Zielige hondenindustrie vanuit o.a. Spanje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:40

BarbaLala schreef:
Amaris, ik ben niet van gisteren en heb zeker vooraf "veldonderzoek" gedaan :)

Ik kan me aansluiten bij jouw bevinding dat er nogal wat 'gajes' tussen zit dat op weinig fraaie wijze te werk gaat.
Ik wil echter wel een lans breken voor stichtingen die zeer goed werk verrichten en als hoofddoel nog immer 'het verbeteren va de situatie aldaar' in het vizier hebben.

Overigens ga ik niet meer naar veel van dergelijke landen toe... ik kan dat gewoon niet aanzien......

BarbaLala

Re: Zielige hondenindustrie vanuit o.a. Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:44

Ninx, daar heb ik zeker ook respect voor.
Mijn moeder heeft een hond via een Spaanse stichting en die zijn zeer zorgvuldig te werk gegaan bij het plaatsen en doen inderdaad goed werk om de situatie in het land van herkomst te verbeteren :j

Zou voor mij ook niks zijn om in dat soort landen te komen :o

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:46

Ik heb hier ook ooit een topic over geopend. Wij hadden bij een bepaalde stichting ook een leuke pup gezien. Maar na het contract doorspitten waren er een heleboel haken en ogen waarop ze de hond terug konden vorderen en je ook nog eens een flinke geld boete kreeg! Na wat research online kwam dat terug vorderen nogal regelmatig voor om de stomste redenen. Op deze manier is het gewoon geld verdienen over de rug van die beesten! De boetes liepen in de 1000den euro's!

verder hoor je ook veel over Oostblok hondjes maar daar schijnt ontzettend veel broodfok te zitten met alle ziektes en problemen van dien.. En die worden hier dan aangeboden als zielige zwerfhonden..

ik denk dat er wel eerlijke organisaties zullen zijn maar ook een hoop onzuivere koffie!

anyway zijn voor een Nederlandse pup gegaan, met verstand gefokt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 16:47

Prisca schreef:
GRENZEN dicht voor dit soort gevallen.......voor ALLE dieren.

Laten we aub de problemen hier eerst oplossen.

Sta op het punt een gevalletje op te vangen die anders het asiel ingaat 12 jaar dus geen toekomst meer maar verdient wel een plek. Geef deze dieren een kans en ga in asiel kijken ipv veel geld te betalen voor een ander land zijn probleem.

Ik ben echt voorstander dit soort honden/katten/paarden enz.. daar op te ruimen en alles ook weer raszuiver te maken ipv deze troep.

En tja er zijn altijd organisaties die eraan verdienen en misschien ook bewust daarmee fokken (misschien zelfs in NL) om erop te verdienen. Triest dus daarom stoppen ermee en de handel laten doodbloeden.

en laat ik nu van mening zijn dat juist de rashonden 'troep' is

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:05

spicegirl schreef:
qua vliegreis zijn ze geen geld kwijt. ze vragen nl. aan vakantiegangers/spanjegangers om ze mee terug te nemen als b.v. handbagage.

Jaja... als het een klein hondje is wél, dan heb jij gelijk. Die kan idd. in een tas of zo als handbagage mee, klopt.
Maar iedere iets grotere hond gaat in een bench, in het ruim, en dat kost 60 euro.

Wij hebben zelf een Rafeiro do Alentejo (Portugese rashond) voor vrienden meegenomen naar Nederland, zodoende weet ik dit.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:08

vencedor schreef:
verder hoor je ook veel over Oostblok hondjes maar daar schijnt ontzettend veel broodfok te zitten met alle ziektes en problemen van dien.. En die worden hier dan aangeboden als zielige zwerfhonden..

Die oostblokhondjes zijn gewoon broodfok van de ergste soort (zie mijn eerdere post) en die worden hier met alle entingen en papieren in orde aangeboden als schattige gezonde pup die net wat minder kost dan als je via de rasvereniging een pup gaat zoeken +++ groot voordeel ! je hoeft niet op een nestje te wachten !
vaak kun je het aan het chipnummer zien ik dacht dat uit mijn hoofd alle NL chips (ook voor paarden) met 528 beginnen

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:08

Amaris schreef:
@ Formumster:

Dat klinkt allemaal wel heel mooi en aardig en wijs en doordacht.

Maar daar hebben die honden die daar nu in het asiel zitten toch niks aan. Als niet spaans particulier kun je niets veranderen aan de werkwijze van de spaanse overheid. Maar je kunt wel helpen door een hondje op te vangen. Nou, prima toch?

Beginnen met een grote populatie in laten slapen ruimt wel op.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 17:28

De grote hoop in laten slapen lost helemaal niets op, binnen een half jaar ben je weer terug bij af. Ik werk in de petrochemie, meestal in de haven van Antwerpen waar zwerfkatten een groot probleem waren. Echter door castratie/sterilsatieprojecten op te zetten in samenwerking met de bedrijven daar (we moeten namelijk wel vangkooien op hun terrein mogen zetten!) is de populatie nu drastisch afgenomen.

Gelukkig zitten bij die bedrijven ook altijd wel dierenliefhebbers. En waar die vroeger zelfs mandjes in de controle kamer hadden staan voor de kittens(Total Antwerpen)....voeren ze nu de castraten op vaste tijden en laten ze ons weten als er een "nieuwe" kat verschijnt- meestal is dat helaas een gedumpte tamme kat waarschijnlijk ook van 1 vd medewerkers.

Bij GE Plastics, nu Sabic in BoZ hebben ze zelfs een verwarmde container met allerlei mandjes en schappen, alle katten zijn gecastreerd/gesteriliseerd en worden ook ontwormd (via het eten) Als er een kat overlijdt dan halen ze weer een wilde uit het asiel :D

Vroeger werd er op deze bedrijven heel anders omgegaan met zwerfkatten, door vergif of afschieten....

En trouwens, in "mijn" asiel wordt er alleen ingeslapen als er sprake is van ondragelijk lichamelijk of geestelijk lijden (danwel gevaarlijk) en dat is al moeilijk genoeg. Subsidie is 138euro per jaar van de gemeente, de rest draait op giften en verkoop op wandeldagen en rommelmarkten.
Het is makkelijk om te roepen laat ze maar inslapen...maar wil jij degene zijn die ze vasthoudt zodat de DA de dodelijke injecties kan toedienen ?

Voor de geinteresseerden, hier een link naar een soort blog-topic van een van onze medewerkster, dan kun je lezen hoe het er hier dagelijks aan toe gaat http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/v ... &start=390

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:50

F_Orumster schreef:
Er moet structureel iets aangepakt worden in de knoflooklanden.
Vang de honden eens van de straat,

Hoppa ~~}>

Vooroordeel en onbenul.

Er zíjn in ´de knoflooklanden´ hondenvangers.
Veel loslopende honden zijn afkomstig van amateuristische rehalas. De toch al niet kundige eigenaar kan ze niet terugvinden en zo lopen er weer tig honden los na elke drijfjacht.
De perreros (hondenvangers) schieten ze vrijwel altijd af.
Ook wanneer je belt dat er op je land loslopende honden zijn gaan die daar in de regel dezelfde dag nog achteraan. Met geweer.
De honden horen gechipt te zijn en de eigenaar krijgt een boete.

In onze en de buurgemeentes krijgt verder elke hond die bij de gemeente of hondenvanger wordt afgeleverd een week de kans. Als na die week de oude eigenaar niet wil en er nog geen concreet zicht op een nieuwe eigenaar is... wordt het dier een verdere lijdensweg bespaard.

Het zijn vooral buítenlandse organisaties die hier onder vaak erbarmelijke omstandigheden zielige hondjes ´redden´.
Export naar het noordwest is puur winstgevend misbruik maken van goedgelovigen die niet goed nadenken dat voor elke hond uit het zuiden in het asiel bij hén een hond niet naar een nieuw baasje gaat en uiteindelijk afgemaakt wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 18:58

voorlopig heeft spanje een beter sterilisatie en castratie beleid dan hier in frankrijk.
Want daar ligt volgens mij toch de oorsprong van het probleem.Hier kost een hond casteren bijna 200 euro.
En een teefje meer dan 250 euro.Geen mens die dat doet hier(ja...ik zei de gek)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:32

tja als ik dan het topic hier lees van die pup die verkeerd middel gehad heeft en verlamd is en naar een ander gezin door gaat omdat de volgende pup al weer onderweg is en deze daarvoor plaats moest maken dan vraag ik me oprecht af waar ze mee bezig zijn.

En als mensen hun honden niet meer kunnen houden en er afstand van moeten doen en dan geeft een stichting niet thuis (maakte ik van de week nog mee honden hadden overigesn ook zeer veel gedragsproblemen) want ze zitten al overvol dat vind ik echt absurd daar hou je toch rekening mee? Kijk dat een NL asiel vol zit en mensen moeten wachten dat kan ik begrijpen. Immers als asiel in NL zeg je niet: laat maar op straat lopen die gevonden hond want die kennel moet ik vrij houden mocht er een hond terug komen.

Als stichting echter die honden naar NL haald kan je toch maken dat er altijd 2 gezinnen geen hond hebben zodat je noodgevallen op kan vangen? Immers of je nu 20 of 25 honden in NL hebt in Spanje blijven er toch zat honden komen want die vermenigvuldigen op straat gewoon door. Immers die NL mensen 'ruimen' het toch wel op.

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 07:41

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 10:54

Ik hoorde van een Podenco Ibicenco fokker waar een hond bij weg was gelopen tijdens het wandelen, en deze nooit meer is terug gevonden. Grote kans dat deze hond "gered" is, in plaats van dat ze misschien dachten dat hij gewoon ontsnapt was en een baas zou hebben die hem/haar mist....
Echt niet alle loslopende honden in spanje zijn verwaarloosde mishandelde honden..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 12:03

Ik zou er geen problemen mee hebben om zo'n hondje te adopteren, de meeste spaanse hondjes die ik ken zijn ontzettend lief en makkelijk. Ik hou wel van het podenco en windhondtype. enige wat ik jammer vind is dat je de hondjes niet vooraf kunt zien, dit ivm of het klikt met mijn hond thuis. Ik wil graag een maatje voor hem erbij, hier in asielen zoeken heb ik min of meer opgegeven. Veel honden hebben probleemgedrag, en daar zoek ik jammer genoeg geen hond voor. Dan maar liever eentje die geen verkeerd gedrag is aangeleerd.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 15:27

bij www.greyhoundsinnood.nl zitten ze in opvang gezinnen en kun je rustig kennis maken zonder eventuele verplichtingen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 21:37

ken helaas meerdere rotte stichtingen. Ken ook een hele grote die fokt met de honden in NL en de pups verkoopt als zijnde gered uit het buitenland en daar gewoon grof geld op verdiend. Daarnaast fokt ze met buitelander x buitenlander maar ook buitenlander x een eigen hond bijv. chihuahua of naakthond of wat 'in' is en verdiend gewoon echt grof geld over de rug van de honden. En de mensen maar dneken dat ze een oh zo zielige buitenlander redden........

doen ze ook wel maar ze redden ze niet uit het buitenland maar uit de 'klauwen' van de opvang hoewel ze het beter niet kunnen doen want een broodfokker is geen haar beter dan die stichting.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 22:10

Om welke stichtingen gaat het dierenfan, mag ook per pb.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 23:19

in principe ben ik er ook niet zo voor om honden uit het buitenland te halen. Dit omdat de Nederlandse asiels overvol zitten, omdat het het probleem in het buitenland niet oplost, het dweilen met de kraan open is en omdat deze honden zich vaak slecht aanpassen aan de Nederlandse maatschappij (veel angstgedrag).
Maar...
Op zoek naar een jonge herdershond - liefst kruising - heb ik (o.a. via internet) alle asiels in Nederland afgestruind. Ik heb een paar eisen mbt een hond, nl 1. kan goed met andere honden - ik heb nl al een hond en wil mijn honden ook lekker los kunnen laten lopen in het bos.
2. kan goed met andere dieren - met mijn oudere hond hebben wij heel wat te stellen gehad toen we haar uit het asiel haalden. Ze is het zeker waard geweest maar we zetten er niet nog een katten&paarden killer naast.
3. Geen angstig hondje, want ik wil haar overal mee naar toe nemen.
Een dergelijke herdershond uit het asiel halen bleek onmogelijk. De herders die in het asiel zitten - met name de mechelaars, waar ik een voorkeur voor heb - zijn angstig en vallen uit naar honden en/of naar mensen.
Dus zijn we op marktplaats gaan kijken. Veel ras herdershonden puppy´s, maar wil liever een kruising en liever een herplaatser.
Uiteindelijk een advertentie gevonden van een prachtig X herdershondje van 4 maanden oud dat aan alle eisen voldeed. Toen ik telefonisch contact opnam met de eigenaar bleek het hondje met 8 weken uit Spanje naar Nederland te zijn gekomen. Ze zat twee maanden in een Nederlands gastgezin met 10 andere honden. We zijn gaan kijken en hebben haar meegenomen. Ondanks de oorspronkelijke principiele bezwaren. Geen contract, 150 euro. (dat zijn ze zeker aan onkosten kwijt geweest, gezien alle inentingen en ontwormingen en het transport uit Spanje, en natuurlijk twee maanden voer)
We zijn heel blij met haar!!!
Het kan soms anders lopen dan je van plan was...

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 12:04

Is toch triest beestje komt naar NL en gaat van gezin naar gezin...

Tja heb nu een WELSH overgenomen van 12 jaar mensen gaan in verzorgingstehuis en hondje kan niet mee. Aangezien die anders in Asiel beland en een vrij lastig ras is neem ik hem over. Mensen regelen nu alles zodat ik even kosten vrij ben. Dit is zoals het hoort alleen kom je dit te weinig tegen.
Ik heb altijd Welshjes gehad dus voor mij doe ik dit uit liefde voor het ras.

Heb je een rashond en moet je er vanaf speel het via de vereniging vaak is daar wel een weg zo ging het ook bij mij.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:11

De reacties verbazen mij enigszins. ´Andermans troep opruimen´ en soortgelijke reacties. Ongelooflijk dat er zo over levende wezens gedacht wordt. Het is nooit, maar dan ook NOOIT de fout van de honden dat ze zo leven. Het is de schuld van de mensen. Die mensen die het weigeren te laten castreren, die pups de straat op trappen, die hun honden vastbinden aan een te korte ketting en het beestje niet bevrijden als er een bosbrand uitbreekt, die mensen die totaal zonder liefde een hond aanschaffen en er nooit naar omkijken, die mensen die honden slaan en schoppen tot ernstige breuken aan toe, etc. Klinkt allemaal erg wreed hé?
Is het ook, ik zie het met eigen ogen hier. Maar het is net zo wreed als een hond troep noemen. Dan klink je namelijk net zo als de mensen uit bovenstaande tekst. Voor hun is een hond ook troep.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:18

Misschien wel Femke27 maar soms moet je dingen hard zeggen om het door te laten dringen dit te laten stoppen en het probleem daar op te lossen ipv hierheen halen.

Doet mij zeker pijn het te zien het is schandalig maar ik kan niet alles redden maar ik kijk altijd naar de oorzaak en die moet je aanpakken om het gevolg tegen te gaan. Mensen kijken en denken te beperkt zolang dat is ben ik gewoon fel tegen.

Ga protesteren dat die landen hun zaken regelen dan lost het misschien op. En niets donateur worden van een organisatie die die honden helpt NEEEEEE van de start aanpakken dus de overheid. Fok verbod en zorgplicht voor de mensen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:21

Als het jou lukt door te dringen tot de stugkoppen en de overheid van Spanje krijg je gegarandeerd veel aplaus. Ik banketstaaf hier als brugman tegen al die spanjaarden om hun hond wat beter te verzorgen en de reactie is simpel: het is maar een dier. Maar het is nooit de schuld van het dier! Mag het dan geen beter leven hebben in een ander land waar men meer respect heeft voor dieren? Ikzelf heb ter plaatse inmiddels 3 podenco´s opgevangen en meer kan ik echt niet hebben. Andere buitenlanders hier doen ook hun best, maar uiteindelijk zijn de honden het meest afhankelijk van mensen die ze mee willen nemen naar een ander land waar ze wel goed verzorgt worden. Ik sta achter deze organisaties en zal steunen waar ik kan.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:24

femke27 schreef:
De reacties verbazen mij enigszins. ´Andermans troep opruimen´ en soortgelijke reacties. Ongelooflijk dat er zo over levende wezens gedacht wordt. Het is nooit, maar dan ook NOOIT de fout van de honden dat ze zo leven. Het is de schuld van de mensen. Die mensen die het weigeren te laten castreren, die pups de straat op trappen, die hun honden vastbinden aan een te korte ketting en het beestje niet bevrijden als er een bosbrand uitbreekt, die mensen die totaal zonder liefde een hond aanschaffen en er nooit naar omkijken, die mensen die honden slaan en schoppen tot ernstige breuken aan toe, etc. Klinkt allemaal erg wreed hé?
Is het ook, ik zie het met eigen ogen hier. Maar het is net zo wreed als een hond troep noemen. Dan klink je namelijk net zo als de mensen uit bovenstaande tekst. Voor hun is een hond ook troep.

Het is absoluut de schuld van de mens en moet daarom ook weer worden opgelost door de mens.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:25

Wendy_Chewie schreef:
Over het prijskaartje, ik denk niet dat dat erg overdreven is...
Ik heb begin deze maand een loslopend, verwaarloosd hondje gevonden. Dit heb ik opgevangen, zorg toegediend, naar de DA gebracht. Er was allerlei medicatie nodig, speciaal voer bijgekocht,... En dan had ik nog niet de kosten van sterilisatie en chippen.

Plaatsen is sowieso moeilijk - ook voor "eigen" honden (god, wat voelt deze zin extreem-rechts). Dit was een ouder hondje, erg lief wel, maar tja: weinig mensen willen een zorgenkindje. Uiteindelijk is het bij familie terecht gekomen.
Ik heb zelf een herplaatser in huis, een bijter - naar mens en andere honden, maar in onze gezinsomgeving redelijk goed onder controle. Wat me overstag liet gaan was: waar eindigt zo'n beestje anders?

Ik stel me ook wel eens vragen bij het invoeren van herplaatsers, maar ik vind ook dat elk dier een kans verdient... Structureel ingrijpen van hogeraf (sensibilisatie lokale bevolking, castratie/sterilisatie/opvang van straat/zwerfhonden...) blijft hierbij wel essentieel.

Dat hebben wij ook gedaan. Wij hebben een rottweiler uit het asiel gehaalt.
Super lief beest.
De hond kon niet zo heel goed met andere honden, zei de vrouw van asiel.
Na de proef tijd hadden wij besloten hem te houden. En een week later valt onze hond uit het niets andere honden aan(daarvoor nog geen andere hond tegen gekomen).

Wij zijn naar het asiel gegaan en hebben dit gezegt, we zijn via hun bij een honden curus gekomen en hebben daar ander half jaar een meegedaan. Hond doet alles super goed, maar andere honden/katten blijft een probleem. Wij hebben hem gehouden omdat wij weten dat als wij hem terug doen, heen geen baasje meer krijgt of word ingeslapen.

Beest is gek op kinderen en echte allemans vriend. Zijn ene minpuntje maakt ons niet uit, we laten hem met muilkorf uit en letten goed op andere mensen met honden.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:30

Ik ben ook één van die mensen die 'zo'n zielig geval uit het buitenland' heeft. Puur en alleen hierom: Ik was al ruim 2 jaar op zoek naar een hond, overal op internet in asiels gekeken in NL en B, maar nergens dé hond kunnen vinden. Per toeval kwam ik uit bij een stichting die honden uit Gran Canaria haalt en daar op die foto was de liefde van mijn leven (als hond zijnde dan). Ik heb er geen moment spijt van gehad.

De stichting waar hij vandaan komt haalt overigens niet lukraak honden naar Nederland, België of Duitsland. Vaak zijn het alleen honden die hier wel kans maken om in een normaal gezin mee te draaien. Daarnaast werken ze heel, heel hard aan het probleem daar. Ze geven voorlichtingen op scholen (van kleuterklassen tot bijna volwassenklassen) en ze zetten daar sterilisatie/castratieprojecten op.

En over het prijskaartje. Wat denk je dat zo'n vlucht kost, entingen, volledige bloedonderzoeken, ontwormingen, ontvlooiingen, chippen, en eventuele andere behandelingen mocht er iets aan de hand zijn? Dan redt je het met 215 euro vaak nog niet eens.....