op zoek naar een pratende vogel, wie heeft tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Re: op zoek naar een pratende vogel, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:56

Heb die van mij anders wel gewiekt, maar alleen de minimale topjes zodat ze nog prima vliegen. Alleen van de kooi tegen het raam/plafond op niet meer.
Je hebt soms de keuze uit twee keer slecht. Ze worden er alleen niet beter tam van, dat lijkt alleen zo.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:00

Pentax schreef:
Heb die van mij anders wel gewiekt, maar alleen de minimale topjes zodat ze nog prima vliegen. Alleen van de kooi tegen het raam/plafond op niet meer.
Je hebt soms de keuze uit twee keer slecht. Ze worden er alleen niet beter tam van, dat lijkt alleen zo.

Er zijn ook vogels die wegens andere redenen gekortwiekt moeten worden, bijv medische redenen of vliegtroubles, maar dat zijn idd vaak alleen de uiterste puntjes en dan kunnen ze nog een soort van zweven.
Dat vind ik wat anders en dat is ook vaak eenmalig. Maar kortwieken alleen omdat mensen denken dat ze daar tammer van worden ben ik wel tegen. Je ontneemt ze hun vluchtgedrag, maar ze blijven dan niet bij je omdat ze bij je willen zijn, maar omdat ze niet anders kunnen. Het is dus infeite gewoon dwang.

Mijn vogel heeft nu al 6 jaar intacte vleugeltjes en daar komt nooit en te nimmer een schaar bij in de buurt :n

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:06

Wilawander schreef:
Handopfok geeft medische problemen door beschadigingen met kropnaalden, te koud of te warme pap, slechte hygienne enz. Je wilt niet weten hoe vaak dat voorkomt.
Handopfok passen wij alleen toe als ouders niet willen voeren of overlijden enz. En die gaan geen van allen in de verkoop maar in de voliere zodat ze daar leren vogel te worden.

Dat heb ik nog nooit gedaan, promoot ik dus ook niet :) .

Citaat:
Praten doen vogels het meest als ze alleen zijn. Praten is niks meer als imiteren en dat doen ze uit verveling. Vogels met meerdere samen kunnen ook praten als je daar echt je best voor doet maar die kans is veel kleiner daar die elkaar hebben en daaruit kan je al zien dat een vogel niet alleen wil zijn.

TS geeft aan dat ze een vogel wil die praat. Dat wordt dus lastig(er) als je er twee neemt. Dan is het toch handig dat ze dat weet lijkt me.

Citaat:
Heb hier vaak eenzame en verknipte grasparkieten opgevangen die niet meer hanteerbaar waren en je wilt niet weten hoe die opbloeien in een volière. Zo kocht ik eens een handtamme die zielig bij een handelaar zat. Je zag aan hem echt dat hij opstapte omdat het moest. Praten deed hij ook. Toen hij naar de voliere mocht was het praten gauw afgelopen en opstappen doet hij ook niet meer maar wat ziet hij er happy uit nu. Heeft een maatje kan doen waar hij zin in heeft enz.

Met vogels in een voliere heb ik dan weer niks, waarom een vogel om er alleen naar te kijken? In veel volieres kunnen vogels ook amper vliegen, hooguit een beetje van stok naar stok fladderen, dat vind ik dan weer sneu. Ik denk dan ook dat parkieten die 'niet meer hanteerbaar zijn' (wat moet ik me daar trouwens bij voorstellen?) ook niet goed tam zijn gemaakt waardoor ze niet uit de kooi konden. Zelf heb ik tenminste nog nooit een parkiet gehad waar een parkietengedragstherapeut bij moest komen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:08

Wuis schreef:
Een mens kan nóóit een soortgenoot vervangen. Is totaal anders dan bij een hond.

waarom is een parkiet die een paar uur per dag alleen is anders dan een hond die een paar uur per dag alleen is? Een hond is ook een roedeldier hoor en een mens kan ook geen hond zijn.

Citaat:
Sorry, maar wanneer je expres een vogel alléén zet ben je i.m.o. geen dier waardig. Hoe 'goed' je hem verder ook verzorgt.

Om over handopfok nog maar niet beginnen. Ik snap werkelijk niet wat mensen bezielt om zoiets te doen, pure zelfzuchtigheid is het!

Je mag (gelukkig) vinden wat je wilt! Maar een dier houden is sowieso altíjd zelfzuchtig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:10

Er zijn ook echt wel vogels die alsnog gaan praten wanneer ze met z'n tweeen zijn.
Maar er zijn ook vogels die gewoon nooit gaan praten, of ze nou alleen zitten of met z'n tienen. Niet iedere vogel heeft aanleg. Het is ongeveer 30% dat ook daadwerkelijk leert praten en bij sommige soorten nog een stuk minder. Je moet dus ook gewoon geluk hebben.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:12

Cayenne schreef:
Er zijn ook echt wel vogels die alsnog gaan praten wanneer ze met z'n tweeen zijn.
Maar er zijn ook vogels die gewoon nooit gaan praten, of ze nou alleen zitten of met z'n tienen. Niet iedere vogel heeft aanleg. Het is ongeveer 30% dat ook daadwerkelijk leert praten en bij sommige soorten nog een stuk minder. Je moet dus ook gewoon geluk hebben.

Misschien. Dan had ik wel geluk want sinds ik iets weet van clickertraining heeft 100% van mijn parkietjes gepraat.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 19:20

Coco is wel gewiekt, dat was hij toen ik hem kocht en dat blijft hij ook.
Ik vind het veiliger voor hem, en hij lijkt er geen problemen mee te hebben.
Hij wandelt heerlijk door het huis als hij ergens heen wil, en zo kan lekker de deur open.
In het voorseizoen gaat hij altijd mee naar de camping, en dan zit hij op zijn kooi voor de voortent. :)
Hij gaat daar ook gewoon lekker mee wandelen in het bos.

Het is niet voor het tam worden, want dat was hij al redelijk.
Ik knip hem ook zelf alleen, en als hij een scherp puntje aan zijn snavel heeft slijp ik dat zo bij met een pedicure ding.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:03

Even bij een fokker langs gaan voor tamme parkieten, daar worden ze met de hand groot gebracht en kunnen ook alleen omdat ze meestal geen andere vogels gewend zijn. Wij hebben zelf een gas parkiet hij is helemaal tam en kan praten :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:37

Pr_BillyBoy schreef:
Even bij een fokker langs gaan voor tamme parkieten, daar worden ze met de hand groot gebracht en kunnen ook alleen omdat ze meestal geen andere vogels gewend zijn. Wij hebben zelf een gas parkiet hij is helemaal tam en kan praten :)
\

Misschien handig om even de laatste pagina's te lezen.
Dat is dus ongeveer het slechtste wat je voor een vogel kunt doen :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 07:38

sallandval schreef:
Wuis schreef:
Een mens kan nóóit een soortgenoot vervangen. Is totaal anders dan bij een hond.

waarom is een parkiet die een paar uur per dag alleen is anders dan een hond die een paar uur per dag alleen is? Een hond is ook een roedeldier hoor en een mens kan ook geen hond zijn.

Citaat:
Sorry, maar wanneer je expres een vogel alléén zet ben je i.m.o. geen dier waardig. Hoe 'goed' je hem verder ook verzorgt.

Om over handopfok nog maar niet beginnen. Ik snap werkelijk niet wat mensen bezielt om zoiets te doen, pure zelfzuchtigheid is het!

Je mag (gelukkig) vinden wat je wilt! Maar een dier houden is sowieso altíjd zelfzuchtig.

Hoe je het ook bekijkt, we zijn met zijn allen fout bezig als je alleen al kijkt naar onze paarden... Die zijn ook niet gemaakt om op te zitten. Doen we ook allemaal. Kijk naar onze honden, een groot aantal zitten de hele dag alleen te wachten tot de baas weer thuis komt van t werken om uitgelaten te worden en een bak eten om vervolgens weer de avond alleen te zitten door andere verplichtingen, vissen die in een ronde kom worden gehouden, ga zo maar door.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 10:32

Wieken is in mijn ogen hetzelfde als een mens de benen afhakken. Het is hun manier om zich voort te kunnen bewegen en te vluchten. Vind dat als je wiekt je dit alleen voor jezelf doet. Heb er hier 1 met een geamputeerde vleugel door een tumor. Heb er serieus over nagedacht deze in te slapen als ik zie hoe hij zijn best doet met de rest mee te komen terwijl hij niet kan. Sinds een week heeft hij nu een gehandicapt maatje dat vind dik dan wat anders.

Volieres zielig en alleen om naar te kijken? Vind het inderdaad heerlijk om te zien hoe ze vogel zijn en met elkaar spelen. Daar kan ik erg van genieten.

ach en ruimte hebben ze genoeg 3 bij 6 en 4 bij 5 lijken me nette oppervlaktes.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:44

Wilawander schreef:
Wieken is in mijn ogen hetzelfde als een mens de benen afhakken. Het is hun manier om zich voort te kunnen bewegen en te vluchten. Vind dat als je wiekt je dit alleen voor jezelf doet. Heb er hier 1 met een geamputeerde vleugel door een tumor. Heb er serieus over nagedacht deze in te slapen als ik zie hoe hij zijn best doet met de rest mee te komen terwijl hij niet kan. Sinds een week heeft hij nu een gehandicapt maatje dat vind dik dan wat anders.

Dat noem ik dus antropomorfisme ;) Een mens kan bedenken 'ach wat vervelend dat ik anders ben' of 'ik voel me eenzaam door mijn handicap', een dier leeft in het moment en denkt zoiets niet.

Citaat:
Volieres zielig en alleen om naar te kijken? Vind het inderdaad heerlijk om te zien hoe ze vogel zijn en met elkaar spelen. Daar kan ik erg van genieten.

ach en ruimte hebben ze genoeg 3 bij 6 en 4 bij 5 lijken me nette oppervlaktes.

Ieder zijn mening he, klopt ik zie het nut niet van een voliére of een aquarium zou er dus ook nooit één kopen. Overigens zeg ik dat de mééste voliéres te klein zijn om te vliegen, ik heb het niet over jouw voliere -dus je hoeft je voor mij niet te verontschuldigen-, maar over het feit dat een voliere hier als een soort summum van vogelgeluk wordt voorgesteld. Volgens mij is het dat niet, een vogel is alleen in het wild vrij. Of hij daar gelukkig van wordt weet ik niet. Als ik al graag zou willen zien hoe vogels met elkaar spelen kijk ik wel naar buiten of ik koop een video. Ik hou ook niet van dierentuinen trouwens, ik kan daar niet van genieten.

Wij proberen gedrag te interpreteren en voor de vogel te bedenken wat hij het liefste wil, het feit is dat we dat helemaal niet kunnen. Een discussie over hoe je een parkiet moet houden is dus ook per definitie niet veel meer dan om het hardst roepen "ik weet beter wat er in een vogelhoofd omgaat dan jij". Daar ga ik niet aan meedoen. Ik weet immers dat je bij mensen al geen gedachten kunt raden, laat staan bij dieren. Wij kúnnen simpelweg niet weten welke variabelen in een parkietenbrein meer gewicht hebben (bijvoorbeeld aantal meters vliegvrijheid, een maatje in de kooi, water om zich in te wassen, omgevingstemperatuur, de voeding?) en of dit bij alle parkieten wel hetzelfde is. Dus waarschijnlijk gaan we uit van wat we zelf het liefste zouden willen (antropomorfisme dus).

Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die liever met een paard of hond op een onbewoond eiland zouden zitten dan met een ander mens. De voliére alien die ons als huisdier houdt zou dat dus ook niet kunnen bepalen en zou ons lukraak bij een paar mensen op een te klein eiland plempen. De trainer alien zou één mens houden en daar zelf mee gaan interacteren en de mens laten werken voor zijn eten. Persoonlijk zou ik dus liever op de laatste manier worden gehouden, dan had ik tenminste nog iets te doen en nut in het leven behalve alleen te fungeren als iets om naar te kijken. Ik neem aan dat de voliére mensen juist het eerste scenario prefereren. Dat mag, maar je kunt volgens mij dus niet stellen dat dat per definitie beter is.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 11:46

sallandval schreef:
Wij proberen gedrag te interpreteren en voor de vogel te bedenken wat hij het liefste wil, het feit is dat we dat helemaal niet kunnen.

Maar liever proberen vanuit het oogpunt van de vogel te handelen als dat we alleen aan onszelf denken en de vogel alleen houden, te vroeg bij zijn ouders weghalen en de vleugels kortwieken omdat het voor onszelf zo handig is. Dat heeft niets te maken met het beste willen voor de vogel.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:08

Cayenne schreef:
Maar liever proberen vanuit het oogpunt van de vogel te handelen als dat we alleen aan onszelf denken en de vogel alleen houden, te vroeg bij zijn ouders weghalen en de vleugels kortwieken omdat het voor onszelf zo handig is. Dat heeft niets te maken met het beste willen voor de vogel.

dat is de clue, je bent een mens... je kúnt niet vanuit het oogpunt van de vogel handelen, dat is onmogelijk. Je kunt ook niet vanuit het oogpunt van een ander mens redeneren maar dat is een heel andere discussie...

Bovendien ken ik niemand die doet wat je hier boven omschrijft dus daar vind ik ook niets van.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 14:39

sallandval schreef:
Cayenne schreef:

dat is de clue, je bent een mens... je kúnt niet vanuit het oogpunt van de vogel handelen, dat is onmogelijk. Je kunt ook niet vanuit het oogpunt van een ander mens redeneren maar dat is een heel andere discussie...

Er staat ook "proberen".

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 15:30

Ik denk dat ik wel zeker weet dat een vogel niet er om vraagt of gelukkig is als zijn vleugels worden afgeknipt. Anders had hij ze niet gekregen.

Yaemyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 16:10

Een halsbandparkiet? :j
Ik heb nu een koppeltje half tamme valkjes maar ik wil nog zeker ooit een halsbandparkiet hebben.
Die kunnen ook praten en zijn een maatje groter. Een parkietje is weer zo klein maar een Papagaai zou weer te groot zijn voor hier in huis. (Mijn vogels vliegen overdag de hele dag los in huis, vandaar.) Dus heb ik gekozen voor er middenin.

Mijn valkjes praten niet, de man fluit niet eens deuntjes na. (Deed mijn eerste valk wel.) Ken ook geen valkjes of parkieten die dit überhaupt kunnen.

2 Vogels raad ik wel aan, is ook ontzettend leuk om naar ze te kijken als ze met mekaar bezig zijn, maar tam? Met 2 vogels? Moeilijk, vooral als beginner. Misschien als je 2 tamme uit het zelfde nest neemt, zodat ze altijd al samen zijn? Ik heb er verder geen ervaring mee, maar ik weet wel dat 2 gewoon heel moeilijk tam te houden is.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:41

Wilawander schreef:
Ik denk dat ik wel zeker weet dat een vogel niet er om vraagt of gelukkig is als zijn vleugels worden afgeknipt. Anders had hij ze niet gekregen.

wat een bijzondere redenatie? Mensen die een been missen kunnen ook heel gelukkig zijn hoor. Maar ik ben het met je eens dat vleugels knippen onnodig is, een vogel die kan vliegen is toch veel leuker?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 16:50

Als je een pratende vogel wilt kun je misschien wel een uit een opvang halen. Maar een grijze roodstaart zou ik niet aan beginnen aangezien ze 50 -70 jaar kunnen worden.

En wat ook al gezegd is: een groepsdier moet je niet alleen houden. Daar zijn we het nu bij paarden wel over eens, maar kennelijk gelden voor vogels voor sommige andere mensen ineens andere maatstaven... Jammer.

Wat ik ook al vaak gezien heb, en wat ook al genoemd is: vaak gaan papegaaien zich op een mens richten en kan de rest van het gezin er weinig plezier aan beleven. Dat lijkt allemaal heel leuk als je jong bent, tot je een leuke vent tegenkomt waar je mee samen wilt wonen. Het is niet leuk als je huisdier zulke plannen saboteert (uit ongenoegen zijn enige maatje te delen met een ander).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 21:35

sallandval schreef:
Wilawander schreef:

wat een bijzondere redenatie? Mensen die een been missen kunnen ook heel gelukkig zijn hoor. Maar ik ben het met je eens dat vleugels knippen onnodig is, een vogel die kan vliegen is toch veel leuker?

Dus daarom kan je dan dus bij de mens ook best een been afhakken? leert immers wel gelukkig worden :D

Of het nu een dier of een mens is. Dat is voor mij geen verschil. Deze vermink je niet omdat je zelf geen tijd wilt steken in wat werk voor het tam maken.
Misschien heel cru maar heb genoeg ongelukkige gewiekte parkieten en handopfok gezien. En kan me daar erg druk om maken hoe onwetend en egoïstisch mensen kunnen zijn.