Konijnen kunnen zwemmen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 20:25

Buffelo schreef:
Ik zal maar eens aan je buren vragen of ze hun hek gaan maken, voor dat je het weet heb je er zo 100 lopen, ze vermenigvuldigen zich razend snel. En wat dacht je van inteelt? Niet echt verstandig dus. Ik zal maar op passen dat ze geen kabels en of elextra door knagen. Vind het onverantwoord dat de buren niet hun hek fatsoenlijk dicht maken waardoor jij maar moet op letten of er geen konijnen in de vijver liggen. Vind het wel heel lief van je dat je hem gered heb! Ik zelf woon op een zeer bebost erf en zie wel eens konijnen lopen maar dat regeld de natuur zelf.

_/-\o_ Ben het helemaal met je eens!! Dit is namelijk al het zoveelste konijn dat ik van hun opvang, alleen zijn de buren niet echt mensen die meewerken en liggen ze ons ook niet geweldig moet ik zeggen. Dus ik ga helemaal geen ruzie met ze maken, want dan gaan ze straks weer zeuren over de paarden die tegen de staldeur aanschoppen en dat ze gaan zorgen dat de eigenaar zijn vergunning kwijt raakt om paarden te houden (hebben ze al eerder mee gedreigd)

Ik vanmiddag een paar foto's gemaakt, vooral een hele leuke van nijntje, dus ik net heel enthousiast mijn foto's via telefoon op pc gezet, wil ik ze uploaden via imageshack.com is die website uit de lucht -O-

Dus helaas geen foto's vandaag, ik zet ze er morgen op als imageshack meewerkt!

Met de konijntjes ging het goed vandaag, voelen zich lekker thuis, eten, drinken en gaan zelfs al uit zichzelf naar de benedenverdieping in het hok en weer naar boven *\o/*
Alleen zag ik dat nijntje een teek in haar ooglid had dus deze heb ik er even uitgehaald.
En pieter is zo brutaal haha :') Echt heel leuk!

Er loopt trouwens nog 1 grijs/blauwe rond, en 2 bruine dus zijn het er 5 :Y)
Ik heb vanmiddag alleen die grijs/blauwe gezien en heb hem geprobeerd te vangen maar dat is helaas niet gelukt. Die krengen zijn echt snel!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 21:57

Sjors schreef:
Creatas schreef:
Volgens mij kan ieder dier met 4 pootjes wel zwemmen.. of ze het leuk vinden is een tweede :')

Klopt. :j

Mensen en mensapen (chimp, bonobo, gorilla) buiten beschouwing gelaten in principe wel maar je moet vooral uitkijken met honden die een forse boeg hebben, top zwaar.
Mijn Boxer zonk als een baksteen kop omlaag kont omhoog, (Boxer van de buren kan wel weer goed zwemmen trouwens) mijn Maltezer zonk ook maar dan kont eerst. En de Border terriër van een vriend van me ook, niet alle honden die het makkelijk zouden kunnen qua bouw doen automatisch wat ze zouden moeten doen blijkbaar.

Sorry voor de off topic reactie weer TS, erg leuk dat je deze konijntjes een fijn thuis geeft, veel plezier met Pieter en Nijntje. :)

Buffelo

Re: Konijnen kunnen zwemmen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 23:48

Gelukkig begrijp je mijn punt ts! En vind het super lief van je dat je zoveel moeite doet voor het beestje!
Ik snap jou ook uiteraard, jammer dat de buren niet lekker liggen, snap dat je dan geen risico wilt nemen vanwege de vergunning!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 10:54

Meliszy schreef:
Nathas schreef:
Waarom zou ik de dierenambulance moeten bellen dan als ik vragen mag?? Die konijnen zijn alleen te vangen als ze zelf naar je toe komen of als ze net op een plekje zitten waar je ze gauw pakken kunt, en ze zijn 9 van de 10 keer helemaal niet te zien want ze verstoppen zich. En ze zijn ook nog eens bloedsnel haha :Y) En het is 1 en al bos en boom daar dus de dierenambulance krijgt ze echt niet :P Daarom wil ik gewoon afwachten en proberen ze zelf te pakken.

We hebben gisteren geluk gehad, 1 konijntje zat onder het kastje bij de voordeur dus die kon geen kant uit haha.

Omdat een konijn vanaf 3 maanden vruchtbaar is. Dan kan een jong konijn een ander konijn alweer zwanger maken. De moeder is direct na de geboorte al weer vruchtbaar, dus een ander konijn kan haar dus ook weer dekken.
Dit loopt na een tijdje uit de hand en heb je heel veel konijnen lopen wat ook nog allemaal inteelt is.

De dierenambulance heeft speciale vangnetten en kooien om de konijnen te vangen.

Ik weet niet hoeveel konijnen je nu hebt? Maar ik zou in iedergeval wel hun geslacht laten bepalen, want hier in de opvang zijn al heel veel konijn van 4,5 maand binnengekomen die moeder zijn geworden omdat mensen ze te laat van elkaar scheiden.
Dit is slecht voor het konijn om op zo'n jonge leeftijd al jonge te krijgen. Vaak bijten ze de jonge dood door stress of overleven ze de bevalling niet.

Ook jou paarden lopen gevaar. Konijnen graven heel veel holen, als je paar op zo'n hol trapt stort het vaak in en kan je paard een poot breken.

Dus........ ikzelf zou de dierenambulance bellen en het probleem uitleggen, voordat het uit de hand loopt.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 13:08

Citaat:
Omdat een konijn vanaf 3 maanden vruchtbaar is. Dan kan een jong konijn een ander konijn alweer zwanger maken. De moeder is direct na de geboorte al weer vruchtbaar, dus een ander konijn kan haar dus ook weer dekken.
Dit loopt na een tijdje uit de hand en heb je heel veel konijnen lopen wat ook nog allemaal inteelt is.

De dierenambulance heeft speciale vangnetten en kooien om de konijnen te vangen.

Ik weet niet hoeveel konijnen je nu hebt? Maar ik zou in iedergeval wel hun geslacht laten bepalen, want hier in de opvang zijn al heel veel konijn van 4,5 maand binnengekomen die moeder zijn geworden omdat mensen ze te laat van elkaar scheiden.
Dit is slecht voor het konijn om op zo'n jonge leeftijd al jonge te krijgen. Vaak bijten ze de jonge dood door stress of overleven ze de bevalling niet.

Ook jou paarden lopen gevaar. Konijnen graven heel veel holen, als je paar op zo'n hol trapt stort het vaak in en kan je paard een poot breken.

Dus........ ikzelf zou de dierenambulance bellen en het probleem uitleggen, voordat het uit de hand loopt.

Oke ik begrijp je, als dat idd zo is heb je gelijk... Maar dan zou ik toch eerst naar de buren moeten want ik kan toch niet zomaar hun konijnen laten vangen door de dierenambulance. En nog snap ik ook niet hoe ze dat moeten doen. Heeeeel zelden komt er eens 1 tevoorschijn, dus dat is toch zoeken naar een speld in een hooiberg?
Het geslacht laten bepalen doe ik sowieso hoor over een tijdje, ik ga nu niet met ze aan de sjouw ivm stress.
En anders probeer ik het zelf even te bekijken, heb me er in verdiept...

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 13:11

Maar nu even iets leuks! Heb de foto's kunnen uploaden en wil jullie graag voorstellen aan Nijntje *\o/*

Afbeelding
Afbeelding

Dit is het hok (komt nog op het gras te staan maar is nu niet mogelijk omdat er geen gaas onder het hok zit)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En pieter nog een keer, voor zijn fans!
Afbeelding
Afbeelding

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:31

Ahh nijn ziet er echt wel heel lief uit. Ze oogt nog wel erg jong trouwens.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 13:32

Ja, ik heb ook echt geen idee hoe oud ze zijn.
Ze drinken en eten wel zelfstandig, zie ook geen ouder konijn in de buurt en ze hebben zelf het nest verlaten dus ik denk dat ze wel oud genoeg zijn

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:35

Wat zijn ze schattig! <3

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 13:36

Ik vind nijn trouwens verdomd veel op een chincilla lijken!! Zou het in haar bloed zitten, er bestaan namelijk wel kruisingen tussen chinchilla's en konijnen. Misschien is haar opa of oma een chinchilla en haar vader of moeder een kruising konijn/chinchilla...

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:38

Denk als ik het zo zie een week of 5 maar niet veel meer dan dat. Ben benieuwd of je de rest ook nog te pakken krijgt en hoe je ze gaat noemen :D

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 13:40

Oh dat is wel erg jong! Kunnen ze dan wel zonder melk? Lijkt me toch wel aangezien ze zelf het nest hebben verlaten...

Haha, als ik de andere 3 ook nog vang dan kook ik er soep van. Wat moet ik met 5 konijnen!! (haha grapje)

Geen idee wat voor namen ze dan krijgen, als 1 heel hard kan lopen noem ik die bugs bunny of speedy

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:47

wat lief dat je dit doet en wat zijn ze leuk! Hopen dat ze het samen goed kunnen vinden.....
Leuk ook die foto's:)

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:52

Ik schat dat het konijntje net vier weken oud is.

Daarom kan beter een professioneel iemand de dieren komen vangen. Konijnen moeten normaal tot acht weken bij de moeder blijven om voldoende weerstand op te bouwen voor de toekomst.

Konijnen van vier weken passen meestal in je hand, maar ze worden nog groter.

Misschien kan je eens naar konijnenbelangen opbellen wat je het beste kan doen.
http://www.konijnenbelangen.nl/

Tjah en over je buren. Zij laten hun konijnen vrij rondlopen op een terrein van iemand anders. Daar zijn ze al in overtreding.

Dierenambulance brengt ons heel vaak konijnen die gewoon in het bos losgelaten zijn. Ze zijn er ook soms een paar dagen mee bezig om deze te vangen, maar het lukt meestal wel met vangkooien of netten.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 13:59

Je hok heeft wel een grote ren nodig, konijntjes moeten sprintjes kunnen trekken. Ik zou de onderkant geen stro in doen, dat wordt nat en kan je konijn ziek van worden. En konijnen moeten ter aller tijden héél veel hooi ter beschikking hebben, dat is belangrijker als brok. Zonder hooi gaan de darmen stil liggen met alle gevolgen van dien. Heel veel plezier met de leuke konijntjes!

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:03

Geen stro beneden in een hok? Wat dan wel?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:08

Niks, gewoon stenen laten. Dan kunnen ze koel liggen als ze dat willen. Konijnen hebben het liefst helemaal geen bodem bedekking alleen in het nachthok en in het toilet, maar omdat deze nog zo klein zijn is het zo wel goed, alleen dus geen sto onderin.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:13

Ah oké. De konijnen van mijn vriend slapen beneden en poepen en plassen ook beneden :) Dus dan is het wel logisch. Wel goed om te weten. Was ik nog niet tegen gekomen. Bedankt :) (ben allemaal info over konijnen aan het verzamelen, want ik zorg nu voor ze en straks is hij een paar maanden weg en heb ik helemaal alleen de verantwoordelijkheid ervoor)

tinkerfunss

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:14

Ja ik wist dat konijnen konden zwemmen! Toen het zwembad 3 jaar geleden op stond, en het zon 30 graden was, dacht ik dat het misschien wel lekker was voor de konijnen, om ze even in het bad vast te houden, en toen ik hem een beetje ruimte gaf zwom hij zo weg.
Fijn zullen ze het niet vinden, dus had ze er gelijk uitgehaald, en heb het nog wel eens herhaald voor de afkoeling. Maar er ook gelijk weer uitgehaald!! heb nog wel zwemfoto's voor de liefhebbers.

Nog even voor de duidelijkheid, ik was toen een stuk jonger! en weet nu wel beter :) Ik laat ze nu gewoon lekker in de schaduw.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:24

Ik dacht dat je zijn naam had vanwege het boek Pieter Konijn (Peter Rabbit). Best oud misschien ondertussen maar een heel mooi boek met plaatjes: http://www.ploegsma.nl/web/Boeken/Pieter-Konijn-1.htm (kijk maar eens bij afbeeldingen op google)

Lijkt ook wel een beetje op het verhaal van jouw Pieter :D wat een lief kleintje zeg.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 14:26

Daar moest ik ook meteen aan denken RoseK, ipv Pieter v.d. Hoogenband :') Wij hadden die ook op luisterbandjes <3

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 14:30

Laptopmuis schreef:
Ik schat dat het konijntje net vier weken oud is.

Daarom kan beter een professioneel iemand de dieren komen vangen. Konijnen moeten normaal tot acht weken bij de moeder blijven om voldoende weerstand op te bouwen voor de toekomst.

Konijnen van vier weken passen meestal in je hand, maar ze worden nog groter.

Misschien kan je eens naar konijnenbelangen opbellen wat je het beste kan doen.
http://www.konijnenbelangen.nl/

Tjah en over je buren. Zij laten hun konijnen vrij rondlopen op een terrein van iemand anders. Daar zijn ze al in overtreding.

Dierenambulance brengt ons heel vaak konijnen die gewoon in het bos losgelaten zijn. Ze zijn er ook soms een paar dagen mee bezig om deze te vangen, maar het lukt meestal wel met vangkooien of netten.

Ik denk zelf eerlijk gezegd niet dat ze nog maar 4 weekjes zijn hoor, ik heb de moeder al gespot trouwens, dat is volgens mij een dwergkonijn maar kijkt ook niet naar haar jongen om. Zit 2 velden verderop alleen maar in het gras te luieren.
En ik neem aan als babykonijntjes zelf zich verspreiden en de moeder kijkt er ook niet meer naar om dat ze elkaar niet meer nodig zijn.

CK88 schreef:
Je hok heeft wel een grote ren nodig, konijntjes moeten sprintjes kunnen trekken. Ik zou de onderkant geen stro in doen, dat wordt nat en kan je konijn ziek van worden. En konijnen moeten ter aller tijden héél veel hooi ter beschikking hebben, dat is belangrijker als brok. Zonder hooi gaan de darmen stil liggen met alle gevolgen van dien. Heel veel plezier met de leuke konijntjes!

Ze zijn mini, kunnen in dat hok voor nu nog genoeg sprintjes trekken hoor... En natuurlijk krijgen ze straks een ren, heb namelijk al 1. Maar dan moeten ze eerst een beetje groeien anders passen ze door het gaas. Ik had namelijk eerst een kooi met hele kleine gaten en daar istie zelfs doorheengekomen. (pieter).

En ze hebben meer als genoeg hooi in hun nachthok en in totaal 3 bakken water en een heel klein beetje voer speciaal voor babykonijnen.
Stro haal ik er gewoon uit als het nat is en dan doe ik er nieuwe in. Wordt elke dag gecontroleerd. en op de benedenverdieping zitten ze eigenlijk ook amper.

Dus, komt allemaal goed. Ik weet waar ik mee bezig ben, heb natuurlijk direct informatie ingewonnen via het internet en bij mijn dierenspeciaalzaak en bij mensen die er verstand van hebben. Dus zoals we hier in groningen zeggen. Komt aal goud! :D

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:38

Wat je de jongen eventueel kan geven is geitenmelk. Als jongen verstoten zijn door moeders of moeders dood is krijgen jongen dit ook vaak. Groeien hier goed van en kan geen kwaad dit kan tot 7 weken gegeven worden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 16:17

Konijnenmoeders kijken maar 5 minuten per dag naar de jongen. Ze drinken hun buikje vol en zijn tevreden.

Dus dat de moeder nu niet meer naar de jongen omkijkt volgens jou wil niet zeggen dat ze niet meer bij haar drinken.

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-12 13:31

Ik heb Gisteren speciale babykonijnenmelk opgehaald en dit krijgen ze er nu bij als bijvoeding.
Verder gaat het hartstikke goed met ze en zijn ze druk bezig in hun hok haha. Ze eten en drinken ook goed.

Als ik de overige konijntjes ook kan vangen breng ik deze naar mijn dierenspeciaalzaak en deze zorgt ervoor dat ze een goed huisje krijgen.

Ik denk overigens niet dat ik ze nog vang want heb ze al een aantal dagen niet meer gezien, ik ben bang dat ze door een roofvogel of kat of een ander roofdier gegrepen zijn...