Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Pentax schreef:Heb die van mij anders wel gewiekt, maar alleen de minimale topjes zodat ze nog prima vliegen. Alleen van de kooi tegen het raam/plafond op niet meer.
Je hebt soms de keuze uit twee keer slecht. Ze worden er alleen niet beter tam van, dat lijkt alleen zo.
Wilawander schreef:Handopfok geeft medische problemen door beschadigingen met kropnaalden, te koud of te warme pap, slechte hygienne enz. Je wilt niet weten hoe vaak dat voorkomt.
Handopfok passen wij alleen toe als ouders niet willen voeren of overlijden enz. En die gaan geen van allen in de verkoop maar in de voliere zodat ze daar leren vogel te worden.
.Citaat:Praten doen vogels het meest als ze alleen zijn. Praten is niks meer als imiteren en dat doen ze uit verveling. Vogels met meerdere samen kunnen ook praten als je daar echt je best voor doet maar die kans is veel kleiner daar die elkaar hebben en daaruit kan je al zien dat een vogel niet alleen wil zijn.
Citaat:Heb hier vaak eenzame en verknipte grasparkieten opgevangen die niet meer hanteerbaar waren en je wilt niet weten hoe die opbloeien in een volière. Zo kocht ik eens een handtamme die zielig bij een handelaar zat. Je zag aan hem echt dat hij opstapte omdat het moest. Praten deed hij ook. Toen hij naar de voliere mocht was het praten gauw afgelopen en opstappen doet hij ook niet meer maar wat ziet hij er happy uit nu. Heeft een maatje kan doen waar hij zin in heeft enz.
Wuis schreef:Een mens kan nóóit een soortgenoot vervangen. Is totaal anders dan bij een hond.
Citaat:Sorry, maar wanneer je expres een vogel alléén zet ben je i.m.o. geen dier waardig. Hoe 'goed' je hem verder ook verzorgt.
Om over handopfok nog maar niet beginnen. Ik snap werkelijk niet wat mensen bezielt om zoiets te doen, pure zelfzuchtigheid is het!
Cayenne schreef:Er zijn ook echt wel vogels die alsnog gaan praten wanneer ze met z'n tweeen zijn.
Maar er zijn ook vogels die gewoon nooit gaan praten, of ze nou alleen zitten of met z'n tienen. Niet iedere vogel heeft aanleg. Het is ongeveer 30% dat ook daadwerkelijk leert praten en bij sommige soorten nog een stuk minder. Je moet dus ook gewoon geluk hebben.

Pr_BillyBoy schreef:\Even bij een fokker langs gaan voor tamme parkieten, daar worden ze met de hand groot gebracht en kunnen ook alleen omdat ze meestal geen andere vogels gewend zijn. Wij hebben zelf een gas parkiet hij is helemaal tam en kan praten
sallandval schreef:Wuis schreef:Een mens kan nóóit een soortgenoot vervangen. Is totaal anders dan bij een hond.
waarom is een parkiet die een paar uur per dag alleen is anders dan een hond die een paar uur per dag alleen is? Een hond is ook een roedeldier hoor en een mens kan ook geen hond zijn.Citaat:Sorry, maar wanneer je expres een vogel alléén zet ben je i.m.o. geen dier waardig. Hoe 'goed' je hem verder ook verzorgt.
Om over handopfok nog maar niet beginnen. Ik snap werkelijk niet wat mensen bezielt om zoiets te doen, pure zelfzuchtigheid is het!
Je mag (gelukkig) vinden wat je wilt! Maar een dier houden is sowieso altíjd zelfzuchtig.
Wilawander schreef:Wieken is in mijn ogen hetzelfde als een mens de benen afhakken. Het is hun manier om zich voort te kunnen bewegen en te vluchten. Vind dat als je wiekt je dit alleen voor jezelf doet. Heb er hier 1 met een geamputeerde vleugel door een tumor. Heb er serieus over nagedacht deze in te slapen als ik zie hoe hij zijn best doet met de rest mee te komen terwijl hij niet kan. Sinds een week heeft hij nu een gehandicapt maatje dat vind dik dan wat anders.
Een mens kan bedenken 'ach wat vervelend dat ik anders ben' of 'ik voel me eenzaam door mijn handicap', een dier leeft in het moment en denkt zoiets niet. Citaat:Volieres zielig en alleen om naar te kijken? Vind het inderdaad heerlijk om te zien hoe ze vogel zijn en met elkaar spelen. Daar kan ik erg van genieten.
ach en ruimte hebben ze genoeg 3 bij 6 en 4 bij 5 lijken me nette oppervlaktes.
sallandval schreef:Wij proberen gedrag te interpreteren en voor de vogel te bedenken wat hij het liefste wil, het feit is dat we dat helemaal niet kunnen.
Cayenne schreef:Maar liever proberen vanuit het oogpunt van de vogel te handelen als dat we alleen aan onszelf denken en de vogel alleen houden, te vroeg bij zijn ouders weghalen en de vleugels kortwieken omdat het voor onszelf zo handig is. Dat heeft niets te maken met het beste willen voor de vogel.
sallandval schreef:Cayenne schreef:Maar liever proberen vanuit het oogpunt van de vogel te handelen als dat we alleen aan onszelf denken en de vogel alleen houden, te vroeg bij zijn ouders weghalen en de vleugels kortwieken omdat het voor onszelf zo handig is. Dat heeft niets te maken met het beste willen voor de vogel.
dat is de clue, je bent een mens... je kúnt niet vanuit het oogpunt van de vogel handelen, dat is onmogelijk. Je kunt ook niet vanuit het oogpunt van een ander mens redeneren maar dat is een heel andere discussie...
Wilawander schreef:Ik denk dat ik wel zeker weet dat een vogel niet er om vraagt of gelukkig is als zijn vleugels worden afgeknipt. Anders had hij ze niet gekregen.
sallandval schreef:Wilawander schreef:Ik denk dat ik wel zeker weet dat een vogel niet er om vraagt of gelukkig is als zijn vleugels worden afgeknipt. Anders had hij ze niet gekregen.
wat een bijzondere redenatie? Mensen die een been missen kunnen ook heel gelukkig zijn hoor. Maar ik ben het met je eens dat vleugels knippen onnodig is, een vogel die kan vliegen is toch veel leuker?