Wat er gebeurt in onze Caviaopvang (Volgtopic)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

chelleeee

Re: Wat er gebeurd in onze Caviaopvang (Volgtopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 11:17

ik ga ook dit topic volgen

misschien heb ik het gemist maar hoeveel cavia's heb je op het moment in de opvang zitten ?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-12 19:44

MiReRe; Hoe oud is je beertje?
Ik denk dat 1 en 2 de beste keuze's zijn. Bij 3 heb je kans dat ze steeds wat onenigheden blijven hebben, wat mischien teveel kan zijn voor je oudere beertje. Het ligt een beetje aan de cavia's, heb weleens 3 beertjes samen gehad waarbij er zelden wat machogedrag was en waarbij er ook echt rust kon zijn, maar ook groepjes van 3 die elkaar geen seconde rust gunden en constant bezig waren met kleine ruzie'tjes. Er kwam geen echt vechten aan te pas, maar minstens 1 keer in de week was het raak en dan stonden er weer twee tegenover elkaar met de neus in de lucht.

Echt oude beertjes hebben we niet. De oudste is 1,5 jaar en dat is de driekleur hierboven. Die zit nu samen met een beertje van krap 4 weken, maar die kunnen weer gescheiden worden. Ze zijn nog maar net gekoppeld en de jongste komt uit het flessengroepje, dus daar zou hij weer bij in kunnen. De jongsten zijn 4 weken, gladharen en engels gekruind. Wit Roodoog, Goudagoutibont en Lemonagouti.
We hebben ook nog een creme zwart wit beertje zitten, die nu ook al gekoppeld is aan zijn vader, maar voor hem zou het niet verkeerd zijn als hij gescheiden word. En een zwart rood en driekleur borstelkoppel. Zij zijn broertjes en gaan alleen als koppel weg, dat hebben we beloofd aan de fokker (Die ze trouwens niet naar de opvang gebracht heeft. Ze herkende ze)

Zal ik anders even foto's en informatie over de beertjes sturen? Het is ook mogelijk langs te komen om te bekijken wat de beste combinatie zou zijn en welke je het meest aanspreekt.

Chelleeee;
Als ik goed geteld heb, dan hebben we op dit moment 27 opvangcavia's :)

Helaas is vandaag één van de cavia's met Cataract overleden. We vonden hem gisteren al niet helemaal lekker en we zijn meteen begonnen met behandelen, maar het heeft niet geholpen. We vermoeden dat de cavia's naast cataract nog wat extra's erfelijks mee hebben gekregen, ze blijven dus voorlopig in de opvang. We moeten eerst duidelijk hebben wat mensen krijgen als ze deze cavia's adopteren, zelf weten we het nog niet precies en tot we het wel weten blijven ze bij ons en houden we ze in de gaten.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 20:52

Hoi Daphne,
Bedankt voor het meedenken.
Morgen ga ik hier in de buurt kijken bij een 2 jarig rusje die een nieuw maatje zoekt.
Mocht het niet werken, dan laat ik het je weten en zie ik graag wat je hebt zitten. Stuur nu maar even niks op, anders word ik verliefd op 6 cavia's tegelijk.
Als het wel werkt laat ik het ook weten, want dat is leuk.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-12 09:05

heb je ook wel eens een cuy cavia?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-12 01:37

MiReRe; En, hoe is het gegaan? Klikt het?

Tineke90; Nee, Cuys hebben we nog niet in de opvang gehad :)

Heb vandaag een groot deel van de cavia's op de foto gezet. Dat is erger dan het schoonmaken van de hokken :')
Kat die de hele tijd ongezien bij de cavia's probeerd te komen, die ik dus eerst weer even moest weg zien te houden... Gelukkig houd hij van slapen in zaagsel en stond er toevallig een traliekooi leeg, daar heb ik hem dus maar in gedaan haha.
Maar om zoveel cavia's mooi op de foto te krijgen valt niet mee... Maak per cavia zo'n 100 foto's en toch is bijna alles mislukt >;)

Maar deze vind ik wel héél erg schattig <3
Afbeelding

En het blinde zeugje;
Afbeelding

We hebben gisteren een gratis traliekooi en voerbakken gekregen voor de opvang. Zijn we superblij mee! Mooie grote kooi, waar best een groepje jongen in kan of 2 tot 3 volwassen zeugen :)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 10:07

Ach wat een schatjes, die grijze...*smelt*

De koppeling hier: tot nu toe zijn beide heren intact. Geen heftig gevecht.
De eerste tien minuten waren even spannend.
Gadet, de nieuwe, is duidelijk dominanter. Dat vind ik niet leuk om te zien voor Felix, maar aan de andere kant is het bij dieren heel normaal dat eentje de baas is.

Ik heb ze losgelaten op een neutrale plek in de gang, 2 huisjes, water, eten.
Gadget liep sneaky langs Felix en trapte daarbij met een achterpoot.
Heb ik vaker gezien bij beertjes.
Beetje klappertanden, 2 x een dekpoging. Toen was het heftigste er af.
Vind het alleszins normaal.

Felix zit wel veel in het schuilhuis als ze in het hok zitten. Hij is dus wel een beetje z'n plekje kwijt.
Gadget schrikt nog snel als we langs lopen. Dan vliegt hij ook het huisje in.

Ik heb goede hoop dat het goed blijft gaan.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 22:54

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-12 23:25

MiReRe; Fijn dat het goed gegaan is! :D Gaat het nogsteeds goed? Denk het wel, meestal blijft het wel goed gaan als het in het begin weinig problemen gaf.

Bonjoy; Ja, zij is erg leuk! Beetje bang, maarja logisch natuurlijk, ze is nog jong en ziet niet wat er gebeurd. Maar het is een heel leuk en lief dier, grote kans dat ze ook niet meer weg gaat... :o Ze moet zoiezo nog een poosje blijven zodat we beter weten wat we hebben, maar hoorde al het een en ander over dat ze ook gewoon hier kan blijven wonen :Y)

We hebben weer twee cavia's in de opvang gekregen. Één van de twee was van een ernstig ziek kind.. In zo'n geval is het toch wel een heel dubbel gevoel :\

Ook hebben we 3 kooien en 3 vervoerskoffers gekregen van een andere opvang die gestopt is. We hebben nu gewoon kooien ingeklapt in de schuur staan :):) Voelt altijd goed als je hokken over hebt, dan kunnen we altijd cavia's aannemen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 02:49

Zo, alweer een poosje geen update geplaatst. We hebben het erg rustig...

Normaal hebben we geen adres op de site staan, maar voor de vakantie maken we daar een uitzondering voor. Dit jaar is de dierendump in Nederland extreem, veel meer gedumpte dieren dan de vorige jaren... Liever bij ons voor de deur gedumpt, dan in het bos of langs de snelweg...
Maar we hebben geen één cavia binnen gekregen. Er zouden er een stuk of 10 komen, maar dat ging uiteindelijk niet door. Mischien door de omgeving waar we zitten, hier valt de dump behoorlijk mee..

We letten buiten ook extra op dozen en zakken in bermen en langs snelwegen etc. Maar tot nu toe nog geen dieren die onze hulp nodig hadden.
Ook geen konijnen of andere huisdieren.

Opzich natuurlijk heel lekker, even rust, maar aan de andere kant zit het niet lekker. Hier zitten we met lege hokken terwijl er toch genoeg dieren gedumpt zijn, die maar wat graag in een schoon hok zouden zitten met voer en water.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 16:40

Gisteren zijn er 3 cavia's geplaatst. En waarschijnlijk word er binnekort nog eentje opgehaald *\o/*

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 16:45

Fijn dat het goed gaat met de Cavia's die je op het moment hebt. Hoe gaat het met die kleintjes? :)

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 17:14

Ooh leukk!! Caafjes gek hier. Heb er zelf nu 4 en vroeger zelfs ras gefokt. Voornamelijk Peruvian en Cuy :D
Nu heb ik 2 gladjes, een borstel en een Sheltie.
Blijf hier wel even volgen :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:25

Met de kleintjes gaat het heel goed. Er zijn nog 3 kleine in de opvang, verder zijn ze geplaatst :D De overige kleintjes hadden het even moeilijk, zaten de hele dag in het hoekje en gilden alles bij elkaar, maar ze zijn nu weer rustig en lopen weer rond.

We hebben nu erg weinig opvangcavia's, dus het is ook lekker rustig en we kunnen weer even hokken etc ontsmetten voor nieuwe opvangers :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:27

Fijn dat het plaatsen ook zo goed gaat. :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:57

Ik ga ook volgen :)
Ben wel benieuwd eigenlijk of het uitkan om een opvang te hebben, ik zou zelf niks liever doen dan een eigen opvang hebben maar ik ben bang dat het te veel geld kost...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 21:14

Hoeveel dieren zou je willen opvangen per keer? De kosten zijn goed te doen, maarja het ligt natuurlijk aan het aantal dieren dat je opvangt.
Ook scheelt het enorm als je het geluk hebt een winkel te vinden die bijv. groente overhoud en waarvan je dat mag ophalen. Ook zijn er dierenwinkels die bijv. middelen tegen mijten hebben die eruit gaan of die nog een maand of 3 goed zijn en die mensen niet meer willen kopen, terwijl ze nog gewoon te gebruiken zijn. Dat soort dingen krijgen wij nog wel eens van winkels.

Per maand voor ong 40 cavia's;
-Hooi
Wij halen het hooi bij een winkel, daar betalen wij 7 euro per kleine baal. Met een baal doen we één week, per maand dus 4 baaltjes; 28 Euro
-Brok (Kasper faunafood)
We voeren Kasper, dat is te krijgen in zakken van 20 kilo en daarvoor betaal je 15 euro per zak. Met een zak doen we ongeveer anderhalve week, dus reken 3 zakken in de maand; 45 Euro.
Bodembekking;
Onze cavia's zitten op Zaagsel. Voor een baal zaagsel betalen we ongeveer 7 euro, waar we één week mee doen. Dus x4; 28 Euro

Groente krijgen wij gratis, dus die kostten hebben we niet. Ook hebben we minder dierenartskosten omdat de dierenarts vaak alleen de kosten van de medicijnen rekenen voor ons. Per maand dus ongeveer 100 euro.

Zou je dus een sponsor kunnen vinden die je groente wil geven, dan heb je aan vaste kosten per maand ongeveer 25 euro per 10 cavia's.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:28

Daphne: zoveel mogelijk natuurlijk! :D Of zoveel als nodig is eigenlijk. De kosten vallen op zich nog mee zie ik , dat heb je handig geregeld!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-12 23:22

Vandaag hebben twee moeilijk plaatsbare cavia's een huisje gekregen! *\o/*

Arme dieren kwamen van een fokker, zijn verkocht aan een gezin, die hebben ze weggegeven aan een ander gezin, die heeft ze aan een familielid van ons gegeven, die heeft ze bij ons in de opvang gebracht, wij hadden ze geplaats, die mensen brachtten ze de volgende dag weer terug.

En nu, éindelijk, hebben ze een goed huisje. Dag Nick en Simon! <3

Afbeelding

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 12:21

Hebben jullie ook een website waar de opvangcavia's opstaan?

Teelee

Re: Wat er gebeurt in onze Caviaopvang (Volgtopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 01:48

daar ben ik eigenlijk ook wel benieuwd naar. Ben opzoek naar een leuk zeugje erbij die een beetje apart is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 02:37

Ik ben nu de site aan het bijwerken. Als je op Google intypt; Caviaopvang Wezep dan staat hij direct bovenaan.
Maar ik ben dus nog bezig met de site, dus als je tussen nu en een half uurtje kijkt, dan staan er wss nog niet de cavia's op die nog beschikbaar zijn :o

We hebben op dit moment 5 zeugjes in de opvang. Een Goudagouti - Rood - Witte, een Lemonagouti Gladhaar (blind), Lemonagouti Engels gekruind, en twee Zwart - Rood - Witte Gladharen.
Kwa beertjes hebben we een Zwart - Rood - Witte borstel en een driekleur GladhaarxSheltie, een lemonagouti Gladhaar, een zwart - rode gladhaar (Bungeltenen + Voorpoten gebroken gehad), een Goudagouti - Goud - Witte gladhaarXCoronet (Is kortharig, ziet eruit als een engels gekruinde) en een Zalmagouti - Goud - Witte Sheltie.

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 10:51

De beertjes, worden die gecastreerd??

Daphne__

Re: Wat er gebeurt in onze Caviaopvang (Volgtopic)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 01:54

We laten de beren niet standaard castreren, maar dat is wel mogelijk :j

NesG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:22

Okey, ik zou eventueel bij mijn twee jonge meiden een caafje in willen uit de opvang, maar dan wel een caafje dat niet zo makkelijk een nieuw huisje krijgt.
Ikzelf heb al sinds mijn 12de caafjes en heb zelf ook 8 jaar lang gefokt plus opgevangen.
Dus als jullie een caafje hebben zitten waarvan je zegt die krijgt heel moeilijk een huisje en die bij mijn meiden in zou kunnen. Houd ik mij aanbevolen :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-12 03:22

NesG; Ik doe je even een PB! :j

We hebben weer twee cavia's extra in de opvang. Twee beertjes :) Ééntje moest weg omdat hij zijn broerje aan viel, hier is hij gekoppeld aan een beertje die zijn vriendje aanviel, die twee kunnen het goed vinden samen.
En de andere moest weg omdat hij gekocht was als zeugje en ze hem nu niet meer kwijt konden. Hij is wel gekoppeld, maar dat ging niet helemaal lekker. Ze zitten nu allebei weer apart en gaan over een paar dagen opnieuw samen. Maar dan met een lekker geurtje op :j

Verder geen cavianieuws :)