Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Paintlinger schreef:Want hoe je het ook wend of keert............De hond krijgt om te beginnen altijd de schuld.
Hhilde schreef:Paintlinger schreef:Want hoe je het ook wend of keert............De hond krijgt om te beginnen altijd de schuld.
En in 99% van de gevallen is het de schuld van de (vorige) eigenaar. Een hond vertoont soms heel normaal hondengedrag, maar wij vinden dat niet leuk dus moet het 'gecorrigeerd' worden. Om even in te haken op papagroom, de honden moeten wèl meeveranderen met de maatschappij en dat weten jullie beiden heel goed. Vroeger mochten honden doen waar ze voor gefokt werden: jagen, erf bewaken, etc. Nu mag dat allemaal niet meer want 'jagen' is ongewenst gedrag volgens mensen! Aan een jagende hond wordt een stroomband gehangen, of erger. Schudden met speeltjes? Compleet normaal gedrag volgens honden. Volgens mensen? Ongewenst! Afleren! Grommen naar andere honden? Duidelijk signaal in hondentaal. Wat zeggen mensen? Ongewenst gedrag! Geef die hond een mep! Je gezicht likken? Absoluut normaal gedrag. Wordt afgestraft, bah! Poep eten? Helemaal niet zo raar hoor, slimme zet van een hond, in principe. Wat vinden wij? Geef die hond een schop voor z'n hol, gatverdamme! Hij krijgt goed eten!
Ook zoiets. Goed eten. Dat vinden veel mensen Royal Canin. Eukanuba. Dat is toch zo veel in de reclame? Zal wel goed zijn! Wij vullen te veel in als mensen, begrijp dat eens. Wij zijn geen honden en zullen dus niks bereiken door terug te grommen, maar moeten wel hondentaal spreken, honden kunnen namelijk geen mensentaal leren. Een tik geven of een schop haalt dus niks uit; je verliest alleen maar vertrouwen van de hond. Op de rug leggen is hetzelfde, het enige wat je ermee bereikt is dat een hond vertrouwen in jou verliest. Een goede 'roedelleider' ben je als je de rust kunt bewaren. Slaan, schoppen of op ruggen leggen is een teken van onmacht. Onkunde, misschien zelfs wel. En dát is wat een hond begrijpt. Niet dat je je punt maakt.
Dan rest de vraag, waarom luistert hij dan wel ineens als je mept? Dôh, hij vraagt zich af wat je in vredesnaam aan het doen bent en je hebt hem net pijn gedaan, daar is hij van onder de indruk. Maar weet hij dat je gemept hebt omdat hij de afwasmachine uitlikte? Nee hoor. Hij weet dat je hem net pijn hebt gedaan. En dat is het. Want de volgende keer staat hij weer doodleuk de afwasmachine uit te likken.
Maargoed. Zoals ik eerder al zei: ik praat tegen dovemansoren.
Diablo schreef:papagroom schreef:kort maar krachtig,,,,als hij naar je gromt,,,,,,,geen didacties boekjes gelul,en zielig gedoe,,,,,gewoon een ouderwetse goed gerichte tik.....zo hard als nodig,zo zacht als mogelijk....
Nou inderdaad, dan waarschuwt hij de volgende keer in ieder geval niet meer, dan bijt hij meteen.

japielover schreef:Ik zal even een update geven!
Meneer heeft heel wat extra regeltjes gekregen.
Mag niet op de bank wel inzijn mand naast debank.
in de auto gaat hij ten alletijden in zijn bench ik mijn seat dan maar op de achterbank in de Kia in achterbak en de auto van mijn vriend hebben we een plekje gemaakt waar hij staan kan.
Als hij gromt tijdens aaien wordt hij volkomen genegeerd komt hij daarna zelf voor aandacht krijgt hij die niet maar pas even later als IK hem roep.
Verder moet hij wachten voor het eten.
netjes zitten met riem omdoen etc
en als hij gromt tijden borstelen/trainen etc ga ik door tot hij stil is en dan beloon ik hem en stop ik.
Dit doe ik sinds alle tips en hij heeft nu al 2 dagen niet gromt en heb hem wel mogen aaien wanneer ik dat wilde.
Zelfs het kindje van onze buren even verder op mocht hem aaien.
Had hem namelijk niet gezien toen ik mijn auto uit ging laden en toen stond de kleine er al bij.
Hondje deed heel braaf niks heb hem daarna ook uitbundig beloont
Ladyson schreef:Hoe je het nu doet, mbv de tips van andere bokkers, is de juiste manier! De tik geven tijdens het grommen inderdaad niet doen! Wel zou je nog wat meer werk van de rangorde kunnen maken. Of het echt helpt, is mij niet geheel duidelijk, maar het kan zeker geen kwaad. De bank en met auto rijden gaat al goed.
De hond gaat NA andere mensen naar binnen/buiten en wacht geduldig. (Dus niet dat hij spartelend probeert voor te dringen)
De hond krijgt eten NA de mensen. En eventueel ook als laatste zijn bak van de honden onderling.
Als je met hem speelt, bepaal jij wanneer het spel eindigt.
Trekken aan de lijn is niet toegestaan. (Hij moet wel kunnen plassen natuurlijk, maar hij loopt niet trekkend voorop)
Je hebt nog een aantal van die regels, maar ik kan deze alleen nu even bedenken.
Oh, je stuurt net een update! Misschien heb je nog iets aan mijn post, maar ik zie dat je er ook al wat van uitvoert.