Kitten blijft bijten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:25

Vippie schreef:
Nageltjes tijdig knippen scheelt al een hele hoop ;)

Ja heel goed.. vooral alleen het topje eraf knippen.
Katten hebben namelijk verschillende nageltjes over elkaar.. Als jij het topje eraf knipt dan loopt ze naar de krabpaal en 'trekt' het bovenste hulsje eraf.
Er komt dan gewoon een nieuw scherp nageltje voor terug ;)

Ik ben het met GamblersCup eens. Een speelmaatje zou heel veel uitmaken, blijkbaar voldoen je andere katten niet aan de wensen van je kitten.
Een kitten is nu eens speels en actief en als hij jouw arm een leuk speeltje vind dan moet jij hem een alternatief aanbieden en corrigeren.

Waarom haal je haar niet van je arm af (nekvel) en bied je haar een ander speeltje aan?

AnnebelleVD

Re: Kitten blijft bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 13:39

Ja dat zei iemand anders ook al ja, nog niet echt aan gedacht. Dat ga ik proberen. Dat lijkt me een goed alternatief

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:44

En wat als - maar dat zal volgens de kattenexperts wel helemaal fout zijn :+ - je je arm en hand helemaal inpakt (een paar oude vesten en/of truien over elkaar bijv tegen de nageltjes en tandjes) en haar gewoon in je arm laat hangen? Ik heb ook een kat die dat spelletje HEEL leuk vindt, maar ze weet dat dat alleen mag als ik een bepaalde oude dikke trui aan heb, en ze doet het ook alleen dan. Dan straf je het niet af, maar laat je het alleen toe op jouw voorwaarden. Het verbaasde mij hoe snel ze dat oppikken :j

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 13:57

Wij hebben nu ook twee kittens, waarvan een ook wel eens in mijn handen wil hangen. Wat ik doe is gewoon afleiden. De hand die aangevallen wordt hou ik stil zodat ik het bijten niet stimuleer ondertussen zwaai ik met een aantrekkelijk speeltje. Dit werkt erg goed, maar mijn kittens spelen ook veel samen. Daarnaast is het aanvallen niet zo fel dat ze niet op een stevige nee reageren. Mijn andere kitten is doof en die hangt graag in mijn voeten, wat ik daar doe is dat ik gewoon weg loop en een hengel speeltje pak. Desnoods ga ik even uit de situatie en kom ik na een minuut terug met een leuk speeltje. Het kitten doet dit niet omdat het vals is. Het is normaal gedrag. Ook moet het gewoon z'n energie kwijt. Misschien helpt het ook door elke dag iets "nieuws" aan te bieden? Dus speeltjes waar niet meer mee gespeelt wordt opbergen en na een paar dagen weer tevoorschijn halen? Wat ook wel goed werkt is een doos of een plastic zak op de grond leggen. Gegarandeerd speel plezier. Wel merk ik dat onze twee kittens veel aan elkaar hebben qua spelen.

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:10

Jitske schreef:
Toen die van mij zo klein was als die van jou deed ze dit ook nog wel eens. En ja, ze had haar broer erbij om het ook op hem te proberen, maar mijn handen waren regelmatig veel leuker.

Nu ben ik geen kattenexpert, maar als ik zo kijk naar hoe broer en zus met elkaar kunnen vechten is degene die wint altijd degene die het hardst bijt. Mijn oplossing was dan ook om op het moment dat juffie haar klauwen en tanden om mijn hand had mijn hand in haar vacht te zetten en te knijpen totdat ze loslaat. Met daarbij inderdaad een "nee" of een "zachtjes" en een directe blik zonder te knipperen in haar ogen. Klinkt heel cru misschien, maar het leek mij de oplossing die het dichtst staat bij het gedrag wat ze zelf met haar broer vertoont.
Inmiddels is ze 3 jaar oud en vechten we nog steeds wel eens op die manier, maar als ik alleen al "zachtjes" zeg dan verzwakt ze haar beet en laat ze ook heel snel weer los. Ze weet precies tot hoe ver ze mag gaan en geen bloedende armen meer :=

Precies hetzelfde hier :j

Ik heb mijn 2 poezen in huis genomen toen ze 2 jaar oud waren, en 1 dame vond het na een tijdje stoeien altijd erg leuk om je een flinke harde beet te geven. Ze beet dan ook echt door tot bloedens toe. Nam daarna een sprint en was weg.

Na een paar keer, uh zeggen, deed ze het nog steeds. Toen ben ik het ook op jou manier gaan doen, op het moment dat haar klauwen en tanden mijn vel vast hadden, pakte ik haar snel in haar nekvel (met dezelfde hand ) en gaf een zacht kneepje gecombineerd met een strenge ''nee''. De eerste keer keek ze me goed beledigd aan, maar liet wel los. Direct belonen en zelf ook los laten. Het heeft denk ik nog geen 5 keer zo gehoeven, nu met het echte stoeien zeg ik gewoon een keer ''nee'' als ze weer neigt naar dit klauwen, en tot nu toe al ruim 1 1/2 jaar geen kapot vel meer gehad :P

Als de 2 dames samen stoeien gaat het er soms hard aan toe, dat wel :+ Dan vliegen bij wijze van spreken de plukken haar in de rondte :P

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 14:13

Oh inderdaad ja, heerlijk werkt dat, heb een "verbouwing" gehad de eerste 2 weken van juli en dan kwam ze weer, had ze een schroef gevangen en dan legde ze die voor me op de grond, ging ze terug, kwam ze weer met een of ander beugeltje van iets aan, weer op de grond voor me. Ook vangt ze haar muisje weleens en komt ze die brengen. En het balletje met belletje erin is een topding, maar nu met laminaat in de woonkamer niet zo leuk voor de benedenburen, dus die mag alleen in de rest van het huis.
En de hengel met muis, helemaal leuk. En inderdaad alle plasticzakjes, afplaktape, dozen, shoppers, snippers, kwasten, rollers, waren allemaal zo leuk! Heerlijk hoe ze met alles spelen.
Alleen dus nog even mijn arm uit het lijstje schrappen en dan zijn we er!
Over een paar maanden kunnen de gordijnen naar beneden, die hangen nu in een grote knoop ter bescherming ;)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 14:15

Ja ze zijn niet zacht met elkaar he onderling. Dat zag ik ook altijd tussen Boema van 14 en toendertijd nog Jiske van 15 (die is een half jaar geleden overleden...) dan lagen overal de plukken haar. Ik weet stofzuigen ;). Soms was het gemeen spelen om de baas te worden. Soms was het dikke pret samen, rondjes rennen en springen. Schattig. Zie ook dat Boema wel opbloeit van die kleine hoor

Cheytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 14:24

Ja het kunnen enorme kattekoppen zijn zo bij elkaar, maar ze kunnen ook niet zonder elkaar. De ene minuut liggen ze al stoeiend op de grond aan het rollebollen, plukjes haar hier en daar, meestal eindigt het zo dat de dames beide een andere kant oplopen, waarbij 1 triomfeert , de ander boos is :P
Een half uur later liggen ze beiden half over elkaar heen in hetzelfde mandje, wat eigenlijk maar bedoelt is voor 1 poes :+ Achja, je snapt het ook niet :D

De echte jager hier heeft tegenwoordig er helemaal een handje van om mij netjes de door haar gedode vliegen te komen brengen. Dan ligt er een vliegen kerkhof aan mijn voeten, en op een minder leuk moment ligt er dan een stapel vliegen op mijn kussen in bed :( Op het moment dat madam ziet dat ik ze weggooi in de prullenbak, nou dan is ze een potje beledigd :o Doe tegenwoordig maar net of ik ze opeet, tot ze de andere kant opkijkt en ik netjes de lijkjes verplaats naar de prullenbak :+ :7

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 14:28

Ja lief is dat he dat vangen, deed Jiske ook. Vond ik minder leuk toen het van die grote meikevers werden, ken je die? Die zijn een partij groot. Die lagen dan op hun rug voor de deur en die blijven ook gewoon in een soort coma op hun rug. Totdat ze je omkeert, dan leven ze gewoon nog. Enge dikke beesten, bah.

Boema en Jiske waren de dikste maten, aan de ene kant vechten en aan de andere kant ineens ook samen in een te klein mandje liggen ja, heel herkenbaar. Boema was ook hopeloos verloren toen Jiske overleed... En nu met Hepsi, zo heet de duivel in kwestie ;) leeft ze wel weer op maar je ziet ook dat het allemaal soms teveel is voor haar al die actie. Wellicht komt dat ook door de verhuizing, wat dat betreft was de timing slecht...

wammesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:24

:+ Ik zou d'r terugzetten in die greppel :+ tenslotte is ze daar niet voor niks in gedumpt :Y)

nee hoor alle gekheid op een stokje, ze was van het begin af aan al zo hé? of je geeft haar alsnog aan mariëlle[geintje]

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 16:28

Ja het kan echt een draakje zijn, dat was ze inderdaad al wel vanaf moment 1... Ik ga gewoon die trucjes ff proberen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:33

Eentje van mij (nu 1 jaar) was ook een zéééééér hardnekkige bijter (uit speelsigheid). En ik moet bekennen dat ze nu nog steeds graag bijt, gewoon, omdat ze dat leuk vindt. :Y)
Ik had ook nog nooit zó'n hardnekkige bijter meegemaakt (en ik heb heel wat ervaring met katten). Afleiden hielp al helemáááál niet! :D Daar lachte ze om. :D :D In het begin reageerde ze gewoon helemaal niet op correcties zoals nee zeggen. Door toch stug vol te houden doet ze dat nu wel. Wat ik ook doe, is in haar gezicht blazen als ze bijt. Dit helpt ook. En wat ook handig is, om als ze in je hand wil bijten een vuist te maken van je hand (en tegelijkertijd in het gezicht te blazen). De lol gaat er dan wel vanaf. Een vuist kun je niet zo goed grip in krijgen om te bijten.

Succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:41

Als je bij mijn 13 jarige poes in d'r snuit blaast kun je een lel (met een beetje geluk MET gespreide nagels) terugverwachten.... in je eigen snuit. Dus pas daar mee op haha.

(diezelfde poes hangt overigens wel in mijn arm met 4 klauwen en een stel tanden als ik 's ochtends geen goeiemorgen zeg en aai geef als ze op mijn bed komt. Omdat ik blijf slapen.... Dus laat manlief haar nu niet meer 's ochtends om half 6 onze kamer in komen als hij opstaat. Verder is ze heul lief hoor....)

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 17:43

Hahaha herkenbaar ja, ik snoof ooit eens een paar keer met mijn neus en Boema reageerde. Mijn zus zat naast me en zei: huh? doe nog eens... Dus ik deed het nog een paar keer. Ja weet ik veel, ik keek haar ook recht aan, dat zal ook al geholpen hebben. Dus ik snuif nog een keer (uitblazend snuiven bedoel ik he) en toen, klap!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:48

water helpt idd vaker als ze t maar echt niet afleren. Je hebt katten die het dan alsnog niet leren maar t is een proberen waard :) een gewone verstuiver doet t ook prima.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:55

Een lege spuitbus helpt ook, meeste katten hebben een hekel aan het gesis van een spuitbus

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:49

Wat komen hier "bijzondere" adviezen voorbij....

Weet je iets over haar leven tot nu toe? Normaliter leren ze grenzen in het spelen van nestgenootjes en andere katten. Spelen ze te ruw/hard, dan stopt het speelmaatje met spelen. Op die manier leren ze hun grenzen kennen. Soms krijgen ze een correctie van een andere kat maar meestal is dit omdat het kitten doorgaat terwijl de andere kat dus stopt. Als deze kat geen normale opvoeding in het nest heeft gehad, zal het zijn grenzen dus ook niet goed kennen.

Veel mensen maken ook de fout om met handen en voeten te laten spelen. Als kitten is dat vaak schattig, op latere leeftijd niet meer, terwijl de kat dit verschil niet begrijpt. Het klinkt alsof jouw kitten handen en voeten als speelgoed ziet en dan is het belangrijk om haar duidelijk te maken dat dit niet het geval is. Dus nooit meer met de handen en voeten spelen, ook bezoekers niet.
Als het kitten je pakt, eerst proberen wat ze doet als je je hand helemaal stil houd. Tikjes, terugtrekken, ze kan dat allemaal ervaren als extra spel. Zodra ze dan ophoud, rustig je hand terugtrekken en een speeltje aanbieden. Als ze hier niet op reageert zal je wel moeten corrigeren. Wat dan het beste werkt, is erg afhankelijk van de kat. Plantenspuit, busje met lucht, tik op de neus, boze stem, het is allemaal een optie maar de kat bepaald wat werkt! Sommigen vinden water juist leuk en dan zal een plantenspuit dus ook geen effect hebben. Het is wel belangrijk om meteen een alternatief te bieden! Dit kitten heeft veel behoefte aan het vangen van een 'prooi' en het eerste wat in me opkomt is het aanbieden van een kong speeltje. Kong heeft een speelgoedzak met een staart eraan, die speciaal gemaakt is voor dat vang/bijt en trapgedrag.
Nog een extra tip over speeltjes: een kat is snel uitgekeken op een speeltje, vaak al na enkele minuten. Je kan het beste speeltjes afwisselen en na het spelen ook opbergen, dan blijven ze interessant voor ze.

Kijk wel uit met dit gedrag want als je er niks aan doet kan het leiden tot echte agressie...gelukkig ben je er vroeg bij en kan het nog prima opgelost worden!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:51

Zwerte, waarom bijzondere adviezen? Zelf geef je de adviezen die hier ook al staan.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 19:52

Wat een draakje

Enige wat ik kan melden is, zet niet je hoop op de plantenspuit.
toen mijn kat klein was vond ze het leuk om daar dan weer achter aan te gaan.
Het afleiden is dan in elk geval wel gelukt.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:34

Ik word ook altijd (speels) gebeten door de kittens. Ze vinden het fantastisch en ik vind het prima zolang ze maar neit doorbijten :P Mijn tshirts zijn aan stukken gescheurd omdat er opeens 3 kittens in hangen :') Maar ik wil ook dat kittens leren dat ze ook rustig op schoot kunnen liggen en dat lukt gelukkig prima. Je moet veel met ze blijven spelen, zodat ze leren wat een onderscheid is tussen spelen en niet spelen :P

Ik ben wat dat betreft het perfecte speelmaatje voor kittens :') ik vind alles best, zolang het maar gebeurt onder mijn gezag en regeltjes :P
(geen kittens die klimmen in mijn blote armen en benen, ze mogen best met mijn grote teen spelen maar niet hun nagels gebruiken, ze mogen best in mijn broek klimmen als ze op mijn schoot klimmen en mogen ook in mijn rug klimmen etc. mogen niet op mijn haar kauwen etc :') )

Ik ben inmiddels immuun voor nagels en tanden :)) maar als het te ruw word dan geef ik ze wel een mepje, want dat wil je niet :n en dan stoppen ze ook :j

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:38

nynke55 schreef:
Zwerte, waarom bijzondere adviezen? Zelf geef je de adviezen die hier ook al staan.

Nou, een aantal adviezen zou prima kunnen bij een pup, maar niet bij een kat.... Sommige kunnen averechts werken of zijn enkel gericht op afstraffen, zonder naar de behoeftes en motivaties van het dier te kijken. Ik vond bijzonder een nettere term dan slecht :-) Maar wellicht had ik die hele opmerking niet moeten maken....
Mijn adviezen zijn gedeeltelijk al genoemd idd, maar niet tot in detail....en laten die details en kleine nuances nou net errug belangrijk zijn als het gaat om gedrag.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:22

helemaal geen raar gedrag als deze niet lang genoeg bij moeder en nestgenoten gezeten heeft. Gelukkig hebben niet alle kittens dit gedrag die te vroeg weg gehaald worden maar het komt vrij regelmatig voor.

Soms pas op latere al lang volwassen leeftijd maar ook als kitten zijnde. Gezien je kitten nu 11 weken is en je het al een tijdje hebt? Is het in elk geval vroeg weg gegaan bij moeders en nestgenoten. Weet niet hoe vroeg al?

Ik kan geen tips geven hoe je hier mee om moet gaan. Enigste wat ik wel kan zeggen is dat je niet 20 methodes uit kan proberen want als je het verkeerd aan pakt kan het gedrag namelijk zeer makkelijk verergeren. Nu doet hij het misschien nog duidelijk en weet je wanneer het gaat gebeuren. Dan gaat hij het misschien wel te pas en te onpas doen.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 22:23

Oeh ik moest weer even bijlezen. Aantal dezelfde dingen voorbijgekomen inderdaad.

Bokker Wammesje heeft haar gevonden toen we samen op vakantie waren, in een greppel met hoog gras. Zat ze te miauwen en te piepen en toen heeft zij haar meegenomen. Ze heeft een week bij ons in het huisje gezeten, ze was toen nog best klein. Ik schat, van wat ik van mijn andere kittens een beetje heb geleerd, een weekje of 6...7?
Hoe ze daar terecht gekomen is??? Hoe ze was in het nest??? Hoe lang was ze al uit het nest??? Geen idee allemaal. We maken onderling grapjes over haar, dat ze opzettelijk gedumpt is in die greppel omdat ze zo gek is ;) maar dat is vast niet waar.
Ze had een vol buikje, sliep meteen de hele middag op de bank. Ging meteen op de bak, al is dat ook erg gemakkelijk aan te leren. Als je het 1x laat zien doen ze het meestal al.

Dat speeltjes wegleggen is een goed idee ook, doe ik nooit. Ze is gek op haar stinkmuis, dat is een muis met valeriaan erin. (te bestellen voor een goed doel! PB me voor info) en die kan ik dan wel aanbieden ja als ze dat doet.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 01:30

Wij hadden een zelfde situatie. Agressieve kater van 3 maandjes oud. Inderdaad tot bloedens toe krabben en klemmen. We hebben er een kitten bij genomen die ook wil spelen en sindsdien hebben we geen schrammetje meer opgelopen en is hij een veel leukere kater geworden. Denk dat hij toch een leeftijdsgenoot nodig heeft.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 01:54

die van mij is ook wild geboren buiten maar ze weet nu dondersgoed tot hoe ver ze mag gaan en als ze te ver gaat krijgt ze een kant van mn hand waar ze geen vat op heeft in een vuist , dat voel ik niet. maar het blijft een gedrocht , en het heet witch