd. Opvoeden dat is hier helaas mis gegaan. En wie is de pineut. De kat. Als je al van te voren weet dat je twijfels hebt bij de combinatie kat en baby zou het je sieren om eerst een plaatsje voor de kat toe zoeken voor je aan gezinsuitbreiding begint.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:56

Een kat "opvoeden" is wel wat anders dan een hond of paard.. zeker als de kat uit angst reageert. Ik zeg niet dat het onmogelijk is, maar hier is blijkbaar ook al een gedragsdeskundige bij geweest. Feliway is wel het proberen waard denk ik :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:56

En je blijft altijd dieren houden die gewoon lastig zijn, onze kat kreeg ook gelijk een schop onder zijn hol als hij dacht te spelen met je tenen maar nam niet weg dat hij het rustig probeerde bij een ander. Maar een baby kan die schop helaas nog niet geven... En ze zijn erg kwetsbaar.
Dat is nu net het probleem.

Maar goed, voor een hond kun je een kennel in de tuin plaatsen en wat dat betreft; waarom ook niet voor een kat een buitenverblijf? Hoeft de kat niet in huis te komen.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 24-07-12 17:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Lousje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:58

Wij hebben ook een kat van 8 jaar die al bijna heel z'n leven sloeg naar iedereen en ook echt voor mensen op tafel ging zitten en dan staren om iets uit te lokken. Toen ik zwanger was trok ie nog meer naar mij toe dan hij al deed. Ik was echt z'n vrouwtje. Ondanks dat was ik wel bang wat ie zou doen als onze dochter er was, maar hij heeft nooit gemeen naar haar gedaan. Hij ging zelf kijken bij de box en natuurlijk stonden wij er dan bij en als ze bewoog of geluid maakte liep ie weg. Nu is ze inmiddels 3 en hij is wel makkelijker geworden naar anderen maar slaat nog steeds. Onze dochter weet het en als ze toch zelf naar hem toe gaat rent ie weg of slaat ie richting haar maar nooit zomaar raak. Zelfs al heeft ze iets lekkers voor 'm doet hij het. We hebben 5 katten en elke kat reageert anders op een kind.
Ik zou het gewoon aankijken en hem niet naar een asiel doen, dan kan je beter via mp uitleg geven en het proberen. Mocht het niet gaan hem terug nemen. (Dit heb ik ook gehad met een lastig geval). Zoizo moet je een kat niet bij de baby alleen laten en als ze ouder zijn kan het geen kwaad meer. Vaak gaan ze het toch wel uit de weg. Valt ie nou uit zichzelf aan is de oplossing duidelijk, maar geef het een kans of pas bij een ander plaatsen als je zeker weet dat hij het daar goed heeft.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 17:58

Je zou iemand kunnen zoeken die Tinley (diergedagstherapie) heeft gedaan en er verstand van heeft?

Myrthee_

Re: Kat met gebruiksaanwijzing, asiel wordt zijn dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:06

Ik denk dat ze het best aan kunnen kijken. Dieren lijken vaak te snappen dat het kind van de baasjes is, en word dus geaccepteerd. Want de kinderen ruiken ook vaak naar de ouders natuurlijk.
Mijn ouders hadden ook een hond en een kat toen ik werd geboren. Ze maakte zich vooral zorgen om de hond (afgerichte politiehond, maar flink agressief tegen andere honden etc) maar die hond liet alles toe bij mij. Ik mocht z'n eten afpakken, aan z'n staart trekken etc. Toen ik nog in de kinderwagen zat, konden mijn ouders zelfs de kinderwagen midden op straat laten staan samen met de hond, en de hond zorgde wel dat er niemand in de buurt kwam.
Nu is een hond natuurlijk heel anders dan een kat. Maar onze kat had er volgens mij geen problemen mee. Die kon ook gewoon naar buiten, en werd veel met rust gelaten. Tuurlijk heeft ze een keer naar me uitgehaald, maar toen was ik ook al 4 ofzo. Dus ik snapte toen wel dat ze met rust gelaten wilde worden.
Dus ik zou het gewoon aankijken maar voor de zekerheid een andere optie bij de hand hebben. En het kind natuurlijk niet alleen bij de kat laten.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:08

Myrthee_ schreef:
Dieren lijken vaak te snappen dat het kind van de baasjes is, en word dus geaccepteerd. Want de kinderen ruiken ook vaak naar de ouders natuurlijk.

Daarom worden er met regelmaat babys doodgebeten door honden :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:15

listiglistje schreef:
Ik vind het erg voorbarig...kind is er nog niet of de kat moet al foetsie! Kind is toch ook eigen, dus ik zou het afwachten.

Daarbij je kan de deur(en) toch dicht doen/ of ruimtes niet toegangelijk maken voor de kat, of buiten een ren/katproof tuin maken...zoveel mogelijkheden!

Vaak staat er ook na de zwangerschap in advertenties: kind is alergisch >;) yeah right...je begint aan een huisdier of niet! Dat is mi ook in voor-of tegenspoed....

Ben het hier eigenlijk wel mee eens...
Het sterft van de dieren op Marktplaats of asiels die gedumpt worden zodra er een kind is of een kind in zicht is.

Het vraagt echt wel wat inzet van de ouders om dieren naast kinderen te kunnen houden.
Maar kies dan niet voor dieren wanneer je weet dat je kinderen wilt, en dit niet graag combineert wanneer het geen 'model-dier' is.

Mensen kiezen toch wel vaak de makkelijke weg... Dat er honden zijn die een kind aanvallen kun je 9 uit 10 eer terugvoeren op de ouders. Zij investeren zodra het kind er is te weinig in het dier, helpen het dier niet de veranderingen te begrijpen. Bovendien laten veel ouders hun kinderen prikken, trekken en plukken aan dieren en corrigeren het niet... Dan wordt er gezegd: "het is zon makkelijke hond, de kinderen kunnen er alles mee"... Totdat hij het zat is ja....

Kinderen & dieren = niet ideaal.
Maar is het dier er al; neem je verantwoordelijkheid en onderzoek alle opties.... in een asiel douwen kan altijd nog.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:16

Nee baby's worden dood gebeten omdat mensen hun honden niet
Voeden en ze eerst als kinderen behandelen. En dan in de problemen komen als er een baby geboren wordt. Vraag me af wat mensen doen als er bij een tweede kind problemen ontstaan met het eerste kind. Komt namelijk ook voor. En die kunnenook ernstig zijn. Heb als kind eens mee gemaakt dat een kind zijn jongere broertje bewust in het zwembad duwde.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:17

Hhilde schreef:
Myrthee_ schreef:
Dieren lijken vaak te snappen dat het kind van de baasjes is, en word dus geaccepteerd. Want de kinderen ruiken ook vaak naar de ouders natuurlijk.

Een hond is alles voor de eigenaren, bijna een kind, en krijgt onvoorwaardelijke aandacht....
Dan komt er een baby en alles veranderd, dier mag niet meer wat het eerst mocht, krijgt minder aandacht, wordt continue weggestuurd en wordt niet van de eerste plaats verdreven door het kind... maar veelal zelfs bijna genegeerd... dan kun je verwachten dat zo'n dier erg gefrustreerd raakt...

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:22

Tja. Eigenlijk vind ik dat ze had moeten nadenken over de kat vóórdat ze zwanger werd. Ze krijgt neem ik aan bewust een kind en wist ook toen ze nog niet zwanger was dat deze kat met dit probleem zit.
Niet eerlijk ten opzichte van de kat.

Aan de andere kant zou ik het ook niet afwachten. Snap ik ook niet zo goed, want als het goed gaat, ja, dan is het mooi!

Maar stel, je wacht af, en het gaat fout (en die kans is aanwezig) dan heb je misschien wel een baby met littekens in het gezicht of andere verwondingen. Katten kunnen behoorlijk schade aanrichten.

Trouwens, bij een kat die zó enorm angstig is, al zo lange tijd....Is die niet sowieso beter af op een plek zonder stress? Of bij mensen die de moeite nemen om de kat van zijn angst af te helpen/op te voeden? Blijkbaar is dit bij de eigenaar van nu niet gebeurd. Lijkt mij dus ook niet een eigenaar die in staat is om baby en kat op de juiste manier te begeleiden....

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:31

Hhilde schreef:
Myrthee_ schreef:

Volgens het hondenmeldpunt zijn tussen 1984 en 1996 in Nederland 12 personen, waaronder 4 kinderen, overleden aan de gevolgen van hondenbeten. 'Met regelmaat' lijkt me dan ook nogal sterk uitgedrukt. Verder zie ik even niet het verband tussen bijtincidenten met honden en de stelling dat kinderen naar de ouders ruiken en dieren vaak lijken te snappen dat het kind van de baasjes is?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:51

maura schreef:
Volgens het hondenmeldpunt zijn tussen 1984 en 1996 in Nederland 12 personen, waaronder 4 kinderen, overleden aan de gevolgen van hondenbeten. 'Met regelmaat' lijkt me dan ook nogal sterk uitgedrukt. Verder zie ik even niet het verband tussen bijtincidenten met honden en de stelling dat kinderen naar de ouders ruiken en dieren vaak lijken te snappen dat het kind van de baasjes is?

Ik heb het niet over Nederland :') Voor dat soort nieuws kun je beter in Amerika en dat soort landen zijn. Met regelmaat is dus helemaal niet sterk uitgedrukt. Als dieren per definitie zouden snappen dat kinderen van zijn baasjes zijn, zouden er geen bijtincidenten - laat staan dodelijke - voor moeten vallen, of heel weinig. Bij de weg; in de jaren die jij noemt (wat hebben die er mee te maken? Dat was 16 jaar en meer terug...) gingen mensen heel anders met honden om.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:54

Ik denk dat er veel meer ander gevaar op de loer ligt qua ongelukken, als dat de kat het kind aan zou vallen/krabben :P

Die incidenten met dieren zijn echt sporadisch te noemen, ander ongelukken daarintegen (ja ook kleine ongelukjes...)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 18:57

listiglistje schreef:
Ik denk dat er veel meer ander gevaar op de loer ligt qua ongelukken, als dat de kat het kind aan zou vallen/krabben :P

Die incidenten met dieren zijn echt sporadisch te noemen, ander ongelukken daarintegen (ja ook kleine ongelukjes...)

Dus omdat de kans groter is dat je je kind van een trap laat vallen en het dan dood is, stel je hem bloot aan andere risico's?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:09

Hhilde schreef:
Met regelmaat is dus helemaal niet sterk uitgedrukt. Als dieren per definitie zouden snappen dat kinderen van zijn baasjes zijn, zouden er geen bijtincidenten - laat staan dodelijke - voor moeten vallen, of heel weinig.

Het zijn er dan ook weinig. In de VS zijn er in 2011 13 dodelijke incidenten geweest met kinderen <11 (waarvan 8 baby's). Daarvan ging het in diverse gevallen niet om de dieren van het gezin zelf. Als je met woorden als 'regelmatig' enzo aankomt is het misschien wel zinnig om ook echt de juiste cijfers even na te gaan. De VS hebben 308 miljoen inwoners. Ik denk dat je dan wel mag spreken over weinig.

Hhilde schreef:
Dus omdat de kans groter is dat je je kind van een trap laat vallen en het dan dood is, stel je hem bloot aan andere risico's?

In feite wel: leven is nou eenmaal vergeven van de risico's en als je alles moet afschaffen dat mogelijkerwijs in bepaalde extreme situaties misschien een probleem zou kunnen zijn blijft er verdomd weinig (eigenlijk niks) over. Dus maken mensen een afweging: je bepaalt wanneer een risico zo groot is dat de voordelen (zoals bv het bieden van een thuis aan een huisdier waar je om geeft) niet meer opwegen tegen de nadelen. Sommige risico's aanvaard je, van andere beslis je misschien dat de risico's te groot zijn en die vermijd je. (Dat is bovendien een persoonlijke keuze - het is niet allemaal zwartwit.)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:17

Als je alle ongelukjes of ellende wil voorkomen dan moet je je kind opsluiten in een glazen kooitje :7 kom zeg het leven zit vol gevaren en risico's...en zo'n kat is werkelijk waar een heel erg klein risico!

En ik blijf erbij dat mensen zich het eea moeten beseffen voordat ze aan huisdieren beginnen :Y)
mp en het asiel zit vol met niet gewenste/gedumpte dieren door gezinsuitbreiding,
maar daarna wel weer een puppy of kitten aanschaffen omdat het kind het wil en dat het goed is voor de opvoeding blabldiebladiebla :roll:
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 24-07-12 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt