Help (JONGE) Duif gevonden!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:23

Batlow schreef:
er is niks mis met de nek omdraaien, dat is de diervriendelijkste manier voor een vogel op hem 'om te leggen'

Ook een jong mereltje verdient meer dan de nek omdraaien terwijl je niet eens kijkt hoe het met hem is. En dat was het in dat geval , dat vind ik zeker wel verkeerd en onverdient!

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:23

LauraBloem schreef:
Het gaat goed met hem, hij drinkt en eet nu zelfstandig, en is aan het oefenen met vliegen :)

Ik geloof dat dat dus niet nodig is ;-)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:24

Fennee schreef:
Batlow schreef:
er is niks mis met de nek omdraaien, dat is de diervriendelijkste manier voor een vogel op hem 'om te leggen'

Ook een jong mereltje verdient meer dan de nek omdraaien terwijl je niet eens kijkt hoe het met hem is. En dat was het in dat geval , dat vind ik zeker wel verkeerd en onverdient!

Dat is waar, misschien hadden ze er nog wat van kunnen maken. Hebben ze niet gedaan, maar ze hebben hem wel pijnloos omgelegd.

swartbeessie

Re: Help (JONGE) Duif gevonden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:26

TS, ik hoop dat je ons op de hoogte houdt.
Ik ben dol op (half)wilde vogeltjes, en heel benieuwd naar je duifje.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 12:29

Klopt wel dat het inderdaad het vriendelijkste is als je hem dan toch onnodig wil doden.

Ook ik ben benieuwd hoe het met het duifje gaat :j

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-12 12:59

Het gaat goed met hem hoor!
hij begint al wat aan te sterken ga zo weer even kijken.
hij zit in een grote bench in onze tuin op een tafel met schuilplaatsen.
hij kan ook in een bloempot als hij wilt en eer ligt eten in een een bakje en op de grond.
ook krijgt hij zo vaak mogelijk vers water :), er is ook een takje waar hij op kan zitten
Zal zo wel een foto van hem en de kooi maken

paardjuhh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:05

Mooi dat het zo goed gaat! Maar die vliegt morge. Nog niet weg hoor, de staart is nog te kort.
Kijk maar naar volwassen duive. Foto's. Die hebben een stuk langere staart :)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 13:09

En als die wegvliegt, hoe moet dat diertje aan eten komen denk je? Niet overal ligt sierduivenvoer op de grond.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:04

Donja schreef:
Of de dierenambulance even bellen, komen zij hem halen

Dat is dus ook niet waar he.. Iig hier in den haag niet
Ik had vd week ook een baby duifje in mijn tuin zitten en belde de dierenambulance..
Aangezien hier echt veel katten lopen was ik bang voor zijn leven.. Ik kreeg doodleuk te horen ' ja dat is de natuur mevrouw, alleen gewonde of dode vogels komen wij ophalen'
Dus zelf maar de zorg voor dat beestje opgenomen.. Water en brood gegeven en gewoon inde tuin laten zitten want het was mooi weer en ik was toch buiten..
Tot ineens een paar uur later mijn hond via mijn slaapkamerraam naar buiten ontsnapte (joost mag weten hoe ze dat geflikt heeft) en een einde aan het leven maakte van 'haagse harry' (had dat beestje al een naam gegeven :+ )
Ik was is staat om de dierenambulace te bellen om te vragen of ze het diertje nu wel op wouden komen halen :(

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 14:10

Volgende keer de vogelopvang in Den Haag bellen, die komen hem wel ophalen en mocht er even niemand beschikbaar zijn, mag je hem in ieder geval zelf komen brengen.

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:09

swartbeessie schreef:
Als hij geen gele/roze mondhoeken meer heeft, eet hij al zelfstandig.
Ik heb heel lang geleden een jonge roek mee naar huis genomen.
Zorg voor genoeg water - kan ook via eten, waarschijnlijk is hij uitgedroogd.
Eet hij al zelfstandig, dan zou je bijvoorbeeld gekookte spaghetti kunnen geven, als worm-vervanger :-)

Jammer dat je dit advies geeft, want het klopt niet. Duiven hebben nooit gele of roze mondhoeken, alleen zangvogels zoals dus roeken hebben die. Duiven zijn geen vleeseters en eten dus geen wormen, en tot slot bestaat spaghetti voornamelijk uit granen en lijkt qua samenstelling dus afgezien van het uiterlijk niet op een vleesvervanger.
Colorado schreef:
Volgende keer de vogelopvang in Den Haag bellen, die komen hem wel ophalen en mocht er even niemand beschikbaar zijn, mag je hem in ieder geval zelf komen brengen.
Dat klopt, en zo werken wij in Delft ook :j direct de vogelopvang bellen heeft de meeste zin. Je krijgt dan direct goed advies en kunt wa afspreken over het vervoer van de vogel.

Wel fijn om te horen dat het duifje het goed maakt, TS! :)

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:12

Het is toch verboden om wilde dieren thuis te houden? Vogelopvangcentra ed hebben daar een ontheffing voor.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:15

Mooier dan Zwartwitje het hier opschrijft kan ik niet.
Zuske, dat klopt. Maar de duif op de foto in de openiengspost is een kruising postduif/sierduf achtig iets, niet geringd maar ook niet echt een wilde duif, meer zoiets als een stadsduif (die zich natuurlijk ook prima in een grote stal in leven kunnen houden) dus wild is dit niet. Als hij tam is en TS wil hem houden dan mag dat wettelijk dus gewoon.
Alhoewel hij wel een beetje iets weg heeft aan verenpak van een holenduifje maar daar passen de vlekken over de hele vleugel dan weer niet bij.

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:17

Ik dacht ik zeg het maar even. :S Ik weet niet wanneer een dier als wild of als tam wordt bestempeld. Hopelijk komt hij er weer helemaal bovenop.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:19

Wat een slechte adviezen worden hier gegeven. De opvang is het enige juiste. Hem nu zo los te laten resulteert alleen maar in alsnog verhongeren daar hij niet leert dat hij het zoeken moet maar dat het voor zijn neus word gestrooid. Dus dan sterft hij alsnog. Jammer

zuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 15:22

Wilawander schreef:
Wat een slechte adviezen worden hier gegeven. De opvang is het enige juiste. Hem nu zo los te laten resulteert alleen maar in alsnog verhongeren daar hij niet leert dat hij het zoeken moet maar dat het voor zijn neus word gestrooid. Dus dan sterft hij alsnog. Jammer

Hier ben ik het wel mee eens, maar misschien wil ze het vogeltje zelf houden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 16:20

Heb ooit eens jonge duiven grootgebracht die de moeder niet wilde verzorgen.
Heb ze grootgekregen met Nutribird A21.

Heb ook ooit eens een jonge kauw grootgebracht voor de vogelopvang. Toen hij wat groter was en bijna helemaal in de veren zat ging hij terug en gingen ze hem leren voor zichzelf te zorgen.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 18:36

Zwartwitje, hoe doen jullie dat dan met jonge vogels, hebben jullie oudere dieren waar ze mee in een kooi kunnen zodat ze foerageertechnieken leren? Ik kan me in ieder geval voorstellen dat het bij veel vogels meer een meer gecompliceerde foerageertechniek nodig is maar ik denk dat het met duiven wel meevalt, al is het natuurlijk altijd beter als ze met soortgenoten opgroeien. Maar deze duiven die erbij in de kooi zullen zitten (ga ik dan vanuit?) bij een opvang weten waarschijnlijk ook niet veel beter dan zaden die hun gegeven worden op te pikken. Het zal iig nooit echt te vergelijken zijn met voedsel zoeken in de natuur.

Hij zal vast rond blijven hangen, ts kan hem misschien iets bij blijven voeren en dat steeds iets minderen? Hij zal heus ook wel genoeg 'contact' hebben met andere duiven waarvan hij het gedrag zal kopieren, nieuwe technieken leren en voedselrijke plekken vinden.
Hier een paper over sociaal leerproces van duiven: http://www.sciencedirect.com/science/ar ... 5797000223

Ik ben het ermee eens dat het beestje in betere handen is bij iemand met verstand maar ik denk niet dat dit perse rampzalig af zal lopen hoor, dat is dan weer een beetje overdreven.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 19:11

Nickeltje schreef:
Mooier dan Zwartwitje het hier opschrijft kan ik niet.
Zuske, dat klopt. Maar de duif op de foto in de openiengspost is een kruising postduif/sierduf achtig iets, niet geringd maar ook niet echt een wilde duif, meer zoiets als een stadsduif (die zich natuurlijk ook prima in een grote stal in leven kunnen houden) dus wild is dit niet. Als hij tam is en TS wil hem houden dan mag dat wettelijk dus gewoon.
Alhoewel hij wel een beetje iets weg heeft aan verenpak van een holenduifje maar daar passen de vlekken over de hele vleugel dan weer niet bij.

gewoon een nakomeling van een stel verloren gevlogen postduiven. :) Zie je aan de kleur alleen al. Om in het vlaams te zeggen het is nen blauwe geschelpte. :D Makkelijk tam te kweken dus. :j

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:05

Lepeltje, interessant artikel heb je daar, ik heb de samenvatting even doorgelezen. :) Ik maak er vooral uit op dat jonge duiven wel vaker foerageren met hun familie, maar dat het wat betreft het aanleren van technieken om voedsel te vinden of het wennen aan een nieuw soort voedsel niet uitmaakt of ze dat leren van familieleden of niet gerelateerde duiven.

Duidelijk is iig wel dat duiven groepsdieren zijn die vanaf jonge leeftijd al behoefte hebben aan sociaal contact. Daar proberen wij dan ook altijd voor te zorgen. 'Gelukkig' komen er vrij regelmatig jonge duiven binnen en die plaatsen we voor zover mogelijk zo gauw als het kan bij elkaar. Dat groepje gaat op ten duur, als handvoeren niet meer nodig is, het weer het toelaat en hun verenpak voldoende is ontwikkeld naar de uitwen. Hier komen ze in een groep terecht met andere jonge en volwassen dieren en leren ze ook dat eten niet alleen op automagische wijze in een bakje voor hun neus verschijnt. Op ten duur wordt de groep uitgezet en leren ze vanzelf met elkaar mee te gaan, ook wat betreft foerageren.

Deze manier van opgroeien houden we trouwens ook aan bij bijvoorbeeld zangvogels.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:46

Zwartwitje schreef:
Lepeltje, interessant artikel heb je daar, ik heb de samenvatting even doorgelezen. :) Ik maak er vooral uit op dat jonge duiven wel vaker foerageren met hun familie, maar dat het wat betreft het aanleren van technieken om voedsel te vinden of het wennen aan een nieuw soort voedsel niet uitmaakt of ze dat leren van familieleden of niet gerelateerde duiven.

Duidelijk is iig wel dat duiven groepsdieren zijn die vanaf jonge leeftijd al behoefte hebben aan sociaal contact. Daar proberen wij dan ook altijd voor te zorgen. 'Gelukkig' komen er vrij regelmatig jonge duiven binnen en die plaatsen we voor zover mogelijk zo gauw als het kan bij elkaar. Dat groepje gaat op ten duur, als handvoeren niet meer nodig is, het weer het toelaat en hun verenpak voldoende is ontwikkeld naar de uitwen. Hier komen ze in een groep terecht met andere jonge en volwassen dieren en leren ze ook dat eten niet alleen op automagische wijze in een bakje voor hun neus verschijnt. Op ten duur wordt de groep uitgezet en leren ze vanzelf met elkaar mee te gaan, ook wat betreft foerageren.

Deze manier van opgroeien houden we trouwens ook aan bij bijvoorbeeld zangvogels.

Dat lijkt me echt geweldig voor die beestjes :)

Gister had die hond weer een jonge duif gepakt !~
Met deze liep het minder goed af, zijn vleugeltje lag er bijna af en hij kon niet meer staan.
Stal genoot heeft hem naar naarden gebracht maar denk niet dat ie het overleeft heeft -O-

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:13

Zwartwitje schreef:
Jammer dat je dit advies geeft, want het klopt niet.

Sorry, was goed bedoeld. Ts kreeg verder alleen de tip hoe de nek om te draaien, verder bleef het stil.
Vandaar dat ik reageerde.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 11:15

swartbeessie schreef:
Zwartwitje schreef:
Jammer dat je dit advies geeft, want het klopt niet.

Sorry, was goed bedoeld. Ts kreeg verder alleen de tip hoe de nek om te draaien, verder bleef het stil.
Vandaar dat ik reageerde.

dat was geen tip...... |o

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 21:48

Het duifje is helaas vanochtend overleden ;(
Y;( RIP Frosam

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 21:57

LauraBloem schreef:
Het duifje is helaas vanochtend overleden ;(
Y;( RIP Frosam

och gossie |(

Het blijft toch altijd moeilijk om wilde vogels te verzorgen.Mischien was hij van binnen ook gewond?

Ik heb begin juni een klein ekstertje gevonden van een dag of tien oud toen...die vliegt nu zelfstandig.Zit op mijn hoofd,rijdt paard,hangt was op en wied de tuin...ideaal ;)
Hier in Frankrijk kennen ze het woord 'vogelopvang'niet,dus moest ik het zelf doen.