Spondylose hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:16

@ Mindim Is geen steroide, wel een NSAID.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:17

Ik geef pijnstilling, hond doet het er prima op. Maar goed, dat is niet vanwege de spondylose.

@Nikka, ik had me al verbetert.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 18:36

We zijn bij die van mij nog aan het kijken wat het beste werkt. Als het goed is word ik vanavond door de dierenarts gebeld en dan kijken we wat we nu gaan doen. Of andere pijnstillers, of toch iets anders proberen. Over haar voer gooi ik nu spier-opbouwers, en om de dag glusocamine. Maak de brokken wat lekkerder met goedkoop blikvoer, dan smikkelt ze in een keer alles op. Ook zetten we haar even in de hal zodat ze rustig kan eten, en niet door de andere hond gestoord word. met onze andere hond gaan we s'middags een stukje fietsen zodat ze haar energie kwijt kan en die vind het geweldig! Niet alleen dat alle aandacht van haar is, maar rennen is echt haar ding, dat en snufellen (en opgraven en vermoorden van mollen)

Zat te denken, een babydraagdoek, in de 'slaaphouding' zou daar mijn 7 kilo zware Dirkje gemakkelijk (en vooral lekke) in kunnen zitten? Dat zou namelijk BEST wat schelen. Heeft iemand ervaring met die dingen?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 18:59

Ja of een kleine doggyride (zoiets als deze http://dieren.marktplaats.nl/honden-toe ... nd=32&fs=1 ) of iets anders wat er op lijkt. Dan kan je als ze wat beter is, haar afwisselend laten lopen of rijden. Gaat wat makkelijker als je de ander uitlaat.
Ik vind het in ieder geval erg lief dat je zo je best doet voor Dirkje. Ik heb er vast overheen gelezen, maar hebben ze foto's gemaakt van de rug?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:16

Net even een kort rondje, ging een stuk beter

En nee, foto's zijn niet gemaakt moet eigelijk wel willen we 100% zeker zijn dat dit ook daadwerkelijk spondylose is. Ook dat wou ik met de arts bespreken. Maar als ik de resterende symptomen lees kan het eigelijk niet anders. Wat dat betreft vertrouw ik mijn DA er wel op als hij denkt dat dat het is, maar dat betekend niet dat ik het foto idee mee wil nemen. De rede dat het niet gedaan is kan zijn omdat mijn hond erg gestressed word van de arts, als we de bus uitlopen en die kant uitgaan loopt ze al moeilijk met je mee. Het kan zo zijn dat de arts haar reactie heeft mee genomen in zijn overweging foto's te maken.

(PS, ja ik zing altijd zo tegen ze. Mijn vriend word er mal van. Ik was even stil omdat ik me bedacht dat ik het op video deed :P Maar daarna kon het me eigelijk niks meer schelen. IK ZING! VEEL!.. :P)

Nikka

Re: Spondylose hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 19:26

Okay dat snap ik. Het is alleen wel zo dat als bijvoorbeeld de wervels erg slecht zijn, je dat dan ook weet en mee kan nemen in hoe verder. Bijv. prednison. Ik heb een hond gehad waar echt de gaten in de wervels zaten en toen ik dat zag wist ik dat dat het niet meer ging worden. Je komt op een gegeven moment op een schimmig terrein wat betreft hoe ver je gaat. En geloof me ik heb daar fouten in gemaakt. Je verzet elke keer je grenzen en accepteert steeds meer en put hoop uit kleine dingetjes. Been there done that. Met wat extra info weet je soms waar je aan toen bent en wat je nog kan en in hoeverre dat nog haalbaar is. Ik bedoel dit niet onaardig en zeg niet dat je wat moet doen maar als ik de filmpjes zo zie, zie ik hoe graag je het beter wil maken. Echt top, maar er zit wel een valkuil in. Maar misschien kan je dat veel beter dan ik dat kon.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:33

tis wel een heel leuk hondje hoor,die oortjes,en hoe die kijkt :+:

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 21:49

Dierenarts zit nu te twijfellen over de spondylose. Aangezien ze pijn blijft houden. Hij denkt nu aan een hernia. Ik zit er aan te denken toch een foto te laten maken, hij liet me weten dat daar een hernia niet op te zien valt. Dan zouden we een MRI moeten laten maken. Wat is jullie ervaring hiermee? Is bv het slim een foto te make? Of evt een second opinion bij een andere arts.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:07

Een CT scan zou voldoende moeten zijn, maar een MRI kan ook. Ik heb bij een van mijn honden een CT scan laten maken van zijn rug en daar waren de afwijkingen goed op te zien. Veel beter dan op een X-foto. Persoonlijk zou ik naar een goede orthopeed of neuroloog gaan, als je toch voor nader onderzoek gaat. Je kan ook alleen voor nader onderzoek naar een kliniek gaan, maar er zijn er niet zoveel met CT of MRI.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:54

Er schijnt een goede ortho[peed te zitten in de buurt van steenwijk, wilhelminaoord??

Het is wel een enorm schattig hondje hoor met zijn 2 zwarte oortjes <3

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:58

Ze hebben daar volgens mij geen CT of MRI. Die hebben ze sowieso in Utrecht, Lingehoeve, Best en volgens mij in Friesland (Drachten???)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 23:05

@Mindim, ze heeft 2 bruine oortjes ;) maar zo op het filmpje lijken ze inderdaad zwart. Ze had eerder twee grote bruine vlekken op haar hoofd maar die zijn bijna helemaal weg getrokken door ouderdom.

Afbeelding

Hier zie je het nog, alweer een oude foto :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 23:06

Wat een moppie!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 23:07

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 05:38

Helaas minder goed nieuws dit keer. Gisteren (zaterdag) zijn we naar de dierenarts geweest met dirkje omdat het gewoon niet goed ging. Ze eet slecht en had al een paar keer overgegeven. Na wat onderzoek besloten we een bloedproef te doen om te kijken of haar nieren en lever nog wel goed werkte. Helaas blijkt dat haar nieren het erg slecht doen, de kans dat Dirkje het allemaal mag overleven is erg klein. Ontzettende schok voor ons beide natuurlijk, maar wel iets wat ik voelde aankomen. Ze heeft een onderhuids infuus gehad, vandaag gaan we haar dwangvoeren en vocht inbrengen en dan maandag weer naar de dierenarts. Ben er nu al kapot van moet ik zeggen, het idee alleen al dat er straks geen Dirkje is is mij eigelik al teveel. Ze ligt nu lekker te maffen, Anna zit naast me zich te wassen en een koekje aan te staren (blijkbaar zijn de koekjes van de Lidl niet goed genoeg voor mijn dames)

Gelukkig drinkt Dirkje wel goed, hoor haar vaak genoeg naar de waterbak lopen en wat lebberen. Morgen ga ik proberen haar wat natvoer van de dierenarts aan te smeren. (oi! ze komt nu in beweging ..... weer overgeven) Ben enorm bang, en eigelijk 'er al over uit' (als je begrijpt wat ik bedoel) dat we haar maandag moeten laten inslapen.

Duim in ieder geval voor ons :S

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 08:39

Ach wat erg voor jullie! Ik hoop dat Dirkje jullie nog verrast, soms jojoën die oudjes nog heel erg. Ik zie dat ook aan dat oudje van mij hier, al meerdere keren dit jaar gedacht: is het nu zover? Aan de andere kant, soms is de koek gewoon op en kan je alleen maar het juiste doen. In al je posts spreekt je liefde voor haar en je hebt werkelijk alles gedaan wat in je vermogen ligt. Mijn ervaring is: kijk een hond goed in de ogen en je weet gewoon dat het tijd is. Ik duim voor jullie en wens je veel kracht met een eventuele beslissing.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 18:19

Thanks nikka, vandaag heeft ze uit zichzelf iets gegeten (lang niet genoeg) en heb ik haar net toch maar even water in de bek gespoten. ze drinkt wel, maar na al dat overgeven droogt ze toch wat uit. Was wel even leuk haar te zien spelen vandaag :) De buurman gooide een appeltje voor Anna weg. Ik zat met dirkje (in haar kleed) op het gras en Dirkje besloot mee te doen :D Rende er vrolijk achteraan. Weliswaar niet echt de energie ervoor, maar ze had duidelijk lol dus lieten we haar maar even. Ze krijgt nu nier-dieet voer, morgen moet ik naar de dierenarts om verder te kijken. Gelukkig wil mijn vader meerijden, daar ben ik echt zo ontzettend blij mee. Hopelijk komt het natuurlijk allemaal toch nog goed. Maar ik ben bang eigelijk dat ik morgen zonder hondje naar huis ga.

Met Anna verwachten we eigelijk geen problemen als Dirkje er niet meer is. Ze zal wel even moeten wennen, maar ik denk dat ze het 'aandacht voor mij alleen' wel genoeg vind. Mag blij zijn dat ze zo'n makkelijk karakter heeft wat dat betreft. Natuurlijk kunnen we er niet 100% vanuit gaan dat alles goed gaat. Maar we verwachten eigelijk dat het wel goed komt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 08:51

Het telefoontje is gemaakt, vandaag om 12 uur word Dirkje ingeslapen. Ben er nu al kapot van.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 08:54

Ach lieve meid, wat erg voor je. Ik kan je alleen maar heel veel sterkte wensen. Ga je naar de DA of laat je het thuis doen?

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 09:14

We gaan naar de DA, misschien dat er op wonderlijke wijze wel wat te doen valt. Maar mijn verstand schreeuwt dat het gewoon over is. Mijn vader rijd met me mee, ga daarna een middag bij een goeie vriend zitten om uit te huilen. Lekkere moddervette hamburgers eten ofzo, niet dat het helpt..... maar je moet toch wat om jezelf een beetje op te vrolijken.

Net nog met haar op het grasveld gespeeld :) stokjes gooien. Daar rent ze heel trots achter aan. Dan doet het wel even zeer, maar je word wel weer blij je hond toch nog even als trotse viervoeter over het gras te zien hupsen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 09:47

Tja terriers he. Taaie rakkers zijn het.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 10:08

Heel veel sterkte en ik zal duimen voor een wonder vanmiddag..

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 10:08

Ja precies, merk dat ze nu wat kort ademig word. Ze staat nu even lekker te drinken. Wel een raar gevoel dit, je hebt ergens het idee dat je te snel opgeeft. Maakt de beslissing zoveel moeilijker. Heb dit jaar een fretje verloren aan hetzelfde probleem (nierfalen) en daar waren de laatste uren echt verschrikkelijk van. Wat had dat beestje een pijn. Dat wil ik Dirkje kosten wat het kost besparen. Ze hadden eigelijk geen tijd meer bij de dierenarts, toen ik zei dat ik dan maar met spoed kwam hebben ze een gaatje kunnen maken. Waarschijnlijk heeft een van de artsen een korte pauze vandaag..

@DiaantjeV, thanks

Hier een laatste filmpje van Dirkje vanmorgen, met haar stokje (die nu bij haar op het kleed ligt) Doet nog zo haar best lekker te kunnen spelen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 11:09

Ach Dirkje toch ;(
Ik heb zelf altijd terriërs gehad en die lopen tot ze doodgaan ongeveer. Ik heb er een gehad die zondag nog mee naar het strand ging, waar niks aan te merken was en dinsdag voor het eerst plat ging. Bleek nog maar de helft van zijn bloed te hebben. En maar doorgaan.
Ik zeg altijd: je doet het altijd fout. Op het moment dat ze nog "redelijk"zijn, doe je het voor je gevoel te vroeg. Als ze slecht zijn neem je het jezelf kwalijk dat je te lang gewacht hebt. Mijn ervaring is dat je je grenzen verlegt en dan toch te vaak te lang wacht. Je went aan het elke keer minder en wil zo graag de goede dingen zien. Het schiet nu al op he? Nogmaals heel veel sterkte zo. Ik hoop zo voor jullie dat het anders loopt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 11:20

Thanks Nikka, dat moest ik even horen. Je wilt inderdaad niet wachten tot het aller laatste moment. Daar heeft Dirkje helemaal niks aan. Ze is nu gewoon echt op, ik "hoop" dat de dierenarts ook met die conclusie komt. nog 10 minuten en dan is mijn vader hier, ergens wil ik dat het over is en elders wil ik dat het nog even mag duren zodat ik nog even Dirkje bij me heb. Ik zie aan haar hele lichaam dat ze gewoon niet meer kan, verschrikkelijk is dat.