Vippie schreef:Nageltjes tijdig knippen scheelt al een hele hoop
Ja heel goed.. vooral alleen het topje eraf knippen.
Katten hebben namelijk verschillende nageltjes over elkaar.. Als jij het topje eraf knipt dan loopt ze naar de krabpaal en 'trekt' het bovenste hulsje eraf.
Er komt dan gewoon een nieuw scherp nageltje voor terug

Ik ben het met GamblersCup eens. Een speelmaatje zou heel veel uitmaken, blijkbaar voldoen je andere katten niet aan de wensen van je kitten.
Een kitten is nu eens speels en actief en als hij jouw arm een leuk speeltje vind dan moet jij hem een alternatief aanbieden en corrigeren.
Waarom haal je haar niet van je arm af (nekvel) en bied je haar een ander speeltje aan?
- je je arm en hand helemaal inpakt (een paar oude vesten en/of truien over elkaar bijv tegen de nageltjes en tandjes) en haar gewoon in je arm laat hangen? Ik heb ook een kat die dat spelletje HEEL leuk vindt, maar ze weet dat dat alleen mag als ik een bepaalde oude dikke trui aan heb, en ze doet het ook alleen dan. Dan straf je het niet af, maar laat je het alleen toe op jouw voorwaarden. Het verbaasde mij hoe snel ze dat oppikken

Op het moment dat madam ziet dat ik ze weggooi in de prullenbak, nou dan is ze een potje beledigd
Doe tegenwoordig maar net of ik ze opeet, tot ze de andere kant opkijkt en ik netjes de lijkjes verplaats naar de prullenbak
een gewone verstuiver doet t ook prima.
Maar ik wil ook dat kittens leren dat ze ook rustig op schoot kunnen liggen en dat lukt gelukkig prima. Je moet veel met ze blijven spelen, zodat ze leren wat een onderscheid is tussen spelen en niet spelen
maar als het te ruw word dan geef ik ze wel een mepje, want dat wil je niet
en dan stoppen ze ook