HELP, hond gromt en wordt extreem lelijk.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

papagroom

Re: HELP, hond gromt en wordt extreem lelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 00:06

ik moet je wel woorden in de mond leggen als je reageerd met emoticons.....lees ook de rest van mijn post even.....en honden veranderen niet mee met de maatschapij....een hond is een hond,en dat wordt tegenwoordig al snel vergeten.........

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 07:39

Ik mag jou denkwijze wel PG :j

Dat softe gedoe kan ik ook helemaal niks mee.
Meestal bereik je het meest door 'Calm en Assertive' te blijven.............maar heel soms is het even nodig om een hond wakker te schudden en daarmee dus duidelijk te zeggen dat hij/zij dus echt niet de dienst uitmaakt.

Maar ik denk dat veel eigenaars dat niet in hun mars hebben.............en dan heeft de hond geen keuze en neemt de overhand, met alle gevolgen van dien.
Want hoe je het ook wend of keert............De hond krijgt om te beginnen altijd de schuld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:34

Het gevaar is van corrigeren in dat geval (ben er niet tegen, maar raad het ook niet aan) dat je hond met jou de strijd aangaat. Corrigeren is alleen maar effectief als je het respect van de hond hebt, anders is ie er stomweg niet van onder de indruk.

Ik zou in dit geval allereerst een heleboel veranderen. Hond niet meer voorin in de auto, en zéker niet op schoot (moet je sowieso nooit goed vinden imo, als je hard moet remmen, wat denk je dan dat er met de hond gebeurt?) Hond in een bench, achterin, nooit honden los mee in de auto nemen als het enigzins kan, is vragen om ongelukken. De chauffeur moet zich kunnen concentreren op het verkeer, en dat wil niet goed als er een onopgevoede hond in de auto zit, met onvoorspelbaar gedrag.

Hond niet meer op de bank, niet meer op schoot, bench en mand zijn prima plekken voor een hond.
En verder moet ie gewoon regels leren, nee is nee, ja is ja. Zitten, liggen, je moet hem kunnen wegsturen, en hij moet komen als je hem roept. Een hond die duidelijke regels krijgt weet waar hij aan toe is, dat zal de agressie ook wat verminderen, vermoed ik, een hond die bepaalt dat hij op schoot wil zitten, maar dan bepaalt dat je hem niet mag aaien, komt mij over als een strontverwend kreng. En verwende krengen moeten in de eerste plaats vooral grenzen krijgen, en het woord nee leren.

Corrigeren zie ik niet helemaal brood in in dit geval. Wat wél nut heeft, is niet toegeven, zorg dat je leert om hem heel snel zijn korfje om te doen, en als ie gromt als je hem wil afdrogen, korf om en heel rustig toch beginnen met afdrogen. Alleen niet boos worden, NIET de strijd aangaan, je gaat ook geen discussie aan met een tweejarig kind, wel? Gewoon rustig doen wat je toch al van plan was, grommen negeren, korfje om, kan ie toch niks. Hij leert vanzelf wel dat dat gedrag van hem niets meer oplevert, denk dat het rap afgelopen is.......

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 08:52

Paintlinger schreef:
Want hoe je het ook wend of keert............De hond krijgt om te beginnen altijd de schuld.

En in 99% van de gevallen is het de schuld van de (vorige) eigenaar. Een hond vertoont soms heel normaal hondengedrag, maar wij vinden dat niet leuk dus moet het 'gecorrigeerd' worden. Om even in te haken op papagroom, de honden moeten wèl meeveranderen met de maatschappij en dat weten jullie beiden heel goed. Vroeger mochten honden doen waar ze voor gefokt werden: jagen, erf bewaken, etc. Nu mag dat allemaal niet meer want 'jagen' is ongewenst gedrag volgens mensen! Aan een jagende hond wordt een stroomband gehangen, of erger. Schudden met speeltjes? Compleet normaal gedrag volgens honden. Volgens mensen? Ongewenst! Afleren! Grommen naar andere honden? Duidelijk signaal in hondentaal. Wat zeggen mensen? Ongewenst gedrag! Geef die hond een mep! Je gezicht likken? Absoluut normaal gedrag. Wordt afgestraft, bah! Poep eten? Helemaal niet zo raar hoor, slimme zet van een hond, in principe. Wat vinden wij? Geef die hond een schop voor z'n hol, gatverdamme! Hij krijgt goed eten!

Ook zoiets. Goed eten. Dat vinden veel mensen Royal Canin. Eukanuba. Dat is toch zo veel in de reclame? Zal wel goed zijn! Wij vullen te veel in als mensen, begrijp dat eens. Wij zijn geen honden en zullen dus niks bereiken door terug te grommen, maar moeten wel hondentaal spreken, honden kunnen namelijk geen mensentaal leren. Een tik geven of een schop haalt dus niks uit; je verliest alleen maar vertrouwen van de hond. Op de rug leggen is hetzelfde, het enige wat je ermee bereikt is dat een hond vertrouwen in jou verliest. Een goede 'roedelleider' ben je als je de rust kunt bewaren. Slaan, schoppen of op ruggen leggen is een teken van onmacht. Onkunde, misschien zelfs wel. En dát is wat een hond begrijpt. Niet dat je je punt maakt.

Dan rest de vraag, waarom luistert hij dan wel ineens als je mept? Dôh, hij vraagt zich af wat je in vredesnaam aan het doen bent en je hebt hem net pijn gedaan, daar is hij van onder de indruk. Maar weet hij dat je gemept hebt omdat hij de afwasmachine uitlikte? Nee hoor. Hij weet dat je hem net pijn hebt gedaan. En dat is het. Want de volgende keer staat hij weer doodleuk de afwasmachine uit te likken.

Maargoed. Zoals ik eerder al zei: ik praat tegen dovemansoren.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 09:10

Slaan/tik geven als hij gromt is bij deze hond absoluut geen goed middel.

Mijn vriend heeft hem 1 keer een zachte tik gegeven toen hij het hondje afdroogde welke vervolgens in elkaar gedoken achter in zijn bech zat te shake van angst dus nee dat doe ik niet.
Wel zit hij netjes in zijn bench/mand en mag hij niet meer op de bank.
In de auto gaan we naar een oplossing zoeken in mijn auto kan hij gewoon in de achterbak in zijn bench in de auto van mijn vriend zoeken we een oplossing zo dat hij daar ook in zijn bench kan.
Met afdrogen ga ik gewoon door hoe ik het deed.
Korfje om als hij gaat grommen korfje af als hij dit niet doet.

Vanochtend met uit laten het zonder korfje geprobeerd.
Kwamen natuurlijk andere honden tegen waarop hij begon te grommen.
ik heb hem toen aan getikt met zijn stok die ik nog vast had gewoon zachtjes een porretje tegen zijn kont gevolg hij keek om naar wat dat deed en was niet meer op de andere hond geconcentreerd.
Vrijdag gaan mijn vriend en ik 2 honden scholen bezoeken om te kijken hoe deze bevallen.

De tips die hier gegeven worden zal ik ook zeker proberen.
Behalve de tik geven of een mep ofzo

Overigens.
Het eten van poep vind ik prima.
Hij mag van mij achterd de konijnen en eende in het weiland etc aan gaan hoor hij is er niet snel genoeg voor om er 1 te vangen.
Likken in het gezicht vind ik minder maar dat kan je zelf voorkomen door niet met je gezicht bij zijn koppie te komen. doe ik dit wel en likt hij is dat mijn eigen schuld.
En schudden met zijn speeltjes doet hij enorm!
Hij is erg vel met spelen grommen en schudden met zijn touwkluif of stokken doet hij heel veel.
Ook dit laat ik hem doen dat lijkt mij gewoon zijn natuurlijke speel gedrach vind het zelf wel grappig om te zien :)

yenopi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 11:25

Leuk dat je echt goed aan de slag wilt met je hond ! Ik kan dat enorm waarderen !

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-12 14:09

Hhilde schreef:
Paintlinger schreef:

En in 99% van de gevallen is het de schuld van de (vorige) eigenaar. Een hond vertoont soms heel normaal hondengedrag, maar wij vinden dat niet leuk dus moet het 'gecorrigeerd' worden. Om even in te haken op papagroom, de honden moeten wèl meeveranderen met de maatschappij en dat weten jullie beiden heel goed. Vroeger mochten honden doen waar ze voor gefokt werden: jagen, erf bewaken, etc. Nu mag dat allemaal niet meer want 'jagen' is ongewenst gedrag volgens mensen! Aan een jagende hond wordt een stroomband gehangen, of erger. Schudden met speeltjes? Compleet normaal gedrag volgens honden. Volgens mensen? Ongewenst! Afleren! Grommen naar andere honden? Duidelijk signaal in hondentaal. Wat zeggen mensen? Ongewenst gedrag! Geef die hond een mep! Je gezicht likken? Absoluut normaal gedrag. Wordt afgestraft, bah! Poep eten? Helemaal niet zo raar hoor, slimme zet van een hond, in principe. Wat vinden wij? Geef die hond een schop voor z'n hol, gatverdamme! Hij krijgt goed eten!

Ook zoiets. Goed eten. Dat vinden veel mensen Royal Canin. Eukanuba. Dat is toch zo veel in de reclame? Zal wel goed zijn! Wij vullen te veel in als mensen, begrijp dat eens. Wij zijn geen honden en zullen dus niks bereiken door terug te grommen, maar moeten wel hondentaal spreken, honden kunnen namelijk geen mensentaal leren. Een tik geven of een schop haalt dus niks uit; je verliest alleen maar vertrouwen van de hond. Op de rug leggen is hetzelfde, het enige wat je ermee bereikt is dat een hond vertrouwen in jou verliest. Een goede 'roedelleider' ben je als je de rust kunt bewaren. Slaan, schoppen of op ruggen leggen is een teken van onmacht. Onkunde, misschien zelfs wel. En dát is wat een hond begrijpt. Niet dat je je punt maakt.

Dan rest de vraag, waarom luistert hij dan wel ineens als je mept? Dôh, hij vraagt zich af wat je in vredesnaam aan het doen bent en je hebt hem net pijn gedaan, daar is hij van onder de indruk. Maar weet hij dat je gemept hebt omdat hij de afwasmachine uitlikte? Nee hoor. Hij weet dat je hem net pijn hebt gedaan. En dat is het. Want de volgende keer staat hij weer doodleuk de afwasmachine uit te likken.

Maargoed. Zoals ik eerder al zei: ik praat tegen dovemansoren.

Niet helemaal, hoor. Ik ben het volmondig met je eens.

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-12 19:46

Nou vandaag heeft meneer weeer in de koeien poep gerolt dus net weer onder de douche gezet niet met shampoo hoor gewoon alleen water.
Vond hij heerlijk...
Tot ik de handoek pakte, daar begon hij dus met grommen ik heb hem afgedroogd tot hij ook maar heel even stopte met grommen toen ben ik ook gestopt en heb ik hem uitbundig beloont.

Ik ben net bij de moeder van een vriendinnetje geweest welke een hondenschool heeft:)
zei vertelde mij inderdaad dat de hond bij aanraking verstart.

Ze heeft me geadviseerd om juist wel door te gaan met aaien ipv te stoppen als hij gromt omdat hij angst is.
Hij moet dus leren dat hij er niet bang voor hoeft te zijn om aangeraakt te worden.
Binne kort ga ik een keer bij haar langs en gaat ze me wat meer advies geven:)

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-12 16:56

Ik heb niet het hele topic doorgelezen.

Maar we hebben een bordercollie, en die hebben we vanaf zijn 2e jaar. En hij gromde vanaf het begin al naar mij, ook echt heel lelijk tanden op trekken, maar heeft nooit gebeten. Dominantie was het niet. Maar ik doe sinds kort 1 keer in de week met hem schapendrijven en door de week lekker vaak rennen en naar het bos. En sinds ik dat doe is het heel veel minder. Behalve savonds dan is ie altijd een beetje nukkig

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:46

Diablo schreef:
papagroom schreef:
kort maar krachtig,,,,als hij naar je gromt,,,,,,,geen didacties boekjes gelul,en zielig gedoe,,,,,gewoon een ouderwetse goed gerichte tik.....zo hard als nodig,zo zacht als mogelijk....

Nou inderdaad, dan waarschuwt hij de volgende keer in ieder geval niet meer, dan bijt hij meteen.

uit angst zal dit misschien kunnen voorkomen...maar een dominante flikker is af en toe goed gebaat bij vliegles :=
ik heb hier een nogal dominante kerel lopen, die heb ik in zijn 9 maanden al een paar keer vliegles gegeven en geloof me, dat was nodig..
niks mis met een opvoedkundige tik MITS! je weet wat je doet en het correct timed...
als ie de dingen waardoor hij vliegles kreeg bij zijn moeder had geflikt was hij iets bruter aangepakt denk ik ...
veel honden kun je groot aaien...maar er zijn voldoende honden die heel wat meer duidelijkheid nodig hebben ...als in boem is ho en plons is water

maar het ligt dus geheel aan de hond etc...die van mijn ouders is er 1 als ik die aanpak zoals die van mezelf, dan was het een sneu hoopje hond geworden...zou ik de mijne aanpakken zoals ik die van mijn ouders heb aangepakt...dan heb ik dalijk 55 a 60 kg dominante eikel die ik af kan laten spuiten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 16:53

Een dominante hond NOOIT op je schoot nemen of hoger laten zitten dan de mens zelf,daar begint namelijk al de rangorde!
Dit is een hondje wat heel erg dominant is,tis een echte terrier hihi maar dat wil niet zeggen dat je er poezelig mee om moet gaan gewoon aanpakken en dominant terug doen.Wel eerlijk blijven natuurlijk maar duidelijk je grenzen stellen.
Dus eerst de plek duidelijk maken waar de hond hoort,op de grond dus en niet op de bank.Nooit wijken voor de hond,laat de hond maar wijken voor jou.
En bij het grommen naar andere honden die willen snuffelen bijv. dan doe je het net als Ceasar,draai je hond om en laat de andere honden aan zn kont snuffelen,zo leert hij het begroeten en dat het niks akeligs is.
Met tijd en geduld komt het goed maar bij die kleine Terriers moet je even doortastend te werk gaan hoor want het zijn grote honden in een kleine verpakking hahaha

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 17:05

Ik zal even een update geven!

Meneer heeft heel wat extra regeltjes gekregen.

Mag niet op de bank wel inzijn mand naast debank.
in de auto gaat hij ten alletijden in zijn bench ik mijn seat dan maar op de achterbank in de Kia in achterbak en de auto van mijn vriend hebben we een plekje gemaakt waar hij staan kan.
Als hij gromt tijdens aaien wordt hij volkomen genegeerd komt hij daarna zelf voor aandacht krijgt hij die niet maar pas even later als IK hem roep.

Verder moet hij wachten voor het eten.
netjes zitten met riem omdoen etc
en als hij gromt tijden borstelen/trainen etc ga ik door tot hij stil is en dan beloon ik hem en stop ik.

Dit doe ik sinds alle tips en hij heeft nu al 2 dagen niet gromt en heb hem wel mogen aaien wanneer ik dat wilde.
Zelfs het kindje van onze buren even verder op mocht hem aaien.
Had hem namelijk niet gezien toen ik mijn auto uit ging laden en toen stond de kleine er al bij.
Hondje deed heel braaf niks heb hem daarna ook uitbundig beloont

Ladyson_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:16

Hoe je het nu doet, mbv de tips van andere bokkers, is de juiste manier! De tik geven tijdens het grommen inderdaad niet doen! Wel zou je nog wat meer werk van de rangorde kunnen maken. Of het echt helpt, is mij niet geheel duidelijk, maar het kan zeker geen kwaad. De bank en met auto rijden gaat al goed.

De hond gaat NA andere mensen naar binnen/buiten en wacht geduldig. (Dus niet dat hij spartelend probeert voor te dringen)
De hond krijgt eten NA de mensen. En eventueel ook als laatste zijn bak van de honden onderling.
Als je met hem speelt, bepaal jij wanneer het spel eindigt.
Trekken aan de lijn is niet toegestaan. (Hij moet wel kunnen plassen natuurlijk, maar hij loopt niet trekkend voorop)

Je hebt nog een aantal van die regels, maar ik kan deze alleen nu even bedenken.

Oh, je stuurt net een update! Misschien heb je nog iets aan mijn post, maar ik zie dat je er ook al wat van uitvoert.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 17:35

Als je hem waarschuwd moet je niet je stem gebuiken.Maar echt d.m.v je lichaams taal.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 18:33

japielover schreef:
Ik zal even een update geven!

Meneer heeft heel wat extra regeltjes gekregen.

Mag niet op de bank wel inzijn mand naast debank.
in de auto gaat hij ten alletijden in zijn bench ik mijn seat dan maar op de achterbank in de Kia in achterbak en de auto van mijn vriend hebben we een plekje gemaakt waar hij staan kan.
Als hij gromt tijdens aaien wordt hij volkomen genegeerd komt hij daarna zelf voor aandacht krijgt hij die niet maar pas even later als IK hem roep.

Verder moet hij wachten voor het eten.
netjes zitten met riem omdoen etc
en als hij gromt tijden borstelen/trainen etc ga ik door tot hij stil is en dan beloon ik hem en stop ik.

Dit doe ik sinds alle tips en hij heeft nu al 2 dagen niet gromt en heb hem wel mogen aaien wanneer ik dat wilde.
Zelfs het kindje van onze buren even verder op mocht hem aaien.
Had hem namelijk niet gezien toen ik mijn auto uit ging laden en toen stond de kleine er al bij.
Hondje deed heel braaf niks heb hem daarna ook uitbundig beloont

+:)+

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 21:01

papagroom:

En die verziekte honden tegenwoordig komt omdat men er nog steeds net zo slecht mee om kan gaan als vroeger. Met het enigste verschil dat ze vroeger buiten en in de schuur leefden en nu als kind in huis. En dan krijg je problemen. HOnden mogen meer, zijn meer gewenst, worden meer lid van het gezin en als mensen dan de oude methodes erop na blijven houden gaat het gewoon fout omdat met de nieuwere manier van leven je ook op een andere manier met je hond om moet gaan.
En dat is niet alleen met honden zo maar met allerlei dieren en dingen. Je moet een computer van nu ook niet meer zo behandelen als een computer uit de begin tijd en een auto ook niet enz. enz. dus waarom honden wel?

Alleen men moet doen wat men kan en niet zichzelf gaan vergelijken met mensen als Cesar Milan maar gewoon zichzelf blijven en gezond verstand gebruiken.

Gelukkig blijkt TS heel veel gezond verstand te hebben en als ik de update zo lees gaat hij nu erg de goede kant op. *\o/*

TS let erop dat er waarschijnlijk nog een terugval gaat komen. Nu is hij min of meer verbaasd door de andere aanpak die je nu geeft. Dadelijk vind hij dat normaal en gaat hij je toch weer uitproberen. Wees ook dan sterk dan kom je er zeker wel!!!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 23:27

Ladyson schreef:
Hoe je het nu doet, mbv de tips van andere bokkers, is de juiste manier! De tik geven tijdens het grommen inderdaad niet doen! Wel zou je nog wat meer werk van de rangorde kunnen maken. Of het echt helpt, is mij niet geheel duidelijk, maar het kan zeker geen kwaad. De bank en met auto rijden gaat al goed.

De hond gaat NA andere mensen naar binnen/buiten en wacht geduldig. (Dus niet dat hij spartelend probeert voor te dringen)
De hond krijgt eten NA de mensen. En eventueel ook als laatste zijn bak van de honden onderling.
Als je met hem speelt, bepaal jij wanneer het spel eindigt.
Trekken aan de lijn is niet toegestaan. (Hij moet wel kunnen plassen natuurlijk, maar hij loopt niet trekkend voorop)

Je hebt nog een aantal van die regels, maar ik kan deze alleen nu even bedenken.

Oh, je stuurt net een update! Misschien heb je nog iets aan mijn post, maar ik zie dat je er ook al wat van uitvoert.

Hij trek eigenlijk nooit. loopt netjes naast me.
Als hij los gaat moet hij eerst zitten dan los en mag pas gaan als ik dat zeg.
hij krijgt na mij eten, tenzij we bij mijn vriend zijn daar eten de honden rond 5 uur en wij rond 7e
Maar dan krijgt hij pas als hun honden het gehad hebben.

dat naar buiten van uit huis is nog een goeie!
Met spelen moet ik echt bepalen wanneer het klaar is want hij speelt tot hij er bij neervalt.
Overigens hoef ik dat maar 1 keer te zeggen en dan doet hij het ook niet meer