Hond en kat op een vegetarisch dieet - wat vinden jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Hond en kat op een vegetarisch dieet - wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:24

In een ander topic heb ik geleerd dat de hond dan een flexitariër is :))

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 13:31

Haha, daar heb je wel gelijk in ja :j

In het begin mocht ze een tijd écht niets aan vlees, daarna is mama uit gaan proberen of ze sommige dingen wel kan verdragen. Ze mag nu weer kleine beetje hebben, maar sommige dingen die ze vroeger kreeg, krijgt ze nu nooit meer.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:15

Tja.... ik ben zelf al meer dan 20 jaar overtuigd vegetarier, mijn dochter van 7 eet ook geen vlees en vis, maar onze twee katten krijgen gewoon hun vleesbrokjes, hoor. Ik ken eerlijk gezegd niemand die hun hond(en) of kat(ten) vegetarisch houden. En ik ken toch heel wat mensen met dit soort dieren.............

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:22

kimmie261 schreef:
en in whiskas /pedigree pal/bonzo,frolic zit helaas maar 4% vlees ,anders zou je bijna gaan geloven dat ze in whiskas 100% vlees in hebben gestopt...

Niet percé dus. Niet dat dat het voer beter maakt hoor, maargoed.

@Fiffil: ik vrees dat een hoog vleesaandeel altijd resulteert in een hoog eiwit gehalte, of is dat een rare conclusie? Wat eet zo'n egel in het wild eigenlijk (even in de 'terug naar de natuur gedachte' ;) ).

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 14:54

BraveSpots het zijn voornamelijk insecteneters, een beetje vlees (jonge muizen/reptielen), eieren, fruit, etc. In gevangenschap krijgen ze dus als basisvoeder kattenbrok aangevuld met levend voer (krekels, meelwormen) en fruit/groenten, wat vlees en ei.
Eiwit moet in principe onder de 34% zitten. Het beste is iig dat vlees het hoofdingrediënt is, dat aangevuld met granen is niet zo erg maar het moet niet beginnen met mais oid. Dus wat dat betreft is RC Fit32 wat ik nu voer goed alleen ik ben aan het rondkijken of ik misschien een eigen mix kan maken van meerdere voeders.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:02

Ik denk dat mijn hond het wel goed zou vinden als haar dieet dan bestond uit kaas, brinta, banaan, wortels, paprika dat vind ze allemaal héérlijk. :)) :')
die eet toch alles.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 19:58

Ik heb niet alles gelezen, maar mijn nekharen gaan van zulke verhalen recht overeind staan. Zowel kat als hond zijn carnivoren. Een hond kan nog wel redelijk plantaardig materiaal verteren. Maar bij katten komt dit er vrijwel onveranderd weer uit. Ik zeg dus niet doen. Als je je beest geen dierlijk materiaal wil geven moet je een konijn of cavia nemen. Geen hond, kat, vogel oid.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 23:27

Vogel? Mijn vogels eten gewoon zaden hoor haha.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 07:44

Fiffill schreef:
BraveSpots het zijn voornamelijk insecteneters, een beetje vlees (jonge muizen/reptielen), eieren, fruit, etc. In gevangenschap krijgen ze dus als basisvoeder kattenbrok aangevuld met levend voer (krekels, meelwormen) en fruit/groenten, wat vlees en ei.
Eiwit moet in principe onder de 34% zitten. Het beste is iig dat vlees het hoofdingrediënt is, dat aangevuld met granen is niet zo erg maar het moet niet beginnen met mais oid. Dus wat dat betreft is RC Fit32 wat ik nu voer goed alleen ik ben aan het rondkijken of ik misschien een eigen mix kan maken van meerdere voeders.

er is ook voer voor tropische vogels met gedroogd fruit en insecten... misschien een idee?
dat zou je kunnen combineren met verse insecten etc maar dan word het wel bruut inlezen denk im wat betreft wat de exacte behoeften van het beestje zijn

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 12:35

Nee want dat zijn dus juist de dingen die ik los voer (insecten en fruit) dus dat zou dubbelop zijn, ik moet een goed basisvoer hebben met de juiste verhoudingen. Daarbij zijn bijv rozijnen niet zo goed voor ze en gedroogde insecten veroorzaken verstoppingen. Ik heb inmiddels een hele lijst gevonden met geschikt voer op een rijtje, alleen een kwestie van kijken wat er ook buiten Amerika beschikbaar is maar dat zijn er wel een aantal :j maar bedankt voor het meedenken :)

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 00:58

wat ik mij nu afvraag, die mensen die hun kat vegetaries laten leven, omdat ze vlees eten een "zonde" vinden. gaan die dan als een halve gek achter hun kat als die een muis of een vogel te pakken hebben :')
haha en daarna een maand maar vasten voor het dier, omdat het vlees heeft binnen gehad.
ik vind het goed dat er studies zijn onstaan, de vergelijking die iemand hier maakte over dat wolven geen plantaardig materiaal eten is hier niet van toepassing denk ik. honden zijn al duizenden jaren gedomesticeerd en doordat ze korter bij de mens staan, is hun eetgedrag ook aangepast. maar mijn hond en kat krijgen van mij altijd een plakje worst dat ik normaal op de boterham zwier. (en brokken natuurlijk)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 01:20

Als je het een probleem vindt dat je dier vlees eet moet je geen carnivoor in huis halen :+

Je kan prima biologisch vlees kopen voor je dieren, daar kan ik prima mee leven. Hebben de dieren een goed leven gehad, en mijn dieren krijgen goed te eten. Je carnivoor vegetarisch voeren vind ik onzin.

Ik ken overigens zat honden die ook graag groenten en gekookt ei lusten als extraatje :Y) Tja als ze het lekker vinden waarom niet? Zolang het maar niet de hoofdmoot van de maaltijd is.
Mijn kat lust trouwens graag eierkoek :') Ook hiervoor geldt.. Als ze het lekker vindt krijgt ze het af en toe van me :+

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 01:46

Ook ik vind het not done een vleeseter vlees te onthouden, dat je dat bij jezelf wil doen prima maar niet bij een dier wat dit vanuit nature doet. (zelf ook 4 jaar vegetarisch geweest trouwens :) )
Maar aangezien ik stage heb gelopen bij verschillende dagopvang voor honden ben ik inderdaad een stel tegengekomen die hun twee hazewindhonden vegetarisch voeden.. Buiten dat het in een hond zijn natuur zit om vlees te eten is het ook gewoon slecht voor de dieren, heb het met eigen ogen mogen aanschouwen. De dieren hun vacht was slecht en ze waren merendeel van de tijd sloom het ergste was nog de overmatige vreemde spiergroei die ze kregen van dit soort voer.. Vooral hun billen waren een homp met spier, het was bijna misselijkmakend om aan te zien..
Nu kun je zeggen ja maar windhonden zijn smal en hebben ook meer zichtbaar spier en dat klopt maar ik had vergelijkingsmateriaal van 3 andere windhonden die wel 'normaal' te eten kregen.

Dus voor de bokkers die dit lezen maar niet durven te zeggen dat ze hun hond wel zo voeden, kap er alsjeblieft mee -O-

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 01:49

Overmatige spiergroei? Die kende ik niet, kan iemand me vertellen hoe dat komt, word even nieuwsgierig hiervan :D

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 02:55

Magrathea schreef:
Overmatige spiergroei? Die kende ik niet, kan iemand me vertellen hoe dat komt, word even nieuwsgierig hiervan :D

Hoe het werkt geen idee, het is me uitgelegd maar die informatie is niet opgeslagen op mijn harde schijf :o

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-12 10:57

Gezonder. Wie zegt dat? Van nature eten ze vlees, dus ik vind dat ze dat ook behoren te krijgen. Ik geloof dat gezond eten nou ook niet echt gezond is met alle middelen en vervuiling van hedendag.