Vjestagirl schreef:Duhelo schreef:
en, als we een konijn verkopen, dan verkopen we ook een kooi + voer + hooi + bodembedekking, plus in de volgende weken en maanden ook voer en hooi en bodembedekking.
en vanwaar de insinuatie dat de dieren een ongeschikte huisversting hebben?
Omdat je dat zelf zegt...
dat heb ik niet gezegd.
ik zei:
Duhelo schreef:1) 3) kwestie van huisvesting: het is natuurlijk belangrijk dat de dieren voldoende ruime, propere kooien hebben, met vers drinkwater, geschikt (!) voer, en indien nodig hooi en/of andere supplementen.
echter bij bv hamsterrassen die solitair gehouden moeten worden, is het natuurlijk niet mogelijk om iedere hamster in een aparte kooi te stoppen. ten eerste heb je dan het gevolg dat die hamsters nooit meer kunnen gekoppeld worden aan andere hamsters, heb je ofwel een hele reeks veel te kleine kooien, ofwel veel te grote plaats nodig, en dat is simpelweg niet rendabel.
als je bedenkt dat het gemiddelde dier er max 1-2 weken zit, is het niet zon ramp dat ze een tijdje wat kleiner zitten.
je hebt ongeschikt, en je hebt ongeschikt he.
onze konijnenbakken zijn 1 m (of was het 1.20?) op 50. zijn glazen terrariumbakken met ventilatierooster over de bovenzijde en aan de voorzijde + ventilatiesysteem.
onze kleine knaagdierkooien zijn de zelfde kooien, maar in twee gesplitst
onze chinchillakooien zijn 1m*1m (of 1.20*1.20) en 1.75 hoog.
de grote frettenkooi is ongeveer 4 of 5 m² .
dus klein vind ik ze niet, (wel te klein om constant in te leven, maar mijn konijnen liepen dan ook altijd vrij in de tuin), ongeschikt nog minder. alle kleine knaagdieren hebben een schuilhokje, en bodembedekking waar ze kunnen in graven
de chins kunnen klauteren en springen en een zandbadje nemen, etc
(voor de geinteresseerden, ik kan via pb wel de site van de winkel geven met filmpje van de hokken)
trouwens
wij kopen konijntjes aan vanaf 7-8 weken
cavia's min 5-6 weken
hamsters en ratten vanaf een week of 4-5
chinchilla's vanaf 3 maand
fretjes gechipt vanaf 3 maand
niet gechipt vanaf 8 weken.
zieke dieren gaan in quarantaine en worden verzorgd (inclusief de nodige medicatie indien nodig)
schuftcavia's worden behandeld en schurftvrij verkocht (alhoewel het soms gebeurd dat een caaf er hier volledig goed zit, verkocht word, en na drie dagen toch een plekje krijgt, dat is simpelweg door een eerdere besmetting, die tot uiting komt tijdens stress, klant kan dan ook gratis wat product komen ophalen)