sallandval schreef:Ik wil hier wel even op reageren; die 5 minuten-regel is er niet voor niets, maar is wel een richtlijn geen eis.
Wat ik maar wil zeggen is dat een hond in huis inderdaad wel gaat liggen als hij moe is, maar als je (zoals wij) meerdere honden hebt van een ras met een lage pijngrens moet je een pup wel tegen zichzelf in bescherming nemen anders gaan ze over hun grenzen heen.
Bovendien leer je ze meteen aan dat jij de leider bent als jij degene bent die beslist of er gewandeld of gespeeld wordt en niet de hond zelf.
Mijn da staat niet achter de 5 minuten regel en vindt die achterhaalt. Ik begrijp ook niet dat er 1 regel is voor alle soorten honden. Lijkt me niet logisch.
Ik hou ervan mijn honden veel vrijheid te geven. Een aantal basisregels zijn er, omdat ik niet wil dat ze anderen, mensen en dieren, overlast bezorgen, maar voor de rest hoef je ook niet elke stap te controleren. Ik heb nog een hond in huis, maar die is erg rustig en daagt de pup nergens toe uit, geeft haar juist soms wat duidelijke correcties en laat haar verder met rust.

)
Je bent bewust met je hond bezig, just like me. Onze honden reageren dus gewoon anders. Als ik 's ochtends gewandeld heb en de honden hebben gegeten dan gaan ze uit zichzelf slapen. De pup is soms nog even aan het spelen met een speeltje (liggend, dus niet door het huis aan het ravotten) en snuft nog wat in de tuin rond en gaat dan alsnog slapen. Als ik imo te weinig wandel wordt ze bij mij dus vervelend wat zich uit door de hele tijd op mijn andere hond te duiken om die uit te dagen voor spel en/of keihard door het huis te sjeezen - bank op en af. Dan ga ik dus liever uit met haar.