Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
annepaardoes schreef:Woest schreef:MAAR: een jacht instinct is een natuurlijk instinct.
Vecht instinct: kan je er niet inkweken! je kan de bouw zo optimaal kweken dat je hond een "vecht hond is" maar een vecht instinct is er volgens mij niet in gefokt.
Dat is wat ik geloofd. want je kan zeggen "een vecht instinct is ook een instinct" ja maar dan ook in de kleinste schoothond...
Dat ben ik niet met je eens.
Wat dacht je van natuurlijke selectie? Elke keer twee honden kruizen met een zeer pittig karakter en uitingen die ze nodig vinden om "de vechthond" te ontwikkelen om uit de daar opvolgende nesten weer de honden met de meest pittigste en felle karakters uit te zoeken om mee door te fokken. Dan krijg je vanzelf wel honden met een karakters (of instinkt) die optimaal zijn voor "de vechthond". Zo ontstaat een vechthond. Dan zal er ook nog wel wat conditionering bij komen kijken om de puntjes op de i te zetten, maar het grootste gedeelte van het gedrag komt dan al voort uit zijn genen.
Bij jacht- en werkhonden is dit net zo gedaan. Elke keer fokken met de honden die het meest bruikbare karakter, will to please, uitstraling enz. hebben.
In de natuur komt dit ook voor. Alleen de dieren met de beste eigenschappen, aangepast aan het milieu zullen overleven. Bij honden (en andere dieren) heeft de mens het naar zijn hand gezet met alle gevolgen (positief en negatief) van dien.
En veel honden zullen een "vecht instinkt" hebben. Namelijk in stressvolle situaties. Namelijk de fright, flight of fight reactie.
Citaat:@jis:zelfs een pure berner senner kan je al een vechthond maken zonder deze te kruisen. 100% zeker van. Maar hopelijk zal er niemand zo onbekwaam zijn om dit te doen.
De "macho's" van vandaag zie je dan ook niet met zulke honden rondlopen, nee die moeten hun onbekwaamheid uitten bij zulke honden, wat dan weer een pure nadeel is voor de naam.